Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 13-02-2025 om 22:10:

[..]

Misschien moeten we helemaal geen mannen binnenhalen. Want de ene keer is het een Syriër, de andere keer een Marokkaan, dan weer een Afghaan en dan weer een oerhollandse Nederlander. Maar praktisch altijd mannen. Die zorgen voor vervelende problemen.

Maar laten we ook vooral niet de hele groep over één kam scheren.

Miraval schreef op 13-02-2025 om 21:47:

Het punt is dat wat vandaag gebeurd is in Duitsland koren op de molen is voor extreem rechts. Daar kun je donder op zeggen.

En ergens snap ik dat ook. Duitsland neemt mensen op die een veilig onderkomen zoeken en vervolgens sterven 2 mensen en raken meer dan 20 mensen gewond door toedoen van iemand die uitgeprocedeerd is.

De man die ervan wordt verdacht op een groep mensen in München te zijn ingereden, had een verblijfsvergunning en mocht in Duitsland zijn. Dat zegt de minister van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Beieren. Bij de vermoedelijke aanslag vielen 30 gewonden.

De 24-jarige Afghaan kwam eind 2016 als alleenstaande minderjarige asielzoeker naar Duitsland. Zijn asielaanvraag werd in 2020 afgewezen, waarna hij opdracht kreeg om het land te verlaten. Toch kreeg hij van München in april 2021 bericht dat hij daar mocht blijven wonen. Die vergunning om in Duitsland te blijven was niet verlopen of ingetrokken, dus hij hoefde Duitsland niet uit.

De verdachte ging naar school en volgde een beroepsopleiding. Ook zou hij als winkeldetective hebben gewerkt, schrijven Duitse media.

Van de dertig gewonden is een deel er slecht aan toe, zei de minister vandaag. Met name een moeder en een kind zouden zwaargewond zijn geraakt, voor het leven van het kind wordt gevreesd.

Verdachte van vermoedelijke aanslag München mocht in Duitsland wonen

Yumi schreef op 13-02-2025 om 22:42:

[..]

De man die ervan wordt verdacht op een groep mensen in München te zijn ingereden, had een verblijfsvergunning en mocht in Duitsland zijn. Dat zegt de minister van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Beieren. Bij de vermoedelijke aanslag vielen 30 gewonden.

De 24-jarige Afghaan kwam eind 2016 als alleenstaande minderjarige asielzoeker naar Duitsland. Zijn asielaanvraag werd in 2020 afgewezen, waarna hij opdracht kreeg om het land te verlaten. Toch kreeg hij van München in april 2021 bericht dat hij daar mocht blijven wonen. Die vergunning om in Duitsland te blijven was niet verlopen of ingetrokken, dus hij hoefde Duitsland niet uit.

De verdachte ging naar school en volgde een beroepsopleiding. Ook zou hij als winkeldetective hebben gewerkt, schrijven Duitse media.

Van de dertig gewonden is een deel er slecht aan toe, zei de minister vandaag. Met name een moeder en een kind zouden zwaargewond zijn geraakt, voor het leven van het kind wordt gevreesd.

Verdachte van vermoedelijke aanslag München mocht in Duitsland wonen

Zo op het oog een goed geïntegreerde Afghaan 

Jorni schreef op 13-02-2025 om 21:22:

[..]

De mensen die hier al wonen die wonen hier, helemaal prima. En natuurlijk is een deel ervan goed geintegreerd (een ander deel weer absoluut niet en juist dat deel van die groep zorgt juist voor vervelende problemen hier want die cultuur botst gewoon met de westerse cultuur). Het lijkt me dus niet verstandig als land om (vooral moslimmannen) van die groep extra binnen te halen. We halen dan ook weer meer problemen binnen.

Als we meer mensen uit 'die groep' binnenhalen,  zitten er zeker een aantal tussen die net zo veelbelovend zijn als een groep Marokkaanse vrouwen waar ik het over had en die hier veel meer kansen hebben dan in hun land van afkomst, winwin. We hebben ze keihard nodig met al die personeelstekorten. 

