Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Yumi schreef op 21-03-2025 om 09:10:

[..]

Sorry maar moeten we hier over door blijven gaan? Dit is de derde dag dat het over die 80 % gaat. Het is voor iedereen echt wel duidelijk dat het over het jaar 2022 gaat.

Het nieuws al gelezen over de onrust die is ontstaan tijdens een protest door 300 mensen tegen AZC St Michielsgestel?

Protest tegen azc Sint-Michielsgestel escaleert

Ze 'we' weten geen raad meer met de grote aantallen die dit kleine landje binnen stromen, maar het blijft maar binnen lopen.

Nog meer onrust:

https://www.bd.nl/brabant/komst-azc-verdeelt-dorpsgemeenschap-berlicum-iemand-zei-laatst-tegen-me-dat-ik-niets-van-dit-dorp-snap~ad477483/ 20-03-25 De komst van een asielzoekerscentrum (azc) voor 240 tot 270 vluchtelingen splijt Berlicum.

En nog meer onrust:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4660788/hier-gaan-ze-vluchtelingen-verspreid-over-de-gemeente-op-3-plekken-opvangen 20 maart 2025 Hier gaan ze vluchtelingen verspreid over de gemeente op 3 plekken opvangen

De opvanglocaties komen in Uden, Schaijk en Zeeland. Een nieuwe asielopvang is nodig omdat de opvang in het Van der Valk-hotel in Uden in oktober 2026 dicht gaat.

https://www.ad.nl/utrecht/jaarbeurs-niet-geschikt-als-opvang-asielzoekers-worden-in-allerijl-elders-in-nederland-ondergebracht~a8539509/ 19 maart 2025 Jaarbeurs ‘niet geschikt’ als opvang; asielzoekers worden in allerijl elders in Nederland ondergebracht

Goed nieuws, als je asielzoekers goede kansen geeft dan werkt het wél:

Van de 200 asielzoekers die sinds maart vorig jaar op het terrein aan de Sliffertsestraat verblijven, hebben er op dit moment 134 een baan.

https://www.ed.nl/eindhoven/asielzoekers-in-noodopvang-meerhoven-snel-aan-het-werk-zo-leert-de-ervaring~ac356495/

Een van de vluchtelingen Abdulrahman Alkhaled. Een 21-jarige jongen uit Jemen. "Het is hier heel fijn", vertelt hij. "De mensen hier zijn heel behulpzaam en ik kan hier veel doen", vindt hij. Volgens Noémie Raaijmakers van de organisatie Wasbeer en Pauw, dat het dagprogramma van de opvang organiseert, is dat ook de beste manier om vluchtelingen te laten integreren. "Vluchtelingen doen mee met de maatschappij, in plaats van zich hier de hele dag te vervelen."

https://studio040.nl/nieuws/artikel/kijkje-in-de-crisisnoodopvang-in-meerhoven
Ik zou de 2000 mensen in Ter Apel in 10 van dit soort AZCs zetten. Enorme win-win, want 1340 werknemers erbij, waarschijnlijk praktisch geen overlast meer en ook op de lange termijn mensen die zich nuttig maken en niet aangeleerd hebben gekregen dat je hier in Nederland vooral maar je hand op moet houden.

Al die beperkende regels zijn zo zonde. Deze statushouder hebben we hard nodig in de zorg. Maar blijkbaar mag je je buitenlandse diploma pas laten waarderen als de inburgering is begonnen. En met inburgeren mag je pas beginnen als je huisvesting in de gemeente toegewezen hebt gekregen waar je aan gekoppeld bent. Vervolgens moet je natuurlijk voor een functie in het ziekenhuis ook de taal voldoende spreken, maar ook intensieve taalles krijg je pas tijdens je inburgeringstraject. Woonruimte is nu eenmaal een probleem, dus laten we alsjeblieft de inburgering daar niet langer op laten wachten. (NB: ook deze statushouder heeft geen huis voor zichzelf, maar een woning die hij deelt met vier andere mannen).
https://www.volkskrant.nl/binnenland/statushouder-dyaa-is-aan-het-solliciteren-ik-heb-mijn-werk-echt-gemist-ik-hoor-thuis-in-het-ziekenhuis~bf1ad2d5/

Daglichtlamp schreef op 21-03-2025 om 09:12:

Ja, en ik vraag me echt af wat het zegt over de staat van onze democratie als een protest zo escaleert. Demonstreren mag, maar zou nooit gewelddadig mogen zijn.

Welke democratie? De politiek wil het anders en onder burgers is er nog maar nauwelijks draagvlak voor de opvang van asielzoekers. Vanuit welke democratische gedachte (als in: de wil van het volk en vertegenwoordigd door volksvertegenwoordigers) 'moet' NL dan zoveel asielzoekers opvangen, ook als alles steeds verder vast loopt in dit land?  

