Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
22-03-2025 om 15:43
Daglichtlamp schreef op 22-03-2025 om 15:29:
En om het ons lastig te maken heb je er geen link naar statline bij gedaan? opvallend dat je 2013 kiest om mee te vergelijken. In 2015 lag het aantal verzoeken veel hoger dan in 2024.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83102NED/table?dl=AAB5D
In 2015 was het aantal verzoeken inderdaad veel hoger, maar dat jaar zou ik ook niet hebben gekozen om mee te vergelijken. Als je een jaar kiest met uitschieters dan krijg je een vertekend beeld.
Het aantal migranten dat asiel heeft aangevraagd in de Europese Unie is in 2015 ruimschoots verdubbeld tot het recordaantal van 1,26 miljoen. Dat meldde het Europees statistiekbureau Eurostat vrijdag.
Het aantal geregistreerde asielzoekers uit Syrië verdubbelde, naar 362.800. Het aantal Afghaanse vluchtelingen verviervoudigde bijna, tot 178.200. Met 121.500 asielverzoeken van Irakezen was de asielstroom uit dat land zeven keer groter dan in 2014. Dit zijn de drie grootste groepen binnen de totale vluchtelingenstroom naar de EU.
Aantal asielaanvragen in EU verdubbelde in 2015 | Vluchtelingen | NU.nl
Luchtpost
22-03-2025 om 15:49
En om het ons lastig te maken heb je er geen link naar statline bij gedaan? Opvallend dat je 2013 kiest om mee te vergelijken. In 2015 lag het aantal verzoeken veel hoger dan in 2024.
Op mijn PC krijg ik bij het 'inplakken' van een linkje alleen de algemene Statline site te zien. Vandaar dat ik de titel noem, zodat anderen wel in het juiste document terecht komen. En waarom 2013? Gewoon omdat dat het eerste jaar is dat wordt genoemd. Ik heb het eerste en het laatste jaar genomen dus 2013 en 2024.
Nicole123
22-03-2025 om 15:50
En om het ons lastig te maken heb je er geen link naar statline bij gedaan? Opvallend dat je 2013 kiest om mee te vergelijken. In 2015 lag het aantal verzoeken veel hoger dan in 2024.
Het is inderdaad maar net waar je het mee vergelijkt, het maakt nogal uit met welk jaar. Vergelijken met 2013 en dan roepen dat het zo hoog is (of vergelijken met 2015 en dan roepen dat het zo laag is, dat zou hetzelfde zijn), is beide cherry picking en desinformatie verspreiden door slechts halve waarheden te delen. Als je naar onderstaande grafiek kijkt ligt 2024 met 33760 in de middenmoot van een door externe oorzaken gedreven golfbeweging.

Daglichtlamp
22-03-2025 om 15:52
Luchtpost schreef op 22-03-2025 om 15:49:
[..]
Op mijn PC krijg ik bij het 'inplakken' van een linkje alleen de algemene Statline site te zien. Vandaar dat ik de titel noem, zodat anderen wel in het juiste document terecht komen. En waarom 2013? Gewoon omdat dat het eerste jaar is dat wordt genoemd. Ik heb het eerste en het laatste jaar genomen dus 2013 en 2024.
Naast de [i] staat de knop waarmee je een link direct naar de gebruikte tabel kunt kopiëren (onder de tabel titel).
Daglichtlamp
22-03-2025 om 15:56
Yumi schreef op 22-03-2025 om 15:43:
[..]
In 2015 was het aantal verzoeken inderdaad veel hoger, maar dat jaar zou ik ook niet hebben gekozen om mee te vergelijken. Als je een jaar kiest met uitschieters dan krijg je een vertekend beeld.
Maar 2013 is 'toevallig' wel het jaar met de laagste instroom in die periode. Je hebt gelijk dat 2015 ook niet representatief is.
Luchtpost
22-03-2025 om 17:16
Daglichtlamp schreef op 22-03-2025 om 15:52:
[..]
Naast de [i] staat de knop waarmee je een link direct naar de gebruikte tabel kunt kopiëren (onder de tabel titel).
