Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Fleurtje_5
17-10-2025 om 09:25
Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 09:05:
Bijzondere statistiek. Het gaat natuurlijk niet om 60 procent van de boeren, maar om 60 procent van de boeren die zich had aangemeld om te stoppen, die dat ook daadwerkelijk gaan doen.
Oké, 60 procent van de aanmelders.
Maar het zijn evengoed 169 Limburgse veehouders (die zich hadden aangemeld) die 'tot dusverre' zijn GOEDGEKEURD door de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO).
Bijzondere statistiek. Er hadden zich 283 veebedrijven (154 varkenshouderijen, 60 pluimveebedrijven en 52 melkveebedrijven) aangemeld om te stoppen. 21 aanvragen werden afgewezen. 86 veehouders hebben de aanvraag weer ingetrokken.
Alleen al in Venray waren er 64 aanvragen.
Landelijk hebben 1576 veehouders zich aangemeld om te stoppen. 138 zijn afgewezen, en 383 hebben de aanvraag weer zelf ingetrokken. Er zijn inmiddels 1029 overeenkomsten getekend.
Daglichtlamp
17-10-2025 om 09:32
Voor een gemeente als Venray met ruim tien keer meer varkens dan mensen lijkt het me best fijn als er bedrijven stoppen.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 09:34
Ow en een voormalige pluimveehouder uit Nederweert is nu drie keer per week taxichauffeur. Uitgekocht vanwege de stikstofaanpak.
Nu taxichauffeur? Of dat zo goed is voor de stikstofaanpak??
Denksport
30-10-2025 om 17:15
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 09:34:
Ow en een voormalige pluimveehouder uit Nederweert is nu drie keer per week taxichauffeur. Uitgekocht vanwege de stikstofaanpak.
Nu taxichauffeur? Of dat zo goed is voor de stikstofaanpak??
In dit specifieke geval wel, ja.
En verder: BBB terug naar 4 zetels. Hopelijk 4 jaar in de oppositie en ze zijn verdwenen. Wat zou Femke gaan doen? Weer een nieuwe boer zoeken om mee te trouwen en de boerin spelen?
Fleurtje_5
10-11-2025 om 05:57
Goed dat er om de tafel word gezeten, maar mevr. Vedder blijft hier zelf hangen in haar woorden is mijn mening. Beschamend zelfs.
Ze heeft het over 'frustratie dat gebrek aan voortgang is'. Maar ze is niet bang voor 'Maastricht aan de zee', sterker nog...daar waar de meeste overstroming was "was in Limburg".(Ze weet niet dat Maastricht en Valkenburg beide in Limburg liggen, die ook nog eens dicht bij elkaar liggen)
Vedder heeft "alle vertrouwen in onze ingenieurs want ik ben er zelf eentje" (ingenieur)
BESCHAMEND dit betoog, en dat van een ingenieur. Lidewij de Vos blijft heel netjes en correct.
Vanwege bovenstaand tafelgesprek heb ik meer opgezocht 'wie is L de Vos?':
https://youtu.be/TthxZTyQkEg?si=mFJ-jbyT2eOseZjkMooi interview. Stikstofaanpak heeft meer Lidewij's nodig, en minder Vedders.
Zorroo
10-11-2025 om 11:04
War heb jij toch bijzondere voorkeuren.
Het is jammer dat de dame van het CDA niet wat scherper formuleert. Daar haakt Lidewij slim op in. Maar het betekent niet dat Lidewij gelijk heeft dat we n.a.v. dat door haar aangehaalde onderzoek kunnen zeggen dat de natuur het probleem zelf wel oplost. Het is vele malen complexer dan dat. Dat blijkt ook wel als je even wat online onderzoek doet. Het feit dat bomen sinds de industriële revolutie meer CO2 uit de lucht halen lijkt inderdaad een beetje te helpen en de opwarming enigszins te vertragen. Maar er is veel meer onderzoek nodig. En het stikstofprobleem verdwijnt ook niet in het theoretische geval dat je de CO2-uitstoot helemaal zou oplossen. Want het stikstofoverschot, voorzaakt door Landbouw (grootste deel), verkeer en industrie, zorgt voor nog krachtigere broeikasgassen dan CO2. En het verzuurt daarnaast lokaal de bodem waardoor de biodiversiteit in gevaar komt. En die biodiversiteit heb je dan weer nodig om bomen te hebben die CO2 kunnen opnemen. Dat is volgens mij ook wat de dame van het CDA wil zeggen maar niet duidelijk genoeg onder woorden brengt (rond 2:49 minuten in de video).
