Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Poezie schreef op 30-11-2025 om 12:11:

[..]

De bewoners van de Utrechtse wijk overvecht bestaat grotendeels uit mensen die het islamitische geloof aanhangen.

Klopt, ik lees alleen nergens terug in het bericht dat moslimouders op die school specifiek hebben gevraagd om het afschaffen van het sintfeest in zijn huidige vorm. 

Zeespiegel schreef op 30-11-2025 om 07:55:

[..]

Ja hoor, je kan de naam aanklikken en dan klikken op gebruiker blokkeren. Mis je vermoedelijk soms wel delen van het gesprek.

Dan laat ik het vooralsnog achterwege.

felija schreef op 30-11-2025 om 12:17:

[..]

Klopt, ik lees alleen nergens terug in het bericht dat moslimouders op die school specifiek hebben gevraagd om het afschaffen van het sintfeest in zijn huidige vorm.

Dat klopt idd. Maar als je weet dat vrijwel de hele buurt uit moslims bestaat dan kun je niet stellen dat dit voornamelijk door niet-moslims wordt aangedragen. 

Poezie schreef op 30-11-2025 om 12:25:

[..]

Dat klopt idd. Maar als je weet dat vrijwel de hele buurt uit moslims bestaat dan kun je niet stellen dat dit voornamelijk door niet-moslims wordt aangedragen.

Ik las hier eerder een reactie van iemand die het onzin vond, net als haar moslimcollega's. Het kan dus net zo goed betekenen dat er wellicht te krampachtig rekening wordt gehouden met moslimouders, die daar zelf helemaal niet om hebben gevraagd. Ook een aanname, we weten het niet, het staat niet duidelijk in het bericht. 

felija schreef op 30-11-2025 om 12:31:

[..]

Ik las hier eerder een reactie van iemand die het onzin vond, net als haar moslimcollega's. Het kan dus net zo goed betekenen dat er wellicht te krampachtig rekening wordt gehouden met moslimouders, die daar zelf helemaal niet om hebben gevraagd. Ook een aanname, we weten het niet, het staat niet duidelijk in het bericht.

Dit is eigenlijk wat ik wilde zeggen over die inclusieve kerststal in Brussel. Niemand heeft erom gevraagd, maar het voelt als krampachtig rekening houden met anderen. En dat is helemaal niet nodig, want die anderen interesseren zich daar helemaal niet in. 

Over de school, ik meen te hebben gelezen dat dit gedaan is voor leerkrachten die "de pijn voelden over Sinterklaas" en dat deze van Surinaamse afkomst waren. Dat het merendeel van die school kinderen betreft van Marokkaanse, Turkse of Surinaamse afkomst doet niet ter zake, omdat het besluit komt vanuit het schoolbestuur en deze ouders sowieso al een mindere binding hebben met het Sinterklaasfeest. 

Dat neemt echter niet geheel weg dat ik het jammer vindt dat iets wat immaterieel cultureel erfgoed is, wat het Sinterklaasfeest (weer) is, op deze manier weggehaald wordt van een basisschool. Juist een basisschool met kinderen van andere culturen, dit zou een mooie kennismaking moeten zijn met Nederlandse tradities. Juist in deze tijden van polarisatie vind ik het belangrijk om open te staan voor andere culturen en hun tradities, en waar beter dan op een basisschool kun je dat doen? Kinderen de leuke tradities meegeven van andere culturen ipv volwassenen die hun mening en gevoelens erover moeten weergeven en dus een kinderfeest "kapen" op die manier. 

[..]

Wel dus, want volgens de directeur is dit besluit genomen voor de Surinaamse medewerkers van de school. Niet vanwege moslims uit de buurt. 

Agen schreef op 30-11-2025 om 13:44:

[..]

Wel dus, want volgens de directeur is dit besluit genomen voor de Surinaamse medewerkers van de school. Niet vanwege moslims uit de buurt.

Dat lees ik niet terug in het artikel. 

Ondanks de inclusieve kerststal gaat het blijkbaar goed in Brussel met de kerstmarkt...

https://x.com/EricLDaugh/status/1994838105128669415?t=Kqa8nrdUGln3HW1RuLd08Q&s=19

Keti Koti mag? Maar Sinterklaas niet? 

Miraval schreef op 30-11-2025 om 13:24:

[..]

Dit is eigenlijk wat ik wilde zeggen over die inclusieve kerststal in Brussel. Niemand heeft erom gevraagd, maar het voelt als krampachtig rekening houden met anderen. En dat is helemaal niet nodig, want die anderen interesseren zich daar helemaal niet in.

Over de school, ik meen te hebben gelezen dat dit gedaan is voor leerkrachten die "de pijn voelden over Sinterklaas" en dat deze van Surinaamse afkomst waren. Dat het merendeel van die school kinderen betreft van Marokkaanse, Turkse of Surinaamse afkomst doet niet ter zake, omdat het besluit komt vanuit het schoolbestuur en deze ouders sowieso al een mindere binding hebben met het Sinterklaasfeest.

