Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Pesticiden : Durven jullie nog wel fruit en groente te eten ?


Due-scimmie schreef op 18-05-2023 om 08:05:

[..]

Mijn moeder heeft Parkinson en het huis van haar ouders stond naast landbouwgrond. Maar het is ongetwijfeld niet de enige invloed want van haar gezin van herkomst is ze de enige.

Wat naar Due-scimmie 

Het is inderdaad niet de enige invloed, maar dat is vaker zo. Sommige hebben een ongezonde levensstijl en worden er oud mee, een van mijn vrienden heeft altijd macrobiotisch gegeten en streefde een gezonde levensstijl na, hij is op 41 jarige leeftijd overleden. 

ik heb Jinek ook teruggekeken. Het is inderdaad zorgelijk. Sinds ik ooit gelezen heb dat je fruit als aardbeien, bessen etc. het beste van gifstoffen kunt ontdoen door ze een tijdje in water met baking soda te leggen, doe ik dat meestal. Maar geen idee of het ook werkelijk helpt.

Metallover schreef op 20-05-2023 om 10:42:

ik heb Jinek ook teruggekeken. Het is inderdaad zorgelijk. Sinds ik ooit gelezen heb dat je fruit als aardbeien, bessen etc. het beste van gifstoffen kunt ontdoen door ze een tijdje in water met baking soda te leggen, doe ik dat meestal. Maar geen idee of het ook werkelijk helpt.

Vaak zit het in de hele vrucht en haal je er alleen aan de buitenkant het gif vanaf.

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

20-05-2023 om 12:00

Egnie, veel te ongezond. Ik neem wel chocola, koekjes en ijs.

RoodCapje schreef op 20-05-2023 om 12:00:

Egnie, veel te ongezond. Ik neem wel chocola, koekjes en ijs.

Ik snap je ironie en er zit ook wat in. Toch vind ik gifaardbeien voeren aan mijn kleinkinderen niet leuk.

Ik zag ook een keer een documentaire over landbouwgif en het verband met hersenziekten inderdaad. Zembla of zoiets was het. En een docu over Pfas, ook zo’n problematische stof die nooit meer vertrekt. Zelf koop ik biologisch om dat soort landbouw te stimuleren maar of het helpt, geen idee. Meeste groenten verbouw ik in de zomer zelf met andere vrijwilligers op de stadsmoestuin. Daar heb ik toch een beter gevoel bij. En als we zelfoogst dagen hebben, komen daar ook mensen op af die wel tegen een kromme groente met wat plekjes kunnen. Zo’n kool die je eerst in zout water moet weken zodat de rupsen komen bovendrijven, is niet ieders hobby.

Ach, dood gaan we toch. 
Ik houd me daar niet zo mee bezig.
Als ik door de stad wandel, adem ik ook giftige stoffen in.

lientje69 schreef op 20-05-2023 om 17:29:

Ach, dood gaan we toch.
Ik houd me daar niet zo mee bezig.
Als ik door de stad wandel, adem ik ook giftige stoffen in.

En waarom zou je nog eten, je krijgt toch weer honger... 

De lucht in de stad daar kan je persoonlijk weinig aan doen... het is geen keuze. Maar je kunt wel zelf bepalen wat je eet. 

Ik vind het wel zorgelijk, maar de kool waar de rupsen uit kruipen heb ik er dan ook weer niet voor over, brrr.

Ik was sinds kort ook regelmatig fruit en groenten met backing soda. Ik hoop dat het iets doet. Al is het maar wat er aan de buitenkant op zit, scheelt toch weer. Ook koop ik deels biologisch, voor zover dat in de supermarkt beschikbaar en betaalbaar is.  

Yumi schreef op 18-05-2023 om 10:32:

[..]

Wat naar Due-scimmie

Het is inderdaad niet de enige invloed, maar dat is vaker zo. Sommige hebben een ongezonde levensstijl en worden er oud mee, een van mijn vrienden heeft altijd macrobiotisch gegeten en streefde een gezonde levensstijl na, hij is op 41 jarige leeftijd overleden.

😘. 

Het is een deel invloed en toch ook gewoon een deel loterij.

Yumi schreef op 20-05-2023 om 19:29:


 Maar je kunt wel zelf bepalen wat je eet.