Dit is nou precies het enge. Desinformatie, frames en halve waarheden rondstrooien over asielzoekers, vervolgens roepen dat er geen draagvlak is om deze mensen op te vangen en als toppunt ook nog doen dat dat dan democratie is. Zie in de VS waar dat toe leidt.

Ook al komt er geen enkele asielzoeker meer Nederland binnen, dan houden we dezelfde problemen als waar we nu tegenaan lopen. 
De woningnood, personeelstekorten, verminderde animo voor en kwaliteit van zorg en onderwijs en daarmee dus de onvrede blijven onverminderd bestaan. 
Dat los je niet op door geen asielzoekers meer toe te laten, ook al wil men dat nog zo graag geloven. 

https://nos.nl/artikel/2560587-eerste-resultaten-grenscontroles-geven-wisselend-beeld-minister-tevreden
De symboolpolitiek van Faber blijkt inderdaad enkel symbolische waarde te hebben, maar zelf vindt ze het heel geslaagd, want er zijn geen extra files door ontstaan.  Het vervangen van snelle mobiele teams door een statische marechaussee heeft geleid tot het niet meer maar veel minder oppakken van mensen- en drugssmokkelaars (van 260 naar 90). Nogal logisch, want als je als smokkelaar weet waar een controle staat neem je gewoon een andere weg, veel makkelijker te omzeilen dan zo'n mobiel team. Zelf denkt Faber dat het misschien komt doordat de asielinstroom lager is. Iets wat nergens op slaat, want asielzoekers worden helemaal niet opgepakt of tegengehouden door deze controles. Sterker nog, als mensen bij zo'n controle zeggen dat ze asiel willen aanvragen moeten ze sowieso naar het aanmeldcentrum worden doorgestuurd, wat in 30 gevallen dan ook gebeurd is. Kortom, op verschillende vlakken werkt de maatregel van Faber averechts uit, het staat vooral leuk als 'kijk ons eens even écht wat concreets doen tegen de instroom!' voor mensen die niet verder kijken dan dat zeer oppervlakkige plaatje.

Een accountant en een architect die zich afvragen waarom de Gemeente ze niet helpt, om tussen bedrijven te bemiddelen, om aan het werk te komen. Waarom deze verslaggever wil weten wat wij vinden dat de Gemeente kan doen.... begrijp ik niet, het helpt ze niet aan een baan of er moet een werkgever reageren. Daarnaast denk ik dat het UWV een geschiktere "weg" is naar een baan.

Hoe kan de gemeente Goeree-Overflakkee asielzoekers met een bsn helpen om een baan te vinden?

Tientallen asielzoekers in de tijdelijke opvang op de boot in de haven van Stellendam kregen deze maand hun burgerservicenummer. Daarmee kunnen ze aan de slag in een betaalde baan, zodat ze geld kunnen verdienen én mee kunnen doen in de Nederlandse samenleving. Alleen is het nog niet zo makkelijk om te solliciteren, zeggen ze. Verslaggever Lucette Mascini wil graag weten wat jij er van denkt. Hoe kan de gemeente ze helpen aan een betaalde of vrijwillige baan?

Voor de 22-jarige Amer was het zo klaar als een klontje: zodra hij zijn burgerservicenummer heeft, gaat hij aan de slag. En inderdaad: meteen vond hij een baan, in de supermarkt in Hellevoetsluis. En wie weet waar hem dat verder nog zal brengen. Het gaat het niet alleen om het geld, zegt hij. Maar ook om het leren kennen van nieuwe mensen, en een kans om zijn horizon te verbreden.

IT-er Muhannad werkte al als vrijwilliger bij de kringloopwinkel van Goed voor Goed op steenworp afstand van het opvangschip. Hij is blij dat hij anderen blij maakt het het repareren van ondre andere computers.

Maar Ibrahim, accountant, die in Syrië werkte voor het bedrijf dat de hoogste wolkenkrabber ter wereld bouwde, de Burj Khalifa in Dubai, zoekt nog. Dat geldt ook voor architect Yorgo (29). Hij weet niet goed waar hij moet beginnen. ,,Waarom helpt de gemeente ons niet door ons met bedrijven op Goeree-Overflakkee te bemiddelen?", vraagt hij zich af. Wat vindt u? Wat kan de gemeente doen om ze aan werkt te helpen?

Hoe kan de gemeente Goeree-Overflakkee asielzoekers met een bsn helpen om een baan te vinden? | Van de lezer Goeree-Overflakkee | AD.nl

Yumi schreef op 21-03-2025 om 18:01:

Een accountant en een architect die zich afvragen waarom de Gemeente ze niet helpt, om tussen bedrijven te bemiddelen, om aan het werk te komen. Waarom deze verslaggever wil weten wat wij vinden dat de Gemeente kan doen.... begrijp ik niet, het helpt ze niet aan een baan of er moet een werkgever reageren. Daarnaast denk ik dat het UWV een geschiktere "weg" is naar een baan.

