Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
yette
01-12-2025 om 14:15
Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 09:37:
Het is in kleine dorpen niet leuk als de pieten herkend worden. "Hoi Cynthia! Hoi Willem!"
Dan zou Kolham in Bellingwedde de pieten neer moeten zetten en andersom.
Volgens mij beseffen mensen die dit denken, niet dat het er voor kinderen niet toe doet. Die kleintjes gaan op in de magie van het spel. En op het moment dat ze dat niet meer doen, dan hoort dat bij hun normale gezonde ontwikkeling.
Mijn tante was Sinterklaas op de school waar ze kleuterjuf was. Voor de jongsten was ze dan gewoon Sinterklaas. Ookal had ze een vrouwenstem, droeg ze haar eigen schoenen, was ze 30 centimeter kleiner en 40 kilo lichter dan de Sinterklaas die ze bij hun vader op het werk zagen en had ze een véél mooiere pruik en baard.
Op het moment dat kinderen gaan twijfelen, zijn ze daar gewoon aan toe. Ik vond dat als moeder ook jammer hoor, want die onschuldige droomwereld is prachtig en het groeiende begrip van de werkelijkheid is soms best hard. Maar ik vind dat je als ouder de taak hebt om je kinderen te begeleiden in die ontwikkeling. Als ze gaan zien dat Sinterklaas met zijn lange baard eigenlijk de kleuterjuf is en dat die Pieten eigenlijk buurvrouw Cynthia en ome Willem zijn, dan zou ik als ouder echt niet op zoek gaan naar een Sint die meer op mijn kleuter herinneringen van Sint lijkt of naar Bellingwedde afreizen om andere Pieten te ronselen. Dan is het tijd om je kind te leren omgaan met zijn/haar nieuwe inzichten - waarbij je helaas je eigen weemoed naar die onbezorgde fantasiewereld ook weer een stukje moet verwerken.
Mensen die denken dat kinderen zwarte schmink nodig hebben, zouden eens achter een poppenkast moeten kruipen. Kinderen weten dan dat jij het bent. Ze hebben de krat met handpoppen gezien. Maar als jij eenmaal achter die kast met die poppen bezig bent, dan merk je aan de reacties hoe erg die kinderen erin opgaan. Dan moet je het verhaal voor de kleinsten niet te heftig maken omdat ze niet kunnen terugkoppelen naar de werkelijkheid - dat jij daar met pijn in je onderarmen en gekke stemmetjes op je ene hand Roodkapje hebt en op de andere de wolf.
Het is prachtig dat kinderen zo zijn, maar het is ook goed en gezond dat ze ontdekken dat niet alles is wat het lijkt. Helaas. Maar dat hoort bij hun ontwikkeling en maakt ze klaar voor de echte wereld. Als je als ouder hun geloof in mooie fantasieën wil verlengen door je oude vriend uit Bellingwedde in een pietenpak te hijsen, vraag je dan alsjeblieft af of je dat doet omdat het beter is voor je kind of omdat jijzelf de droomwereld van je kinderen zo'n mooie tijd vindt en moeite hebt om je kind te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling.
Ik hoop dat je me begrijpt.
Miraval
01-12-2025 om 14:15
Nicole123 schreef op 30-11-2025 om 21:16:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt, de discussie over bijbelgetrouw versus geschiedenis is een heel andere dan waar ik op doel. Miraval stelt dat in de Brusselse kerststal het oorspronkelijke bijbelverhaal teveel losgelaten wordt, dat het tegen het geloof ingaat en geschiedvervalsing is. Mijn reactie daarop is dat zo ongeveer alle kerststallen niet goed overeenkomen met de bijbelse versie van het verhaal, dus dat ik de selectieve verontwaardiging over die ene kerststal daarom niet goed begrijp. Lees zelf maar na in de evangeliën als je mijn bijbelkennis niet toereikend vindt.
Even rechtzetten, ik heb het geen geschiedsvervalsing genoemd. Ik heb alleen gezegd Jozef is een man, Maria een vrouw, de wijzen/koningen zijn mannen. Nu zijn ze onzijdig en onherkenbaar. Daar gaat mijn verontwaardiging over.
