Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
felija
13-02-2025 om 19:11
Alice12 schreef op 13-02-2025 om 17:28:
[..]
Dit bedoel ik dus met die grenzeloze naïviteit.
Wat denk jij dat er staat te gebeuren? Dat 'zij' van een andere cultuur hier in Nederland het stokje gaan overnemen en ons hun normen en waarden opdringen? Is dat wat de angst en negativiteit voor asielzoekers zo groot maakt? En met die andere cultuur wordt dan voornamelijk het islamitisch gedachtengoed bedoeld?
felija
13-02-2025 om 19:12
Daglichtlamp schreef op 13-02-2025 om 18:58:
En zoals al eerder gezegd was dit debat al aangevraagd in april 2024, door GroenLinks-PvdA. Wie wil er nu deze overlast niet aanpakken? Wie heeft verhinderd dat het eerder besproken werd?
Daar ben ik ook wel.benieuwd naar.
Alice12
13-02-2025 om 20:04
felija schreef op 13-02-2025 om 19:11:
[..]
Wat denk jij dat er staat te gebeuren? Dat 'zij' van een andere cultuur hier in Nederland het stokje gaan overnemen en ons hun normen en waarden opdringen? Is dat wat de angst en negativiteit voor asielzoekers zo groot maakt? En met die andere cultuur wordt dan voornamelijk het islamitisch gedachtengoed bedoeld?
Dat gebeurt nu al zachtjes aan. Joodse zangeres en ook een cabaretier die niet op kan treden. Leraren die de 2e wereldoorlog niet durven bespreken in de les, keppeltjes die mensen niet meer dragen. Joodse scholen die al jaren streng bewaakt worden. Cabaretiers die heel veel grapjes over het christelijk geloof durven maken , maar geen een over de Islam. Lale gul die een boek schrijft en moet onderduiken. En dan hebben we natuurlijk ook nog een politicus in onze democratie die 24 uur per dag bewaakt wordt.
Daglichtlamp
13-02-2025 om 20:07
Incompetent of bewust slecht beleid? Ik weet het soms niet bij deze minister.
https://www.ad.nl/politiek/na-kritiek-kamer-wil-faber-toch-iets-doen-aan-overlast-van-asielzoekers-onderzoek-naar-avondklok-ter-apel~a3d1970d/
,,U was toch voor de strengste aanpak? U komt met een brief die slapper is dan uw voorganger”, zei Bontenbal. Haar voorganger, VVD’er Eric van der Burg, opende een speciale opvang in Ter Apel waar asielzoekers binnen moesten blijven. Deze zogeheten procesbeschikbaarheidslocatie (PBL) ging een jaar geleden dicht: de rechter vond dat de beperking van de vrijheid niet goed was geregeld.
Een Kamermeerderheid meent dat er wel een juridische grondslag is om notoire overlastgevers vast te zetten en diende een motie in om de maatregel af te dwingen. Faber zei zelf ook al snel zo’n PBL te willen. ,,Ik weet ook pas sinds een week dat de PBL wel kan, dat was mij niet eerder verteld.” Die uitspraak stuitte ook op onbegrip, van coalitiepartner NSC. ,,Ik snap niet dat u dat pas een week weet, het stond gewoon in de uitspraak dat het wel kan”, liet Kamerlid Diederik Boomsma weten.
Alice12
13-02-2025 om 20:20
Nicole123 schreef op 13-02-2025 om 18:39:
[..]
Op grond van het gedrag van een individu een groep met dezelfde afkomst negatief wegzetten (de posts van oa Alice zijn daarin overduidelijk, de jouwe ook al doe je je best om te suggereren dat je 'louter feiten' brengt, helemáááál niet mensen over één kam scherend) is racisme. Niet leuk om te horen, snap ik. Doen alsof het hier in de berichten enkel over aantallen en nieuwsberichten gaat en er geen groep negatief wordt weggezet is laf wegduikgedrag. Dus nee, ik verwijder die beschuldiging niet, want het is gewoon racisme wat hier tentoongespreid wordt. Kom daar of gewoon voor uit, dat je Afghanen/Syriërs/asielzoekers/moslims als een groep mensen ziet die minderwaardig zijn / slechte normen hebben / vanuit hun cultuur geweld gebruiken. Of bezig dit soort taal niet, als je dat niet bedoelt.
Ik vind geen een mens minderwaardig. Dat maak jij ervan. Ik denk dat de westerse cultuur niet te verenigen is met de Moslimcultuur. Dat is volgens mij geen racisme. Maar dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Als jij je daar lekker bij voelt noem mij maar een racist. Ik word er niet warm of koud van.
felija
13-02-2025 om 20:24
In het kader van deze discussie vind ik onderstaand artikel wel jnteressant:
https://www.socialevraagstukken.nl/jongerenwerkers-dialoog-is-echt-enige-remedie-tegen-antisemitisme/
Geeft een aardig inkijkje in de belevingswereld van jongeren juist ook vwb antisemitisme.
Jorni
13-02-2025 om 20:32
Alice12 schreef op 13-02-2025 om 20:20:
[..]