Mijn conclusie: wat we hier zien is dat Lidewij van Forum vooral een stuk zekerder formuleert dan de dame van het CDA waardoor het LIJKT alsof ze gelijk heeft. En velen, zeker de fans van Forum, zullen haar dus ook geloven want men wil heel graag horen dat het hele klimaatprobleem vanzelf wel gaat verdwijnen. Maar het CDA heeft wel degelijke gelijk dat dit niet klopt.
En dan je tweede filmpje. Als Forum aan de macht zou komen en haar agenda zou kunnen uitvoeren, zou dit dramatisch zijn voor het land. 'Grenzen dicht' is sowieso onmogelijk te realiseren. En een Nexit zou voor dit kleine land grote rampspoed betekenen op economisch en geopolitiek gebied. Wat de gevolgen daarvan zijn kun je al zien in het Verenigd Koninkrijk. Maar dat is nog een groot en van zichzelf al vrij onafhankelijk land. Dus dat geeft dan nog een te gunstig beeld. Terwijl daar de gevolgen al zeer ernstig zijn.
Fleurtje_5
10-11-2025 om 13:15
Zorroo schreef op 10-11-2025 om 11:04:
War heb jij toch bijzondere voorkeuren.
Het is jammer dat de dame van het CDA niet wat scherper formuleert. Daar haakt Lidewij slim op in. Maar het betekent niet dat Lidewij gelijk heeft dat we n.a.v. dat door haar aangehaalde onderzoek kunnen zeggen dat de natuur het probleem zelf wel oplost. Het is vele malen complexer dan dat. Dat blijkt ook wel als je even wat online onderzoek doet. Het feit dat bomen sinds de industriële revolutie meer CO2 uit de lucht halen lijkt inderdaad een beetje te helpen en de opwarming enigszins te vertragen. Maar er is veel meer onderzoek nodig. En het stikstofprobleem verdwijnt ook niet in het theoretische geval dat je de CO2-uitstoot helemaal zou oplossen. Want het stikstofoverschot, voorzaakt door Landbouw (grootste deel), verkeer en industrie, zorgt voor nog krachtigere broeikasgassen dan CO2. En het verzuurt daarnaast lokaal de bodem waardoor de biodiversiteit in gevaar komt. En die biodiversiteit heb je dan weer nodig om bomen te hebben die CO2 kunnen opnemen. Dat is volgens mij ook wat de dame van het CDA wil zeggen maar niet duidelijk genoeg onder woorden brengt (rond 2:49 minuten in de video).
Mijn conclusie: wat we hier zien is dat Lidewij van Forum vooral een stuk zekerder formuleert dan de dame van het CDA waardoor het LIJKT alsof ze gelijk heeft. En velen, zeker de fans van Forum, zullen haar dus ook geloven want men wil heel graag horen dat het hele klimaatprobleem vanzelf wel gaat verdwijnen. Maar het CDA heeft wel degelijke gelijk dat dit niet klopt.
En dan je tweede filmpje. Als Forum aan de macht zou komen en haar agenda zou kunnen uitvoeren, zou dit dramatisch zijn voor het land. 'Grenzen dicht' is sowieso onmogelijk te realiseren. En een Nexit zou voor dit kleine land grote rampspoed betekenen op economisch en geopolitiek gebied. Wat de gevolgen daarvan zijn kun je al zien in het Verenigd Koninkrijk. Maar dat is nog een groot en van zichzelf al vrij onafhankelijk land. Dus dat geeft dan nog een te gunstig beeld. Terwijl daar de gevolgen al zeer ernstig zijn.
Eens.
Dat had niet te maken met scherper formuleren. Maar gewoon met alles wat Vedder zei. Op de eerste plaats dat ze zei dat ze niet bang was voor 'Maastricht aan de zee', sterker nog (gaat ze verder)..."daar waar de meeste overstroming was was in Limburg". Maastricht is ook Limburg. Ongelooflijk.
