Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

16-02-2025 om 19:00

Over de asielzoekers die binnenkomen. Ja, daar zitten extremisten bij. Geen idee wat Europa kan doen om die tegen te houden want inderdaad, op lieden met gewelddadige denkbeelden en haat zitten we niet op te wachten. Veel wat mogelijk is om dat screenen mag van mij worden ingezet, zoals vingerafdrukken maar of je er daarmee achterkomt dat persoon X jarenlang bij de Taliban of IS oid zat, lijkt me lastig te achterhalen.

Heel sneu vind ik een via via verhaal. Afghaanse vriend van een kennis is jaren geleden naar Nederland gevlucht, zwaar getraumatiseerd maar maakt er hier wat van. Ook voor hem is tot zijn ontzetting minder veilig geworden in Nederland want hij geeft aan dat die schurken waarvoor hij is gevlucht ons land binnenkomen.

Miraval schreef op 16-02-2025 om 18:45:

[..]

Lijkt Me juist helemaal niet zo verkeerd. Zeker bij nieuwkomers. Op die manier kom je er wellicht wel achter of ze in een ander land een misdrijf hebben gepleegd, of misschien behoorden tot een radicale groepering.

Ik zou vingerafdrukken in ons paspoort of ID ook helemaal niet zo verkeerd vinden.

Ik denk dat veel meer misdrijven opgelost zouden kunnen worden op die manier, wanneer er een database bestaat met vingerafdrukken van alle inwoners vanaf 14 jaar.

Je hebt gelijk.

Dan een apart loket voor vingerafdrukken, zodat politie niet overbelast word.

Het is dieptriest allemaal wat we gebeurt. Ik vrees wel dat we dit soort terreur meer gaan zien. De grote aanslagen kunnen we redelijk goed voorkomen door inlichtingendiensten jaar tegen lone wolves met messen valt helaas weinig te doen. 
Ik ken ook iemand die hier als vluchteling heen is gekomen. Hij zei ook al dat er best wat radicale figuren tussen zitten. 
Laten we vooral niet vergeten dat dit nou precies is waar vluchtelingen hun land voor ontvluchten: dood, verderf en terreur.  

Ik vrees wel met de groeiende islamitische populatie dat dit meer gewoon zal worden binnen ons continent wat lang een baken van vrede en veiligheid is geweest. Dat is de realiteit. Ik probeer vooral me niet te laten polariseren en er een hele groep op aan te kijken  het is allemaal al erg genoeg.

Fleurtje_5 schreef op 16-02-2025 om 18:39:

[..]

Ik val niemand aan. Ik verdedig me nav van jouw onterechte beschuldigingen telkens weer.

Nogmaals, ik heb helemaal geen groep genoemd. Ook heb ik het NOOIT gehad over vergelijkingen wie betere normen heeft. WAT EEN ONZIN. Ik ben ervan overtuigd dat ook moslims goede normen en waarden hebben, net zoals andere gelovigen die ook zullen hebben.

Laf terug krabbelen? Mens hou op. Ook die andere aantijgingen zijn je eigen afleidingsmanoeuvre. STOP DAARMEE.

Iedereen kan me loepen en lezen wat ik werkelijk heb geschreven, tot aan mijn allereerste bericht. Dat loepen heb ik niet geblokkeerd.

Wil jij ophouden met dat 'mens' geroep tegen me? Je begrijpt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel. 

Maar goed, blijkbaar hebben volgens jou ook moslims goed normen en waarden, dank voor de verduidelijking iin deze post. Er is dus volgens jou niet iets in die cultuur of religie dat deze mensen onbeleefder maakt dan autochtone Nederlanders. Vat ik dat goed samen?

Dan snap ik werkelijk waar niet waarom je in dit topic met die ervaring kwam van dat naast elkaar lopen in het ziekenhuis en die handen geven en waarom het benoemen van die hoofddoek / afkomst daarbij zo nodig was. Het zegt dan net zoveel als wanneer ik in dit topic een ervaring plaats van een mevrouw met een bril die bij de kassa voordrong vorige week. Gewoon een niet zo beleefde daad van een individu. Waarbij de kenmerken en uiterlijkheden er niet toe doen, want het zegt blijkbaar niks over anderen met die kenmerken, over de groep. En nul relatie met Ter Apel, dus vrij off topic. 

Dus graag weer on topic over Ter Apel. Wat vindt men hier over de moties die zijn ingediend in de Tweede Kamer? Of is dit enkel een soort foeter-en-frustratie topic voor veel meeschrijvers? 