Het wordt ook niet losgelaten, het wordt inclusiever gemaakt door lapjes van verschillende kleuren stof als onzijdig geslacht te gebruiken. Zodat iedereen zich erin kan herkennen.
Ginevra
01-12-2025 om 14:45
Miraval schreef op 01-12-2025 om 14:12:
Dat voor katholieken (of Christenen) het plaatje van de kerststal juist wel herkenbare personen belangrijk is (en nee niet allemaal zoals jij al zegt) daar wordt aan voorbij gegaan in mijn ogen.
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Het wordt anoniemer, algemener, en haalt daarmee een stuk beleving weg voor mensen die waarde hechten aan het specifieke karakter van een kerststal.
En ja, er bestaan allerlei soorten kerststallen. En je kunt lachen om hilarische varianten zoals hipsterstallen, maar dat is gewoon iets grappigs net zoals een hamsterkerstbal van AH. Die heeft ook niks met het geloof te maken.
Maar wat ik al eerder schreef: cultuur is een mix van religie, folklore, tradities etc (zie mijn post van vanochtend) en als je de gezichten weghaalt onder het mom van inclusiviteit, dan heeft dat op mij twee effecten. Het ene is dat je mensen anonimiseert. De kerststal staat misschien niet als zodanig in de bijbel maar verwijst wel naar een (voor gelovigen) heel persoonlijk en ontroerend verhaal: de zoon van God die mens geworden is en zich tussen de mensen begeven heeft. Vlak je die gezichten uit, dan is het alsof je de essentie van dat verhaal uitvlakt.
En het andere effect is dat als je iets zó algemeen maakt dat iedereen zich erin kan herkennen, dat het kleurloos wordt. Als een rijstwafel: er zitten geen gluten, calorieën, lactose of vlees in, iedereen kan het eten, maar er is niks meer aan. Je kunt de kerstbrunch inderdaad vervangen door een bak met rijstwafels. Dan kan iedereen meedoen, maar er zit geen kraak of smaak meer aan.
Miraval
01-12-2025 om 14:58
Ginevra schreef op 01-12-2025 om 14:45:
[..]
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Het wordt anoniemer, algemener, en haalt daarmee een stuk beleving weg voor mensen die waarde hechten aan het specifieke karakter van een kerststal.
En ja, er bestaan allerlei soorten kerststallen. En je kunt lachen om hilarische varianten zoals hipsterstallen, maar dat is gewoon iets grappigs net zoals een hamsterkerstbal van AH. Die heeft ook niks met het geloof te maken.
Maar wat ik al eerder schreef: cultuur is een mix van religie, folklore, tradities etc (zie mijn post van vanochtend) en als je de gezichten weghaalt onder het mom van inclusiviteit, dan heeft dat op mij twee effecten. Het ene is dat je mensen anonimiseert. De kerststal staat misschien niet als zodanig in de bijbel maar verwijst wel naar een (voor gelovigen) heel persoonlijk en ontroerend verhaal: de zoon van God die mens geworden is en zich tussen de mensen begeven heeft. Vlak je die gezichten uit, dan is het alsof je de essentie van dat verhaal uitvlakt.
En het andere effect is dat als je iets zó algemeen maakt dat iedereen zich erin kan herkennen, dat het kleurloos wordt. Als een rijstwafel: er zitten geen gluten, calorieën, lactose of vlees in, iedereen kan het eten, maar er is niks meer aan. Je kunt de kerstbrunch inderdaad vervangen door een bak met rijstwafels. Dan kan iedereen meedoen, maar er zit geen kraak of smaak meer aan.
Ja zoiets idd.
Het gaat mij niet om het feit dat er allerlei varianten bestaan, ook de parodieën niet of wat in reclames wordt gebruikt.
