Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Pesticiden : Durven jullie nog wel fruit en groente te eten ?





EWG-Dirty-Dozen.jpg

Het lijkt een gezonde keuze: je tanden zetten in een sappige appel, felrode aardbei of knapperige paprika, maar de vruchten zitten bómvol bestrijdingsmiddelen. Op aardbeien zelfs 7 of 8 verschillende bij elkaar .

Het fruit wassen haalt overigens niet al het gif weg. De planten nemen
namelijk de stoffen op. Advies aan zwangere vrouwen en kleine kinderen is om alleen maar biologisch fruit en groente te eten.

Gisteren bij Jinek ging het hier over :

https://www.rtl.nl/?videoId=60f6623d-3e98-408c-b4cb-f64db4625111
https://www.metronieuws.nl/eten-drinken/2022/05/fruit-bespoten-gif-pesticiden/
https://www.ahealthylife.nl/de-dirty-dozen-deze-groenten-en-fruit-bevatten-het-meeste-en-minste-bestrijdingsmiddelen/


Nou dat weer. Biologisch vind ik veel te duur, dus ik vergiftig mezelf maar gewoon door dan. 

Ik eet al jaren biologisch. Duur ja, maar ik eet geen vlees dus dat compenseert de prijs van de groenten en fruit.

Nou ik koop zoveel mogelijk biologische groente maar fruit eigenlijk niet. Ik schrik er wel van want ik dacht dat alleen aardbeien uit Spanje zo erg met gif bespoten waren. Ik voeder ze elke week aan mijn kleinkinderen 

Ik las even verder, maar deze lijst is afkomstig uit Amerika. Dan zou ik het liever willen weten van de Nederlandse tuinders en boeren. Ik dacht ook dat hier veel minder gif gebruikt werd. 

_Audrey schreef op 17-05-2023 om 10:42:

Ik las even verder, maar deze lijst is afkomstig uit Amerika. Dan zou ik het liever willen weten van de Nederlandse tuinders en boeren. Ik dacht ook dat hier veel minder gif gebruikt werd.

Ja!

Volgens het Voedingscentrum wegen de voordelen van groente en fruit ruim op tegen de nadelen van bestrijdingsmiddelen. Moeten de boeren zich wel aan de norm houden natuurlijk.

Ik maak me er niet zo druk om. We hebben wel een moestuin dus dat is onbespoten.

We worden aan alle kanten vergiftigd. Door pesticiden op ons eten, door pfas, door microplastic in oa ons drinkwater, door vervuilde lucht die we inademen.
Dat zal zo blijven, zolang economische belangen prioriteit houden boven alle andere belangen. Ik vind dat heel zorgelijk, als onderdeel van een groter probleem, namelijk hoe we in een heel rap tempo bezig zijn onze planeet te vernietigen en het gebrek aan bereidheid (door overheden, industrie, landbouw, burgers) om daar ook echt wat aan te doen.

Zelf ben ik lid van een regeneratieve pluktuin. Daar kan ik zo'n 8 maanden per jaar onbespoten, milieuvriendelijk geteelde groentes oogsten.

Ja, ik durf nog groente en fruit te eten. Was het ook vrijwel nooit. We gaan zien wat het effect is.

Herfstappeltaart schreef op 17-05-2023 om 10:44:

Volgens het Voedingscentrum wegen de voordelen van groente en fruit ruim op tegen de nadelen van bestrijdingsmiddelen. Moeten de boeren zich wel aan de norm houden natuurlijk.

Hopelijk doen ze dat inderdaad. 

Ik vrees dat ik weinig keuze heb. Overal om ons heen zijn schadelijke stoffen. Het voelt alsof er geen beginnen aan is.

Wollstonecraft schreef op 17-05-2023 om 10:47:

We worden aan alle kanten vergiftigd. Door pesticiden op ons eten, door pfas, door microplastic in oa ons drinkwater, door vervuilde lucht die we inademen.
Dat zal zo blijven, zolang economische belangen prioriteit houden boven alle andere belangen. Ik vind dat heel zorgelijk, als onderdeel van een groter probleem, namelijk hoe we in een heel rap tempo bezig zijn onze planeet te vernietigen en het gebrek aan bereidheid (door overheden, industrie, landbouw, burgers) om daar ook echt wat aan te doen.

Zelf ben ik lid van een regeneratieve pluktuin. Daar kan ik zo'n 8 maanden per jaar onbespoten, milieuvriendelijk geteelde groentes oogsten.

Inderdaad, het is om moedeloos van te worden.

Ik eet gewoon alles hoor. Ik was ook lang niet al het fruit en de groente. Groente wordt sowieso nog gekookt of gebakken, dus dat geloof ik wel.

Dat is helaas al járen zo, en hopelijk niet zo erg als in Amerika.
Tig jaar geleden heb ik zelfs een studie gedaan in deze richting. Toen durfde ik helemaal niks meer. Daarna heb ik dat wat los moeten laten, want anders had ik geen leven.
Tegenwoordig denk ik: je moet érgens aan dood gaan. Ik probeer wel zo gezond mogelijk te leven, volkoren, groente, fruit, bewegen, afvallen etc. Maar ben nog niet zo ver dat ik overstap op helemaal biologisch. Het is wat het is. Ik was wel altijd groente en fruit.

Van leven ga je dood. 
Als ik voor mezelf spreek: liever met een aardbei achter de kiezen dan zonder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.