Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Gebruikersnaaminvullen
01-12-2025 om 22:29
Daglichtlamp schreef op 01-12-2025 om 20:21:
[..]
Mooi voorbeeld waarom we ons niet druk hoeven te maken om die school in Utrecht. Als wij het blijven vieren zal Sinterklaas niet verdwijnen.
Ik heb het idee dat je probeert om mensen te laten stoppen met hun mening geven. Je hebt dit al diverse keren gezegd.
Mensen vinden iets van een Nederlandse traditie die wegpoetst wordt op sommige plekken, zoals deze school. Waarom zou met zich daar niet "druk" om mogen maken of een mening over mogen hebben. Sinterklaas zal niet verdwijnen, daar heb je gelijk in, maar wat er nu gebeurt is een kinderfeest op school wijzigen in een ander feest omdat leerkrachten zich onveilig voelen
. Het is een kinderfeest, niet een voor volwassenen.
PensioNada
01-12-2025 om 22:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-12-2025 om 22:29:
[..]
Ik heb het idee dat je probeert om mensen te laten stoppen met hun mening geven. Je hebt dit al diverse keren gezegd.
Mensen vinden iets van een Nederlandse traditie die wegpoetst wordt op sommige plekken, zoals deze school. Waarom zou met zich daar niet "druk" om mogen maken of een mening over mogen hebben. Sinterklaas zal niet verdwijnen, daar heb je gelijk in, maar wat er nu gebeurt is een kinderfeest op school wijzigen in een ander feest omdat leerkrachten zich onveilig voelen
. Het is een kinderfeest, niet een voor volwassenen.
En weet jij waarom die volwassenen zich onveilig voelen? Dat vertelt het verhaal niet.
Yumi
01-12-2025 om 23:09
Daglichtlamp schreef op 01-12-2025 om 20:21:
[..]
Mooi voorbeeld waarom we ons niet druk hoeven te maken om die school in Utrecht. Als wij het blijven vieren zal Sinterklaas niet verdwijnen.
Dat maak jij ervan.
Hier gaan een paar leerkrachten de dienst uitmaken, en verzieken het feest voor de kinderen van deze school.
Nicole123
01-12-2025 om 23:17
Miraval schreef op 01-12-2025 om 14:12:
[..]
Waar het mij voornamelijk om gaat, is dat het stadbestuur van Brussel, uit zichzelf besluit een inclusieve kerststal te plaatsen, met stukjes stof van verschillende kleuren als onherkenbaar gezicht. Er is niemand gevraagd of dit een goed idee is, er zijn geen klachten gekomen vanuit welke groep dan ook om een inclusievere kerststal uit te beelden, en nu staat die er en is er ophef over.
Nu kun je (algemeen) de mensen die er iets van vinden natuurlijk wegzetten als zeikers, als Gerda's of Karen's, of als anti-woke of types van "we mogen helemaal niks meer" maar dat doet af aan het sentiment wat speelt onder die groep. Want er was niks mis met de kerststal zoals die was, herkenbare man, vrouw, baby, wijzen/koningen. Het gaat ook niet eens om de huidskleur van die gestaltes, maar om het "inclusiever" willen maken.
Want daar heeft helemaal niemand om gevraagd. Dat is mijn punt meer. Een bestuur (of dat nou politiek is, of onderwijsinstelling, of bedrijfsmatig) die beslist iets (in dit geval inclusievere kerststal) en denkt daarmee "goed" te doen, terwijl dat niet zo is.
Wat ik met de afbeelding van Allah bedoel is, stel dat de marketing van AH besluit een gezellig plaatje op een pak koekje te plaatsen van Allah met familie tijdens een suikerfeest. Omdat dit marketingtechnisch meer verkoopt, omdat mensen zich dat herkennen in het leuke sfeerplaatje, dan komt daar geheid ophef over. Maar zoiets wordt niet bedacht, want iedereen weet dat dit voor Moslims ongehoord is. Dus logischerwijs doet men dat niet.
Dat voor katholieken (of Christenen) het plaatje van de kerststal juist wel herkenbare personen belangrijk is (en nee niet allemaal zoals jij al zegt) daar wordt aan voorbij gegaan in mijn ogen. Ik kan het ook niet goed uitleggen, want het heegt voor mij niks met woke te maken, niks met Moslims of non-binairen, maar puur dat een bestuur meent te vinden dat de kerststal inclusief dient te zijn, en dit besluit neemt zonder eigenlijk na te denken over hoe dit overkomt op de mensen. Alsof ze een soort "redders" willen zijn of zoveel mogelijk willen "deugen". (Dat laatste wordt vaak in de verkeerde context gebruikt maar in dit geval vind ik het wel terecht.)
