Nieuws en actueel
mut
21-04-2025 om 10:13
Paus overleden
Ik ben niet Rooms-Katholiek maar toch benieuwd wie de opvolger zal worden.
Schemerlampje
22-04-2025 om 13:37
Ja, want je kunt zo'n mega-evenement natuurlijk zomaar een dag verplaatsen zo kort van tevoren.
Fleurtje_5
22-04-2025 om 13:38
Schemerlampje schreef op 22-04-2025 om 13:37:
Ja, want je kunt zo'n mega-evenement natuurlijk zomaar een dag verplaatsen zo kort van tevoren.
Waarom niet? Begrafenissen zijn meestal onverwachts en kort tevoren.
Schemerlampje
22-04-2025 om 13:42
Fleurtje_5 schreef op 22-04-2025 om 13:38:
[..]
Waarom niet?
Weet je wel niet hoeveel mensen aan het werk zijn op die dag? Politie, bewaking, ehbo, organisatie etc. en heel veeel vrijwilligers. Die zijn niet persé allemaal een dag later ook beschikbaar.
Ysenda
22-04-2025 om 13:58
Fleurtje_5 schreef op 22-04-2025 om 13:34:
[..]
Een dag later is het zondag, de meesten hebben gewoon vrij, en dan zijn de oranjekoeken nog net zo lekker. Op die dag is het dan ook echt koningsdag. Vroeger was koninginnendag op 30 april, nooit een andere dag. Sinds Willem Alexander koning is zou het altijd op 27 april zijn.
In de tijd van Juliana en Beatrix werd het van de 30e april op een zondag naar de maandag 1 mei verschoven. Er werd toen ook geen koninginnedag gevierd op zondagen.
Ginevra
22-04-2025 om 13:59
Lali schreef op 22-04-2025 om 13:20:
Maar je kunt dat toch niet maken voor Doetinchem, die al een jaar bezig is met alle voorbereidingen en zich erop verheugt?
Als je de Paus beschouwt als een verklede man die aan het hoofd staat van een vermolmd instituut, dan is het raar om daarvoor Koningsdag te laten schieten.
Als je de Paus beschouwt als het hoofd van de Heilige Moederkerk, Gods plaatsbekleder op aarde, de opvolger van Petrus, dan is het raar om tijdens diens begrafenis te gaan koekhappen.
En ergens daartussenin zullen ze wel de afweging maken. Maar ik weet zeker dat elke gemeente waar de koning op bezoek komt, te horen krijgt: denk erom, er zijn altijd situaties mogelijk waardoor de koning of zijn gevolg verstek moet laten gaan.
Lexus
22-04-2025 om 14:10
wild-flower schreef op 21-04-2025 om 15:15:
[..]
Mwa , hij was sociaal zeer progressief maar ethische kwesties als abortus en euthanasie bleven heikele punten.
Franciscus was er helemaal tegen en was duidelijk: je grijpt niet in in een leven, niet vooraf, niet tijdens, niet op het einde.
Ook met de maatschappelijke rol van vrouwen toonde paus Franciscus zich net zo behoudend als zijn voorgangers.
Onder Franciscus gingen weliswaar meer vrouwen aan de slag in het
Vaticaan, soms zelfs in belangrijke, en leidinggevende functies. Maar de
wijding bleef voorbehouden voor mannen .
Natuurlijk heeft hij ook vooruitstrevende dingen gezegd :
Hij noemde het misbruik in de kerk een schande , vroeg daarvoor vergiffenis en zei "dat de Kerk er alles moet aan doen opdat zoiets niet meer gebeurt".
Ook over homoseksualiteit toonde hij zich mild :
"Als iemand die gay is zich tot God wil wenden, met goede wil, wie ben ik dan om daarover te oordelen?"
