Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Libertine
30-11-2025 om 17:16
Ted68 schreef op 30-11-2025 om 17:04:
Ja, dat is Nederland. Maar daarmee hoef je toch niet je eigen traditie in de uitverkoop gooien?
Maar is een feest een beetje aanpassen zodat meer mensen mee kunnen vieren “in de uitverkoop gooien”?
yette
30-11-2025 om 17:17
Miraval schreef op 30-11-2025 om 15:17:
[..]
Dat speelt toch al op veel meer basisscholen in Nederland? Ik denk dat er nog maar enkele scholen zijn waar geen kinderen met een migratieachtergrond in de klas zitten in Nederland. Dat is toch geen reden om dan maar te zeggen we vieren Sinterklaas niet meer, maar doen een spelletjesdag?
Dat was niet mijn vraag. Je hoeft me echt niet uit te leggen dat er op vrijwel elke school kinderen zitten uit een andere cultuur
Ik vroeg hoe je dat als ouders en leerkrachten aanpakt? Je wil Sinterklaas voor kinderen uit andere culturen promoten als een leuk feest. Hoe doe je dat? Oprechte vraag. Misschien heeft er iemand antwoord.
En verder vind ik dat scholen helemaal zelf moeten bepalen of ze Sinterklaas vieren. Ik wil persoonlijk ook de vrijheid hebben om te kiezen of ik Sinterklaas, Kerst, Koningsdag etc. vier.
Zilver_gray
30-11-2025 om 17:28
Ted68 schreef op 30-11-2025 om 16:37:
Nee hoor is geen raar vergelijk: raar is dat mijn generatie excuses anbied voor iets waar ze zelf niet betrokken bij waren…..
Ik kan me vergissen hoor, maar het vieren van keti koti heeft weinig te maken met excuses van de individuele Nederlander. En al helemaal niks met het artikel waar het hier in het topic overgaat.
Mij echt een raadsel waarom men dat excuses gedeelte zo op zichzelf betrekt (niet iedereen uiteraard).
Alice12
30-11-2025 om 17:57
Ik vind het leuk om iets mee te krijgen van Keti Koti of het suikerfeest. Ik vind het ook leuk als dat op scholen gevierd wordt. Ik snap alleen helemaal niet waarom Nederlandse feesten anders genoemd moeten worden ( kerstmis- lichtjesfeest, Sinterklaas- kinderfeest) maar het suikerfeest of andere feesten uit andere culturen blijven heten zoals ze altijd geheten hebben.
Agen
30-11-2025 om 17:59
Poezie schreef op 30-11-2025 om 13:54:
[..]
Dat lees ik niet terug in het artikel.
Iets meer lezen dan alleen RTL en vervolgens achter je onderbuik aan rennen.
”Een deel van onze leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk Nederlands feest, maar als negatief, omdat er een oorsprong van ongelijke behandeling in zit. Ik zag dat dat hen pijn deed", zegt schooldirecteur Janet Klein in de krant.
bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3972394/gaan-meer-utrechtse-scholen-stoppen-met-sinterklaas-haatmail-binnen-na-besluit. En die verwijzen dan weer naar het AD.
Euphoria
30-11-2025 om 18:03
heb toevallig net ouders gehoord die erover geïnterviewd werden. De Nederlanders die aan het woord waren vinden het niet ok. Die willen blijven vieren met oorspronkelijke naam. Een moslim zei….ik hoor niets erover, ik interesseer me er niet voor. Ik vier het niet, mij doet het niks. Een zwarte vrouw had het over discriminatie vanwege zwarte Piet.
zwarte piet is al uitgerangeerd, wat wil ze dan nog meer?
Poezenmeisje
30-11-2025 om 18:18
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 18:03:
heb toevallig net ouders gehoord die erover geïnterviewd werden. De Nederlanders die aan het woord waren vinden het niet ok. Die willen blijven vieren met oorspronkelijke naam. Een moslim zei….ik hoor niets erover, ik interesseer me er niet voor. Ik vier het niet, mij doet het niks. Een zwarte vrouw had het over discriminatie vanwege zwarte Piet.
Herstelbetalingen in klinkende munt i.p.v. chocolademunten?

Alice12
30-11-2025 om 18:44
Euphoria schreef op 30-11-2025 om 18:03:
Geen paard meer, want dierenmishandeling. Geen Sinterklaas meer, want witte man.
En geld, vooral dat.
Poezie
30-11-2025 om 18:55
Agen schreef op 30-11-2025 om 17:59:
[..]