Goede screening en een vlotte asielprocedure zijn dan uiteraard wel essentieel, maar ja: personeelstekorten en zo is de cirkel weer rond en blijven mensen die geen verblijfsvergunning gaan krijgen hier nodeloos lang rondhangen.

Alice12 schreef op 13-02-2025 om 22:45:

[..]

Zo op het oog een goed geïntegreerde Afghaan

Dat kun je nooit zeggen op basis van dit bericht.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

13-02-2025 om 22:59

Nicole123 schreef op 13-02-2025 om 22:10:

[..]

Misschien moeten we helemaal geen mannen binnenhalen. Want de ene keer is het een Syriër, de andere keer een Marokkaan, dan weer een Afghaan en dan weer een oerhollandse Nederlander. Maar praktisch altijd mannen. Die zorgen voor vervelende problemen.

Ik vraag me af wat de verhouding man/vrouw die hier binnenkomen. Weet iemand dat?

Onwenselijk zou ik het vinden als die verhouding (voornamelijk meer mannen) scheef zou zijn. Op tv beelden zie ik bijna altijd mannen maar in hoeverre dat beeld klopt weet ik niet.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

13-02-2025 om 23:33

felija schreef op 13-02-2025 om 22:48:

[..]

Als we meer mensen uit 'die groep' binnenhalen, zitten er zeker een aantal tussen die net zo veelbelovend zijn als een groep Marokkaanse vrouwen waar ik het over had en die hier veel meer kansen hebben dan in hun land van afkomst, winwin. We hebben ze keihard nodig met al die personeelstekorten.

Goede screening en een vlotte asielprocedure zijn dan uiteraard wel essentieel, maar ja: personeelstekorten en zo is de cirkel weer rond en blijven mensen die geen verblijfsvergunning gaan krijgen hier nodeloos lang rondhangen.

Over het algemeen heb ik Marokkaanse vrouwen vrij hoog zitten. Ik zou het ook juist aanmoedigen om Iraanse vrouwen op te vangen. Degenen die in Iran worden onderdrukt en er last van hebben. 

Meer moeite heb ik met conservatieve mannen die ouderwetse denkbeelden hebben over vrouwen maar ja, hoe filter je dat eruit? En het is inderdaad zo dat onder witte mannen richting vrouwen ook nog genoeg te verbeteren valt.

Mijn angst is dat we als maatschappij weer meer conservatief worden, zowel door Andrew Tate invloeden als mannen die vrouwen als eigendom zien. Ik ben niet bang voor religie (tenzij het wordt misbruikt) wel voor meer aanslagen en geweld (drugsbendes, bommen).

felija schreef op 13-02-2025 om 19:11:

[..]

Wat denk jij dat er staat te gebeuren? Dat 'zij' van een andere cultuur hier in Nederland het stokje gaan overnemen en ons hun normen en waarden opdringen? Is dat wat de angst en negativiteit voor asielzoekers zo groot maakt? En met die andere cultuur wordt dan voornamelijk het islamitisch gedachtengoed bedoeld?

Nou ik snap wel waar die angst vandaan komt hoor. Kijk eens naar landen als Iran, Afghanistan en Irak waar ooit vrouwen veel meer vrijheden hadden. In de 70's liepen vrouwen nog met korte rokjes over straat, gingen naar de universiteit etc. Toen kwam er een radicale partij aan de macht en was het klaar met de pret.

Of een Libanon. Ooit christelijke meerderheid. Steeds meer islam. Totdat die een meerderheid vormden. Sindsdien daar ook meer geweld en terrorisme.

Ik hekel populisten als wilders en racistisch geraaskal. Maar feit is wel dat het er in het merendeel van de islamitische landen niet florissant voorstaat. Meer ongelijkwaardigheid man/vrouw, minder democratie en vrijheid van meningsuiting en zo voort. Er is daar ook een interessant boek over Het huis van de Islam (naam schrijver ben ik even kwijt.) Maar daarin worden dat soort feiten benoemd en dat het er jn bepaalde landen op achteruit gegaan is (als je kijkt vanuit westers oogpunt). 

