Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Handschoenvrouw schreef op 21-08-2026 om 13:35:

[..]

Je snapt ook dat dit lang duurt doordat de bomen bomvol zitten met broedende vogels in dit seizoen, wat inspectie in het kader van dierenwelzijn noodzakelijk maakt?

Daarna moet de snelweg grotendeels af worden gesloten om veilig te kunnen snoeien, is ook niet morgen geregeld.

de veiligheid van degene die moeten snoeien dat snap ik wel, er wordt slecht opgelet bij wegwerkzaamheden en aan de snelheid houden is al helemaal lastig. Broedende vogels nu nog? Moeten ze opschieten anders is het voorjaar, zijn er nog meer

buufie schreef op 21-08-2026 om 13:48:

[..]

de veiligheid van degene die moeten snoeien dat snap ik wel, er wordt slecht opgelet bij wegwerkzaamheden en aan de snelheid houden is al helemaal lastig. Broedende vogels nu nog? Moeten ze opschieten anders is het voorjaar, zijn er nog meer

Ik vind het wel belangrijk dat rekening wordt gehouden met dieren die door hun jongen tijdelijk aan een vaste plaats gebonden zijn. 

Handschoenvrouw schreef op 21-08-2026 om 13:35:

[..]

Je snapt ook dat dit lang duurt doordat de bomen bomvol zitten met broedende vogels in dit seizoen, wat inspectie in het kader van dierenwelzijn noodzakelijk maakt?

Daarna moet de snelweg grotendeels af worden gesloten om veilig te kunnen snoeien, is ook niet morgen geregeld.

Nee, dat wist ik niet. Ik wist überhaupt niet dat er broedende vogels zijn in augustus. Laat staan dat de bomen langs de snelweg er bomvol mee zitten. Maar je laat het klinken alsof dit algemeen bekend is, dus nu voel ik me ietwat onnozel. Hoewel het verder niet in het artikel staat. 

Nog een leuk detail, en dat staat wél in het artikel: vorig jaar was deze snelweg ook wekenlang dicht. Zelfde periode, zelfde reden. Rijkswaterstaat heeft dus gewoon niet geleerd van het verleden. 

Poezenmeisje schreef op 21-08-2026 om 13:01:

Nog wekenlang onnodige files op de A50.

De spitsstrook kan niet open want de camera's kunnen niet meekijken.

Oorzaak:
Er hangen takken voor... 🙄

https://nos.nl/artikel/2627674-overhangende-takken-leiden-nog-weken-tot-files-op-a50-snel-snoeien-kan-niet

Stoute, stoute takken.

Meesje schreef op 21-08-2026 om 14:52:

[..]

Nee, dat wist ik niet. Ik wist überhaupt niet dat er broedende vogels zijn in augustus. Laat staan dat de bomen langs de snelweg er bomvol mee zitten. Maar je laat het klinken alsof dit algemeen bekend is, dus nu voel ik me ietwat onnozel. Hoewel het verder niet in het artikel staat.

Nee hoor, je bent niet onnozel. Ik denk niet dat veel mensen dit weten. Des te kwalijker dat het niet even in het artikel erbij vermeld wordt. Zorg om dieren is niets mis mee.

Als dit vorig jaar ook al het geval was, dan is het toch idioot dat er niet even in januari gesnoeid is?

Een ecoloog erbij halen duurt blijkbaar ook een paar weken. Wat moet die doen? 

Consent vragen aan de boom?

Onze merels, koolmeesjes en mussen zijn twee maanden geleden al uitgevlogen, onze tuin is een vogelparadijsje. Zelfs 'Stumpertje' (een beetje gehavende merel) leeft hier al een paar jaar.

Het broedseizoen loopt tot half juli. Het is inmiddels bijna september.

https://www.vvvschiermonnikoog.nl/vvv-info/veelgestelde-vragen/wanneer-is-het-broedseizoen

Poezenmeisje schreef op 21-08-2026 om 15:16:

Als dit vorig jaar ook al het geval was, dan is het toch idioot dat er niet even in januari gesnoeid is?

