Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
06-04-2025 om 17:48
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 17:27:
Autochtone jongens hoeven nergens dankbaar voor te zijn. Asielzoekers wel. Die worden hier zo goed mogelijk opgevangen. We vangen er duizenden op en doen ons best. Dus ook al verveel je je en ben je onzeker over je toekomst, in mijn beleving ben je dankbaar naar je gastland en gedraag je je.
Wat mij betreft moet iedereen in Nederland dankbaar zijn dat we hier mogen leven in 1 van de gelukkigste landen ter wereld.
felija
06-04-2025 om 17:50
Daglichtlamp schreef op 06-04-2025 om 17:48:
[..]
Wat mij betreft moet iedereen in Nederland dankbaar zijn dat we hier mogen leven in 1 van de gelukkigste landen ter wereld.
Precies
Alice12
06-04-2025 om 18:00
Ik weet dat jullie nog honderd vergoelijkingen kunnen vinden, maar ik ben het er echt niet mee eens. Ik vind relschoppers op het voetbalveld walgelijk.Maar dat is voor een ander topic. Asielzoekers die rellen zoals in Maarheeze mogen wat mij betreft een enkeltje thuisland krijgen. En ik vind het absoluut geen enkel excuus dat ze zich vervelen of veel moeten verhuizen. Je houdt je rustig in het land waar je wordt opgevangen.
felija
06-04-2025 om 18:00
Ik krijg echt (bijna) het idee dat mensen jaloers zijn op asielzoekers. Hoe vaak ik niet lees dat zij zomaar alles op een presenteerblaadje krijgen aangereikt.
Dat de desinformatie geniepig naar binnen sijpelt: asielzoekers doen zich massaal te goed aan overvloedige buffetten op cruiseschepen, worden opgevangen in hotels en krijgen daar een vijf-sterren-behandeling en mensen geloven het nog ook!
Omdat wij als westerlingen wel zo worden behandeld op een cruiseschip of in een luxe hotel, betaal ervoor en je wordt met alle egards behandeld.
We kijken vanuit ons eigen westerse referentiekader afgunstig naar mensen die hun land hebben moeten ontvluchten, hoe is het mogelijk!
Nicole123
06-04-2025 om 18:01
Thora schreef op 06-04-2025 om 15:23:
[..]
En realiteit. Een voorbeeld. Er waren jaren gelden diverse locaties in Den Haag om statushouders op te vangen. Een daarvan was de Julianakazerne in het Benoorden Hout (een zogenaamde sjieke wijk, ik zal het woord kakkers niet meer noemen). De eigenaar van de kazerne bood het notabene aan. En wat is idealer voor opvang met mensen dan een locatie die gebouwd is op een grote groep mensen. Het is nooit duidelijk geworden waarom juist daar geen statushouders kwamen. In plaats daarvan werden kantoorgebouwen omgetoverd tot opvang en een peperduur nieuwbouwcomplex neergezet in een vinexwijk. Rara, waarom de kazerne niet door ging..................
En dit is maar één van de voorbeelden. Echter past dit voorbeeld het beste in deze discussie.
Ik ben het met je eens. Volgens mij is het een bekend fenomeen dat in rijkere wijken bewoners meer en met meer effect tegenstand bieden tegen wat dan ook voor 'not in my backyard' projecten dan in armere wijken. Omdat ze de kanalen en systemen kennen, omdat ze goed (Nederlands) kunnen lezen, omdat ze ambtelijke stukken snappen, omdat ze zich mondeling en schriftelijk sterker uit weten te drukken in hun argumentatie, omdat ze meer juridische kennis hebben (er zitten altijd wel wat advocaten tussen), omdat ze de juiste connecties hebben en daarmee meer informatie hebben en meer gewicht in de schaal leggen, etc. Ik ken diverse zaken uit mijn omgeving waarbij de rijkere buurten dingen voor elkaar gekregen hebben (los van asielzoekers, zaken als het niet schrappen van een buslijn of het verkleinen van een bouwproject), terwijl bij bewonersbijeenkomsten in armere buurtgenoten vaak nauwelijks iemand kwam opdagen of tegenstand weinig opleverde. Het is niet toevallig dat er juist in zeer rijke plaatsen als Bloemendaal, Heemstede/Aerdenhout en bijna alle gemeenten in het Gooi geen enkel AZC is.
felija
06-04-2025 om 18:02
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:00:
Ik weet dat jullie nog honderd vergoelijkingen kunnen vinden, maar ik ben het er echt niet mee eens. Ik vind relschoppers op het voetbalveld walgelijk.Maar dat is voor een ander topic. Asielzoekers die rellen zoals in Maarheeze mogen wat mij betreft een enkeltje thuisland krijgen. En ik vind het absoluut geen enkel excuus dat ze zich vervelen of veel moeten verhuizen. Je houdt je rustig in het land waar je wordt opgevangen.
