Nieuws en actueel
EchteNoorderling
11-11-2025 om 07:02
Sint Maarten (ont)lopen….
Dit jaar ben ik niet thuis. Woon sinds een paar jaar in een dorp. In de stad nooit kinderen aan de deur gehad. Eerste jaren hier vond ik het schattig, maar nu vind ik het een verstoring van mijn rustige doordeweekse avond. Ga naar mijn vriend, die niet veel aanloop heeft.
Tevens vraag ik me af hoe mensen met een laag inkomen dat doen: snoep in huis hebben voor 50 of 100 of nog meer kinderen. Of ik heb eerder te duur snoep gekocht? (Haribo en Chupachups)
Rogue
11-11-2025 om 13:00
nh ik heb wel wat snoep gehaald, maar het is aan vriend of hij de deur opendoet ben aan het werk
Chipndale
11-11-2025 om 13:06
In het dorp waar ik ben opgegroeid komen de kinderen massaal langs de deuren. In het dorp waar ik nu woon wordt het helaas niet gevierd. Vind dat erg jammer, vind het zo leuk al die kinderen zingend aan je deur....
Mugske
11-11-2025 om 13:19
hier geen sint maarten. Halloween wordt door buurtvereniging georganiseerd. Je kunt je opgeven als snoephuis. Als je geen geld hebt voor snoep regelen zij wat via een sponsor. Snoephuizen staan op de kaart die de kinderen krijgen. Dus als je niet mee doet, komen er ook geen kinderen aanbellen.
Poezenmeisje
11-11-2025 om 13:25
Ik dacht dat de oudste peuters misschien rond koffietijd naar een naastgelegen bejaardenhuis gaan voor Sintmaarten.
's Morgens heb ik nog nooit meegemaakt.
Lopen is echt voor groep 1 t/m 8.
Bakblik
11-11-2025 om 13:34
Poezenmeisje schreef op 11-11-2025 om 13:25:
Ik dacht dat de oudste peuters misschien rond koffietijd naar een naastgelegen bejaardenhuis gaan voor Sintmaarten.
's Morgens heb ik nog nooit meegemaakt.Lopen is echt voor groep 1 t/m 8.
Bij mijn kinderen op de basisschool gingen de groepen 1 en 2 met de juf "oefenen" bij 3 of 4 geselecteerde adressen. Die mensen kregen lekkers van school. Waarbij de juf dan nog wat kon bijsturen op ongeremd graaien of rare opmerkingen smoren bij uitgedeelde appels en mandarijnen.
Grindelwald
11-11-2025 om 14:14
Hier gaat de bel eruit. Onze kat is nog steeds niet helemaal oké. Hij heeft enorm veel last van stress sinds zijn dierenarts bezoeken vorige week. Als de bal gaat dan schrikt hij zo.
Mischa83
11-11-2025 om 14:44
Sint Maarten vind ik altijd gezellig, zo'n lief kinderfeest. Er komen er meestal redelijk wat, 40 of 50 meestal wel. Superleuk, ik ga op tijd koken en eten zodat we er helemaal klaar voor zijn wanneer de eerste kleintjes komen! Hopelijk blijft het droog buiten!
Zilver_gray
11-11-2025 om 14:47
Mischa83 schreef op 11-11-2025 om 14:44:
Sint Maarten vind ik altijd gezellig, zo'n lief kinderfeest. Er komen er meestal redelijk wat, 40 of 50 meestal wel. Superleuk, ik ga op tijd koken en eten zodat we er helemaal klaar voor zijn wanneer de eerste kleintjes komen! Hopelijk blijft het droog buiten!
Ja dat hoop ik ook, vind het altijd zo sneu die doornatte verwaaide lampionnetjes en dito kinderen.
Ze hebben vaak zo ontzettend hun best gedaan er iets moois van te maken ❤️
Herfstappeltaart
11-11-2025 om 14:50
Waar ik woon wordt geen Sint Maarten gevierd. Ik heb nog nooit kinderen zien lopen in dit verband tenminste.
Poezenmeisje
11-11-2025 om 15:05
Tiktok Tammo liep ook.
Het alter ego van Johannes Peetsma, o.a. bekend van "De Slimste Mens".
https://www.facebook.com/share/r/1MGaU6VVCx/
CharlieB
11-11-2025 om 15:41
Hier doet al vijf jaar de bel het niet, dus aangebeld wordt er sowieso niet. En anders had ik de bel eruit gedaan. Ik heb daar niet zo veel zin, woon ook niet op de BG. Maar zo heel groots is het ook niet hier. Halloween is wel steeds populairder aan het worden. Vind ik zelf ook iets leuker.
Brachiosaurus
11-11-2025 om 15:43
Hier lopen ze altijd wel, zijn vooral de katholieke scholen die op school een lampionnetje knutselen, maar er zijn wel wijken waar gelopen wordt.
Ik vergeet eigenlijk altijd snoep te halen woops. Maar doe dan geen lampje aan bij de deur.
Appelwangetje
11-11-2025 om 16:16
wij liepen vroeger ook niet. En man en ik gaan altijd uiteten op de avond dat sint Maarten gelopen word.
Geen zin in dat geklop en gebel en gebedel om snoep.
Tara82
11-11-2025 om 16:30
Hier is het geen Sint Maarten gebied, maar de bibliotheek en de kerk hebben samen een lampionnen tocht georganiseerd. Dochter is nu een lampion aan het maken en straks gaan we een met alle kinderen wandelen en daarna wordt er nog een verhaal over Sint Maarten vertelt. Ik ben wel benieuwd, want ik heb geen idee van het verhaal. We zijn namelijk niet gelovig.
Rekenenisleuktaalook
11-11-2025 om 17:50
Ik heb (uiteraard) op school met mijn klas lampionnen gemaakt. Neem meestal het/de voorbeeld(en) mee voor bij mijn deur. Vergeet ik ze vandaag. Beetje jammer want was erg leuk.
Kinderen van mijn klas wilden ook wel langs komen zeiden ze, maar is voor ouders kwartier met de auto dus ik verwacht ze niet. Hier uit de buurt meestal tussen de tien en vijftig kinderen. Nog niemand geweest.