Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Alice12 schreef op 16-02-2025 om 22:10:

[..]

Ik snap helemaal niks van deze post. Ik heb het niet over China en ik heb het er ook niet over gehad dat Nederland compleet geweldvrij kan worden.
Ik heb het over tienduizenden IS ers. Die heb ik liever niet in Europa.

Nee, daar had jij het niet over, ik wel. Je wens over geen ISers in Europa die deel ik met je. Graag ook überhaupt niet in de wereld, want ook als ze in andere landen verblijven zijn ze doodeng, want ook dan kunnen ze een vliegtuig kapen en er hier een gebouw mee invliegen, geen marechaussee die ze tegenhoudt. Die andere dingen die ik noemde vind ik ook dingen die zouden moeten. Er zijn oneindig veel dingen die zouden moeten, die nu echt niet oké zijn in de wereld. En die ook allemaal net zo onhaalbaar zijn. Het lijkt mij echter zinniger om het over de dingen te hebben die wel haalbaar zijn, anders blijft het bij boos en gefrustreerd foeteren op hoe erg het allemaal is.

Ik wil minder asielzoekers hier, net als in Zweden. Dan heb je ook kans dat je wat minder van die mafklappers hier binnen haalt. In Zweden is het bepaald niet onhaalbaar.

Alice12 schreef op 16-02-2025 om 21:43:

Net in de Telegraaf een stuk over tienduizenden IS strijders die een tikkende tijdbom vormen. Die willen en komen naar Europa.
Ook in Nederland komen ze aan. Het heeft er volgens deskundigen alle schijn van dat we in een nieuwe aanslaggolf zitten.
En die halen we elke dag binnen met ons naïeve aanmeldingsbeleid.
Beleidsmakers moeten constant een keuze maken tussen de hoge kosten van terrorismebestrijding en “ aanvaardbare risico’s”, staat in de krant.
Dus we zijn elke dag onvoorstelbaar veel geld kwijt en we blijven met zijn alleen behoorlijk risico lopen. Ik vind het zolangzamerhand wel tijd worden om die grenzen dicht te gooien.

Verschrikkelijk.

Staan die nog steeds wagenwijd open?

Alice12 schreef op 16-02-2025 om 22:10:

[..]

Ik snap helemaal niks van deze post. Ik heb het niet over China en ik heb het er ook niet over gehad dat Nederland compleet geweldvrij kan worden.
Ik heb het over tienduizenden IS ers. Die heb ik liever niet in Europa.

Precies dit.

De voorrang op de huizen werd in het verkiezingendebat genoemd. Wilders en Omzigt waren het daar beide over eens. Die voorrang zou moeten afgeschaft worden. Maar toen ging het om Oekraïners. Maar dus statushouders krijgen ook voorrang. Terwijl moeders met een kindje of mensen met een baan, vlak na een scheiding, of huuropzegging dakloos werden en in een oude caravan of paardentrailer moesten wonen.
Bij dat sbs6-debat kon Timmermans een vrouw, die al dertien jaar in een oude kleine caravan woonde, niet beloven dat ze binnen een jaar een woning zou krijgen. Maar hij roept wel steeds dat iedereen welkom is ongeacht waar zijn wieg heeft gestaan.

Op dit forum is vaak ontkend dat er sprake zou zijn van voorrang aan statushouders.

De krant van vandaag:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1507914755/kabinet-wil-einde-aan-voorrang-op-sociale-huurwoning-voor-statushouders-voortaan-gewoon-op-de-wachtlijst

Maar zover is het dus nog niet.

https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/woningmarkt/2025/02/sociale-huurwoning-statushouders-woonminister-mona-keijzer/

Op dit moment krijgen statushouders voorrang als het gaat om het bemachtigen van een sociale huurwoning. Maar als het aan woonminister Mona Keijzer (BBB ) ligt, is dat binnenkort voorbij. Zij wil statushouders namelijk hetzelfde behandelen als andere woningzoekenden in Nederland. Daarvoor stuurt ze vandaag een wetsvoorstel naar de Kamer.

Door de woningcrisis zijn koopwoningen duur en het aantal huurwoningen in de particuliere en sociale sector schaars. Binnen de sociale huurmarkt zijn de wachtlijsten voor een huurwoning lang. Momenteel is het in Nederland zo geregeld dat statushouders voorrang krijgen op een sociale huurwoning. Maar daar wil Keijzer dus een stokje voor steken.

Mona Keijzer en coalitiepartijen willen voorrangsregels voor statushouder verbieden

Dat melden Haagse bronnen tegen De Telegraaf. Het van tafel vegen van de voorrangsregels staat in het regeerakkoord van kabinet-Schoof. Gemeenten wordt een verbod opgelegd om bij huurhuizen asielzoekers met een verblijfsvergunning voorrang te geven boven andere woningzoekers. En die plannen krijgen nu meer vorm in een wetsvoorstel.

Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB willen de voorrangsregels verbieden omdat het bijdraagt op de druk op de sociale huur.

Zelfde wachttijd sociale huur

Gemeenten blijven nog steeds verantwoordelijk voor de huisvesting van statushouders. Maar ook daar wil het kabinet een einde aan maken met een ander wetsvoorstel. De voorrangsregels zorgen momenteel, mede door de huidige woningnood, bij sommige woningzoekenden voor verontwaardiging en sentiment.