Dit gaat om de hoofstad van Europa, de kerststal zoals die voor Christenen betekenis heeft, de geboorte van Jezus die erg belangrijk is binnen het Christendom. Om daar nou onzijdige geslachten voor te gebruiken? Ja ik vind dat raar. Want nogmaals, voor wie dan?
Zijn er non-binairen die zich storen aan de beeltenis van een man of vrouw? Zijn het mensen van kleur die zich storen aan een bepaalde huidskleur van de beeltenissen? Het gaat zeer zeker niet om Moslims, want de geboorte van Jezus is wel onderdeel van de Islam (als profeet) maar niet zo wezenlijk dat zij zich uberhaupt druk maken om een kerststal.
Er staat nu gewoon een kerststal met anonieme, onzijdige figuren, in Brussel omdat het bestuur dat ineens inclusiever vond. En dan krijg ik wel een nare smaak van het woord inclusief. Hoe belangrijk dit ook is in de samenleving, maar hiermee hol je zo'n begrip naar mijn idee ook gewoon compleet uit. De tegenstand is groter dan wat je ermee wil bereiken. Kortom het schiet zijn doel voorbij.
Stardust
01-12-2025 om 15:34
ik heb niet alle pagina’s teruggelezen, dus misschien is het al geopperd, maar toen ik googlede op dit kunstwerk, kwam ik de volgende uitspraak van de kunstenaar tegen:
Maar dat klopt volgens Victoria-Maria helemaal niet. “Het is helemaal geen ‘woke-kerststal’, zoals sommige mensen beweren. Het is een klassieke kerststal met Maria, Jozef en Jezus, maar dan vertaald naar textiel. Het is een knipoog naar het historisch belang van de textielsector in België."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/27/kerststal-op-grote-markt-in-nieuw-opvallend-jasje-knipoog-naar/
Ik kan me hier persoonlijk niet druk om maken, snap best dat mensen het jammer vinden. Ben vooral blij dat er de vrijheid is om andere keuzes te maken dan voorheen. En prima dat mensen daar dan iets van vinden. Hopelijk leidt het niet weer tot bedreigingen.
Tuinfluiter
01-12-2025 om 16:56
Stardust schreef op 01-12-2025 om 15:34:
ik heb niet alle pagina’s teruggelezen, dus misschien is het al geopperd, maar toen ik googlede op dit kunstwerk, kwam ik de volgende uitspraak van de kunstenaar tegen:
Maar dat klopt volgens Victoria-Maria helemaal niet. “Het is helemaal geen ‘woke-kerststal’, zoals sommige mensen beweren. Het is een klassieke kerststal met Maria, Jozef en Jezus, maar dan vertaald naar textiel. Het is een knipoog naar het historisch belang van de textielsector in België."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/27/kerststal-op-grote-markt-in-nieuw-opvallend-jasje-knipoog-naar/
Ik kan me hier persoonlijk niet druk om maken, snap best dat mensen het jammer vinden. Ben vooral blij dat er de vrijheid is om andere keuzes te maken dan voorheen. En prima dat mensen daar dan iets van vinden. Hopelijk leidt het niet weer tot bedreigingen.
Toen ik deze interpretatie van de kerststal zag had ik meer het gevoel dat de maakster een kunstwerk wilde creëren ipv een kerststal en dacht niet in eerste instantie aan woke.
Als onderdeel van een expositie in een museum met meerdere kerststallen had ik het een interessant concept gevonden in een textiel stad, maar als kerststal op een prominente plek in de stad vind ik het een slechte keuze.
Bij zo'n opdracht is het belangrijk om in gedachten te houden voor wie je het maakt het hoeft geen kunst te zijn maar gewoon iets wat veel mensen en zeker gelovigen acceptabel vinden en met een beetje geluk ook nog mooi.