Ik vind geen een mens minderwaardig. Dat maak jij ervan. Ik denk dat de westerse cultuur niet te verenigen is met de Moslimcultuur. Dat is volgens mij geen racisme. Maar dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Als jij je daar lekker bij voelt noem mij maar een racist. Ik word er niet warm of koud van.
Ik denk dat niet te ontkennen valt dat de westerse cultuur op verschillende vlakken botst met de moslimcultuur. Dat moet gewoon gezegd kunnen worden. Het een is niet minder dan het ander, maar botsen doen ze wel. Integratieproblemen komen ook vooral onder die groep voor. Niet slim dan als land om daar dan veel van binnen te laten.
Yumi
13-02-2025 om 20:46
Hebben we het hier vandaag over de debatten en nu hoor ik net dat er een man met een steekwapen is binnengedrongen. Voor de duidelijkheid, ik beweer niet dat het iets met dit topic te maken heeft!
Persoon met steekwapen overmeesterd en aangehouden in Tweede Kamergebouw
Steekwapen Een man zou met een mes over de toegangspoortjes zijn gesprongen van het Tweede Kamergebouw. Daar werden debatten gehouden.
Persoon met steekwapen overmeesterd en aangehouden in Tweede Kamergebouw - NRC
felija
13-02-2025 om 20:48
Jorni schreef op 13-02-2025 om 20:32:
[..]
Ik denk dat niet te ontkennen valt dat de westerse cultuur op verschillende vlakken botst met de moslimcultuur. Dat moet gewoon gezegd kunnen worden. Het een is niet minder dan het ander, maar botsen doen ze wel. Integratieproblemen komen ook vooral onder die groep voor. Niet slim dan als land om daar dan veel van binnen te laten.
Eigenlijk hebben we 'hier' in Nederland ook nog niet zo heel lang echt vooruitgang geboekt vwb de positie van de vrouw, metoo is nog niet zo heel lang geleden in opmars gekomen. En lees bijvoorbeeld het boek van Suzanna Jansen: "De omwenteling, de eeuw van de vrouw." De achtergestelde positie van de vrouw blijft een aandachtspunt, ook nog steeds in het westen.
Ik kan me daarom voorstellen dat mensen de moslims die hier wonen met argusogen bespieden en bang zijn om bijvoorbeeld als het gaat om de positie van de vrouw drie stappen (of meer) achteruit te moeten doen.
Ik persoonlijk denk dat door ze uit de weg te gaan en ze wantrouwend te bejegenen, de polarisatie en patstelling alleen maar groter wordt.
Er zijn bijvoorbeeld genoeg Marokkaanse vrouwen die goed zijn geïntegreerd en flink aan de weg timmeren, kansen die ze in hun land van herkomst wellicht niet hadden gehad En een flinke bijdrage leveren aan onze maatschappij.
Jorni
13-02-2025 om 21:22
felija schreef op 13-02-2025 om 20:48:
[..]
Eigenlijk hebben we 'hier' in Nederland ook nog niet zo heel lang echt vooruitgang geboekt vwb de positie van de vrouw, metoo is nog niet zo heel lang geleden in opmars gekomen. En lees bijvoorbeeld het boek van Suzanna Jansen: "De omwenteling, de eeuw van de vrouw." De achtergestelde positie van de vrouw blijft een aandachtspunt, ook nog steeds in het westen.
Ik kan me daarom voorstellen dat mensen de moslims die hier wonen met argusogen bespieden en bang zijn om bijvoorbeeld als het gaat om de positie van de vrouw drie stappen (of meer) achteruit te moeten doen.
Ik persoonlijk denk dat door ze uit de weg te gaan en ze wantrouwend te bejegenen, de polarisatie en patstelling alleen maar groter wordt.
Er zijn bijvoorbeeld genoeg Marokkaanse vrouwen die goed zijn geïntegreerd en flink aan de weg timmeren, kansen die ze in hun land van herkomst wellicht niet hadden gehad En een flinke bijdrage leveren aan onze maatschappij.
De mensen die hier al wonen die wonen hier, helemaal prima. En natuurlijk is een deel ervan goed geintegreerd (een ander deel weer absoluut niet en juist dat deel van die groep zorgt juist voor vervelende problemen hier want die cultuur botst gewoon met de westerse cultuur). Het lijkt me dus niet verstandig als land om (vooral moslimmannen) van die groep extra binnen te halen. We halen dan ook weer meer problemen binnen.
Miraval
13-02-2025 om 21:47
Het punt is dat wat vandaag gebeurd is in Duitsland koren op de molen is voor extreem rechts. Daar kun je donder op zeggen.
En ergens snap ik dat ook. Duitsland neemt mensen op die een veilig onderkomen zoeken en vervolgens sterven 2 mensen en raken meer dan 20 mensen gewond door toedoen van iemand die uitgeprocedeerd is.
En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd in Duitsland, of in Frankrijk. Landen die heel veel asielzoekers opnemen, en die krijgen te maken met dit soort aanslagen.
Het is niet meer dan logisch dat de publieke opinie daardoor beinvloed wordt. De vraag, of roep, naar strengere asielwetten komt van alle landen. Als daar dan niets mee gedaan wordt om wekke reden dan ook, dan gaan mensen nog rechtser stemmen.
