Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Fleurtje_5
06-02-2025 om 10:22
Men kan dan wel met z'n allen boe en bah roepen over 'de boeren', maar als men dit toelaat,16.000 vrachtwagens Beaumix om de A2 te verbreden, zodat het grondwater langzaam stukje voor stukje vervuild, dan is men zo giga hypocriet als maar kan:
De Limburgse milieupolitie eist rapport over omstreden Beaumix op: ‘Als er straks sprake zou zijn van milieucriminaliteit, kun je maar beter aan de voorkant meekijken’
https://www.limburger.nl/regio/limburg/politie-eist-rapport-over-omstreden-beaumix-op-als-er-straks-sprake-zou-zijn-van-milieucriminaliteit-kun-je-maar-beter-aan-de-voorkant-meekijken/37875138.html 5 feb. 2025
..........
Het voornemen leidde tot protesten. Een deel van het A2-tracé loopt door een grondwaterbeschermingsgebied. Eerder gebruik van Beaumix leidde in Katwijk tot vervuiling van afvoerwater.
..........
MeganRapinoe
06-02-2025 om 11:49
Echt Fleurtje, wat hebben al jouw posts in vredesnaam met stikstof te maken? Het is een en al off-topic wat je post.
Daglichtlamp
06-02-2025 om 12:12
Deze snap ik wel, ik zou ook bezorgd zijn als deze bouwstof in mijn directe omgeving gebruikt zou worden. Aan de andere kant heeft men hopelijk geleerd van de casus in Katwijk hoe het wel veilig gebruikt kan worden.
Fleurtje_5
06-02-2025 om 12:46
Daglichtlamp schreef op 06-02-2025 om 12:12:
Deze snap ik wel, ik zou ook bezorgd zijn als deze bouwstof in mijn directe omgeving gebruikt zou worden. Aan de andere kant heeft men hopelijk geleerd van de casus in Katwijk hoe het wel veilig gebruikt kan worden.
Dat zou je denken hé.
Fleurtje_5
06-02-2025 om 12:51
MeganRapinoe schreef op 06-02-2025 om 11:49:
Echt Fleurtje, wat hebben al jouw posts in vredesnaam met stikstof te maken? Het is een en al off-topic wat je post.
In dit draadje gaat het over stikstof, en over boeren met hun vee, vanwege het milieu. Toch?
Is het dan niet schandalig en water naar de zee dragen als men boeren uitkoopt vanwege het milieu en dat dan op een andere weg het milieu (ons drinkwater) pas echt giga beschadigd en vergiftigd word?
Daglichtlamp
10-03-2025 om 17:12
https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@148531/w11-25-00025-iv/
Ook Wiersma krijgt een onvoldoende voor haar huiswerk. Het lijkt me zo frustrerend als PAS melder dat een minister pas in februari met een nieuw voorstel komt, als het huidige programma maar liep tot 28 februari 2025.
Daglichtlamp
14-03-2025 om 16:51
https://www.ad.nl/wonen/dit-kaartje-laat-zien-hoe-groot-het-stikstofprobleem-voor-de-bouw-is-schrikbarend~ad81d70e/
Dit kaartje laat duidelijk zien dat het nu eindelijk tijd is om het stikstofprobleem echt aan te pakken (maar dat gaat dit kabinet dus niet doen).
Bouwend Nederland riep niet voor niets meermaals dat het kabinet niet kan blijven ‘treuzelen’. Nu zijn de gevolgen voor het eerst letterlijk in kaart gebracht. Duidelijk wordt dat Nederland op diverse plekken oranje of zelfs donkerrood kleurt. Van de 631.000 woningen die tot 2030 in de pijplijn zitten, dreigen er 244.000 geraakt te worden. Meer dan een derde dus.
Bij utiliteitsbouw dreigt zelfs driekwart lamgelegd te worden. Denk hierbij aan scholen, ziekenhuizen en kantoren. Bouwend Nederland zegt er ook een bedrag aan te kunnen plakken. ,,Het raakt 138 miljard aan investeringen’’, zegt Visser. ,,Dat is bizar. Dat kun je je als land niet veroorloven.’’
Fleurtje_5
15-03-2025 om 09:52
Vandaag is de opening van de Tefaf. Onderstaand artikel is van eergisteren. Ik vind dat dit artikel wel op dit topic past.
https://www.limburger.nl/regio/maastricht/politie-grijpt-in-bij-demonstratie-extinction-rebellion-bij-tefaf-actievoerders-opgepakt-en-afgevoerd/48833763.html? 13 maart 2025
Politie grijpt in bij demonstratie Extinction Rebellion bij Tefaf, actievoerders opgepakt en afgevoerd
De politie heeft donderdag een actie van zo’n twintig demonstranten van Extension Rebellion (XR) bij congrescentrum MECC in Maastricht beëindigd. Daar begint donderdag kunstbeurs Tefaf. De actievoerders zijn opgepakt en in een bus afgevoerd.
..............etc.etc.etc.............
Ik denk dat sommige demonstranten daar op de weg zitten om te zeggen 'kijk mij eens goed doen', terwijl er door hen veel politie, politievoertuigen en bussen uit moeten rukken.