Gebruikersnaaminvullen
01-12-2025 om 17:08
Wat reacties op het artikel
https://www.ad.nl/praat-mee/reacties-op-afwezigheid-sinterklaas-op-school-de-schakel-ik-zie-nog-die-blije-gezichtjes-voor-me~abf81996/
Geen Sint bij De Schakel | Ik heb er gewerkt, het was altijd een vrolijk feest
‘Sinterklaas komt er bij deze school niet meer in’ (AD 27-11). Wat een onzinverhaal. Ik heb achttien jaar op de Schakel gewerkt en herinner mij de sinterklaastijd als een gezellige, vrolijke tijd. Een tijd waarin ouders, ook Surinaamse, zeer betrokken waren. Ze zaten in de sintcommissie, pakten cadeautjes in, bakten pepernoten met de kinderen en hielpen op de dag zelf met spelletjes. Een dag die voor de kinderen fantastisch was, vooral door het bezoek van Sint en Piet. Ook zie ik nog de blije gezichtjes voor me als de kinderen hun schoen hadden gezet en er een klein cadeautje in vonden. Niks mis mee.
Geen Sint bij De Schakel II | Echt ‘Dag Sinterklaasje’
Een deel van de leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk feest. Ik dacht altijd dat het een feest voor de kinderen was? Ik vraag mij af hoe je dit gaat uitleggen aan de vriendjes en vriendinnetjes van deze kinderen die op een school zitten waar de Sint wél op bezoek komt. Het wordt onderhand echt Dag Sinterklaasje.
Meer reacties onder het premium artikel.
Persoonlijk vind ik dat scholen het wel "mogen" veranderen als KINDEREN zich er ongemakkelijk bij voelen of bang voor zijn. Maar Surinaamse leerkrachten die zich onveilig voelen bij een feest waarin pieten al niet meer herkenbaar zijn als zwarte "slaven", gaat m.i. iets te ver. Met die attitude maak je het dagelijks leven wel heel ingewikkeld.
Mukske
01-12-2025 om 17:48
Ik vind het heel erg dat in het kader van ‘inclusiviteit’ het cancelen van christelijke feestdagen kennelijk ook inclusief is.
De zgn ‘witte’ cultuur moet verdwijnen en opgaan in de grote grijze massa zodat vooral niemand op zijn lange tenen getrapt wordt en zich niemand buitengesloten voelt.
Gaan we het bv suikerfeest of divali straks ook een andere naam geven?
Sorry, maar ik heb dus helemaal niets met dit soort ‘woke’ denken.
Ik omarm alle culturele diversiteit maar op deze manier wordt dat gewoon uitgegumd.
Rekenenisleuktaalook
01-12-2025 om 18:24
yette schreef op 01-12-2025 om 14:15:
[..]
Volgens mij beseffen mensen die dit denken, niet dat het er voor kinderen niet toe doet. Die kleintjes gaan op in de magie van het spel. En op het moment dat ze dat niet meer doen, dan hoort dat bij hun normale gezonde ontwikkeling.
Mijn tante was Sinterklaas op de school waar ze kleuterjuf was. Voor de jongsten was ze dan gewoon Sinterklaas. Ookal had ze een vrouwenstem, droeg ze haar eigen schoenen, was ze 30 centimeter kleiner en 40 kilo lichter dan de Sinterklaas die ze bij hun vader op het werk zagen en had ze een véél mooiere pruik en baard.
Op het moment dat kinderen gaan twijfelen, zijn ze daar gewoon aan toe. Ik vond dat als moeder ook jammer hoor, want die onschuldige droomwereld is prachtig en het groeiende begrip van de werkelijkheid is soms best hard. Maar ik vind dat je als ouder de taak hebt om je kinderen te begeleiden in die ontwikkeling. Als ze gaan zien dat Sinterklaas met zijn lange baard eigenlijk de kleuterjuf is en dat die Pieten eigenlijk buurvrouw Cynthia en ome Willem zijn, dan zou ik als ouder echt niet op zoek gaan naar een Sint die meer op mijn kleuter herinneringen van Sint lijkt of naar Bellingwedde afreizen om andere Pieten te ronselen. Dan is het tijd om je kind te leren omgaan met zijn/haar nieuwe inzichten - waarbij je helaas je eigen weemoed naar die onbezorgde fantasiewereld ook weer een stukje moet verwerken.