De katholiek kerk is een intrinsiek patriarchaal instituut, gebouwd op een seksistisch wereldbeeld. Ik vind het triest om te lezen dat mensen al blij zijn met kruimeltjes als dat vrouwen iets voor mogen lezen. Het feit dat hij misbruik in de kerk een schande noemde is wel het minste wat hij kon. De kerk had op zijn minst een grootschalig onderzoek moeten doen in alle geledingen, niet alleen naar het misbruik maar ook naar de dynamieken en structuren om dat te gedogen of in de doofpot te stoppen. Ik vind mijzelf een religieus (niet kerkelijk) persoon. Ik kan van daar uit niet begrijpen dat mensen andere mensen heilig kunnen verklaren. Voor de dierbaren om Franciscus heen vind ik het spijtig en verdrietig dat hij is overleden maar ik begrijp alle poppenkast er omheen totaal niet.
Ysenda
22-04-2025 om 14:10
Ginevra schreef op 22-04-2025 om 13:59:
[..]
Als je de Paus beschouwt als een verklede man die aan het hoofd staat van een vermolmd instituut, dan is het raar om daarvoor Koningsdag te laten schieten.
Als je de Paus beschouwt als het hoofd van de Heilige Moederkerk, Gods plaatsbekleder op aarde, de opvolger van Petrus, dan is het raar om tijdens diens begrafenis te gaan koekhappen.
En ergens daartussenin zullen ze wel de afweging maken. Maar ik weet zeker dat elke gemeente waar de koning op bezoek komt, te horen krijgt: denk erom, er zijn altijd situaties mogelijk waardoor de koning of zijn gevolg verstek moet laten gaan.
Dat zal waarschijnlijk niet het overlijden van een ander staatshoofd zijn van een klein land, want dat is wat Vaticaanstad is natuurlijk.
Daarom zou het sturen van Jaime best een oplossing kunnen zijn. Schoof er nog bij en dan hebben we een prima vertegenwoordiging. Desnoods Constantijn en Laurentien.
Daglichtlamp
22-04-2025 om 14:25
Ysenda schreef op 22-04-2025 om 13:58:
[..]
In de tijd van Juliana en Beatrix werd het van de 30e april op een zondag naar de maandag 1 mei verschoven. Er werd toen ook geen koninginnedag gevierd op zondagen.
Vanaf Beatrix werd het naar de zaterdag verschoven ipv naar de zondag. In Nederland zijn we echt gierig met onze feestdagen.
Ik denk ook dat voor Nederland de begrafenis van de Paus niet belangrijk genoeg is om koningsdag te verplaatsen. Ik heb er wel alle begrip voor als de koningin als katholiek wel naar de begrafenis gaat.
Ysenda
22-04-2025 om 14:29
Lexus schreef op 22-04-2025 om 14:10:
[..]
De katholiek kerk is een intrinsiek patriarchaal instituut, gebouwd op een seksistisch wereldbeeld. Ik vind het triest om te lezen dat mensen al blij zijn met kruimeltjes als dat vrouwen iets voor mogen lezen. Het feit dat hij misbruik in de kerk een schande noemde is wel het minste wat hij kon. De kerk had op zijn minst een grootschalig onderzoek moeten doen in alle geledingen, niet alleen naar het misbruik maar ook naar de dynamieken en structuren om dat te gedogen of in de doofpot te stoppen. Ik vind mijzelf een religieus (niet kerkelijk) persoon. Ik kan van daar uit niet begrijpen dat mensen andere mensen heilig kunnen verklaren. Voor de dierbaren om Franciscus heen vind ik het spijtig en verdrietig dat hij is overleden maar ik begrijp alle poppenkast er omheen totaal niet.
Het is niet alleen een religieusleider die overleden is maar Vaticaanstad is een land, hoe klein ook, waar de paus staatshoofd van was.
En overal zal het overlijden van een zittend staatshoofd met poppenkast gepaard gaan, zie recentelijk het overlijden van Elizabeth II.
Fleurtje_5
22-04-2025 om 14:32
Ginevra schreef op 22-04-2025 om 13:59:
[..]