Wil je terug naar centrum regeringen zul je als land zijnde iets moeten doen aan asielmigratie. En als Europa zijnde.
Daarmee wil ik nog steeds niet zeggen dat deze ene man een hele groep vertegenwoordigt, helemaal niet, maar hij zorgt er met zijn acties weer wel voor dat dit verder excaleert.
De ene groep roept: die je wel allemaal de schuld van het asielbeleid, de andere groep roept: hoe toevallig zo vlak voor de verkiezingen, en weer een andere groep roept: oh het is alleen terrorisme wanneer het om een Moslim gaat, was hij wit geweest was hij gewoon verward.
Nicole123
13-02-2025 om 22:10
Jorni schreef op 13-02-2025 om 21:22:
[..]
De mensen die hier al wonen die wonen hier, helemaal prima. En natuurlijk is een deel ervan goed geintegreerd (een ander deel weer absoluut niet en juist dat deel van die groep zorgt juist voor vervelende problemen hier want die cultuur botst gewoon met de westerse cultuur). Het lijkt me dus niet verstandig als land om (vooral moslimmannen) van die groep extra binnen te halen. We halen dan ook weer meer problemen binnen.
Misschien moeten we helemaal geen mannen binnenhalen. Want de ene keer is het een Syriër, de andere keer een Marokkaan, dan weer een Afghaan en dan weer een oerhollandse Nederlander. Maar praktisch altijd mannen. Die zorgen voor vervelende problemen.
Nicole123
13-02-2025 om 22:23
Alice12 schreef op 13-02-2025 om 20:20:
[..]
Nu zeg je dat de culturen niet te verenigen zijn, maar de ene niet minder waard is dan de andere.
In je vorige posts stelde je nog:
- dat als er een aanslag wordt gepleegd het geheid een asielzoeker is en de kans dat het een witte man is te verwaarlozen is
- dat mijn stelling dat de gemiddelde Afghaan niets met de aanslag te maken heeft grenzeloos naïef zou zijn
- dat we met het binnenhalen van mensen in Nederland (vluchtelingen/mensen uit Islamitische landen) een gedachtengang binnenhalen die dood- en doodeng is
Dat vind ik dan weer niet te verenigen, die ene uitspraak en die andere drie. Je had het niet over 'gewoon een andere cultuur die net zo waardig is als de westerse'. Die drie uitspraken zijn gewoon racistisch. Dat woord gebruik ik zeker niet te pas en te onpas, maar wel als iemand een hele groep mensen om hun afkomst negatief bejegent. Dat is namelijk de definitie van racisme. De slachtofferkaart trekken heeft niet zoveel zin.
Mick87
13-02-2025 om 22:30
Nicole123 schreef op 13-02-2025 om 22:10:
[..]
Misschien moeten we helemaal geen mannen binnenhalen. Want de ene keer is het een Syriër, de andere keer een Marokkaan, dan weer een Afghaan en dan weer een oerhollandse Nederlander. Maar praktisch altijd mannen. Die zorgen voor vervelende problemen.
Ja dat is dus wel zo. Veel mannen bij elkaar is statistisch gezien problematisch. Vooral die tot 25. Ik denk echt dat de wereld er heel anders uit had gezien als we het matriarchaat hadden.
Mick87
13-02-2025 om 22:41
Zoals iemand hier al schreef: daders zijn vrijwel altijd man maar niet alle mannen zijn dader. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.
Verder vind ik steeds de rascismekaart trekken wel wat makkelijk en naïef en het staat het benoemen van zaken en oplossingen in de weg.
Vluchtelingen komen uit conflictgebieden. Conflicten, oorlog en geweld ontstaan vanuit religie, intolerantie en ongelijkwaardigheid. Dat gedachtengoed en vaak ook sterk religieuze denkbeelden importeer je met de vluchtelingenstroom mee. Het is een utopie te denken dat men hier zo voila westers gaat denken. Gelukkig past de overgrote meerderheid zich hier aan en draait prima mee in de maatschappij. Maar in absolute aantallen (dus niet procentueel) krijg je dus ook best wat gekkies binnen. Precies de gekkies waar een hoop vluchtelingen hun thuisland voor ontvluchten. Het is een duivels dilemma eigenlijk. Iedereen weren is onethisch. Alles over 1 kam scheren even goed. Maar tegelijkertijd moeten we wel de realiteit onder ogen zien dat dit soort gewelddadigheden veelal vanuit religie hier in het vrij westen steeds normaler zullen worden en een logisch gevolg is van de groeiende moslimpolulatie. Want dan heb je dus ook meer dit soort uitzonderlijke orthodoxe gekkies. Het is verschrikkelijk. En al helemaal de daaruit voorkomende polarisering. Er is onlangs ook een aanslag op een moskee verijdeld. En volgens mij was de dader in Zweden anti migratie?
Ik weet niet wat de oplossing is. En er is ook geen makkelijke oplossing. Maar voor mij staat vast dat het vrije westen en de verworvenheden van de afgelopen decennia niet meer zo vanzelfsprekend zijn.