Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Wat een goed initiatief! 
Het zou fantastisch zijn als oordoppen overbodig zijn, en het geluid beter. Fijn voor de bezoekers en de omwonenden. Artikel achter paywall, hieronder een stukje van de website.

Chris en Mike willen oordoppen bij concerten overbodig maken: ‘Volume voluit zetten is niet meer nodig’

OORMERK is geen commercieel initiatief. We verdienen er niets aan. Het is een project uit liefde voor muziek en met zorg voor de mensen die ervan houden.

Het idee voor OORMERK komt van Chris en Mike uit Oosterbeek. Twee oud-muzikanten en fervente concertliefhebbers. De een met blijvende gehoorschade. De ander met het vaste voornemen dat te voorkomen en beiden met de wens om zonder oordoppen te kunnen genieten. Vanuit die persoonlijke ervaring ontstond een simpel maar krachtig idee: wat als we een avond organiseren waarop het geluidsniveau níet de hoofdrol speelt, maar de muziek? Wat als we een nieuwe standaard durven zetten?

Inmiddels wordt OORMERK ook gedragen door anderen uit het vak. Zo heeft ook Mike Manders zich aangesloten. Mike is professioneel geluidstechnicus, bekend van zijn werk met onder meer Miss Montreal en Suzan & Freek en vaste mastering engineer voor talloze artiesten. Mike is een uitgesproken pleitbezorger van gebalanceerd geluid op een lager geluidsniveau: “Het moet juist niet te hard,” zei hij al eerder in een interview met de NOS over hoe je de beste concertervaring creëert.

Chris en Mike willen oordoppen bij concerten overbodig maken: ‘Volume voluit zetten is niet meer nodig’ | Regio | De Gelderlander.nl

Wij draaien zachter, zodat jij harder kunt genieten | OORMERK - Oormerk

Vraag me af hoe NS dat wil doen met koffers, die passen regelmatig niet in het bagagerek. Die zet men vaak voor zich neer zodat er aan de andere kant niemand meer kan zitten. In het gangpad is ook geen optie omdat die te smal zijn. Ook maar op schoot?

Tas moet op schoot in de trein, ook als het niet druk is
Reizigers die een tas meenemen in de trein moeten die voortaan op schoot houden of opbergen in het bagagerek. NS wil de regels in de trein aanpassen waardoor reizigers niet meer een andere stoel bezet mogen houden met hun handbagage.

NS schrijft dat het de voorwaarden verandert zodat stoelen hoe dan ook niet meer bezet mogen worden gehouden met bagage. Reizigers die handbagage meenemen, moeten die op schoot houden of in het bagagerek plaatsen, ook als het niet druk is in de trein.
Tas moet op schoot in de trein, ook als het niet druk is

Heel veel mensen weten niet dat bijvoorbeeld de ruimte tussen twee ruggelings geplaatste stoelen ook juist bestemd is om koffers te plaatsen. Ik zie regelmatig mensen met grote koffers een vierzits in het geheel bezet houden in de spits, terwijl hun koffer gewoon achter hun had kunnen staan, zodat anderen hadden kunnen zitten.

Yumi schreef op 14-07-2026 om 16:57:

Vraag me af hoe NS dat wil doen met koffers, die passen regelmatig niet in het bagagerek. Die zet men vaak voor zich neer zodat er aan de andere kant niemand meer kan zitten. In het gangpad is ook geen optie omdat die te smal zijn. Ook maar op schoot?

Ik lees in het artikel dat ze meer de regels van de luchtvaart willen volgen. Alles wat geen handbagage is mag in principe niet meer in de coupé, tenzij het tussen de stoelen van de 4-zits past.

Handschoenvrouw schreef op 14-07-2026 om 17:21:

[..]

Ik lees in het artikel dat ze meer de regels van de luchtvaart willen volgen. Alles wat geen handbagage is mag in principe niet meer in de coupé, tenzij het tussen de stoelen van de 4-zits past.

Ik snap het beleid maar lijkt mij lastig handhaven. Tegelijkertijd geeft het wel duidelijkheid/mogelijkheden als de conducteur moet ingrijpen. Dan hoef je geen discussie te voeren of ene tas wel/niet op een stoel mag maar is dat gewoon duidelijk.  

https://nos.nl/artikel/2623007-kaasdieven-gezocht-na-verdwijning-vrachtwagen-vol-emmentaler-in-duitsland

Mocht een van jullie de kaas hebben; doe mij maar een blokje. Lekker emmentaler!

Neweve schreef op 14-07-2026 om 20:00:

https://nos.nl/artikel/2623007-kaasdieven-gezocht-na-verdwijning-vrachtwagen-vol-emmentaler-in-duitsland

Mocht een van jullie de kaas hebben; doe mij maar een blokje. Lekker emmentaler!

Dat deden ze in de oorlog ook. Kaas stelen van Duitse vrachtwagens. 

Thora schreef op 15-07-2026 om 09:55:

[..]

Dat deden ze in de oorlog ook. Kaas stelen van Duitse vrachtwagens.

Dat was nu niet de eerste associatie die ik bij dit nieuwsbericht had 

Handschoenvrouw schreef op 15-07-2026 om 10:52:

[..]

Dat was nu niet de eerste associatie die ik bij dit nieuwsbericht had

Ik wel maar dat komt omdat ik ooms had vroeger die daar altijd over opschepten. Of het waar was weet ik nog altijd niet maar bij zo'n bericht komt dat ineens weer boven.

Een vrijwillige brandweerman heeft bekent bosbranden te hebben aangestoken in Fontainebleau. Wat verschrikkelijk   

De grote bosbrand ten zuiden van Parijs is deels aangestoken. De Franse politie heeft een vrijwilliger van de brandweer opgepakt. Hij heeft tegenover agenten bekend dat hij met een aansteker het bos is ingegaan en het vuur heeft aangestoken. Dat heeft de Franse openbaar aanklager bekendgemaakt.

https://www.bd.nl/buitenland/vrijwillige-brandweerman-bekent-bosbranden-fontainebleau-te-hebben-aangestoken-met-benzine~a4b72a2e/

Heel veel bosbranden blijken later aangestoken geweest te zijn. Niet alleen in Frankrijk maar overal in de wereld. Wat mensen toch bezielt?????

Thora schreef op 15-07-2026 om 13:08:

Heel veel bosbranden blijken later aangestoken geweest te zijn. Niet alleen in Frankrijk maar overal in de wereld. Wat mensen toch bezielt?????

Het heet pyromanie en gaat de daders vaak om spanning en de kick van het stichten van brand. Daarnaast leidt brand in de omgeving tot copycat gedrag, pyromanen steken elkaar aan.

Handschoenvrouw schreef op 15-07-2026 om 13:12:

[..]

Het heet pyromanie en gaat de daders vaak om spanning en de kick van het stichten van brand. Daarnaast leidt brand in de omgeving tot copycat gedrag, pyromanen steken elkaar aan.

Spitse woordspeling

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.