Mijn indruk is dat de arbeidsbemiddeling van het UWV niet open staat voor asielzoekers. Maar ik kan me vergissen. Ik zie vooral een rol voor het COA of vluchtelingenwerk om asielzoekers te helpen hun weg te vinden op de arbeidsmarkt. Het COA heeft ook een belang, omdat werkende asielzoekers een eigen bijdrage betalen voor de opvang.
Zo te zien is het COA daar ook mee bezig: https://www.coa.nl/nl/werken (maar dat is beter te realiseren in vaste AZC's dan in tijdelijke noodopvang).
Meedoenbalie
Zo'n 40 azc’s hebben een Meedoenbalie waar het COA in samenwerking met lokale vrijwilligerscentrales en andere partners (vrijwilligers)werk en activiteiten aanbiedt. Vaker meedoen in de samenleving, het liefst in de directe omgeving van het azc, daar draait het om.

Wat ik me trouwens niet realiseerde dat er ook een verklaring van het UWV moet zijn als asielzoekers vrijwilligerswerk doen.

Daglichtlamp schreef op 21-03-2025 om 18:20:

[..]

Mijn indruk is dat de arbeidsbemiddeling van het UWV niet open staat voor asielzoekers. Maar ik kan me vergissen. Ik zie vooral een rol voor het COA of vluchtelingenwerk om asielzoekers te helpen hun weg te vinden op de arbeidsmarkt. Het COA heeft ook een belang, omdat werkende asielzoekers een eigen bijdrage betalen voor de opvang.
Zo te zien is het COA daar ook mee bezig: https://www.coa.nl/nl/werken (maar dat is beter te realiseren in vaste AZC's dan in tijdelijke noodopvang).
Meedoenbalie
Zo'n 40 azc’s hebben een Meedoenbalie waar het COA in samenwerking met lokale vrijwilligerscentrales en andere partners (vrijwilligers)werk en activiteiten aanbiedt. Vaker meedoen in de samenleving, het liefst in de directe omgeving van het azc, daar draait het om.

Wat ik me trouwens niet realiseerde dat er ook een verklaring van het UWV moet zijn als asielzoekers vrijwilligerswerk doen.

Vluchtelingenwerk geeft inderdaad het advies om bij het COA hulp te vragen of uitzendbureaus. Randstad heeft een speciale afdeling die vluchtelingen helpt en ondersteunt.

Randstad is 1 van de grote uitzendbureaus in Nederland die ervaring hebben met het vinden van werk voor mensen die in de asielprocedure zitten. Rogier Schweitzer van Randstad vertelt: "De motivatie om te werken is vaak enorm hoog bij mensen die asiel aanvragen", vertelt hij. "Soms is extra hulp nodig, bijvoorbeeld met taal of cultuurverschillen. Daarom ondersteunt Randstad jou en je werkgever om succesvol aan de slag te gaan."

Randstad heeft een speciale afdeling die vluchtelingen helpt en ondersteunt bij:

Yumi schreef op 21-03-2025 om 18:01:

Hoe kan de gemeente Goeree-Overflakkee asielzoekers met een bsn helpen om een baan te vinden?

Tientallen asielzoekers in de tijdelijke opvang op de boot in de haven van Stellendam kregen deze maand hun burgerservicenummer. Daarmee kunnen ze aan de slag in een betaalde baan, zodat ze geld kunnen verdienen én mee kunnen doen in de Nederlandse samenleving. Alleen is het nog niet zo makkelijk om te solliciteren, zeggen ze. Verslaggever Lucette Mascini wil graag weten wat jij er van denkt. Hoe kan de gemeente ze helpen aan een betaalde of vrijwillige baan?

Voor de 22-jarige Amer was het zo klaar als een klontje: zodra hij zijn burgerservicenummer heeft, gaat hij aan de slag. En inderdaad: meteen vond hij een baan, in de supermarkt in Hellevoetsluis. En wie weet waar hem dat verder nog zal brengen. Het gaat het niet alleen om het geld, zegt hij. Maar ook om het leren kennen van nieuwe mensen, en een kans om zijn horizon te verbreden.

IT-er Muhannad werkte al als vrijwilliger bij de kringloopwinkel van Goed voor Goed op steenworp afstand van het opvangschip. Hij is blij dat hij anderen blij maakt het het repareren van ondre andere computers.