Dat mensen toename islam binnen Europa zorgwekkend vinden is wel te begrijpen. Ik maak me ook zorgen, want ik heb gereisd en gewerkt in dit soort landen en gebruiken/gedachtengoed wat daar vaak heersend is is nou niet iets wat ik hier in het westen wil. Sterker nog, ik zou het een achteruitgang vinden. Zoals vrouwen rechten, LHBTQ, vrijheid van meningsuiting etc.

Het Vervallen huis van de Islam van Ruud Koopmans. Socioloog:

Het jaar 1979, nu veertig jaar geleden, markeert een keerpunt in de geschiedenis van de islamitische wereld. Het is het jaar van de doorbraak van het religieuze fundamentalisme, met als centrale gebeurtenissen de islamitische revolutie in Iran, de opstand tegen de Sovjet-invasie in Afghanistan en de bloedige bezetting van de Grote Moskee in Mekka door enkele honderden jihadisten. De islamitische wereld bevindt zich sindsdien in een steeds dieper wordende crisis. Terwijl de rest van de wereld democratiseerde, nam het aantal democratieën in de islamitische wereld alleen maar verder af. Met de rechten van vrouwen, homoseksuelen en religieuze minderheden is het nergens zo slecht gesteld. Van Mali in West-Afrika tot de Filipijnen in Oost-Azië woeden tientallen burgeroorlogen met islamitische betrokkenheid die miljoenen mensenlevens hebben gekost. Duizenden komen jaarlijks om bij aanslagen van terreurorganisaties als IS, Al-Qaeda en Boko Haram. Economisch raakt de islamitische wereld steeds verder achterop. Geen wonder dat velen elders een goed heenkomen zoeken. Maar ook wat integratie betreft zijn migranten uit moslimlanden hekkensluiters.

Met een indrukwekkende hoeveelheid feitenmateriaal toont dit boek de diepte van de islamitische crisis aan, en onderzoekt de oorzaken. Westers kolonialisme, inmenging van buitenaf en discriminatie bieden geen steekhoudende verklaring. De wortels van het probleem zijn religieus en liggen bij de groeiende invloed van het fundamentalisme, dat de islamitische wereld in een wurggreep houdt.

RUUD KOOPMANS (1961) studeerde politicologie en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is hoogleraar sociologie en migratie aan de Humboldt Universiteit en onderzoeksdirecteur aan het Wissenschaftszentrum (WZ in Berlijn. Hij schreef diverse boeken over migratie, sociale bewegingen en Europese integratie, en meer dan honderd wetenschappelijke artikelen en boekbijdragen. Opinieartikelen van zijn hand verschenen onder andere in NRC Handelsblad, de Volkskrant, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit en Neue Zürcher Zeitung.

felija schreef op 13-02-2025 om 20:48:

[..]

{,,,}

Er zijn bijvoorbeeld genoeg Marokkaanse vrouwen die goed zijn geïntegreerd en flink aan de weg timmeren, kansen die ze in hun land van herkomst wellicht niet hadden gehad En een flinke bijdrage leveren aan onze maatschappij.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/46/nederlands-turkse-en-marokkaanse-vrouwen-stromen-vaker-op-na-vmbo-g-t

Dat zijn toch geen Marokkaanse vrouwen? Onderaan de pagina van jouw linkje staat deze link: 
Nieuwsbericht - CBS introduceert nieuwe indeling bevolking naar herkomst

"...De indeling naar geboorteland van een persoon en van de ouders vervangt de begrippen eerste en tweede generatie. Er zal ook meer onderscheid worden gemaakt naar het aantal ouders dat in het buitenland geboren is (één of beide ouders). Het woord migratieachtergrond wordt niet meer gebruikt.... er wordt in een schema weergegeven dat "zelf in NL geboren" + "twee ouders in NL geboren" betekent dat je bij het CBS geregistreerd staat als één van de (nu) ruim 12 miljoen inwoners met Nederlandse herkomst. 

