Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Moxxie schreef op 30-11-2025 om 15:14:

Ik ben tegen afschaffen, maar dat neemt niet weg dat ik het vervelend vind dat er misschien kinderen zijn die zich onveilig voelen bij het Sinterklaas- en Kerstfeest. Alleen denk ik niet dat de oplossing ligt in het afschaffen van de feesten. We kunnen ons beter afvragen waarom een kind dit zo beleeft.

Ik vind dat we kinderen die in Nederland wonen moeten leren om onze cultuur te accepteren. Laten we alle kinderen (ook de autochtone) leren dat dit ook andersom geldt, er is plaats en respect voor iedereen. En soms botst het, bijvoorbeeld zoals met Zwarte Piet, dat moesten we oplossen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de Nederlandse cultuur nu geweerd moet worden op plekken omdat er ook kinderen of mensen uit een andere cultuur komen.

De Nederlandse cultuur zie je terug op scholen in Nederland, en de Chinese cultuur op scholen in China, dat snappen kinderen best denk ik.

Veel ouders snappen dat ook. Een moslimcollega ging als op de basisschool van haar kinderen het kerstdiner aan de beurt was eerder naar huis om de kinderen mooi aan te helpen kleden. Een andere collega speelde weleens Sinterklaas voor zijn moslimburen. En mijn Hindoestaanse buren hebben met kerst altijd een kerstboom staan. 

En natuurlijk zijn er zwarte kousen moslims die dat helemaal niets vinden, maar ik denk dat heel veel thuis gewoon uitleggen dan het niet bij de islamitische of Hindoe cultuur hoort, maar dat het geen kwaad kan om mee te doen.

Ik heb weleens het idee dat de mensen die zich zo druk maken over het afschaffen van het klassieke Sinterklaasfeest dezelfde mensen zijn die zich vreselijk druk maken over een iftar die op het werk wordt georganiseerd, terwijl een paasontbijt of een kerstdiner op het werk wel weer prima is.

Ted68 schreef op 30-11-2025 om 14:35:

Keti Koti mag? Maar Sinterklaas niet?

Dit is toch echt een hele gekke en zelfs pijnlijke vergelijking? Slavernij versus een kinderfeest? (Behalve dan dat het in beide gevallen de zwarte gemeenschap hard raakt. En dat wij niet gevoelig lijken te zijn wat ons aandeel daarin is). 

Libertine schreef op 30-11-2025 om 15:46:

[..]

Dit is toch echt een hele gekke en zelfs pijnlijke vergelijking? Slavernij versus een kinderfeest? (Behalve dan dat het in beide gevallen de zwarte gemeenschap hard raakt. En dat wij niet gevoelig lijken te zijn wat ons aandeel daarin is).

Ik heb geen aandeel in de slavernij omdat ik blank ben. Ik heb niemand op een boot gezet en ik voel me nergens schuldig over. Waarom zou ik? Ik word daar echt wat moe van hoor, dat ik me schuldig zou moeten voelen voor iets wat gebeurd is jaren voordat ik geboren was.

Keti Koti mag er van mij uiteraard net zo goed zijn als het suikerfeest en de sint. Allemaal prima. Maar svp kappen met dat schuldgevoel aanpraten. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen daden, niet voor die van eventuele voorvaders van mij. 

Jujubee schreef op 30-11-2025 om 15:55:

[..]

Ik heb geen aandeel in de slavernij omdat ik blank ben. Ik heb niemand op een boot gezet en ik voel me nergens schuldig over. Waarom zou ik? Ik word daar echt wat moe van hoor, dat ik me schuldig zou moeten voelen voor iets wat gebeurd is jaren voordat ik geboren was.

Keti Koti mag er van mij uiteraard net zo goed zijn als het suikerfeest en de sint. Allemaal prima. Maar svp kappen met dat schuldgevoel aanpraten. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen daden, niet voor die van eventuele voorvaders van mij.

Ik heb geen idee waar jij uit mijn tekst haalt dat je ergens schuldig aan bent. 