Je stelt dat er niks mis was met 'de kerststal zoals hij was', maar wat was de kerststal dan? Jij hebt blijkbaar daar een bepaald plaatje van in je hoofd, waar het per se aan moet voldoen. En dat beargumenteer je dan met heel grote woorden als 'aan het geloof komen' als je dat zou veranderen, of geschiedvervalsing, terwijl dat plaatje dat jij zo waardeert niet eens een echt bijbelse versie is volgens mij. Die grote woorden vind ik dus niet zo passend.
Je gaat opnieuw volledig voorbij aan mijn punt dat er continu zoveel verschillende types kerststallen gemaakt worden en dat het juist voor heel veel mensen in Nederland en België bij kerst en kerststallen enkel om het sfeerplaatje gaat in plaats van God die als baby naar de wereld kwam om de mensen te redden. Wat vind je van die Montessori versie, de hipster versie, etc etc? Zijn dat wel de herkenbare personen uit de bijbel vind je? En is om al die kerststallen wel gevraagd? Is dat bij andere kerststallen ook jouw criterium?
Die Brusselse kerststal is een totaal ander iets dan de AH die opeens de beeltenis van Allah op de koekjes zou zetten. De juiste vergelijking zou zijn als die beeltenis van Allah al eeuwen op de koekjes zou staan, in duizend verschillende vormen, allemaal prima, en over de duizendeneenste vorm zou opeens ophef ontstaan. Voor moslims, reformatorische christenen en joden is het niet zo dat hun God op een bepaalde traditionele manier zou moeten worden afgebeeld, ze willen dat hun God helemáál niet wordt afgebeeld. Dat begrijp ik beter, dan is het geen kwestie van persoonlijke voorkeur, maar van een heel principieel punt, namelijk het wel of niet überhaupt afbeelden van God (zie het tweede gebod).
Je zegt dat het Brusselse bestuur dacht 'goed te doen' maar 'dat het niet zo is', maar wie zegt dat dat niet zo is dan? Veralgemeniseer je dan niet je eigen persoonlijke smaak en mening? Misschien vinden heel veel andere mensen deze variant wel juist weer heel mooi en aangrijpend, wie zal het zeggen? Ik begrijp ook met jouw uitleg dus nog steeds niet waarom een kerststal ergens in Brussel, waar je zelf niet eens komt denk ik, aan jouw persoonlijke plaatje zou moeten voldoen en waarom je je erover opwindt. Wat voor last heb je ervan?
Hieronder wat plaatjes van 'de' kerststal, een greep uit duizenden varianten. Met en zonder gezichten.

Libertine
01-12-2025 om 23:34
Yumi schreef op 01-12-2025 om 23:09:
[..]
Dat maak jij ervan.
Hier gaan een paar leerkrachten de dienst uitmaken, en verzieken het feest voor de kinderen van deze school.
Maken leerkrachten niet altijd de dienst uit op hun school? Samen met de directeur en het schoolbestuur? Omdat dat zeg maar hun verantwoordelijkheid is en ze daar voor aangenomen zijn? Als ouders graag Sinterklaas vieren kunnen ze dat prima thuis doen toch. Hoeft niemand iets te missen. En is het kinderfeest op school echt voor iedereen. Lijkt me prima opgelost!
Nicole123
01-12-2025 om 23:36
Yumi schreef op 01-12-2025 om 23:09:
[..]
Dat maak jij ervan.
Ik denk dat die leerkrachten op die school beter in de picture hebben wat goed en prettig is voor hun leerlingen dan een paar mensen die online stampij erover maken en die die kinderen niet eens kennen. Wie zijn wij om te vinden dat de school en de leerkrachten niet gewoon zelf mogen beslissen over of en hoe ze bepaalde feestdagen vieren? En vind je dat reformatorische scholen ook het feest verzieken als ze geen Sinterklaas vieren, of mag het dan opeens wel? En Vrije Scholen vieren al heel lang Midwinterfeest in plaats van kerst, is dat ook verkeerd? Of mag het wel als het vanuit 'ons' als autochtonen komt, maar niet als het vanuit 'hen', als migranten komt, zit hem daar de crux?
