Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken


Het gaat niet alleen om extensiveren. Je pakt nu één van de talloze mogelijkheden en gaat daar helemaal op los waarom dat niet kan. Maar mijn stukje ging over het systeem opnieuw vormgeven. Dat daar nu een mogelijkheid voor is. En als boeren slim zijn, zorgen ze dat ze samen met de overheid kijken wat daarin voor hen van belang is. Een systeem waarin ze minder afhankelijk zijn van een paar commerciële agrigiganten, want die hebben echt niet het beste voor met de boer. Die hebben alleen het beste voor met hun eigen portemonnee. En ja, de overheid heeft natuurlijk ook verschillende belangen: boeren, natuur, wonen, veiligheid etc. Maar dat zijn maatschappelijke belangen, voor ons land als geheel. En daar heb je invloed op door allerlei  commissies en verkiezingen. 


Verder zegt NIEMAND dat het alleen bij de boeren vandaan moet komen. Altijd en overal worden ook industrie, bouw en transport genoemd. Ik doe het even in hoofdletters, want je blijft hier op terugkomen terwijl NIEMAND het heeft gezegd. 

Empowered schreef op 09-03-2023 om 19:53:

[..]

Nee hoor, de mest van de intensieve veehouderij uit Brabant (varkens) en Gelderland (pluimvee) wordt met tankwagens getransporteerd naar het Noorden van het land waar het geinjecteerd wordt in de grond van boeren die daarvoor voldoende land bezitten. Dat zijn met name graslanden, en daar is dan ook bijna geen bodemleven meer te vinden.

Niet alleen is het bodemleven naar de knoppen maar ook de gezondheid van de boeren en de omwonende wordt bedreigt. 

Gezondheidsnormen zijn per middel vastgesteld, maar je zou de risico's samen moeten tellen. Landbouwgif stapelt zich niet alleen in de bodem maar ook in de boerderijen en in mensen. De Gezondheidsraad legt een verband met de hersenziekten parkinson, alzheimer en de spierziekte ALS. 

In huisstof van boerderijen troffen ze 144 verschillende bestrijdingsmiddelen aan. 
40 procent daarvan is "mogelijk of zeker" kankerverwekkend. Verder is 33 procent van de middelen potentieel hormoon verstorend en 63 procent kan de vruchtbaarheid aantasten of leiden tot afwijkingen bij ongeboren kinderen.

Een deel van de bestrijdingsmiddelen breekt slecht af, een voorbeeld is DDT is in 1973 verboden maar nog steeds terug te vinden in dode wijde vogels die het binnen krijgen via de regenwormen.
Gezondheid boeren op spel door grote cocktail van landbouwgif | Klimaat | NU.nl

Vandaag las ik in de krant het artikel met titel:

 Plannen oude basis: Duitsland voorziet geen stikstofprobleem

Er komt in Duitsland, vlak aan de grens met het Nederlandse Roermond een bedrijventerrein van 94 hectare. De burgemeester van het Duitse Niederkrüchten voorziet geen stikstofproblemen want zo zegt hij:

"Stikstof heeft in Duitsland een totaal andere betekenis dan in Nederland"

Uiteraard vliegt de stikstof de grens over. Er zijn verschillende regels terwijl stikstof onder de Europese wetgeving valt, maar er is besloten dat elk land de stikstofproblematiek zelf moet oplossen. Dat is toch krankjorum.Onze boeren in dit kikkerlandje worden weggepest vanwege stikstof, alsof de boeren daar alleen verantwoordelijk voor zijn, terwijl de luchtvaart en de industrie grotere vervuilers zijn, en we laten het gebeuren dat de stikstof vanuit veel grotere landen komt overwaaien?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-03-2023 om 10:59

Fleurtje_5 schreef op 10-03-2023 om 10:54:

Vandaag las ik in de krant het artikel met titel:

Plannen oude basis: Duitsland voorziet geen stikstofprobleem

Er komt in Duitsland, vlak aan de grens met het Nederlandse Roermond een bedrijventerrein van 94 hectare. De burgemeester van het Duitse Niederkrüchten voorziet geen stikstofproblemen want zo zegt hij:

"Stikstof heeft in Duitsland een totaal andere betekenis dan in Nederland"

Uiteraard vliegt de stikstof de grens over. Er zijn verschillende regels terwijl stikstof onder de Europese wetgeving valt, maar er is besloten dat elk land de stikstofproblematiek zelf moet oplossen. Dat is toch krankjorum.Onze boeren in dit kikkerlandje worden weggepest vanwege stikstof, alsof de boeren daar alleen verantwoordelijk voor zijn, terwijl de luchtvaart en de industrie grotere vervuilers zijn, en we laten het gebeuren dat de stikstof vanuit veel grotere landen komt overwaaien?

En China opent nog steeds nieuwe kolencentrales. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat China laatst zei als dreigement , dat ze ons in de toekomst zullen laten bedelen om eten… 


Waar heb je dat gelezen Epic ?

Epic88 schreef op 10-03-2023 om 10:59:

[..]

En China opent nog steeds nieuwe kolencentrales. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat China laatst zei als dreigement , dat ze ons in de toekomst zullen laten bedelen om eten…


En ik herhaal ook dat andere feit nog maar een keer: 75% van de Nederlandse vlees- en zuivelproductie is voor de export. Dat betekent dat zelfs met een halvering van de veestapel (wat echt niet gaat gebeuren waarschijnlijk), we nog steeds 25% teveel vlees en zuivel voor onszelf hebben. 