Dank, ik heb even gekeken en zal dat gaan proberen. Tot nu toe kopieerde ik de URL bovenaan de pagina en plakte - maar goed, dan kom je dus steeds op Statline algemeen uit. Dus dit is een betere optie.
Yumi
24-03-2025 om 14:46
Worden de bewoners van Budel eindelijk verlost van de overlast, nu defensie het terrein (weer) wil gaan gebruiken?
Door de juridisch dichtgetimmerde overeenkomsten die het COA in 2014 met de gemeente heeft gesloten, kan de poort niet dicht.
De lijst met incidenten is echter door de jaren heen langer geworden en de overlast extremer: steekpartijen in het azc, vernielingen op de begraafplaats, bewoners worden aan huis bedreigd en bij visvijver ’t Tipke wordt met vissers gevochten.
Ik hoop voor de inwoners van Budel, dat ze eind mei duidelijkheid krijgen en defensie weer zijn intrek neemt op het terrein.
Al jaren diefstal, intimidatie en vechtpartijtjes in Budel: wat is er aan de hand bij dit grote azc?
Bewoners werden aan huis bedreigd en er werd gevochten met leden van de plaatselijke visclub: het azc in het Brabantse Budel is synoniem geworden voor overlast. Inwoners kijken nu naar Defensie als reddende engel. Hoe is het zo gekomen?
Al tien jaar worden er 1500 vluchtelingen opgevangen in het op één na grootste asielzoekerscentrum (azc) van Nederland. In de loop der jaren keerde het sentiment in Budel zich tegen de vluchtelingen door overlast en gedoe. Gevolg: burgemeester Roland van Kessel van de gemeente Cranendonck, waartoe Budel en Maarheeze behoren, heeft zijn handen vol aan de bezoekjes uit Den Haag.
In januari dreigde de NS dit station nog voorbij te rijden vanwege overlast door asielzoekers.
Dat kwam aan bij de staatssecretaris, die nu 2,3 miljoen euro uittrekt voor meer veiligheid op het station. ,,Ik zou bijna zeggen: over mijn lijk dat we dat laten plaatsvinden”, zei Jansen eerder in een commissie in de Tweede Kamer over het voorbijrijden. In 2024 werden er 3150 ‘ongewenste situaties’ op Maarheeze geteld.
De Nassau-Dietzkazerne - eigendom van Defensie - is nadrukkelijk in beeld, zo is te lezen in het onderzoeksrapport van het ministerie. Met de toename van internationale spanningen zoekt het leger nieuwe locaties voor kazernes, opslagplaatsen, laagvlieggebieden en oefenterreinen. De Nassau-Dietzkazerne in Budel wordt genoemd als mogelijk oefenterrein. De verwachting is dat hier eind mei meer duidelijkheid over is.
Al jaren diefstal, intimidatie en vechtpartijtjes in Budel: wat is er aan de hand bij dit grote azc? | Binnenland | AD.nl
Daglichtlamp
25-03-2025 om 17:31
Zoals al eerder gezegd we laten asielzoekers soms letterlijk jaren duimendraaien. Het moet anders. Mijn oplossing zou trouwens een andere zijn dan die van de inspectie. Regel de inburgering weer landelijk, door de rijksoverheid. Zodat statushouders waar ze ook wonen hetzelfde programma kunnen volgen, en naadloos kunnen overstappen als ze vanwege het krijgen van een woning naar een andere kant van het land moeten verhuizen.
https://www.inspectie-jenv.nl/actueel/nieuws/2025/03/25/inburgering-statushouders-in-de-knel
https://www.trouw.nl/binnenland/vluchtelingen-moeten-inburgeren-maar-overheid-laat-het-afweten~b5c7d998/
Het probleem is kraakhelder. Vluchtelingen wordt in asielzoekerscentra alleen het korte ‘programma voorinburgering’ aangeboden. Dit is zo bedacht omdat statushouders, zoals erkende vluchtelingen formeel heten, in principe maximaal veertien weken na het ontvangen van hun verblijfsstatus verhuizen naar een woning in een aan hen toegewezen gemeente. Eenmaal verhuisd is de gemeente wettelijk verantwoordelijk voor het ‘echte’ inburgeringsproces.