Ik vind het best heftig hoe sterk sommige mensen hier hun eigen mening willen drukken op wat scholen of een stadsbestuur wel of niet zou mogen doen in de vormgeving of keuze voor bepaalde feesten. Van mij mag elke school zelf weten of en hoe hij doet aan Sinterklaas, kerst, koningsdag, carnaval, suikerfeest, keti koti, prinsjesdag, midzomerfeest of welk feest dan ook. Leren lezen, rekenen en schrijven, dat is verplicht. Voor de rest heeft elke school een eigen identiteit, cultuur, populatie leerkrachten en leerlingen en maakt elke school daarin eigen keuzes. Die vrijheid vind ik een groot goed.
Agen
02-12-2025 om 00:42
Nicole123 schreef op 01-12-2025 om 23:36:
[..]
[b]Ik denk dat die leerkrachten op die school beter in de picture hebben wat goed en prettig is voor hun leerlingen dan een paar mensen die online stampij erover maken en die die kinderen niet eens kennen. [/b]Wie zijn wij om te vinden dat de school en de leerkrachten niet gewoon zelf mogen beslissen over of en hoe ze bepaalde feestdagen vieren? En vind je dat reformatorische scholen ook het feest verzieken als ze geen Sinterklaas vieren, of mag het dan opeens wel? En Vrije Scholen vieren al heel lang Midwinterfeest in plaats van kerst, is dat ook verkeerd? Of mag het wel als het vanuit 'ons' als autochtonen komt, maar niet als het vanuit 'hen', als migranten komt, zit hem daar de crux?
Ik vind het best heftig hoe sterk sommige mensen hier hun eigen mening willen drukken op wat scholen of een stadsbestuur wel of niet zou mogen doen in de vormgeving of keuze voor bepaalde feesten. Van mij mag elke school zelf weten of en hoe hij doet aan Sinterklaas, kerst, koningsdag, carnaval, suikerfeest, keti koti, prinsjesdag, midzomerfeest of welk feest dan ook. Leren lezen, rekenen en schrijven, dat is verplicht. Voor de rest heeft elke school een eigen identiteit, cultuur, populatie leerkrachten en leerlingen en maakt elke school daarin eigen keuzes. Die vrijheid vind ik een groot goed.
Volgens het citaat van de directeur gaat het niet om een inschatting van wat goed zou zijn voor de leerlingen, maar om de leerkrachten zelf;
[i] "Een deel van onze leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk Nederlands feest, maar als negatief, omdat er een oorsprong van ongelijke behandeling in zit. Ik zag dat dat hen pijn deed", zegt schooldirecteur Janet Klein in de krant[/i]
En dat vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd; volwassenen die nu nog steeds vasthouden aan zwarte Piet lopen in 2025 echt achter en zouden zich minder druk moeten maken om een kinderfeest, maar voor mensen die geen Sinterklaas willen vieren omdat er in hun eigen jeugd omdat er in hun eigen jeugd een zwarte Piet was, vind ik dat eigenlijk ook.
Zwarte Piet is voorbij. Zet je daar overheen, of je nou vindt dat hij nooit afgeschaft had mogen worden of juist dat hij er nooit geweest had mogen zijn, en laat kinderen een 21e eeuwse variant van Sinterklaas vieren.
Euphoria
02-12-2025 om 07:07
[..]
Ik denk dat die leerkrachten op die school beter in de picture hebben wat goed en prettig is voor hun leerlingen dan een paar mensen die online stampij erover maken en die die kinderen niet eens kennen. Wie zijn wij om te vinden dat de school en de leerkrachten niet gewoon zelf mogen beslissen over of en hoe ze bepaalde feestdagen vieren? En vind je dat reformatorische scholen ook het feest verzieken als ze geen Sinterklaas vieren, of mag het dan opeens wel? En Vrije Scholen vieren al heel lang Midwinterfeest in plaats van kerst, is dat ook verkeerd? Of mag het wel als het vanuit 'ons' als autochtonen komt, maar niet als het vanuit 'hen', als migranten komt, zit hem daar de crux?
Jaja, we weten inmiddels wel hoe heftig je het allemaal vindt.
Herfstappeltaart
02-12-2025 om 07:12
Agen schreef op 02-12-2025 om 00:42:
[..]