Mensen die denken dat kinderen zwarte schmink nodig hebben, zouden eens achter een poppenkast moeten kruipen. Kinderen weten dan dat jij het bent. Ze hebben de krat met handpoppen gezien. Maar als jij eenmaal achter die kast met die poppen bezig bent, dan merk je aan de reacties hoe erg die kinderen erin opgaan. Dan moet je het verhaal voor de kleinsten niet te heftig maken omdat ze niet kunnen terugkoppelen naar de werkelijkheid - dat jij daar met pijn in je onderarmen en gekke stemmetjes op je ene hand Roodkapje hebt en op de andere de wolf.
Het is prachtig dat kinderen zo zijn, maar het is ook goed en gezond dat ze ontdekken dat niet alles is wat het lijkt. Helaas. Maar dat hoort bij hun ontwikkeling en maakt ze klaar voor de echte wereld. Als je als ouder hun geloof in mooie fantasieën wil verlengen door je oude vriend uit Bellingwedde in een pietenpak te hijsen, vraag je dan alsjeblieft af of je dat doet omdat het beter is voor je kind of omdat jijzelf de droomwereld van je kinderen zo'n mooie tijd vindt en moeite hebt om je kind te begeleiden in zijn/haar ontwikkeling.
Ik hoop dat je me begrijpt.
Dit!
Toen er in corona-tijd geen Sinterklaas op school konden laten komen heeft een collega voor Sint gespeeld. Diadeem met zo'n heel klein mijtertje op haar hoofd. Letterlijk een pak watten als baard. Rood badlaken om gaat schouders. De staf (+/- 1m) uit de kleuterklas is haar had. Rode ordner mee. Alle cadeautjes in rode plastic zakken. Ik was Piet. Ik had een pet en een kraag van crêpe papier en een glimmend bloesje uit mijn eigen kast. Kleuters hebben ademloos zitten kijken. In groep vier, groep vijf en groep zes hebben de kinderen in een deuk gelegen maar braaf meegespeeld.
Eén van de leukste Sinterklaasfeesten ooit!
Gebruikersnaaminvullen
01-12-2025 om 19:01
Mukske schreef op 01-12-2025 om 17:48:
Ik vind het heel erg dat in het kader van ‘inclusiviteit’ het cancelen van christelijke feestdagen kennelijk ook inclusief is.
De zgn ‘witte’ cultuur moet verdwijnen en opgaan in de grote grijze massa zodat vooral niemand op zijn lange tenen getrapt wordt en zich niemand buitengesloten voelt.
Gaan we het bv suikerfeest of divali straks ook een andere naam geven?
Sorry, maar ik heb dus helemaal niets met dit soort ‘woke’ denken.
Ik omarm alle culturele diversiteit maar op deze manier wordt dat gewoon uitgegumd.
In dit geval gaat het niet om een andere naam, ze hebben er een heel ander feest van gemaakt. En niet vanwege kinderen of de ouders, maar vanwege leerkrachten die zich onveilig voelen. En juist dat vind ik het kwalijke eraan. Zeker omdat het eerder wel op die school werd gevierd, ook door Surinaamse leerkrachten.
felija
01-12-2025 om 19:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-12-2025 om 18:24:
[..]
Dit!
Toen er in corona-tijd geen Sinterklaas op school konden laten komen heeft een collega voor Sint gespeeld. Diadeem met zo'n heel klein mijtertje op haar hoofd. Letterlijk een pak watten als baard. Rood badlaken om gaat schouders. De staf (+/- 1m) uit de kleuterklas is haar had. Rode ordner mee. Alle cadeautjes in rode plastic zakken. Ik was Piet. Ik had een pet en een kraag van crêpe papier en een glimmend bloesje uit mijn eigen kast. Kleuters hebben ademloos zitten kijken. In groep vier, groep vijf en groep zes hebben de kinderen in een deuk gelegen maar braaf meegespeeld.
Eén van de leukste Sinterklaasfeesten ooit!