Het gaat dus om de asielzoekers als geheel. De hele groep wordt weggezet als profiteurs, ze worden met de nek aangekeken of ze nu wel of geen relschoppers zijn, daar ageert men hier terecht tegen.
Relschoppers uit welke hoek dan ook, moeten worden aangepakt en als het een asielzoeker is, dan mag hij vertrekken, daar is iedereen het al lang over eens, maar kennelijk is dat niet genoeg?
Yumi
06-04-2025 om 18:06
Thora schreef op 06-04-2025 om 15:23:
[..]
En realiteit. Een voorbeeld. Er waren jaren gelden diverse locaties in Den Haag om statushouders op te vangen. Een daarvan was de Julianakazerne in het Benoorden Hout (een zogenaamde sjieke wijk, ik zal het woord kakkers niet meer noemen). De eigenaar van de kazerne bood het notabene aan. En wat is idealer voor opvang met mensen dan een locatie die gebouwd is op een grote groep mensen. Het is nooit duidelijk geworden waarom juist daar geen statushouders kwamen. In plaats daarvan werden kantoorgebouwen omgetoverd tot opvang en een peperduur nieuwbouwcomplex neergezet in een vinexwijk. Rara, waarom de kazerne niet door ging..................
En dit is maar één van de voorbeelden. Echter past dit voorbeeld het beste in deze discussie.
Protesten tegen een nieuw te openen AZC komen overal voor, en de plannen gaan wel vaker niet door. De bezwaren zijn niet alleen van de rijkeren, maar ook de gewone man. Dat gaat er vaak heftig aan toe, dmv intimidatie, varkenspoten, fakkels, brandstichting e.d.
De eigenaar van de kazerne en de Gemeente Den Haag, kan nog wat leren van de Gemeente Nijmegen. Het pand in Nijmegen is ook gebouwd voor een groep mensen, het was immers altijd een woonbestemming voor bejaarden. Volgens de Gemeente is bezwaar en inspraak niet mogelijk, omdat de bestemming niet verandert. Zo gaat Nijmegen met zijn bewoners om, er is zelfs geen informatieavond. Op die manier kan je volhouden dat er geen problemen zijn en mooi weer spelen. Deze Gemeente weet wel hoe ze je iets door de strot kunnen rammen, en ondertussen roepen dat het zo goed in de wijken met een azc.... geen inspraak, problemen onder de mat en theetje drinken.
Nijmegen vormt een uitzondering. Daar wordt een pand met een maatschappelijke bestemming, een voormalig woonzorgcentrum, verbouwd tot azc voor driehonderd vluchtelingen. Omdat de bestemming van het gebouw niet verandert, is bezwaar tegen de locatie niet mogelijk en inspraak ook niet, stelt de gemeente. Het doorkruist de strategie van PVV en FvD: er is in Nijmegen geen informatieavond om hun volgers naartoe te sturen.
Rits van hevige protesten tegen azc’s, en die lijken nog te werken ook | de Volkskrant
Nicole123
06-04-2025 om 18:10
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:00:
Maar waarom regelt Faber dan niet even dat enkeltje thuisland? Wil ze het niet of kan het niet?
Zolang het haar niet lukt of als het gewoon niet kan lijkt het voorkómen van rellen me wel zo prettig, toch? Terug naar het voorbeeld van mijn school met 100 leerlingen op elkaar. Het liefst zou je misschien de zich misdragende leerlingen in die groep willen schorsen en voor altijd naar huis sturen. Want hoe kan het dat die leerlingen niet dankbaar zijn voor het gratis onderwijs dat ze krijgen, voor de verwarming in het klaslokaal, voor de contacten met medeleerlingen. Hoe durven ze! Maar ja, schorsen en voor altijd naar huis sturen vindt de onderwijsinspectie niet goed, onderwijs is een basisrecht. Dus dan toch maar liever het rellen voorkómen door 4 klassen met 25 leerlingen en bezigheden (vergelijk: kleinschalige AZCs en werk). En degenen die zich dan nog misdragen of een risicogroep zijn daarvoor in een klas met extra toezicht zetten (vergelijk: een PBL). Nogmaals, waarom zou je dat niet willen en maar aan de zijlijn staan blijven foeteren?
Alice12
06-04-2025 om 18:11
felija schreef op 06-04-2025 om 18:02:
[..]
Het gaat dus om de asielzoekers als geheel. De hele groep wordt weggezet als profiteurs, ze worden met de nek aangekeken of ze nu wel of geen relschoppers zijn, daar ageert men hier terecht tegen.
Relschoppers uit welke hoek dan ook, moeten worden aangepakt en als het een asielzoeker is, dan mag hij vertrekken, daar is iedereen het al lang over eens, maar kennelijk is dat niet genoeg?