Lidewij weet duidelijk waar ze over praat, vandaar dat ze zekerder kan zijn in dat wat ze zegt. Lidewy zal heus nog niet veel fans hebben, want ze is bijna bij geen ene talkshow te gast geweest, en zij is nog maar net partijleider. Ik had nog niet veel van haar gehoord of gezien. Maar ze heeft iig een goede indruk gemaakt. Duidelijk en met fatsoen zeggen waar het op staat. Dat kan ik van Vedder echt niet zeggen, en die vrouw naast Vedder ook niet.
Het word pas dramatisch als de grenzen niet dicht gaan. Ze horen alleen open te blijven voor echte vluchtelingen.
felija
10-11-2025 om 14:54
Hoe wil je de grenzen dichtgooien en toch de export en import laten doorgaan zonder vertragingen? We zijn als klein landje enorm afhankelijk van de ex- en import. Maar één klein voorbeeldje van hoe makkelijk zoiets wordt gezegd zonder ook maar over de consequenties te hebben nagedacht.
Het leidt nergens toe, behalve tot chaos.
Zorroo
10-11-2025 om 16:55
Fleurtje_5 schreef op 10-11-2025 om 13:15:
[..]
Lidewij weet duidelijk waar ze over praat, vandaar dat ze zekerder kan zijn in dat wat ze zegt. Lidewy zal heus nog niet veel fans hebben, want ze is bijna bij geen ene talkshow te gast geweest, en zij is nog maar net partijleider. Ik had nog niet veel van haar gehoord of gezien. Maar ze heeft iig een goede indruk gemaakt. Duidelijk en met fatsoen zeggen waar het op staat. Dat kan ik van Vedder echt niet zeggen, en die vrouw naast Vedder ook niet.
Het word pas dramatisch als de grenzen niet dicht gaan. Ze horen alleen open te blijven voor echte vluchtelingen.
Lidewij doet vooral heel goed alsóf ze weet waar ze over praat. Het is allemaal buitenkant en sommigen trappen hier dus helaas in. Hetzelfde geldt voor het verhaal over dat in ons land de grenzen potdicht zouden kunnen. Dat is een totale illusie maar wel een die jammergenoeg maar al te goed inwerkt op de onderbuik van een bepaald type kiezer. Maar dit gaat echt nooit, never in de realiteit gebeuren.
Daglichtlamp
10-11-2025 om 17:37
Dit draadje gaat over landbouw. Mevrouw Vedder weet wat dat betreft 100 keer beter waar het over gaat dan mevrouw de Vos. Heel jammer dat ze niet terugkomt in de Tweede Kamer, dat is echt een gemis voor de stem van boeren in het parlement.
Wat betreft de klimaatonzin die mevrouw de Vos debiteert, ik heb respect voor mevrouw Vedder dat ze blijft antwoorden.
(en advies voor Fleurtje: zoek eerst het hele commissiedebat terug voor je hier onzin schrijft. Ik mag donderdag weer naar een congres met allemaal mensen die zich bezig houden met hoe we Nederland voorbereiden op o.a. de hogere zeespiegel. We weten niet precies hoeveel tijd we nog hebben, maar dat Nederland hele grote problemen krijgt is zeker. Daar gaan de stikstofproblemen van nu in het niet bij vallen. )
(en hoe je hieruit zou kunnen concluderen dat mevrouw Vedder niet weet dat Maastricht in Limburg ligt begrijp ik ook niet, maar begrijpend lezen en luisteren is ook een vak, voor wie het wil nalezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/commissieverslagen/detail?id=2024Z20063&did=2025D10140 ).
Zorroo
10-11-2025 om 18:26
Daglichtlamp schreef op 10-11-2025 om 17:37:
(en hoe je hieruit zou kunnen concluderen dat mevrouw Vedder niet weet dat Maastricht in Limburg ligt begrijp ik ook niet, maar begrijpend lezen en luisteren is ook een vak, voor wie het wil nalezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/commissieverslagen/detail?id=2024Z20063&did=2025D10140 ).
Ja, dit is puur een kwestie van begrijpend luisteren/lezen, wat Vedder zegt klopt gewoon. De conclusie dat ze niet zou weten dat Maastricht in Limburg zou liggen slaat nergens op.