Volgens het citaat van de directeur gaat het niet om een inschatting van wat goed zou zijn voor de leerlingen, maar om de leerkrachten zelf;
[i] "Een deel van onze leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk Nederlands feest, maar als negatief, omdat er een oorsprong van ongelijke behandeling in zit. Ik zag dat dat hen pijn deed", zegt schooldirecteur Janet Klein in de krant[/i]
En dat vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd; volwassenen die nu nog steeds vasthouden aan zwarte Piet lopen in 2025 echt achter en zouden zich minder druk moeten maken om een kinderfeest, maar voor mensen die geen Sinterklaas willen vieren omdat er in hun eigen jeugd omdat er in hun eigen jeugd een zwarte Piet was, vind ik dat eigenlijk ook.
Zwarte Piet is voorbij. Zet je daar overheen, of je nou vindt dat hij nooit afgeschaft had mogen worden of juist dat hij er nooit geweest had mogen zijn, en laat kinderen een 21e eeuwse variant van Sinterklaas vieren.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Niet het feest afschaffen, maar het feest aanpassen. Zoals al volop aan de gang is de laatste jaren. Helemaal prima.
Gebruikersnaaminvullen
02-12-2025 om 07:22
PensioNada schreef op 01-12-2025 om 22:56:
[..]
En weet jij waarom die volwassenen zich onveilig voelen? Dat vertelt het verhaal niet.
En jij weet waarom die mensen zich onveilig voelen bij een man met een mijter en een lange witte baard en z'n hulpjes die zwarte vegen op hun gezicht hebben?
watertoren
02-12-2025 om 07:29
[..]
Ik heb het hier in dit topic al eerder gezegd maar ik heb op tv interviews gezien met ouders van deze school die het er ook niet mee eens waren. Ze vonden het erg jammer.
Nicole123
02-12-2025 om 08:57
Agen schreef op 02-12-2025 om 00:42:
[..]
En ook dan weet de directeur en weten de leerkrachten beter dan wij mensen op een forum hoe het voor de leerlingen zal zijn. We kennen hier die leerlingen helemaal niet, zij wel. Dus misschien moeten we gewoon het die directeur en leerkrachten zelf laten bepalen, in plaats van hier van alles te vinden over hoe een bepaalde school in Utrecht haar feestdagen in zou moeten vullen. Ik ga toch ook niet bepalen hoe jij kerst, Sint-Maarten, carnaval of Koningsdag moet vieren omdat het anders zielig zou zijn voor je kinderen (als je die hebt)?
Nicole123
02-12-2025 om 09:01
watertoren schreef op 02-12-2025 om 07:29:
[..]
Ik heb het hier in dit topic al eerder gezegd maar ik heb op tv interviews gezien met ouders van deze school die het er ook niet mee eens waren. Ze vonden het erg jammer.
En er zullen vast ook ouders zijn die het er wel mee eens zijn. En ouders die het wel best vinden. Het is maar net wie je interviewt, dus dat zegt me net zoveel als elke voxpop op de markt: heel weinig. Als de media het als nieuws wil brengen dan zenden ze uiteraard de reacties van de tegenstanders uit, vanuit mediaoogpunt is dat logisch. Als de ouders het er massaal niet mee eens zijn dan kunnen ze verder ook zelf met de directie in gesprek. Op elke school is een Oudercommissie en/of Medezeggenschapsraad die dit soort dingen aan kan kaarten. Daar hebben ze geen verontwaardigd forum voor nodig.
Miraval
02-12-2025 om 09:25
@Nicole123 ik hou het er maar op dat wij elkaar hierin niet vinden. Jij begrijpt mijn standpunten niet en ik begrijp niet waarom jij zo'n moeite hebt met mensen (algemeen) die dan weer wel moeite hebben met zulke veranderingen.
Of dat nou om deze kerststal gaat, om een Sinterklaasfeest, om kerst om te toveren in winterfeest, jij hebt daar geen moeite mee. Nou prima, anderen wel.
Ik vind het dan weer wel vreemd dat je mensen die dus wel moeite hebben met het Sinterklaasfeest vanwege hun Surinaamse achtergrond, juist wel kunt begrijpen, tegenover mensen die Sinterklaas wel willen behouden (sommige ouders van die school). Want gelden voor die docenten dan niet dezelfde redenen als je die voor mij toepast? Want het gaat om volwassenen die zich mengen in de uitvoering van een kinderfeest. Waarom zouden hun gevoelens zwaarder tellen dan de gevoelens van degenen die het Sinterklaasfeest wel willen behouden met Sint en Pietjes?
Miraval
02-12-2025 om 09:30
en verder, het hele doel van dit forum is toch discussie aangaan? Als dat niet de bedoeling is, kunnen we het forum net zo goed opdoeken.