Keijzer is van mening dat statushouders dezelfde procedure, en wachttijd, moeten doorlopen voor een sociale huurwoning als iedere andere woningzoekende. De woonminister wil hiermee gelijke kansen op de woningmarkt creëren. Volgens haar mogen statushouders zich nog steeds inschrijven voor een sociale huurwoning, maar moeten zij net als andere woningzoekenden wachten op een plek.

Mick87 schreef op 14-02-2025 om 21:29:

[..]

Ik vind handen geven goor en heb er een hekel aan. Dus van mij mag het helemaal afgeschaft worden.

helemaal goed, maar vind je het ook goed als ze je geen hand geven omdat je per definitie minderwaardig bent omdat je tieten hebt? want dát is de stelling. niet jouw omgedachte reactie. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-02-2025 om 12:42 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 17-02-2025 om 09:00:

[..]

Verschrikkelijk.

Staan die nog steeds wagenwijd open?

Van Nederland naar Duitsland werd de Flixbus waar wij in zaten met de luizenkam doorgelicht.

Van Duitsland naar Nederland kon de bus gewoon doorrijden.

Overigens heeft de Duitse politie vorige week op iemand geschoten die er als een haas vandoor ging nadat hij zijn autoraampje niet wilde openen.

https://www.rtvnoord.nl/misdaad/1265598/auto-rijdt-door-grenscontrole-bad-nieuweschans-heen-doorzeefd-met-kogels

https://www.internetconsultatie.nl/nieuweregelsinzakehuisvestingvergunninghouders/b1
Het wetsvoorstel wat verbiedt om statushouders voorrang te geven alleen omdat ze statushouder zijn.

Daglichtlamp schreef op 17-02-2025 om 13:19:

https://www.internetconsultatie.nl/nieuweregelsinzakehuisvestingvergunninghouders/b1
Het wetsvoorstel wat verbiedt om statushouders voorrang te geven alleen omdat ze statushouder zijn.

Ik lees niets nieuws. Behalve dat men het voorstel van Mona K. kan verbieden. Ik vermoed dat men gaat bekijken hoe men toch gewoon voorrang kan blijven geven op een woning, terwijl gewone dakloze Nederlandse burgers in oude caravans en tentjes moeten slapen 'alleen omdat ze Nederlandse burger in Nederland zijn' en de gemeentes daar niets aan kunnen verdienen. Dat is discriminatie.

Fleurtje_5 schreef op 17-02-2025 om 13:36:

[..]

Ik lees niets nieuws. Behalve dat men het voorstel van Mona K. kan verbieden. Ik vermoed dat men gaat bekijken hoe men toch gewoon voorrang kan blijven geven op een woning, terwijl gewone dakloze Nederlandse burgers in oude caravans en tentjes moeten slapen 'alleen omdat ze Nederlandse burger in Nederland zijn'. Dat is discriminatie.

Volgens een ander voorstel, krijgt de Gemeente € 30.000,- als ze een statushouder woonruimte geven. Dus, tsja....
Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder

Yumi schreef op 17-02-2025 om 13:45:

[..]

Volgens een ander voorstel, krijgt de Gemeente € 30.000,- als ze een statushouder woonruimte geven. Dus, tsja....
Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder

Ik wist wel dat er veel geld mee gemoeid is. Voor geld ziet men veel door de vingers. Ba'h. Dan zegt men tegen een gescheiden vrouw die al 13 jaar in een oude afgedankte caravan moet wonen (maar dus ook tegen 'een jonge vrouw met baby', en ook tegen die man die in zijn auto moet slapen ) gewoon dat ze geen woning hebben. En dat ze haar niet kunnen beloven dat ze een woning binnen een jaar kan krijgen. 'Ongelijke behandeling voor de poen' dus.

Tel maar uit wat een gemeente verdiend aan een statushouder:

Stukje uit je link: De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten. Voor alle ruim 340 gemeenten samen gaat het om iets meer dan 25.000 mensen. Per 1 januari 2025 wachten 12.000 van hen nog op een woning. Dat komt door het tekort aan sociale huurwoningen.

Fleurtje_5 schreef op 17-02-2025 om 13:36:

[..]

Ik lees niets nieuws.

Hoe kun je nu in een nieuw wetsvoorstel nu niets nieuws lezen? Wat vind je van de memorie van toelichting waarin Keijzer de reden van het wetsvoorstel uitleg?

Daglichtlamp schreef op 17-02-2025 om 13:48:

[..]

Hoe kun je nu in een nieuw wetsvoorstel nu niets nieuws lezen? Wat vind je van de memorie van toelichting waarin Keijzer de reden van het wetsvoorstel uitleg?

Ik kan het niet openen. Zie dan alleen een venster waar ik een vraag in kan tikken.

Wat betreft de voorrang voor statushouders; Ik denk dat het alleen verschuiven van een probleem is. Er zijn nu eenmaal te weinig woningen. ( in mij optiek met dank aan 20 jaar neo-liberaal beleid). Als je statushouders die mogen blijven in een AZC laat, komen er daar geen plekken vrij. Waar blijven dan de asielzoekers die nog in afwachting zijn? Er moeten woningen bij komen. Hoe dan ook. Voor iedereen. Ik denk ook dat het hele asiel beleid verbeterd moet worden. Ik denk dat mensen binnen 6 maanden duidelijkheid moeten krijgen over of ze mogen blijven. En dat mensen die niet mogen blijven snel op een menswaardige manier terug moeten. Ik denk dat NL er niet beter of veiliger gaat worden als mensen die mogen blijven nog 5 of 6 jaar in een AZC moeten blijven omdat er geen woningen is. Wat wel een oplossing is? Behalve woningen bouwen zou ik het ook niet weten.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.