Dat heb je mooi verwoord.
Fleurtje_5
22-04-2025 om 14:33
Daglichtlamp schreef op 22-04-2025 om 14:25:
[..]
Vanaf Beatrix werd het naar de zaterdag verschoven ipv naar de zondag. In Nederland zijn we echt gierig met onze feestdagen.
Ik denk ook dat voor Nederland de begrafenis van de Paus niet belangrijk genoeg is om koningsdag te verplaatsen. Ik heb er wel alle begrip voor als de koningin als katholiek wel naar de begrafenis gaat.
En dit.
Ginevra
22-04-2025 om 14:50
Lexus schreef op 22-04-2025 om 14:10:
[..]
De katholiek kerk is een intrinsiek patriarchaal instituut, gebouwd op een seksistisch wereldbeeld. Ik vind het triest om te lezen dat mensen al blij zijn met kruimeltjes als dat vrouwen iets voor mogen lezen.
Wat mij betreft; ik ben niet "blij" dat vrouwen iets voor mogen lezen, maar ik ben realist genoeg om te weten dat zulke processen heel lang duren. Natuurlijk is het een patriarchaal instituut, ik zou haast zeggen "dûh".
De toenmalige paus heeft rond 1990 Copernicus en Galilei in ere hersteld, dat hun onrecht is aangedaan toen ze gedwongen werden hun beweringen dat de aarde rond de zon draait, in te trekken. Dat heeft dus meer dan 300 jaar geduurd. Dat is ongeveer het tempo waarin het Vaticaan zich aanpast aan de maatschappelijke verhoudingen.
Even ter vergelijking: vrouwen zijn in Nederland in 1956 handelingsbekwaam verklaard. Verkrachting binnen het huwelijk bestond voor 1991 niet, tot die tijd werden vrouwen geacht hun benen te spreiden als hun man dat wenste. Dan heb je het dus over 35 tot nog geen 70 jaar geleden. En in Nederland is nog steeds discussie over gelijke beloning, en hebben we nog geen vrouwelijke premier gehad. Verwachten we dan dat een ouderwetse patriarchale instelling een beetje opschiet met de wijding van vrouwen? We doen het zelf nog niet eens erg lang, erg goed, qua emancipatie.
En wij kunnen vinden dat de positie van vrouwen en het misbruikschandaal dé maatgevende dingen zijn om de kerk op te beoordelen. Maar er zijn ook andere issues. Dat de kerk de financien aanpakt, de fraude en corruptie in eigen gelederen aanpakt, en landen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid voor klimaat, milieu en oorlog, is voor een aanzienlijk deel de verdienste van Franciscus. Dat die man niet alles geweldig heeft gedaan zoals progressieve Nederlanders die zelf niet in de kerk komen dat graag zouden willen, wil niet zeggen dat hij niks betekend heeft.
Marin125
22-04-2025 om 14:51
Daglichtlamp schreef op 22-04-2025 om 14:25:
[..]
Vanaf Beatrix werd het verschoven naar zaterdag als 30 april op zondag was. Daarvoor werd het verschoven naar maandag 1 mei.
Daglichtlamp
22-04-2025 om 14:54
Marin125 schreef op 22-04-2025 om 14:51:
[..]
Vanaf Beatrix werd het verschoven naar zaterdag als 30 april op zondag was. Daarvoor werd het verschoven naar maandag 1 mei.
Goede correctie, ik had natuurlijk maandag willen schrijven.
Pooh-Bear
22-04-2025 om 15:12
Lali schreef op 22-04-2025 om 13:20:
Maar je kunt dat toch niet maken voor Doetinchem, die al een jaar bezig is met alle voorbereidingen en zich erop verheugt?
Máxima zou toch naar Rome kunnen terwijl Willem Alexander gewoon naar Doetinchem gaat.
Verder een begrafenis is overmacht. Als ze het belangrijk vinden om daar bij te zijn dan denk ik dat we dat moeten respecteren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.