Even voor Fleur: ze zegt dus dat ze niet bang is dat het westelijk deel van Nederland (dus het deel dat onder NAP ligt) gaat overstromen en er (overdreven gezegd) een 'Maastricht aan Zee' zou ontstaan. Want de meeste overstromingen die we tot nu toe hebben gehad waren in Limburg, dus juist in het deel dat niet onder NAP ligt. Duidelijk en logisch toch?
Fleurtje_5
10-11-2025 om 19:13
Daglichtlamp schreef op 10-11-2025 om 17:37:
Dit draadje gaat over landbouw. Mevrouw Vedder weet wat dat betreft 100 keer beter waar het over gaat dan mevrouw de Vos. Heel jammer dat ze niet terugkomt in de Tweede Kamer, dat is echt een gemis voor de stem van boeren in het parlement.
Wat betreft de klimaatonzin die mevrouw de Vos debiteert, ik heb respect voor mevrouw Vedder dat ze blijft antwoorden.
(en advies voor Fleurtje: zoek eerst het hele commissiedebat terug voor je hier onzin schrijft. Ik mag donderdag weer naar een congres met allemaal mensen die zich bezig houden met hoe we Nederland voorbereiden op o.a. de hogere zeespiegel. We weten niet precies hoeveel tijd we nog hebben, maar dat Nederland hele grote problemen krijgt is zeker. Daar gaan de stikstofproblemen van nu in het niet bij vallen. )
Inderdaad ze komt niet meer terug in de Twe4ede Kamer. Haar eigen keuze. Ik las: 'na de val van het kabinet-Schoof maakte Vedder bekend dat zij zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen. Als reden voor haar vertrek gaf zij aan, dat het werken op afstand te belastend is voor haar'
Nee, het is Lidewij die netjes blijft antwoorden.
Dan ben ik gerust dat jij donderdag over de hogere zeespiegel gaat praten met allemaal mensen. Daar is een congres ook best geschikt voor.
Heb je de reacties onder de video gelezen? Dan zie je dat ik niet de enige ben die 'niet begrijpend lezen en luisteren kan'.
100 keer nog wel, poepoeh.
Biografie Vedder: Vedder studeerde Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente. Daar ontplooide zij zich al vroeg als bestuurder bij het gemengde dispuut DispUIT en studievereniging W.S.G. Isaac Newton. Later werd ze bestuurder bij LTO Nederland. (LTO Noord-afdeling Zuidwest Drenthe)
Vedder heeft samen met haar echtgenoot een melkveebedrijf in Drenthe. Door problemen met vergunningen (en mogelijke woningbouw op de grond van het bedrijf), zijn zij genoodzaakt te stoppen met het bedrijf.
Biografie Vos:De Vos voltooide in 2014 haar opleiding aan het Christelijk Gymnasium Sorghvliet en volgde daarna van 2015 tot 2019 een bacheloropleiding biochemie aan de Universiteit Utrecht. Daarna volgde zij een onderzoeksmaster in de neurowetenschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook studeerde zij aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), en behaalde daar in 2019 een Bachelor of Music (BMus) in viool. Tussen 2017 en 2019 gaf ze vioolles
Zorroo
10-11-2025 om 19:30
Fleurtje_5 schreef op 10-11-2025 om 19:13:
[..]
Heb je de reacties onder de video gelezen? Dan zie je dat ik niet de enige ben die 'niet begrijpend lezen en luisteren kan'.
![]()
Heb ze nu gelezen. Vooral heel veel "Oh Lidewij, wat zeg je het allemaal toch goed". Oef. Ik schrik best van het denkniveau van de aanhang van deze partij. En maar denken dat ze allemaal zo slim zijn. Dat maakt het extra eng.
Euphoria
10-11-2025 om 19:36
Lideweij is een topper als je het mij vraagt. Zo beheerst, zo kalm, zo netjes.
felija
10-11-2025 om 19:48
Euphoria schreef op 10-11-2025 om 19:36:
Lideweij is een topper als je het mij vraagt. Zo beheerst, zo kalm, zo netjes.
Vind je het niet belangrijk dat wat ze zegt ook klopt?