Dat neemt echter niet geheel weg dat ik het jammer vindt dat iets wat immaterieel cultureel erfgoed is, wat het Sinterklaasfeest (weer) is, op deze manier weggehaald wordt van een basisschool. Juist een basisschool met kinderen van andere culturen, dit zou een mooie kennismaking moeten zijn met Nederlandse tradities. Juist in deze tijden van polarisatie vind ik het belangrijk om open te staan voor andere culturen en hun tradities, en waar beter dan op een basisschool kun je dat doen? Kinderen de leuke tradities meegeven van andere culturen ipv volwassenen die hun mening en gevoelens erover moeten weergeven en dus een kinderfeest "kapen" op die manier.

Het lijkt me eigenlijk best moeilijk om jonge kinderen die thuis geen Sinterklaas vieren, uit te leggen dat het een leuke traditie is. Geen idee hoe je dat aan moet pakken. Van Fatima van 4,  die weet dat Sinterklaas niet bestaat en die geleerd heeft dat ze niet mag liegen, verwachten we dat ze haar vriendinnetje Sophie de komende jaren niet de waarheid vertelt. Ze wordt geacht mee te spelen. Ik vraag me af hoe je dat als ouders en leerkrachten aanpakt. En hoe zou zo'n kleutertje zich voelen als ze met haar enthousiaste klasgenootjes meezingt: 'En rijdt toch niet stilletjes ons huisje voorbij'?

Ik ben tegen afschaffen, maar dat neemt niet weg dat ik het vervelend vind dat er misschien kinderen zijn die zich onveilig voelen bij het Sinterklaas- en Kerstfeest. Alleen denk ik niet dat de oplossing ligt in het afschaffen van de feesten. We kunnen ons beter afvragen waarom een kind dit zo beleeft.

Ik vind dat we kinderen die in Nederland wonen moeten leren om onze cultuur te accepteren. Laten we alle kinderen (ook de autochtone) leren dat dit ook andersom geldt, er is plaats en respect voor iedereen. En soms botst het, bijvoorbeeld zoals met Zwarte Piet, dat moesten we oplossen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de Nederlandse cultuur nu geweerd moet worden op plekken omdat er ook kinderen of mensen uit een andere cultuur komen.

De Nederlandse cultuur zie je terug op scholen in Nederland, en de Chinese cultuur op scholen in China, dat snappen kinderen best denk ik.

yette schreef op 30-11-2025 om 15:09:

[..]

Het lijkt me eigenlijk best moeilijk om jonge kinderen die thuis geen Sinterklaas vieren, uit te leggen dat het een leuke traditie is. Geen idee hoe je dat aan moet pakken. Van Fatima van 4, die weet dat Sinterklaas niet bestaat en die geleerd heeft dat ze niet mag liegen, verwachten we dat ze haar vriendinnetje Sophie de komende jaren niet de waarheid vertelt. Ze wordt geacht mee te spelen. Ik vraag me af hoe je dat als ouders en leerkrachten aanpakt. En hoe zou zo'n kleutertje zich voelen als ze met haar enthousiaste klasgenootjes meezingt: 'En rijdt toch niet stilletjes ons huisje voorbij'?

Dat speelt toch al op veel meer basisscholen in Nederland? Ik denk dat er nog maar enkele scholen zijn waar geen kinderen met een migratieachtergrond in de klas zitten in Nederland. Dat is toch geen reden om dan maar te zeggen we vieren Sinterklaas niet meer, maar doen een spelletjesdag? 

[..]

56% volgens de wijk website van Overvecht.

yette schreef op 30-11-2025 om 15:09:

[..]

Het lijkt me eigenlijk best moeilijk om jonge kinderen die thuis geen Sinterklaas vieren, uit te leggen dat het een leuke traditie is. Geen idee hoe je dat aan moet pakken. Van Fatima van 4, die weet dat Sinterklaas niet bestaat en die geleerd heeft dat ze niet mag liegen, verwachten we dat ze haar vriendinnetje Sophie de komende jaren niet de waarheid vertelt. Ze wordt geacht mee te spelen. Ik vraag me af hoe je dat als ouders en leerkrachten aanpakt. En hoe zou zo'n kleutertje zich voelen als ze met haar enthousiaste klasgenootjes meezingt: 'En rijdt toch niet stilletjes ons huisje voorbij'?

Dan zal Fatima en haar ouders zich moeten aanpassen. Ze willen namelijk graag in Nederland wonen en in Nederland vieren we Sinterklaas. En als Fatima en pa en ma zich niet willen aanpassen is het slim om niet in Nederland te willen wonen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.