”Een deel van onze leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk Nederlands feest, maar als negatief, omdat er een oorsprong van ongelijke behandeling in zit. Ik zag dat dat hen pijn deed", zegt schooldirecteur Janet Klein in de krant.bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3972394/gaan-meer-utrechtse-scholen-stoppen-met-sinterklaas-haatmail-binnen-na-besluit. En die verwijzen dan weer naar het AD.
Ik heb geen tv abonnement, dus geen rtl. Het artikel in de OP is het artikel wat ik heb gelezen en daar staat het niet in.
felija
30-11-2025 om 18:58
Agen schreef op 30-11-2025 om 17:59:
[..]
”Een deel van onze leerkrachten is van Surinaamse afkomst. Zij ervaren Sinterklaas niet als een leuk Nederlands feest, maar als negatief, omdat er een oorsprong van ongelijke behandeling in zit. Ik zag dat dat hen pijn deed", zegt schooldirecteur Janet Klein in de krant.bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3972394/gaan-meer-utrechtse-scholen-stoppen-met-sinterklaas-haatmail-binnen-na-besluit. En die verwijzen dan weer naar het AD.
Ik kan me dat van Surinaamse mensen wel voorstellen.
Libertine
30-11-2025 om 19:07
Alice12 schreef op 30-11-2025 om 18:44:
[..]
Geen paard meer, want dierenmishandeling. Geen Sinterklaas meer, want witte man.
En geld, vooral dat.
Heeft de vrouw van kleur die in dat interview aan het woord kwam gesproken over geld???
dat een geheel gekleurde piet voor sommige Nederlanders nog springlevend is was gister tijdens een demonstratie/mars voor Veilig Nederland in Den Haag prima te zien overigens. Kan me wel voorstellen dat voor mensen van kleur een andere vorm van dit kinderfeest heel wenselijk is.
kenfan
30-11-2025 om 19:27
Getver, wat een stemmingsmakerij weer.Klik even door naar de school waar het om gaat. Dan zie je dat het een school betreft, die in wat vroeger een Vogelaarwijk genoemd werd. Kijk je nog verder, dan zie je dat de school een voorschool heeft, en schoolbreed een sovatraining. Allemaal signalen dat het hier om kinderen gaat van wie de ouders weinig binding hebben met het Sinterklaasfeest of Kerstmis, en belangrijker het ook niet breed hebben. Die docenten hebben hart voor hun leeringen, en hangen daarom een etiketje aan een kinderfeest voor HUN school, ze zijn niet van plan de Sharia in te voeren.
Euphoria
30-11-2025 om 19:35
Libertine schreef op 30-11-2025 om 19:07:
[..]
Heeft de vrouw van kleur die in dat interview aan het woord kwam gesproken over geld???
dat een geheel gekleurde piet voor sommige Nederlanders nog springlevend is was gister tijdens een demonstratie/mars voor Veilig Nederland in Den Haag prima te zien overigens. Kan me wel voorstellen dat voor mensen van kleur een andere vorm van dit kinderfeest heel wenselijk is.
Geen idee of die school nog aan zwarte pietjes deed, denk het eerlijk gezegd niet. Dus dat is het wellicht niet geweest.
Nicole123
30-11-2025 om 19:38
Poezie schreef op 30-11-2025 om 10:09:
[..]
Je mening hebben? Jij probeert hier her Christelijke geloof en de christenen belachelijk te maken met je zogenaamde kennis van de bijbel. Qua interpretatie in ieder geval begrijp je er helemaal niets van.
Ja, ik geef hier mijn mening en onderbouw hem inhoudelijk. De reactie die jij nu aan mij geeft is puur op de man.
Ik ben zelf christen. Als je denkt dat ik het geloof en christenen belachelijk maak dan is wat ik wil zeggen in mijn posts niet overgekomen. Ik stelde namelijk dat de manier waarop kerst gevierd wordt op het merendeel van de scholen al lang niet meer de oorspronkelijke christelijke versie is. Op heel veel scholen is enkel de naam nog over van het christelijke aspect van kerst, daar wordt de naam van Jezus niet meer genoemd. Op welke manier maak ik christenen belachelijk door dit zo te benoemen? Volgens mij breek ik juist een lans voor het christelijk geloof als ik stel het apart te vinden dat het loslaten van de christelijke tradities door velen hier niet erg gevonden wordt, maar wel met hun geloof geschermd wordt als het gaat om puur de naam kerst.
Als ik iets zeg over de bijbel wat volgens jou niet klopt, dan staat het je vrij om inhoudelijk erop te reageren, ik hoor graag wat specifiek dan.