Hier de uitleg onder 4.1 https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2022/nieuwe-indeling-bevolking-naar-herkomst/4-de-nieuwe-indeling-naar-geboren-in-nederland-en-herkomstland

Beetje 'dubbel' vanuit het CBS: dit zijn vrouwen met NL herkomst, maar als het over schoolresultaten gaat spreekt men ineens van NL-Turkse en NL-Marokkaanse vrouwen?

Anfisa schreef op 13-02-2025 om 22:59:

[..]

Ik vraag me af wat de verhouding man/vrouw die hier binnenkomen. Weet iemand dat?

Onwenselijk zou ik het vinden als die verhouding (voornamelijk meer mannen) scheef zou zijn. Op tv beelden zie ik bijna altijd mannen maar in hoeverre dat beeld klopt weet ik niet.

De totalen heb ik opgezocht: aantal inwoners per 1 januari 2022 en aantal inwoners per december 2024, verschil: totaal inwoners plus 455.011 (man 233.656, vrouw 221.355)

Nederlands: min 295.126 (man 145.472, vrouw 149.654)

Buiten NL: plus 750.137 (man 379.128, vrouw 371.009) - westers m 169.398, vrouw 183.380 en niet-westers man 209.730, vrouw 187.629.

Per leeftijd verschilt het erg uiteraard. Maar het zijn zeker niet allemaal jonge mannen. Als je kijkt naar het totaal (dus man + vrouw) bijvoorbeeld voor mensen die in december 2023 de leeftijd hadden van 45 jaar en in december 2024 46 jaar oud waren (geboren 1977): Totaal: plus 829, Nederland: min 2.191, buiten Europa: plus 3.020 (westers plus 1.504 en niet westers plus 1.516). 

Tot 81 jarige leeftijd (geboren 1942) zijn er (ondanks het feit dat er ook vele mensen  met een migratieachtergrond zijn overleden - en die dus in dat jaar allemaal door een andere inwoner uit dat land zijn 'aangevuld') méér inwoners dan in het kalenderjaar daarvoor. 

Hier kan je de verdeling m/v zien. Per januari 2024 totaal 17.947.684 inwoners, waarvan totaal 5.004.622 'buiten Nederland' - dus zelf en/of ouders geboren in het buitenland), door het CBS genoemd: inwoners met een migratieachtergrond (dat is dus exclusief iedereen die in NL is geboren + twee ouders die in NL zijn geboren). Daarvan is 49.31 % man (2.468.005) en 50.68 % vrouw (2.536.616)

Van die ruim 5 miljoen: mannen 42.85 % geboren in NL (1.057.620) en 57.16 % elders (1.410.386). Bij de vrouwen is dat 40.53 % in NL geboren (1.028.298) en 59.46 % elders geboren (1.508.318). 

De verhouding m/v per land en per leeftijdsgroep gaat vaak behoorlijk 'gelijk op'. 

Niemand in dit draadje heeft het meer over Ter Apel. Terwijl daar gister toch een hele dag over gedebatteerd is. Wat vinden jullie van de ingediende moties? Van het optreden van de minister? https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/54

felija schreef op 13-02-2025 om 22:53:

[..]

Dat kun je nooit zeggen op basis van dit bericht.

Ik denk dat als we zien dat een asielzoeker naar school gaat en ook nog een baan heeft en de taal spreekt we vinden dat hij goed geïntegreerd is.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

14-02-2025 om 09:53

@Luchtpost, bedankt voor de cijfers. Man/vrouw verhouding gaat redelijk gelijk op. Op beeld (media) zie ik meestal alleen maar mannen.
Hoe die verhouding in ter Apel is weet ik niet, wel dat het ontwrichtend voor de inwoners daar is. Ik zou me er niet veilig voelen.

En Mick87, ik deel jouw gedachtes.
Meer conservatisme binnenhalen zie ik als achteruitgang, met name dus de mannen die vrouwen als eigendom zien. Deze minder tolerante mannen nemen verhoudingsgewijs toe. Daar kan ik niks positiefs uithalen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.