Ik reageerde op de stelling dat de jonge mannen die rellen en etteren zich verveelden, zet Nederlandse jongeren bij elkaar zonder iets te doen en dan gebeurt het ook.
Daarmee lijk je te zeggen dat die jongens/ mannen er weinig aan kunnen doen.
Alice12
06-04-2025 om 18:14
Nicole123 schreef op 06-04-2025 om 18:10:
[..]
Maar waarom regelt Faber dan niet even dat enkeltje thuisland? Wil ze het niet of kan het niet?
Zolang het haar niet lukt of als het gewoon niet kan lijkt het voorkómen van rellen me wel zo prettig, toch? Terug naar het voorbeeld van mijn school met 100 leerlingen op elkaar. Het liefst zou je misschien de zich misdragende leerlingen in die groep willen schorsen en voor altijd naar huis sturen. Want hoe kan het dat die leerlingen niet dankbaar zijn voor het gratis onderwijs dat ze krijgen, voor de verwarming in het klaslokaal, voor de contacten met medeleerlingen. Hoe durven ze! Maar ja, schorsen en voor altijd naar huis sturen vindt de onderwijsinspectie niet goed, onderwijs is een basisrecht. Dus dan toch maar liever het rellen voorkómen door 4 klassen met 25 leerlingen en bezigheden (vergelijk: kleinschalige AZCs en werk). En degenen die zich dan nog misdragen of een risicogroep zijn daarvoor in een klas met extra toezicht zetten (vergelijk: een PBL). Nogmaals, waarom zou je dat niet willen en maar aan de zijlijn staan blijven foeteren?
Dit slaat echt helemaal nergens op. Mannen die hier komen omdat ze zeggen onveilig te zijn in hun thuisland en eten, geld en een bed krijgen vergelijken met pubers die dankbaar moeten zijn omdat de verwarming brandt in school.
Alice12
06-04-2025 om 18:16
En waarom Faber ze niet terugstuurt? Meerdere reden denk ik. Het thuisland wil die lui niet terug. Van Brussel mag het niet zomaar. Dat denk ik.
felija
06-04-2025 om 18:16
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:11:
[..]
Ik reageerde op de stelling dat de jonge mannen die rellen en etteren zich verveelden, zet Nederlandse jongeren bij elkaar zonder iets te doen en dan gebeurt het ook.
Daarmee lijk je te zeggen dat die jongens/ mannen er weinig aan kunnen doen.
Ze willen er kennelijk niks aan doen. Heel kwalijk, maar het gebeurt. Lang niet allemaal gelukkig, voordat we weer een hele groep over één kam scheren, maar het gebeurt te veel en te vaak. Onder alle lagen van de bevolking, van welke afkomst dan ook.
felija
06-04-2025 om 18:23
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:14:
[..]
Dit slaat echt helemaal nergens op. Mannen die hier komen omdat ze zeggen onveilig te zijn in hun thuisland en eten, geld en een bed krijgen vergelijken met pubers die dankbaar moeten zijn omdat de verwarming brandt in school.
Nederlandse jongens boffen over het algemeen veel meer, dan de jongens die hier asiel komen aanvragen. Ik mag toch hopen dat dat niet als een vanzelfsprekend recht wordt beschouwd, want dat is het niet.
Je hebt domweg geluk met waar je wieg stond. Het kan helemaal geen kwaad, integendeel, om je daarin als Nederlandse puber bevoorrecht te voelen, in de wetenschap dat het ook heel ander kan.
In veruit de meeste gevallen hebben de jongeren op deze wereld het beduidend minder dan onze Nederlandse jongeren, maar dat schijnen we nog al eens te vergeten, we vinden het een recht, maar voor de meeste jongeren is dat helaas helemaal niet vanzelfsprekend.
Alice12
06-04-2025 om 18:27
Ik denk dat veel Nederlanders zich zeer bevoorrecht voelen, neemt niet weg dat asielzoekers zich hier te gedragen hebben. En dat het niet onder de tafel geveegd moet worden met: ze hebben niks te doen, ze mogen niet werken. Daar reageerde ik op en vervolgens wordt er van alles bijgehaald.
Ik denk dat veel asielzoekers zich prima gedragen, ik vind het fijn dat we mensen opvangen die in hun thuisland vermoord zouden worden.
Maar zoals in Maarheeze gebeurt en dan het getut en gepolder, dat ben ik enorm beu. Ik wil die lui bij Schiphol in detentie, geen mogelijkheid meer voor een asielaanvraag en zodra het kan, uitzetten.
Fleurtje_5
06-04-2025 om 18:29
Alice12 schreef op 06-04-2025 om 18:14:
[..]
Echt hé. Dat slaat ook echt helemaal nergens op. Om doodmoe van te worden.
Dan zouden we ook tegen de KOZP-mensen kunnen zeggen dat ze blij moeten zijn dat ze in een vredig landje wonen.