Yumi
01-12-2025 om 19:19
Bericht aangepast, ik reageer op een bericht waarop iemand schreef dat het niet leuk is op school voor kinderen, van een andere cultuur met Sinterklaas.... Maar wat doen we met de feesten van andere culturen?
Met suikerfeest worden er ook cadeautjes gegeven, ook maar afschaffen dan?
Belangrijkste tradities tijdens Eid al-Fitr
- Het Eid-gebed als start van de dag.
- Nieuwe kleding om de feestelijkheid te vieren.
- Cadeaus en Eidi, vooral voor kinderen.
- Traditionele gerechten die families met elkaar delen.
- Liefdadigheid, een belangrijk onderdeel van Eid
Euphoria
01-12-2025 om 19:23
Yumi schreef op 01-12-2025 om 19:19:
[..]
Met suikerfeest worden er ook cadeautjes gegeven, ook maar afschaffen dan?
Belangrijkste tradities tijdens Eid al-Fitr
- Het Eid-gebed als start van de dag.
- Nieuwe kleding om de feestelijkheid te vieren.
- Cadeaus en Eidi, vooral voor kinderen.
- Traditionele gerechten die families met elkaar delen.
- Liefdadigheid, een belangrijk onderdeel van Eid
Dat lijkt op kerst!
Yumi
01-12-2025 om 19:50
felija schreef op 30-11-2025 om 18:58:
[..]
Ik kan me dat van Surinaamse mensen wel voorstellen.
Sommige wel, maar in Suriname wordt het nog steeds gevierd. Mijn Surinaamse vrienden lachen om het drama dat anderen ervan maken. Een van mijn vrienden was zelf Sint op een kinderdagverblijf, iedereen vond het leuk en de kinderen... die zien mensen zoals ze zijn en letten niet op kleur.... zouden meer mensen moet doen.
In Suriname raakte Sinterklaas helemaal ingeburgerd: niet alleen Nederlanders, maar ook de Surinamers vierden het feest. Maar na de Surinaamse onafhankelijkheid in 1975 werd het Sinterklaasfeest afgeschaft. Dat Hollandse, overheersende en kapitalistische feest paste niet in het nieuwe Suriname, vond de nieuwe leiding van het land.
Als vervanging werd Goedoe Pa in het leven geroepen: een donkere man die snoep en kado’s uitdeelde. Maar geen Surinamer vierde dit nieuwe feest: de vertrouwde Sint bleef populair. Als volgende poging werd 5 december uitgeroepen tot vader- en moederdag, maar ook dat mislukte. Sinds 1991 wordt de Sint weer gewoon onthaald in Suriname.
Daglichtlamp
01-12-2025 om 20:21
Yumi schreef op 01-12-2025 om 19:50:
[..]
Sommige wel, maar in Suriname wordt het nog steeds gevierd. Mijn Surinaamse vrienden lachen om het drama dat anderen ervan maken. Een van mijn vrienden was zelf Sint op een kinderdagverblijf, iedereen vond het leuk en de kinderen... die zien mensen zoals ze zijn en letten niet op kleur.... zouden meer mensen moet doen.
In Suriname raakte Sinterklaas helemaal ingeburgerd: niet alleen Nederlanders, maar ook de Surinamers vierden het feest. Maar na de Surinaamse onafhankelijkheid in 1975 werd het Sinterklaasfeest afgeschaft. Dat Hollandse, overheersende en kapitalistische feest paste niet in het nieuwe Suriname, vond de nieuwe leiding van het land.
Als vervanging werd Goedoe Pa in het leven geroepen: een donkere man die snoep en kado’s uitdeelde. Maar geen Surinamer vierde dit nieuwe feest: de vertrouwde Sint bleef populair. Als volgende poging werd 5 december uitgeroepen tot vader- en moederdag, maar ook dat mislukte. Sinds 1991 wordt de Sint weer gewoon onthaald in Suriname.
Mooi voorbeeld waarom we ons niet druk hoeven te maken om die school in Utrecht. Als wij het blijven vieren zal Sinterklaas niet verdwijnen.