Maar Ibrahim, accountant, die in Syrië werkte voor het bedrijf dat de hoogste wolkenkrabber ter wereld bouwde, de Burj Khalifa in Dubai, zoekt nog. Dat geldt ook voor architect Yorgo (29). Hij weet niet goed waar hij moet beginnen. ,,Waarom helpt de gemeente ons niet door ons met bedrijven op Goeree-Overflakkee te bemiddelen?", vraagt hij zich af. Wat vindt u? Wat kan de gemeente doen om ze aan werkt te helpen?

Hoe kan de gemeente Goeree-Overflakkee asielzoekers met een bsn helpen om een baan te vinden? | Van de lezer Goeree-Overflakkee | AD.nl

De eerste gedachte die bij mij opkwam voor de accountant en architect; ga ook in een supermarkt werken en leer eerst de taal. Denk niet dat het kwalijk wordt genomen als ze later, de taal machtig, wel aan het werk gaan in hun eigen werkveld. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-03-2025 om 22:33:

[..]

De eerste gedachte die bij mij opkwam voor de accountant en architect; ga ook in een supermarkt werken en leer eerst de taal. Denk niet dat het kwalijk wordt genomen als ze later, de taal machtig, wel aan het werk gaan in hun eigen werkveld.

Je hebt gelijk, een accountant die de taal niet of onvoldoende spreekt, de financiën controleren, jaarrekeningen opstellen en fiscale adviezen geven is geen optie. De architect die werkte voor het bedrijf dat de Burj Khalifa in Dubai bouwde. Dat zegt niks, het is supermooi maar geld speelt daar geen rol. Andere eisen andere normen en de grootste struikelblok de taal. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

22-03-2025 om 00:15 Topicstarter

Even niet over die fatbikes, dat zijn oude koeien.

De pers mocht van de gemeente (nog) niet weten wat er was voorgevallen? 
Moest er eerst een sprookje bedacht worden?

De gemeente gaat aangifte doen van het 'lekken door iemand'?

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4947465/aangifte-van-gemeente-na-lekken-informatie-over-vechtpartij-rond-fatbikes-op-opvanglocatie?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3IWlyqUEYO9gVJZPDQf8PLyyfIZudJjiJ4lEHqvA-a6JJlGfJdXskGxoQ_aem_xqG4KS0BB-sBCI02-8vSJQ

De Haagse wethouder Mariëlle Vavier (GroenLinks) gaat aangifte doen nadat vorige week haar brief over de vechtpartij aan de Gevers Deynootweg werd gelekt. 
...
'We hebben met verbijstering kennis genomen van het bericht bij Omroep West', vertelt de wethouder tijdens het tweeminutendebat over de kwestie. De wethouder heeft daarom aangifte gedaan van lekken.
...
Volgens de wethouder was het - na verschillende vragen van bijvoorbeeld VVD, Hart voor Den Haag en D66 - helemaal niet de bedoeling dat de gemeenteraad via de media moest vernemen wat er is gebeurd op 6 maart. 'Die brief had deze week door het college moeten worden vastgesteld', zegt ze.
...

Voor wie daar interesse in heeft, hier even ter informatie een overzicht van Totaal asielverzoeken (man + vrouw) in het jaar 2013 en in het jaar 2024. In het betreffende document kan je verder kijken nar m/v, naar leeftijd en naar Eerste verzoek, volgende verzoeken en nareizigers. 

BRON: Asielverzoeken en nareizigers; nationaliteit, geslacht en leeftijd
Tot.asielverzoeken tot 2013 tot 2024 percentage aantal
Totaal 13095 33760 257,81 20665
Afghaans 1365 505 37,00 -860
Algerijns 40 1215 3037,50 1175
Chinees 150 220 146,67 70
Egyptisch 230 335 145,65 105
Eritrees 920 1505 163,59 585
Ethiopisch 85 425 500,00 340
Gambiaans 30 440 1466,67 410
Indiaas 15 85 566,67 70
Iraaks 955 2305 241,36 1350
Iraans 1020 740 72,55 -280
Jemenitisch 35 1090 3114,29 1055
Marokkaans 65 735 1130,77 670
Nigeriaans 170 930 547,06 760
Oekraïens 35 430 1228,57 395
Pakistaans 135 530 392,59 395
Russisch 305 270 88,52 -35
Soedanees 155 530 341,94 375
Somalisch 1215 1120 92,18 -95
Syrisch 2265 11655 514,57 9390
Tunesisch 20 375 1875,00 355
Turks 75 1905 2540,00 1830
Wit-Russisch 70 60 85,71 -10
Onbekend 430 1490 346,51 1060
Staatloos 290 45 15,52 -245

En om het ons lastig te maken heb je er geen link naar statline bij gedaan? Opvallend dat je 2013 kiest om mee te vergelijken. In 2015 lag het aantal verzoeken veel hoger dan in  2024.

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83102NED/table?dl=AAB5D

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.