Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Sint Maarten (ont)lopen….

Venusss schreef op 11-11-2025 om 08:44:

100 kinderen aan de deur heb ik nog nooit gehad en ik woon in een dorp met heel veel kinderen. Volgens mij was het vroeger maximaal 40 kinderen. Tegenwoordig heb ik genoeg aan 20 a 25 stuks snoep.
En het hoeft echt niet duur te zijn, gewoon de aanbiedingen in de gaten houden de weken vóór St Maarten. Ik heb ook meestal wel een zak mandarijnen klaar liggen voor het geval dat, die eten we zelf wel op als het overblijft.

Ik koop tegenwoordig ook altijd dingen waarvan ik weet dat ze hier zeker opraken thuis. Nu mijn kinderen de deur uit zijn , zou er anders teveel blijven liggen dus ik deel uit wat  man en ik  zelf ook lusten. Ik vind het overigens ook schattig. Vooral die kleintjes.  Met hoopvolle gezichtjes, wat zouden  we hier krijgen. Die verhaspelde liedjes, grotere rugzak op de rug dan het kind zelf is. I love it.

Zoon wil dit jaar voor het eerst lopen. Dus we gaan wat buren langs. In de tijd dat wij niet thuis zijn zet ik een bak met snoep en chocolade voor de deur.
Meestal zijn wij wel thuis met Sint Maarten
 En de keren dat wij dat niet zijn dus een bak met snoep buiten.

Ik hou er ook niet van maar hier word nooit aangebeld want ik woon op drie hoog in een appartement dus ik hoef geen lichten uit te doen of zo. Dus prima zo. Ze vieren het hier in de regio wel maar je kan in de buurtapp aangeven welke huizen wel en niet mee doen. Neefje gaat vanavond wel met zijn lampionnetje naar buiten. 

@Lientje: je bent echt een lieverd. Gefeliciteerd met je trouwdag en veel plezier vanavond!

Hier is Sint Maarten ook traditie, ik liep vroeger zelf ook. Kan me nog herinneren dat mijn lampion (met echt kaarsje) in de hens vloog. Ik heb genoeg snoep in huis gehaald. Mijn dochter is 11 en loopt dit jaar voor het laatst.  

lientje69 schreef op 11-11-2025 om 09:43:

Ik vind dat echt not done om je deur dicht te houden. Het is vandaag mijn trouwdag, maar wij gaan zelfs op een andere dag uit eten vanwege de kinderen die aan de deur komen. Als je niet veel geld hebt, geef je gewoon wat kleins. Goedkope lolly van de action oid. Het gaat om het idee. Maar doen of ik er niet ben of express weggaan, dat vind ik flauw. Vond je vroeger als kind zelf ook niet leuk.
Aan Amerikaanse fratsen zoals Halloween doe ik overigens niet mee. Wij hebben Sint Maarten. Dan kunnen ze wat krijgen.

Waar ik woon is geen Sint Maarten,  maar tegenwoordig vieren de kinderen wel Halloween. Ik vind dat wel leuk eigenlijk, dan hebben de kinderen hier ook eindelijk hun eigen 'snoepfeestje'.  

En gefeliciteerd met je trouwdag 😃

lientje69 schreef op 11-11-2025 om 10:08:

[..]

Ik koop tegenwoordig ook altijd dingen waarvan ik weet dat ze hier zeker opraken thuis. Nu mijn kinderen de deur uit zijn , zou er anders teveel blijven liggen dus ik deel uit wat man en ik zelf ook lusten. Ik vind het overigens ook schattig. Vooral die kleintjes. Met hoopvolle gezichtjes, wat zouden we hier krijgen. Die verhaspelde liedjes, grotere rugzak op de rug dan het kind zelf is. I love it.

Jaaa dat he! De kinderen die eigenlijk al te groot zijn vraag ik meestal om een kort liedje. Iedereen blij

Ik vind dat echt not done om je deur dicht te houden. Het is vandaag mijn trouwdag, maar wij gaan zelfs op een andere dag uit eten vanwege de kinderen die aan de deur komen. Als je niet veel geld hebt, geef je gewoon wat kleins. Goedkope lolly van de action oid. Het gaat om het idee. Maar doen of ik er niet ben of express weggaan, dat vind ik flauw. Vond je vroeger als kind zelf ook niet leuk.
Aan Amerikaanse fratsen zoals Halloween doe ik overigens niet mee. Wij hebben Sint Maarten. Dan kunnen ze wat krijgen.