Mwah, Dat valt nogal tegen lijkt mij zo. Wat kun je eigenlijk nog eten, zonder dat er wat dan ook niet goed aan is? Je eigen geteelde groente en fruit. Afgezien van het feit dat je daar de ruimte voor moet hebben, is dat ook nogal.karig.

bieb1963 schreef op 21-05-2023 om 12:14:

[..]

Mwah, Dat valt nogal tegen lijkt mij zo. Wat kun je eigenlijk nog eten, zonder dat er wat dan ook niet goed aan is? Je eigen geteelde groente en fruit. Afgezien van het feit dat je daar de ruimte voor moet hebben, is dat ook nogal.karig.

Ik kies voor biologisch omdat dit voor mij de beste optie is en dat kan ik prima eten 

Yumi schreef op 21-05-2023 om 19:16:

[..]

Ik kies voor biologisch omdat dit voor mij de beste optie is en dat kan ik prima eten

De vraag is of de bodem waarin dat biologische word verbouwd wel zo schoon is. Daarbij moet je er sowieso het geld voor hebben om alles biologisch te kopen 

bieb1963 schreef op 21-05-2023 om 20:50:

[..]

De vraag is of de bodem waarin dat biologische word verbouwd wel zo schoon is. Daarbij moet je er sowieso het geld voor hebben om alles biologisch te kopen

Producten mogen niet zomaar verkocht worden als zijnde biologisch. Die grond moet schoon zijn, dat kan jaren duren en moet volgens de regels verlopen. Ik weet dat biologisch duur is, maar door anders te eten ook mogelijk is met een lager inkomen. 

Skal Biocontrole houdt toezicht op de naleving van de biologische productievoorschriften.

Taakomschrijving Skal

Skal is een onafhankelijke organisatie voor het toezicht op de biologische productie in Nederland. Skal ziet er op toe dat de biologische productie in Nederland aan de biologische wetten en regelgeving voldoet. Hiervoor geeft Skal een biologisch keurmerk af.

Skal is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) en werkt in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Yumi schreef op 17-05-2023 om 23:47:

[..]

Een van mijn buren heeft Parkinson en de artsen in het ziekenhuis waar ze onder controle is, zien een verband tussen haar oude woonomgeving (landbouw) en haar ziekte.

Dat artikel heb ik een tijd geleden hier ook gepost:

Niet alleen is het bodemleven naar de knoppen maar ook de gezondheid van de boeren en de omwonende wordt bedreigt.

Gezondheidsnormen zijn per middel vastgesteld, maar je zou de risico's samen moeten tellen. Landbouwgif stapelt zich niet alleen in de bodem maar ook in de boerderijen en in mensen. De Gezondheidsraad legt een verband met de hersenziekten parkinson, alzheimer en de spierziekte ALS.

In huisstof van boerderijen troffen ze 144 verschillende bestrijdingsmiddelen aan.
40 procent daarvan is "mogelijk of zeker" kankerverwekkend. Verder is 33 procent van de middelen potentieel hormoon verstorend en 63 procent kan de vruchtbaarheid aantasten of leiden tot afwijkingen bij ongeboren kinderen.

Een deel van de bestrijdingsmiddelen breekt slecht af, een voorbeeld is DDT is in 1973 verboden maar nog steeds terug te vinden in dode wijde vogels die het binnen krijgen via de regenwormen.
Gezondheid boeren op spel door grote cocktail van landbouwgif | Klimaat | NU.nl

Wow. Mijn vader heeft parkinson en Alzheimer, heeft vroeger kanker gehad en had extreem traag zaad. Dat hij toch twee kinderen heeft gekregen, is een wonder geweest. Hij woonde weliswaar niet naast een boerderij, maar hij heeft jarenlang (zal in de jaren '60 zijn geweest) bij een boer aardbeien geplukt als zomerbaantje, waarbij ze de nodige aardbeien mochten snoepen. Of nouja, ik weet niet of dat mocht, maar dat deden ze wel. De relatie tussen de pesticiden en parkinson is voor mij niet nieuw, maar van die andere dingen wel. 

Oh en een heel andere wow: wat slecht van nu.nl dat er vrij basale taalfouten in het artikel staan, maar dat is een persoonlijke ergernis en niet kritiek op Yumi. 

Terug naar het onderwerp: zelf was ik mijn groente en fruit niet echt zorgvuldig, vaker niet dan wel. In het begin van mijn zwangerschap deed ik het wel heel braaf, maar inmiddels zijn de oude gewoontes er weer in geslopen. Toch maar weer netjes gaan wassen, dan... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.