-----------
Gemiddeld is de wachttijd voor huisvesting van een vluchteling 34 weken, in plaats van maximaal 14. Circa elfduizend vluchtelingen verbleven in december zelfs langer dan een jaar in de asielopvang nadat zij een status kregen. Ook blijkt dat er gezinnen zijn die pas na twee of drie jaar uit de opvang verhuizen.
Deze wachttijden komen bovenop de gemiddelde wachttijd van 61 weken voordat de Immigratiedienst (IND) een besluit neemt op een asielverzoek. In die periode krijgen asielzoekers sowieso geen inburgering aangeboden omdat er een kans bestaat dat hun asielverzoek wordt afgewezen.
Daglichtlamp
26-03-2025 om 22:27
Er kan wel een miljard bespaard worden, maar dan moet de spreidingswet niet worden ingetrokken.
https://www.ad.nl/politiek/advies-asielminister-faber-kan-1-miljard-euro-besparen-door-opvang-beter-te-organiseren~a11d90e7/
De huidige opvangproblemen en bijkomende onrust heeft het Rijk volgens de raden zelf veroorzaakt en de nieuwe kabinetsplannen maken hen bezorgd over de houdbaarheid van het asielopvangstelsel. Het veelvuldig op- en afbreken van noodopvang ‘kost onwijs veel geld, tijd en moeite van alle betrokkenen’, aldus een woordvoerder. Ook geeft het ‘geen mogelijkheid tot contact met betrokken burgers’. De raden stellen alternatieven voor die ‘goedkoper, duurzamer en praktisch uitvoerbaar’ zijn.
Volgens de raden moeten uitvoeringsorganisaties een ‘realistische, meerjarige begroting’ krijgen. Alleen dan kunnen ze minder afhankelijk worden van noodopvang in evenementenhallen en vakantiewoningen.
Nicole123
27-03-2025 om 09:29
Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 22:27:
Er kan wel een miljard bespaard worden, maar dan moet de spreidingswet niet worden ingetrokken.
https://www.ad.nl/politiek/advies-asielminister-faber-kan-1-miljard-euro-besparen-door-opvang-beter-te-organiseren~a11d90e7/
Dit is dus precies wat ik bedoelde met 'het betaalt zichzelf terug' als het gaat om goede structurele opvang ten opzichte van huidige noodopvang. (Op de vraag aan mij: waar wil je dan op bezuinigen om goede opvang voor AMVs van te betalen?) Structurele opvang is goedkoper, de gemeenten willen het, het zorgt voor minder onrust in de samenleving dan noodopvang die burgers opeens op hun dak krijgen, het leidt tot betere integratie en zich nuttig maken in een opleiding of werk en tot minder rondhangen en daarmee minder overlast. Maar Faber wil dat helemaal niet, want ze wil deze mensen zoveel mogelijk dwars zitten en zoveel mogelijk kunnen blijven afschilderen als dure overlastgevende niksende parasieten om genoeg draagvlak te houden voor haar 'we willen ze hier niet!' boodschap. Triest.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 11:43
Yumi schreef op 24-03-2025 om 14:46:
Worden de bewoners van Budel eindelijk verlost van de overlast, nu defensie het terrein (weer) wil gaan gebruiken?
Door de juridisch dichtgetimmerde overeenkomsten die het COA in 2014 met de gemeente heeft gesloten, kan de poort niet dicht.
De lijst met incidenten is echter door de jaren heen langer geworden en de overlast extremer: steekpartijen in het azc, vernielingen op de begraafplaats, bewoners worden aan huis bedreigd en bij visvijver ’t Tipke wordt met vissers gevochten.
Ik hoop voor de inwoners van Budel, dat ze eind mei duidelijkheid krijgen en defensie weer zijn intrek neemt op het terrein.