Keti koti is zeg maar 4 en 5 mei ineen. Het herdenkt de slavernij. Ik vind het gek dat te vergelijken met Sinterklaas. Het heeft werkelijk niets met elkaar te maken? De enige overeenkomst die ik zie is dat het beiden pijnlijk kan zijn voor mensen van kleur.  Maar ik begrijp dus niet waarom iemand zegt “wel keti koti vieren maar Sinterklaas niet”. Welk idee zit daarachter? 

Libertine schreef op 30-11-2025 om 16:04:

[..]

Ik heb geen idee waar jij uit mijn tekst haalt dat je ergens schuldig aan bent.

Keti koti is zeg maar 4 en 5 mei ineen. Het herdenkt de slavernij. Ik vind het gek dat te vergelijken met Sinterklaas. Het heeft werkelijk niets met elkaar te maken? De enige overeenkomst die ik zie is dat het beiden pijnlijk kan zijn voor mensen van kleur. Maar ik begrijp dus niet waarom iemand zegt “wel keti koti vieren maar Sinterklaas niet”. Welk idee zit daarachter?

Hoe moet ik dat laatste stukje van je bericht dat tussen haakjes staat dan interpeteren? Wat bedoelde je daar dan mee? 

Alice12 schreef op 30-11-2025 om 15:18:

[..]

Dan zal Fatima en haar ouders zich moeten aanpassen. Ze willen namelijk graag in Nederland wonen en in Nederland vieren we Sinterklaas. En als Fatima en pa en ma zich niet willen aanpassen is het slim om niet in Nederland te willen wonen.

Maar wil je echt dat de overheid voorschrijft welke feesten op school worden gevierd? 

Jujubee schreef op 30-11-2025 om 16:10:

[..]

Hoe moet ik dat laatste stukje van je bericht dat tussen haakjes staat dan interpeteren? Wat bedoelde je daar dan mee?

Ik bedoelde daar niets mee. Dat is wat Ted68 schreef in zijn/haar bericht. Ik citeer dat alleen. 

Nee hoor is geen raar vergelijk: raar is dat mijn generatie excuses anbied voor iets waar ze zelf niet betrokken bij waren…..

Ted68 schreef op 30-11-2025 om 16:37:

Nee hoor is geen raar vergelijk: raar is dat mijn generatie excuses anbied voor iets waar ze zelf niet betrokken bij waren…..

Ik begrijp echt niet waarom je dit aanhaalt. Het ging over een kinderfeest en toch helemaal niet over een herdenking of over excuses van jouw generatie? 

En nog raarder is dat van een kinderfeest zo`n toestand gemaakt word… Net zoals van Kerst: Nederland leeft naar de christelijke traditie: dus daar hoort nou einmal kerst bij. Wat nou winterfeest….
Ben het met Alice 12 eens…..

Ted68 schreef op 30-11-2025 om 16:42:

En nog raarder is dat van een kinderfeest zo`n toestand gemaakt word… Net zoals van Kerst: Nederland leeft naar de christelijke traditie: dus daar hoort nou einmal kerst bij. Wat nou winterfeest….
Ben het met Alice 12 eens…..

Veruit het grootste deel van de Nederlanders viert het als winterfeest met kerstbomen en ballen en uitgebreid tafelen. Heeft nog weinig met de oorspronkelijke christelijke kerst traditie te maken en dat is helemaal prima, maar dan is kerst nu toch gewoon een winterfeest? Waar we zelf zo invulling aan geven? Ik zie het probleem niet. Alles verandert nu eenmaal door de jaren heen. Nederland is enorm geseculariseerd.

Keti koti zegt mij niets, maar als Indo herdenk ik wel op 15 augustus. Een bijeenkomst op het meestal frisse Martinikerkhof, er is alleen maar schaduw.

https://youtu.be/eOgfLihGNE0?si=hyOaJXdg2WkJO03N   

Ik ben nu een vijftiger, mijn oma heeft nooit iets verteld over het verleden. Mijn moeder was een dreumes toen ze naar Nederland kwam. Ze is zo Gronings als het maar kan.

Het enige dat mijn oma me ooit verteld heeft, was dat ze als christenen niet veilig waren voor de muzelmannen.

Ja, dat is Nederland. Maar daarmee hoef je toch niet je eigen traditie in de uitverkoop gooien? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.