Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

mut

mut

21-04-2025 om 10:13

Paus overleden

Ik ben niet Rooms-Katholiek maar toch benieuwd wie de opvolger zal worden.

Schemerlampje schreef op 25-04-2025 om 18:40:

[..]

Stukje uit een overdenking over het bijbelgedeelte van de voetwassing.

Hij stond van de tafel op, legde zijn mantel af en deed een linnendoek om zijn middel. Daarna goot Hij water in een kom en begon de voeten van zijn leerlingen te wassen. Hij droogde ze af met de doek die Hij om zijn middel had.”
(Johannes 13: 4-5, HT

Zouden ze dit keer zonder hun voeten gewassen te hebben aan tafel zijn gegaan? Het was in die tijd heel gebruikelijk om voor de maaltijd de voeten te wassen. De gastheer zorgde er dan voor dat er water klaarstond zodat de voeten gewassen konden worden, of een slaaf van de gastheer waste de voeten. Jezus doet hier dus iets heel opmerkelijks, Hij neemt de taak op zich die meestal door een slaaf werd uitgevoerd. Door zijn mantel af te leggen en de linnen doek om zijn middel te doen, identificeert Jezus zich met een slaaf. Hij laat zien dat Hij is gekomen om te dienen.

Jezus toont hier op een zeer opmerkelijke manier zijn liefde aan de discipelen. Zelfs aan Judas, degene die hem enkele uren later zou verraden. Zo stelt Jezus een voorbeeld om zelfs je vijanden lief te hebben.

Ook dat zie ik anders. Want door zijn leerlingen , als een slaaf, de voeten te wassen, geef je die leerlingen een slecht voorbeeld. Die verwachten dan altijd dat iemand hun voeten wast, dus ook als Jezus er zelf niet is, dan zal de slaaf weer moeten opdraven. Men had die leerlingen beter kunnen leren hoe ze hun voeten zelf kunnen wassen. In verband met zelfredzaamheid.

Jezus geeft in er vervolg van het verhaal zijn leerlingen juist de opdracht te doen zoals hij. Dat is de reden dat de Paus nu nog voeten wast van armen en verschoppelingen.

Daglichtlamp schreef op 25-04-2025 om 18:55:

Jezus geeft in er vervolg van het verhaal zijn leerlingen juist de opdracht te doen zoals hij. Dat is de reden dat de Paus nu nog voeten vast van armen en verschoppelingen.

Zou je dit ook zeggen als ik op de Libelle zomerweek mijn voeten zou laten wassen? Of zou je het willen dat ik de Libelle-gasten de voeten zou wassen?

Owjaah, tuurlijk, maar de knecht van Sinterklaas, die geen voeten hoeft te wassen, maar snoepjes uitdeelt, en zeer geliefd is bij kind en ouder, vind men racisme en discriminatie omdat hij knecht word genoemd.

Wat heb je toch altijd bijzondere redeneringen….

Het gaat Jezus juist om wat je zelf doet, niet om wat je vind dat de ander moet doen. Ik was zelf niet letterlijk voeten van anderen, ik probeer wel de houding van Jezus die het voorbeeld gaf van dienend leiderschap na te volgen. Ik geloof niet dat ik daar al heel goed in ben, maar ik vind het voorbeeld dat de Paus laat zien om het zichtbaar te maken inspirerend.

12 Toen Hij hun voeten gewassen had, deed Hij zijn bovenkleed aan en ging weer naar zijn plaats. ‘Begrijpen jullie wat Ik gedaan heb?’ vroeg Hij. 13‘Jullie zeggen altijd “meester” en “Heer” tegen Mij, en terecht, want dat ben Ik ook. 14 Als Ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen. 15 Ik heb een voorbeeld gegeven; wat Ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen. 16 Werkelijk, Ik verzeker jullie, een slaaf is niet meer dan zijn meester, en een afgezant niet meer dan wie hem zendt. 17 Je zult gelukkig zijn als je dit niet alleen begrijpt, maar er ook naar handelt.

Aanvulling: ik heb wel ooit bij een Paasviering de voeten gewassen van iemand. Om te ervaren hoe dat voelt, als je je op die manier dienstbaar maakt.

Hierop aansluitend nog een stukje uit de overdenking:
Jezus zit niet te wachten tot wij met z’n allen uit plichtsbesef Hem na gaan doen en mensen de voeten gaan wassen. Hij wil dat ons hart vol is van liefde voor Hem. Hij heeft dit al in onze harten uitgestort door de Heilige Geest Die ons gegeven is (Romeinen 5:5), om van daaruit gehoorzaam te zijn en zijn liefde uit te delen.
God wil steeds meer van zijn liefde openbaren als wij hier voor openstaan. Zo zal onze keuze om te dienen geen verplichting zijn, maar simpelweg omdat we niet anders wíllen dan zijn liefde te tonen aan de ander.
En wat betreft Sinterklaas en zijn knechten, Jezus kiest er zelf voor om het werk van een knecht/slaaf te doen. Dat is wat anders dan door een ander knecht/slaaf gemaakt te worden.

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2025 om 18:50:

[..]

Ook dat zie ik anders. Want door zijn leerlingen , als een slaaf, de voeten te wassen, geef je die leerlingen een slecht voorbeeld. Die verwachten dan altijd dat iemand hun voeten wast, dus ook als Jezus er zelf niet is, dan zal de slaaf weer moeten opdraven. Men had die leerlingen beter kunnen leren hoe ze hun voeten zelf kunnen wassen. In verband met zelfredzaamheid.