Al jaren diefstal, intimidatie en vechtpartijtjes in Budel: wat is er aan de hand bij dit grote azc?Bewoners werden aan huis bedreigd en er werd gevochten met leden van de plaatselijke visclub: het azc in het Brabantse Budel is synoniem geworden voor overlast. Inwoners kijken nu naar Defensie als reddende engel. Hoe is het zo gekomen?
Al tien jaar worden er 1500 vluchtelingen opgevangen in het op één na grootste asielzoekerscentrum (azc) van Nederland. In de loop der jaren keerde het sentiment in Budel zich tegen de vluchtelingen door overlast en gedoe. Gevolg: burgemeester Roland van Kessel van de gemeente Cranendonck, waartoe Budel en Maarheeze behoren, heeft zijn handen vol aan de bezoekjes uit Den Haag.
In januari dreigde de NS dit station nog voorbij te rijden vanwege overlast door asielzoekers.
Dat kwam aan bij de staatssecretaris, die nu 2,3 miljoen euro uittrekt voor meer veiligheid op het station. ,,Ik zou bijna zeggen: over mijn lijk dat we dat laten plaatsvinden”, zei Jansen eerder in een commissie in de Tweede Kamer over het voorbijrijden. In 2024 werden er 3150 ‘ongewenste situaties’ op Maarheeze geteld.
De Nassau-Dietzkazerne - eigendom van Defensie - is nadrukkelijk in beeld, zo is te lezen in het onderzoeksrapport van het ministerie. Met de toename van internationale spanningen zoekt het leger nieuwe locaties voor kazernes, opslagplaatsen, laagvlieggebieden en oefenterreinen. De Nassau-Dietzkazerne in Budel wordt genoemd als mogelijk oefenterrein. De verwachting is dat hier eind mei meer duidelijkheid over is.
Al jaren diefstal, intimidatie en vechtpartijtjes in Budel: wat is er aan de hand bij dit grote azc? | Binnenland | AD.nl
Quote:"Ik hoop voor de inwoners van Budel, dat ze eind mei duidelijkheid krijgen en defensie weer zijn intrek neemt op het terrein.
Al jaren diefstal, intimidatie en vechtpartijtjes in Budel: wat is er aan de hand bij dit grote azc?
Bewoners werden aan huis bedreigd en er werd gevochten met leden van de plaatselijke visclub: het azc in het Brabantse Budel is synoniem geworden voor overlast. Inwoners kijken nu naar Defensie als reddende engel. Hoe is het zo gekomen?"
Diepdieptriest.
Alice12
27-03-2025 om 12:22
Alice12 schreef op 27-03-2025 om 12:00:
interessant: In " HP de tijd, het gemuilkorfde onderwijs". Zo herkenbaar voor mij. Heel interessant stuk om te lezen.
Alles wat ik lees is herkenbaar voor mij, dat is een van de reden dat ik uit het onderwijs ben gegaan. Ook het wegkijken van mensen van wie je het hebben moet, het ontkennen, het bagataliseren. Als vrouw ga je 5 stappen achteruit en ik zie dat we het met zijn allen laten gebeuren.
Toen ik over mijn ervaringen op het Vivaforum schreef werd ik meteen geband. Discriminatie en racisme was de reden. Ik schold niet, ik schreef over wat ik heb meegemaakt op school. Alles wordt bedekt en alles wordt ontkend.
We blijven polderen en hopen dat het wel een keer goed komt. Maar dat komt het niet, zeker niet voor vrouwen.
Yumi
27-03-2025 om 12:56
Alice12 schreef op 27-03-2025 om 12:22:
[..]
Kan het artikel niet helemaal lezen, alleen onderstaand deel. Heb je een samenvatting?
Het gemuilkorfde onderwijs
Leraren hebben last van bemoeizuchtige ouders, die klagen over het curriculum of zelfs dreigementen uiten. Ook leerlingen stellen zich veeleisend op en zetten soms klasgenoten onder druk. Scholen hebben daar niet altijd een antwoord op. ‘De groepsdruk om een hoofddoek te dragen is sterk toegenomen.’
26/03 | 2025doorMarieke SjerpsLeestijd 14 minuten
Het gemuilkorfde onderwijs - HP/De Tijd