Een ecoloog erbij halen duurt blijkbaar ook een paar weken. Wat moet die doen?

Consent vragen aan de boom?

Onze merels, koolmeesjes en mussen zijn twee maanden geleden al uitgevlogen, onze tuin is een vogelparadijsje. Zelfs 'Stumpertje' (een beetje gehavende merel) leeft hier al een paar jaar.

Het broedseizoen loopt tot half juli. Het is inmiddels bijna september.

https://www.vvvschiermonnikoog.nl/vvv-info/veelgestelde-vragen/wanneer-is-het-broedseizoen

Ja, er had in januari gesnoeid moeten worden. 

Die ecoloog is o.a. van belang voor het spotten van nesten, van zeldzame soorten en het bepalen van de algehele milieuimpact. In augustus zitten er wel degelijk nog nesten in de bomen, en die zijn terecht wettelijk beschermd.

Maar goed, wij gaan het niet eens worden over het milieu en verschillende andere onderwerpen gezien je laagdunkende opmerking over "consent vragen".

Handschoenvrouw schreef op 21-08-2026 om 14:13:

[..]

Ik vind het wel belangrijk dat rekening wordt gehouden met dieren die door hun jongen tijdelijk aan een vaste plaats gebonden zijn.

ik zeg volgens mij nergens dat ik dat niet belangrijk vindt. Maar zoals meer hier, had ik geen idee dat er nu nog vogels broedden. 

buufie schreef op 21-08-2026 om 15:45:

[..]

ik zeg volgens mij nergens dat ik dat niet belangrijk vindt. Maar zoals meer hier, had ik geen idee dat er nu nog vogels broedden.

De tweede leg? 😜 Geen idee, hoor.

Maar daar hoeft toch geen ecoloog voor te komen? Ze kunnen zelf toch wel zien of er nog een nest gebruikt wordt in die boom?

Zie je wel, storm in een glas water.

Nederland is gered.

Handschoenvrouw schreef op 21-08-2026 om 16:50:

Nederland is gered.

Je zal daar elke dag in de file staan omdat er een paar takjes voor een camera hangen. Is toch flink irritant.

Sparkle schreef op 21-08-2026 om 16:48:

Gelukkig begint het snoeien eerder: https://nos.nl/artikel/2627751-toch-geen-twee-weken-wachten-snoeiwerk-langs-a50-begint-eerder

Waar ik me dan weer aan erger is dat op dat stuk, als de spitsstroken open zijn, nauwelijks iemand op die strook gaat rijden, maar gewoon in het midden blijft hangen, waardoor ik al slalommend moet inhalen om vervolgens weer helemaal naar rechts te gaan. Die strook is niet alleen voor vrachtwagens. Sorry, irritatiepuntje.

Handschoenvrouw schreef op 21-08-2026 om 16:50:

Nederland is gered.

Zie je wel, bomen niet bomvol met broedende vogels. 

Waarom moet jij altijd met van die 'stellingen' forummen? Eerst "je snapt toch wel dat ... de bomen bomvol broedende vogels zitten" (alsof je wel heel dom bent als je niet weet dat vogels in augustus massaal gaan broeden). Dan dat jij wél (in tegenstelling tot wie?) rekening wil houden met de diertjes. En nu zo'n cynische opmerking "Nederland is gered". Mogen hier alleen nieuwsberichten geplaatst worden die het bestaan van Nederland bedreigen? Als je het niet opmerkelijk vindt dat een rijstrook wekenlang dicht is vanwege een tak dan laat je het toch lekker langs je heengaan. Je hoeft toch niet indirect zo'n beetje alle andere schrijvers hier te beschuldigen van dierenhaten en hysterie. En ja, indirect, want als iemand hapt speel je de vermoorde onschuld. 

(dit zal vast niet mogen. op de man enzo. laat maar weten moderators, haal ik het wel weg. Maar jeetje, hoe je de lol uit een topic kan halen)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.