Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Strategisch gestemd of niet?

Ik lees hier, maar ook elders, over mensen die strategisch gestemd hebben. Dus niet waar je hart of je overtuiging het meest ligt, maar bij de partij waarvan je denkt dat die meer verschil kan maken en die nog genoeg in jouw lijn ligt. Of misschien juist als tegenstem?
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat er uit zou komen als iedereen zijn eerste keus zou stemmen, zonder na te denken over mogelijke coalities en zo.
Hebben jullie strategisch gestemd of met je hart? Waarbij het één het ander niet hoeft uit te sluiten natuurlijk. Dat kan dezelfde partij zijn. 😁

Ik heb zelf ChristenUnie gestemd en dat is wel echt de keus van mijn hart. En ondanks dat ze kleine partij zijn, krijgen ze ook best vaak wat voor elkaar in de kamer. Omdat ze een (in mijn ogen) constructieve partij zijn, die goed doordachte moties, amendementen etc. maakt. 

Ik heb strategisch gestemd, als een ptoteststem. Had ik dat niet gedaan dan had ik nu op BBB gestemd, ook al is dat ook niet een partij waar ik het helemaal mee eens ben. Die partij is er namelijk niet jammer genoeg. 

ik heb lang getwijfeld maar uit eindelijk ook mijn voorkeurspartij gestemd. Een kleine. Omdat ik op een volksvertegenwoordiger stemde. En een kleine partij die ondanks dat hard werkt. Ik houd van hun oplossingsrichting, al ben ik het met lang niet alles eens. Ik hoop dat ze met hun harde werk toch mede richting kunnen geven aan nieuwe oplossingen voor een nieuwe tijd. 
En daarvoor hoef je niet in het kabinet te zitten. 
(Dat was uiteindelijk de ratio die ik vond om een keuze te maken, minuten voor ik stemde )

Nee uiteindelijk niet gedaan. Maar wel overwogen tot aan het stemhokje. Ik wilde dat een andere partij dan de PVV of PVDA de grootste zou worden. Ik kreeg wel even de zenuwen gisteren toen het toch zo dicht bij elkaar bleek te liggen en ik dacht 'had ik niet toch'. 

Maar er zitten natuurlijk ook wel gradaties in het strategisch stemmen. Ik ken namelijk ook mensen die op twee partijen zitten en dáár een strategische keuze tussen maken. Strategisch stemmen hoeft niet meteen buiten je hart te liggen. 

dat zou in mijn geval zo geweest zijn, Charlie, ik heb nog wat stemwijzers zitten doen. Het was steeds tussen de “strategische” grote partij en de kleine die ik uiteindelijk gekozen heb (en die ik echt vind dat we die nodig hebben om de toekomst tegemoet te gaan).

ik denk niet dat er iemand radicaal echt iets anders zou stemmen toch?

Ik heb met mijn hart gestemd: op de SP. 

Stardust schreef op 31-10-2025 om 15:48:

dat zou in mijn geval zo geweest zijn, Charlie, ik heb nog wat stemwijzers zitten doen. Het was steeds tussen de “strategische” grote partij en de kleine die ik uiteindelijk gekozen heb (en die ik echt vind dat we die nodig hebben om de toekomst tegemoet te gaan).

ik denk niet dat er iemand radicaal echt iets anders zou stemmen toch?

Nee radicaal anders denk ik ook niet inderdaad, maar in mijn geval zou mijn strategische stem wel buiten mijn hart hebben gelegen. Misschien dat ik 'm daarom niet heb gedaan. Dan had ik enkel gekeken naar de strijd om de grootste partij en daarin lag mijn gevoel wel heel sterk bij de D66. Maar haal ik díe strijd weg in mijn hoofd, was de D66 geen overweging geweest. Het is niet dat die partij helemaal niet bij me past, maar niet goed genoeg. 

CharlieB schreef op 31-10-2025 om 15:46:

Maar er zitten natuurlijk ook wel gradaties in het strategisch stemmen. Ik ken namelijk ook mensen die op twee partijen zitten en dáár een strategische keuze tussen maken. Strategisch stemmen hoeft niet meteen buiten je hart te liggen.

Dit. Naast de grote partij die ik nu heb gestemd is er ook een kleine partij die kans maakt op mijn stem. Als ik het niet zo belangrijk had gevonden dat er een grote linkse partij zou zijn (alsnog een beetje mislukt natuurlijk..) in dit politieke landschap had ik de partijprogramma’s beter vergeleken en was er een kans geweest dat ik op de kleine partij had gestemd. Maar in de praktijk twijfel ik daar vaker over en kies ik toch voor de grote partij, geloof ik. 

Ik vind het wel jammer dat er strategisch gestemd wordt, want dan geeft de uitslag geen echte weergave van wat de bevolking wil. Ik heb niet strategisch gestemd. 

Ik ging voor de vertegenwoordiging van mijn stem in de Kamer; dat de partij van mijn keuze in de regering zou komen was niet erg waarschijnlijk. 

Ik wist al maanden wat voor soort regering we zouden krijgen. 

Het is alweer zo lang geleden en het lijkt er allemaal niet meer zo toe te doen bij deze uitslag. Het heeft er nooit veel toe gedaan; de trein dendert door ook al zit er bijna niemand in en de bestemming is ook al heel lang onvermijdelijk. En de vier grootste partijen buiten de PVV garanderen dat. Onverschillig wat ze beloofd hebben in campagnetijd.

Ja, ik meld me. Eigenlijk ben ik wat linkser, maar D66 gestemd. In de hoop dat zij tegenwicht kunnen bieden en dat lijkt te zijn gelukt. Hoewel die ene stem van mij toch niet helemaal het verschil zal hebben gemaakt. Ik vraag me nu wel hoe dat zal gaan als Jetten bij Trump op bezoek zal gaan…

Caroline80 schreef op 31-10-2025 om 17:11:

Ik vind het wel jammer dat er strategisch gestemd wordt, want dan geeft de uitslag geen echte weergave van wat de bevolking wil. Ik heb niet strategisch gestemd.

Ja wel mee eens, al zie ik een strategische stem ook wel als een uiting van wat de stemmer wil of, misschien vaker, niet wil. Naast de strategische stemmen die ik al eerder aanhaalde: de twijfel tussen twee passende partijen met strategisch als doorslag. Die stem vertegenwoordigt de stemmer dan meer dan prima

Aviendha schreef op 31-10-2025 om 16:22:

Ik heb met mijn hart gestemd: op de SP.

Ja dit, ik heb dus ook SP gestemd. 

Ik heb één keer strategisch gestemd en daar had ik eigenlijk al meteen spijt van. Dat zal ik dan (waarschijnlijk) nooit meer doen.  

Ik stem eigenlijk al jaren strategisch. Ik kijk welke partijen aansluiten bij mijn ideeën over thema's die ik belangrijk vind. Meestal met meerdere stemwijzers.

Van dat lijstje vallen dan de christelijke partijen af. En dan steen ik altijd op een grotere partij, nooit op een kleintje omdat die alleen in de marge mee mogen doen. 

Ik vind dat er te veel kleine partijen zijn. En om tegenwicht tegen Wilders te hebben was het dit jaar voor mij nog belangrijker om op een grote te stemmen. 

.
Dubbel

Ik zat tussen BBB en SGP te twijfelen. Het werd BBB, de man van mijn keuze heb ik eens ontmoet, hij is echt heel vriendelijk.

Maar hoe weet je of je strategische keuze de juiste strategische keuze was?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.