Loeki72
15-03-2025 om 13:34
Daglichtlamp schreef op 14-03-2025 om 16:51:
https://www.ad.nl/wonen/dit-kaartje-laat-zien-hoe-groot-het-stikstofprobleem-voor-de-bouw-is-schrikbarend~ad81d70e/
Dit kaartje laat duidelijk zien dat het nu eindelijk tijd is om het stikstofprobleem echt aan te pakken (maar dat gaat dit kabinet dus niet doen).
Bouwend Nederland riep niet voor niets meermaals dat het kabinet niet kan blijven ‘treuzelen’. Nu zijn de gevolgen voor het eerst letterlijk in kaart gebracht. Duidelijk wordt dat Nederland op diverse plekken oranje of zelfs donkerrood kleurt. Van de 631.000 woningen die tot 2030 in de pijplijn zitten, dreigen er 244.000 geraakt te worden. Meer dan een derde dus.
Bij utiliteitsbouw dreigt zelfs driekwart lamgelegd te worden. Denk hierbij aan scholen, ziekenhuizen en kantoren. Bouwend Nederland zegt er ook een bedrag aan te kunnen plakken. ,,Het raakt 138 miljard aan investeringen’’, zegt Visser. ,,Dat is bizar. Dat kun je je als land niet veroorloven.’’
De regering vindt vee belangrijker dan huizen bouwen.
Loeki72
29-03-2025 om 09:54
Een interessant artikel over de impact van de vee-industrie en voedselzekerheid.
https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-nederland-miljoenen-extra-mensen-kan-voeden?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=linkbutton&share=9wpHxEDPp8v%2F5v7mOAxhg3tZyXEf%2BFWc8KrVqFFYkJivjf7KKVSK8c91XYZ%2Bhnw%3D
Zorroo
29-03-2025 om 19:18
Heel interessant. Maar op zich ook iets wat algemeen bekend is. Toch blijft de boerenlobby maar verkondigen "No farmers no food". Geloven ze dat nou echt zelf nog of is het alleen maar een slogan om slecht geïnformeerde burgers aan hun kant te krijgen of te houden?
Loeki72
29-03-2025 om 22:59
Zorroo schreef op 29-03-2025 om 19:18:
Heel interessant. Maar op zich ook iets wat algemeen bekend is. Toch blijft de boerenlobby maar verkondigen "No farmers no food". Geloven ze dat nou echt zelf nog of is het alleen maar een slogan om slecht geïnformeerde burgers aan hun kant te krijgen of te houden?
Ik vrees dat heel veel mensen deze cijfers niet weten of willen weten.
Yumi
07-04-2025 om 10:16
Ik keek onderstaand filmpje en dacht aan dit topic. Nu past het hier niet helemaal, maar omdat Nederland en FrieslandCampina nauw betrokken zijn bij dit enorme vervuilende project...
Geen krimp maar groei van veestapel: Indonesië importeert miljoen koeien, met behulp van Nederland.
Ondervoeding is een probleem in Indonesië, de regering wil gratis melk om de 80 miljoen kinderen gezonder te maken. Om plaats te maken voor de koeien, moeten bossen worden gekapt en heeft FrieslandCampina voor 250 miljoen een megafabriek neergezet. Jammer dat Indonesië "kiest" voor melk, als gezond maker..... of heeft NL de, Melk is goed voor elk, en melk is de witte motor ook hier gedropt? Alsof ze daar nog geen problemen genoeg hebben, Jakarta staat in de top 10, meest vervuilde steden ter wereld.
Geen krimp maar groei van veestapel: Indonesië importeert miljoen koeien
Daglichtlamp
24-04-2025 om 18:19
https://www.volkskrant.nl/binnenland/bij-gebrek-aan-overheidsbeleid-doen-deze-friese-boeren-zelf-aan-landschapsbeheer~b36e3beb/
Prachtige initiatieven van boeren zelf, die deels voortkomen uit het Nationaal Programma Landelijke Gebied van het vorige kabinet. Maar ja het nieuwe kabinet heeft dit programma en het bijbehorende budget geschrapt, dus of ze ooit tot uitvoering komen?
Fleurtje_5
25-04-2025 om 13:26
Yumi schreef op 07-04-2025 om 10:16:
Ik keek onderstaand filmpje en dacht aan dit topic. Nu past het hier niet helemaal, maar omdat Nederland en FrieslandCampina nauw betrokken zijn bij dit enorme vervuilende project...
Geen krimp maar groei van veestapel: Indonesië importeert miljoen koeien, met behulp van Nederland.
Ondervoeding is een probleem in Indonesië, de regering wil gratis melk om de 80 miljoen kinderen gezonder te maken. Om plaats te maken voor de koeien, moeten bossen worden gekapt en heeft FrieslandCampina voor 250 miljoen een megafabriek neergezet. Jammer dat Indonesië "kiest" voor melk, als gezond maker..... of heeft NL de, Melk is goed voor elk, en melk is de witte motor ook hier gedropt? Alsof ze daar nog geen problemen genoeg hebben, Jakarta staat in de top 10, meest vervuilde steden ter wereld.
Geen krimp maar groei van veestapel: Indonesië importeert miljoen koeien
Soheey, wat zonde van de bossen.