Ik ben bang voor extremisme van alle kanten (links, rechts, islam). Probleem is inderdaad dat radicalisering in het verborgene gebeurt via internet. Maar ik geloof niet dat je extremisme van de ene kant effectief kunt bestrijden met extremisme dat van een andere kant komt.

Nicole123 schreef op 16-02-2025 om 19:37:

[..]

Wil jij ophouden met dat 'mens' geroep tegen me? Je begrijpt blijkbaar nog steeds niet wat ik bedoel.

Maar goed, blijkbaar hebben volgens jou ook moslims goed normen en waarden, dank voor de verduidelijking iin deze post. Er is dus volgens jou niet iets in die cultuur of religie dat deze mensen onbeleefder maakt dan autochtone Nederlanders. Vat ik dat goed samen?

Dan snap ik werkelijk waar niet waarom je in dit topic met die ervaring kwam van dat naast elkaar lopen in het ziekenhuis en die handen geven en waarom het benoemen van die hoofddoek / afkomst daarbij zo nodig was. Het zegt dan net zoveel als wanneer ik in dit topic een ervaring plaats van een mevrouw met een bril die bij de kassa voordrong vorige week. Gewoon een niet zo beleefde daad van een individu. Waarbij de kenmerken en uiterlijkheden er niet toe doen, want het zegt blijkbaar niks over anderen met die kenmerken, over de groep. En nul relatie met Ter Apel, dus vrij off topic.

En dan te bedenken dat deze onmogelijke discussie begonnen is met dat ik het niet herkende dat moslimsvrouwen me niet groeten, maar dat ik juist andersom zie dat moslimvrouwen verbaasd zijn dat ze vriendelijk worden begroet en ik dat confronterend vind. 

Alsof dat er niet mag zijn, alsof dat niet kan, want nee, juist wij vrouwen zonder hoofddoek worden gediscrimineerd door hen, ofzo. 

Ik bedenk me weleens hoe het zou zijn, wanneer ik bijvoorbeeld met een hoofddoek de straat op zou gaan, ik denk dat ik me te pletter zou schrikken hoe vaak ik dan ineens word genegeerd. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-02-2025 om 19:55 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/opvangcrisis-ter-apel

Een samenvatting van de Tweede Kamer bespreking afgelopen week.

Net in de Telegraaf een stuk over tienduizenden IS strijders die een tikkende tijdbom vormen. Die willen en komen naar Europa. 
Ook in Nederland komen ze aan. Het heeft er volgens deskundigen alle schijn van dat we in een nieuwe aanslaggolf zitten. 
En die halen we elke dag binnen met ons naïeve aanmeldingsbeleid. 
Beleidsmakers moeten constant een keuze maken tussen de hoge kosten van terrorismebestrijding en “ aanvaardbare risico’s”, staat in de krant.
Dus we zijn elke dag onvoorstelbaar veel geld kwijt en we blijven met zijn alleen behoorlijk risico lopen. Ik vind het zolangzamerhand wel tijd worden om die grenzen dicht te gooien.

De afgelopen tijd in het nieuws zoveel geweld, en veel uit een bepaalde hoek.
Gisterenavond is een homoseksuele Imam vermoord. Hij had er vrede mee dat hij nooit zou worden geaccepteerd door conservatieve moslims.  

In Zuid-Afrika
Verdriet om moord op openlijk homoseksuele imam: 'Hij was echt een pionier'
In Zuid-Afrika is gisteravond imam Muhsin Hendricks doodgeschoten. De 57-jarige Hendricks was bekend als de eerste imam die openlijk uitkwam voor zijn homoseksualiteit. Zijn dood is een schok voor de lhbti -gemeenschap. "Hij liet zich niet uit het veld slaan."
Hendricks werd gisteravond in de stad Bethelsdorp klemgereden en door gemaskerde mannen doodgeschoten. Het motief voor de moord, die werd vastgelegd door een bewakingscamera, is nog onduidelijk. Op de beelden is te zien hoe de schutters gericht op Hendricks schieten, die achterin de auto zit. De imam was de leider van een moskee in Zuid-Afrika die gold als een veilige haven voor islamitische lhbti'ers. De Nederlandse journalist Haroon Ali is zelf queer en groeide op in een islamitisch gezin. Hij maakte in 2022 voor de NTR de documentaire 'Het M-woord', over homo-acceptatie binnen de islam, en interviewde Hendricks twee keer.