Dat betekent: met een vergaand stikstofbeleid is er nog steeds 25% meer vlees en zuivel in Nederland dan we nodig hebben. 

Ondertussen smeekt China om ASML-chips en weet ik veel wat en zo houden de wereldmachten elkaar in de tang. De ene keer schuift de macht wat meer naar het westen, de andere keer wat meer naar het oosten. 

Epic88 schreef op 10-03-2023 om 10:59:

[..]

En China opent nog steeds nieuwe kolencentrales. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat China laatst zei als dreigement , dat ze ons in de toekomst zullen laten bedelen om eten…


Creepy. In Duitsland word er ook nog gestookt op kolen en op petroleum.

Vandaag las ik dat in de VS bossen worden gekapt voor de biomassa en die verbrand worden in centrales in Nederland. Met een foto van een vrachtwagen die volgeladen met afgezaagde boomstammen door North Carolina rijd.

Ik sta nog steeds versteld van alle krommigheid als ik de krant lees. Bijvoorbeeld van dit:

https://www.ad.nl/buitenland/rutte-in-berlijn-over-vraag-naar-gronings-gas-ook-denken-aan-duitse-wensen~acf04f10/

En dit:

Op 19 jan 2022 stond in de krant: Premier Rutte zegt de extra gasvraag vanuit Duitsland 'niet weg te kunnen poetsen'.

Gelukkig kwam daarna dit:

Op 4 oktober spraken Rutte en Scholz elkaar bij de klimaatgesprekken in Berlijn en werd afgesproken dat extra Gronings gas voor Duitsland toch niet aan de orde was.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-03-2023 om 11:21

Tinydancer schreef op 10-03-2023 om 11:12:

[..]

Waar heb je dat gelezen Epic ?

Dat is blijkbaar geschreven op de Chinese sociale media. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-03-2023 om 11:25

MeganRapinoe schreef op 10-03-2023 om 11:13:

[..]


En ik herhaal ook dat andere feit nog maar een keer: 75% van de Nederlandse vlees- en zuivelproductie is voor de export. Dat betekent dat zelfs met een halvering van de veestapel (wat echt niet gaat gebeuren waarschijnlijk), we nog steeds 25% teveel vlees en zuivel voor onszelf hebben.

Dat betekent: met een vergaand stikstofbeleid is er nog steeds 25% meer vlees en zuivel in Nederland dan we nodig hebben.

Ondertussen smeekt China om ASML-chips en weet ik veel wat en zo houden de wereldmachten elkaar in de tang. De ene keer schuift de macht wat meer naar het westen, de andere keer wat meer naar het oosten.

Het beleid is niet alleen gericht tegen boeren, maar ook de glas en tuinbouw. Nu staan de meeste kassen al leeg Ivm de kosten en je ziet wat dit met de groenteprijs deed in de winkels. 

De landen om ons heen waar wij naar exporteren willen ook hun vlees en melk. Wij zijn redelijk goed om elke vierkante meter te benutten. Hier iets weghalen zal het probleem hoogstens verschuiven of verergeren. Want in andere landen nemen ze het minder nauw met dierenwelzijn en werken ze minder efficiënt waardoor er weer meer dieren nodig zijn. 

je zag dit ook gebeuren nadat we geen graan kregen uit Oekraïne. De prijzen stegen explosief. De wereld is tegenwoordig nou eenmaal afhankelijk van in en export. We hebben al vanaf oudsher een doorvoerland. 

Daglichtlamp schreef op 08-03-2023 om 13:58:

[..]

Vanuit de verkiezingen heeft ze denk ik minstens zoveel te winnen door daar juist wèl op het podium te staan.

Dat denk ik niet. Dan sta je met o.a. met FDF, FVD en een wappiebeweging op het podium. Het lijkt mij dat ze daar beter weg kan blijven. Nu kan ze doen alsof ze een fatsoenlijke partij is.

Loeki72 schreef op 10-03-2023 om 11:34:

[..]

Dat denk ik niet. Dan sta je met o.a. met FDF, FVD en een wappiebeweging op het podium. Het lijkt mij dat ze daar beter weg kan blijven. Nu kan ze doen alsof ze een fatsoenlijke partij is.

Want, dat is BBB niet? 

Friezinnetje schreef op 10-03-2023 om 11:36:

[..]

Want, dat is BBB niet?

Ik vraag me af of BBB alle wetenschappelijke feiten erkent. Ik ga me daar niet in verdiepen omdat ik er sowieso niet op zal stemmen, maar dat is één van de cruciale punten vind ik, voor een politieke partij.

gr Angela

Angela1967 schreef op 10-03-2023 om 12:44:

[..]

Ik vraag me af of BBB alle wetenschappelijke feiten erkent. Ik ga me daar niet in verdiepen omdat ik er sowieso niet op zal stemmen, maar dat is één van de cruciale punten vind ik, voor een politieke partij.

gr Angela

En dat doen alle andere partijen wel? 

Friezinnetje schreef op 10-03-2023 om 13:03:

[..]

En dat doen alle andere partijen wel?

Ik geef aan wat ík belangrijk vind in een politieke partij. En of BBB feitenvrije politiek bedrijft of niet, erop stemmen zou ik sowieso niet, dus met jouw semi-neutrale vraag kan ik niets.

gr Angela

Friezinnetje schreef op 10-03-2023 om 11:36:

[..]

Want, dat is BBB niet?

Naar mijn mening niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.