Goh, je zou eens iets voor een ander doen. 

Echt hoor, alsof iemand, omdat je een keer eens iets voor diegene doet, meteen verleerd is om zijn voeten te wass.

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2025 om 19:17:

[..]

Zou je dit ook zeggen als ik op de Libelle zomerweek mijn voeten zou laten wassen? Of zou je het willen dat ik de Libelle-gasten de voeten zou wassen?

Owjaah, tuurlijk, maar de knecht van Sinterklaas, die geen voeten hoeft te wassen, maar snoepjes uitdeelt, en zeer geliefd is bij kind en ouder, vind men racisme en discriminatie omdat hij knecht word genoemd.

Als jij op de Libelle zomerweek je voeten laat wassen, kan jij je eigen voeten niet meer wassen? Ben je niet meer zelfredzaam? 

Schemerlampje schreef op 25-04-2025 om 19:20:

Wat heb je toch altijd bijzondere redeneringen….

Dit bedoel je als compliment??    

Mevrouw75 schreef op 25-04-2025 om 20:20:

[..]

Goh, je zou eens iets voor een ander doen.

Echt hoor, alsof iemand, omdat je een keer eens iets voor diegene doet, meteen verleerd is om zijn voeten te wass.

Ik ben alleen verbaasd dat mensen die overal een soort van discriminatie/racisme inzien nu dit gewoon vinden.

Schemerlampje schreef op 25-04-2025 om 19:30:

Jezus zit niet te wachten tot wij met z’n allen uit plichtsbesef Hem na gaan doen en mensen de voeten gaan wassen. Hij wil dat ons hart vol is van liefde voor Hem. Hij heeft dit al in onze harten uitgestort door de Heilige Geest Die ons gegeven is (Romeinen 5:5), om van daaruit gehoorzaam te zijn en zijn liefde uit te delen.
God wil steeds meer van zijn liefde openbaren als wij hier voor openstaan. Zo zal onze keuze om te dienen geen verplichting zijn, maar simpelweg omdat we niet anders wíllen dan zijn liefde te tonen aan de ander.
En wat betreft Sinterklaas en zijn knechten, Jezus kiest er zelf voor om het werk van een knecht/slaaf te doen. Dat is wat anders dan door een ander knecht/slaaf gemaakt te worden.

Dank voor dit stukje overdenking.

Fleurtje_5 schreef op 26-04-2025 om 09:09:

[..]

Ik ben alleen verbaasd dat mensen die overal een soort van discriminatie/racisme inzien nu dit gewoon vinden.

Nog steeds verbaast nu je de bijbelse herkomst weet?

Daglichtlamp schreef op 26-04-2025 om 09:15:

[..]

Nog steeds verbaast nu je de bijbelse herkomst weet?

Dit schrijf je naar aanleiding van dit bericht?:

Ik ben opgegroeid met Godsdienstles (later heette het Levensbeschouwing) op school. Uit wat (van bovenstaande tekst) zou ik niet meer verbaasd hoeven zijn dat jullie het gewoon vinden dat anno 2025 een paus bij armen de voeten gaat wassen? Ik weet wel waarom dat werd gedaan, maar toch ......

Ik zal een youtube-video moeten opzoeken waarop mannen met een donkere huidskleur aan 'witte' voorbijgangers vroegen om hun voeten te kussen. Als de voorbijgangers dat deden kregen de voorbijgangers ook applaus. Misschien zou je dat ook zo kunnen zien, maar ik vond het walgelijk, want wat je niet wil dat de een moet doen, moet je ook niet bij de andere willen.

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2025 om 10:24:

[..]

Dit schrijf je naar aanleiding van dit bericht?:

Ik ben opgegroeid met Godsdienstles (later heette het Levensbeschouwing) op school. Uit wat (van bovenstaande tekst) zou ik niet meer verbaasd hoeven zijn dat jullie het gewoon vinden dat anno 2025 een paus bij armen de voeten gaat wassen? Ik weet wel waarom dat werd gedaan, maar toch ......

Ik zal een youtube-video moeten opzoeken waarop mannen met een donkere huidskleur aan 'witte' voorbijgangers vroegen om hun voeten te kussen. Als de voorbijgangers dat deden kregen de voorbijgangers ook applaus. Misschien zou je dat ook zo kunnen zien, maar ik vond het walgelijk, want wat je niet wil dat de een moet doen, moet je ook niet bij de andere willen.

Je mist het punt. Het gaat erom dat je dit uit jezelf doet om de ander te dienen. Niet omdat je gedwongen of gevraagd wordt dit te doen.

Schemerlampje schreef op 28-04-2025 om 10:44:

[..]

Je mist het punt. Het gaat erom dat je dit uit jezelf doet om de ander te dienen. Niet omdat je gedwongen of gevraagd wordt dit te doen.

Dat. Het is geen dwang of symbool van slavernij of onderdrukking. Het is geen vernedering, het is nederigheid. Het is laten zien dat je er voor de ander bent, en dat je ondanks je hoge rang in de kerk er bent om de mensen te dienen, ook degenen die door de maatschappij worden uitgekotst. 
deze paus ging overigens ook wel incognito de straat op om mensen te helpen, in een simpel priesterkleed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.