Mijn moeder ( totaal geen kindermens net als ik ) deed altijd alsof ze niet thuis was, dus alle lichten uit. Die was een beetje de grinch van onze buurt. Al waren er nog meer hoor, die standaard nooit open deden. Als kind wisten wij dat ook precies, welke huizen je over kon slaan. Ik heb zelf jaren gelopen maar ik vond het altijd wat ongemakkelijk, om te moeten zingen voor mijn buren. Snoep krijgen vond ik wel leuk maar door dat gure weer heen voor wat snoep, neuh, van mij hoefde het niet zo. Broer vond het wel erg leuk. 

Sint-Maarten vind ik gezellig en gemoedelijk. Verheug me er elk jaar op om die snoetjes bij de deur te zien. Vaak even een praatje met de ouders. Ik koop bij Lidl voorverpakt snoep. Eigen merk chocolade (lijkt op marsjes, twix, milky way enzovoorts). Hoop altijd 'mien lutje lanteern' te horen maar dat wordt zelden gezongen. Sinds twee jaar woon ik ergens anders. Op het vorig adres jarenlang heel weinig kinderen bij de deur. Op dit adres ongeveer 80 kinderen (in twee etappes). De kleinsten zijn net geweest, vanaf een uur of vijf de basisschool kinderen.

Venusss schreef op 11-11-2025 om 11:00:

[..]

Jaaa dat he! De kinderen die eigenlijk al te groot zijn vraag ik meestal om een kort liedje. Iedereen blij

Dat hoef je vaak niet eens te vragen, dat deden wij vroeger uit te onszelf toen we wat groter waren. Want hoe korter het liedje, hoe meer huizen je af kon en hoe meer snoep je dus kon ophalen 😜😂

Hier wordt volgens mij maar beperkt gelopen, maar omdat ik een etage huur hoef ik de deur toch niet open te doen. Anders had ik door mijn ziekte helaas juffrouw kikkerbil moeten spelen. Terwijl ik vroeger dus ook altijd erg kon genieten van snoep uitdelen met Sint Maarten en dan vooral inderdaad die kleintjes

Not done? Het moet niet gekker worden.

Gelukkig is het hier niet. 

Ik vind het een leuk kinderfeest. Wel is het hier heel wisselend. Het ene jaar is er niemand en het volgende jaar zijn er 30 kinderen. Ik heb voor 28 kinderen snoep in huis dus daarna gaat het licht uit 😬 Of ren ik snel naar de supermarkt.
Ik ga zelf ook lopen maar met een peuter verwacht ik niet zoveel deuren te doen, ik heb mij er op ingesteld dat ik vooral zal moeten zingen.

Tippex schreef op 11-11-2025 om 11:14:

Sint-Maarten vind ik gezellig en gemoedelijk. Verheug me er elk jaar op om die snoetjes bij de deur te zien. Vaak even een praatje met de ouders. Ik koop bij Lidl voorverpakt snoep. Eigen merk chocolade (lijkt op marsjes, twix, milky way enzovoorts). Hoop altijd 'mien lutje lanteern' te horen maar dat wordt zelden gezongen. Sinds twee jaar woon ik ergens anders. Op het vorig adres jarenlang heel weinig kinderen bij de deur. Op dit adres ongeveer 80 kinderen (in twee etappes). De kleinsten zijn net geweest, vanaf een uur of vijf de basisschool kinderen.

Komen de kleintjes bij jullie dan ook al in de ochtend? Dat ken ik helemaal niet. Hier iedereen in de avond.

En ook hier geef je met een lichtje bij de voordeur aan of men aan mag bellen, en hoef je je dus niet in huis te verstoppen als je niet mee wilt doen.

Wij vieren geen Sint Maarten maar met Halloween zijn er altijd wel paar huizen waarbij de bak snoep buiten al staat zodat er niet hoeft te worden aangebeld. (Of is dat not done met Sint Maarten? )

Het gaat om het idee. Maar doen of ik er niet ben of express weggaan, dat vind ik flauw. Vond je vroeger als kind zelf ook niet leuk.

Nou, dan lopen die kinderen gewoon naar een deur waar mensen wel thuis zijn. Wat een onzin om er een verplichting van te maken.

Hier wordt niets gedaan aan Sint Maarten. Halloween hebben we wel meegedaan, omdat we dat zelf leuk vinden.

Azalea747 schreef op 11-11-2025 om 12:39:

[..]

Komen de kleintjes bij jullie dan ook al in de ochtend? Dat ken ik helemaal niet. Hier iedereen in de avond.

En ook hier geef je met een lichtje bij de voordeur aan of men aan mag bellen, en hoef je je dus niet in huis te verstoppen als je niet mee wilt doen.

Ja, er komen kinderen van een peuterspeelzaal. Samen met begeleidsters en ouders. De grotere kinderen komen aan het eind van de middag (vanaf een uur of vijf). Ik was het nooit gewend dat ze in twee etappes komen maar eigenlijk vind ik wel prettig.

Handig idee, dat lichtje bij de voordeur.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.