Hendricks heeft zich 30 jaar lang ingezet voor queer moslims", vertelt Ali. "Hij heeft netwerken en ontmoetingsplekken gecreëerd voor mensen die zich niet geaccepteerd voelen binnen reguliere moskeeën. Hij is daarin echt een pionier geweest."

'Niet gewenst'Hendricks las de religieuze teksten anders dan orthodoxe moslims. Volgens de queer imam keurt de koran homoseksualiteit alleen af wanneer er sprake was van seksueel geweld, en moet een liefdevolle relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht dus kunnen. De imam voltrok ook islamitische huwelijken bij queer koppels. Dat viel bij conservatieve moslims niet in goede aarde, zegt Ali. "Je dacht altijd wel: hoelang kan hij nog veilig zijn werk doen? Dat is helaas de realiteit voor veel mensen die hun nek uitsteken binnen het geloof." De journalist noemt de moord op Hendricks 'verschrikkelijk'. "Je hoopt juist dat progressieve imams, die een ander geluid laten horen, verbinding zoeken en islamitische gemeenschappen toleranter en inclusiever willen maken, worden aangemoedigd en de ruimte krijgen."

Warme herinneringenAli koestert warme herinneringen aan zijn gesprekken met de vermoorde Imam. "Ik vond hem een charismatische man, die ook humor en relativeringsvermogen had", herinnert hij zich. "Hij was tegendraads, en had er vrede mee dat hij nooit zou worden geaccepteerd door conservatieve moslims. Maar dat leek hem weinig te deren, omdat hij wist voor wie hij dit werk deed. Hij liet zich niet uit het veld slaan, en had nog veel kunnen betekenen voor queer moslims over de hele wereld." De politie in Zuid-Afrika doet onderzoek naar de moord. Van de daders ontbreekt vooralsnog ieder spoor.

Alice12 schreef op 16-02-2025 om 21:43:

Ik vind het zolangzamerhand wel tijd worden om die grenzen dicht te gooien.

Hoe? FvD had in de discussie over Ter Apel een terecht punt: als je de grenzen dicht wil gooien is er een Nexit nodig. En dan nog helpt dat niet echt overigens, zie de Brexit, waarna de instroom daar niet afnam maar alleen nog maar verder toenam.

Of maakt het hoe niet uit (er reageert hier nog steeds vrijwel niemand op die moties, waarom niet?), maar willen jullie hier alleen maar benoemen hoe erg het allemaal is? Wat is de zin daarvan?

Nicole123 schreef op 16-02-2025 om 21:48:

[..]

Hoe? FvD had in de discussie over Ter Apel een terecht punt: als je de grenzen dicht wil gooien is er een Nexit nodig. En dan nog helpt dat biet echt overigens, zie de Brexit, waarna de instroom daar niet afnam maar alleen nog maar verder toenam.

Klopt, ik heb ook echt geen idee. Maar hoe dan ook, het zou wel moeten. 

Alice12 schreef op 16-02-2025 om 21:51:

[..]

Klopt, ik heb ook echt geen idee. Maar hoe dan ook, het zou wel moeten.

Ik heb geen idee hoe je ervoor zorgt dat niemand in Nederland meer geweld pleegt, dat geen kind op aarde honger lijdt, dat China geen dictatuur meer is die wreed met een deel van de eigen burgers ongaat, dat de oorlog in Congo stopt, dat er geen mensen meer doodgaan aan kanker. Maar hoe dan ook, het zou wel moeten. 

Tsja. 

Ik vind het zinvoller om het over wél haalbare zaken te hebben. Voor dromen koop je niks.

Nicole123 schreef op 16-02-2025 om 22:06:

[..]

Ik heb geen idee hoe je ervoor zorgt dat niemand in Nederland meer geweld pleegt, dat geen kind op aarde honger lijdt, dat China geen dictatuur meer is die wreed met een deel van de eigen burgers ongaat, dat de oorlog in Congo stopt, dat er geen mensen meer doodgaan aan kanker. Maar hoe dan ook, het zou wel moeten.

Tsja.

Ik vind het zinvoller om het over wél haalbare zaken te hebben. Voor dromen koop je niks.

Ik snap helemaal niks van deze post. Ik heb het niet over China en ik heb het er ook niet over gehad dat Nederland compleet geweldvrij kan worden.
Ik heb het over tienduizenden IS ers. Die heb ik liever  niet in Europa. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.