Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Heel vreemd, een verkrachte moslima zou zieliger kunnen zijn dan een verkrachte christen, atheïst, rastafari?

Of denkt de rechter dat ze na afloop gestenigd gaat worden wegens buitenechtelijke seks? 

Dat zou die vrouw met een ander geloof toch ook kunnen gebeuren?

Poezenmeisje schreef op 20-07-2025 om 07:25:

Heel vreemd, een verkrachte moslima zou zieliger kunnen zijn dan een verkrachte christen, atheïst, rastafari?

Of denkt de rechter dat ze na afloop gestenigd gaat worden wegens buitenechtelijke seks?

Dat zou die vrouw met een ander geloof toch ook kunnen gebeuren?

Hoe vaak hoor/lees je over eerwraak binnen andere geloven? Ik denk inderdaad dat je als moslima daar veel meer kans op hebt, als er naaktfoto’s van je worden verspreid. 

BlairW schreef op 20-07-2025 om 08:21:

[..]

Hoe vaak hoor/lees je over eerwraak binnen andere geloven? Ik denk inderdaad dat je als moslima daar veel meer kans op hebt, als er naaktfoto’s van je worden verspreid.

Maar nogmaals, uit onderzoek is gebleken dat femicide niet vaker voorkomt in migratiekringen.

We hebben toch het gelijkheidsbeginsel? 

Het verspreiden van naaktfoto's is voor iedereen schadelijk, ongeacht geloof of geslacht. 

Miraval schreef op 20-07-2025 om 08:41:

[..]

Maar nogmaals, uit onderzoek is gebleken dat femicide niet vaker voorkomt in migratiekringen.

Het verspreiden van naaktfoto's is voor iedereen schadelijk, ongeacht geloof of geslacht.

Tuurlijk is het voor iedereen schadelijk. Maar ik denk dus wel dat je eerder het risico loopt om vermoord te worden als dat gebeurt bij een moslima. De eer van de familie moet herstelt worden, dat speelt minder in andere geloven. Of dat een andere strafmaat vereist is weer een andere discussie. Maar dit is mijn mening. Daar mag je het niet mee eens zijn verder en dat femicide niet vaker voor komt in migratiekringen, hangt denk ik niet echt hiermee samen. Sowieso, hoe vaak worden er naaktfoto’s verspreid? Denk niet dat dat een heel groot deel betreft van sowieso femicide die gepleegd wordt. 

BlairW schreef op 20-07-2025 om 09:54:

[..]

Tuurlijk is het voor iedereen schadelijk. Maar ik denk dus wel dat je eerder het risico loopt om vermoord te worden als dat gebeurt bij een moslima. De eer van de familie moet herstelt worden, dat speelt minder in andere geloven. Of dat een andere strafmaat vereist is weer een andere discussie. Maar dit is mijn mening. Daar mag je het niet mee eens zijn verder en dat femicide niet vaker voor komt in migratiekringen, hangt denk ik niet echt hiermee samen. Sowieso, hoe vaak worden er naaktfoto’s verspreid? Denk niet dat dat een heel groot deel betreft van sowieso femicide die gepleegd wordt.

Het verspreiden van naaktfoto’s en de invloed daarvan op femicide bedoel je? Nee ik denk idd niet dat dat invloed heeft op elkaar.

Wat ik gewoon gek vind, is dat een rechter letterlijk zegt dat het voor Moslima's meer impact heeft en dat verdachte dit had kunnen weten gezien zijn achtergrond. Dan zeg je eigenlijk dat het voor vrouwen met een Islamitische achtergrond schadelijker kan zijn dan andere vrouwen. En ik vind dat een rechter zich moet onthouden van zulke afspraken, aangezien er een gelijkheidsbeginsel is in Nederland. 

Maar, en dat besef ik me dus ook hiermee, is dat de strafmaat wel vaak samenhangt met de persoonlijke omstandigheden van een verdachte, waardoor dat gelijkheidsbeginsel helemaal niet zo gelijk is in veel gevallen. 

https://www.powned.tv/article/ouders-tuigen-hun-kids-af-met-stokken-krijgen-alleen-voorwaardelijke-straf-want-andere-cultuur~4240/

(Omdat de link naar het AD betaald is, de link van Powned geplaatst, het gaat mij alleen om de motivatie van de rechter in deze.)

De twee Ethiopiërs komen weg met een voorwaardelijke werkstraf. "Zouden hier mensen met een andere culturele achtergrond zitten, dan zou mijn oordeel anders zijn", aldus de rechter. 

Hier is ook wel een duidelijke bias van de rechter, dat op basis van culturele verschillen de straf hoger of juist lager is dan in vergelijkbare andere gevallen. 

BlairW schreef op 20-07-2025 om 08:21:

[..]

Vanwege een geloof? Zelden tot nooit. 

Dan heet het gewoon MOORD. Daar is geen eer aan te halen.

Miraval schreef op 20-07-2025 om 08:41:

[..]

Precies dit.

BlairW schreef op 20-07-2025 om 09:54:

[..]

De eer van de familie moet herstelt worden? Met een moord? Wie is er dan erger denk je?

Dan heb ik tig malen liever een zus die met bikini op het strand loopt of naakt op een foto staat, dan een broer of vader wat moordenaar is.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-07-2025 om 11:20

Fleurtje_5 schreef op 20-07-2025 om 10:41:

[..]

Vanwege een geloof? Zelden tot nooit.

Dan heet het gewoon MOORD. Daar is geen eer aan te halen.

nou dan lees jij het mss anders, maar het gebeurt echt veel.

Friezinnetje schreef op 20-07-2025 om 11:20:

[..]

nou dan lees jij het mss anders, maar het gebeurt echt veel.

Hier gaf ik die reactie op:

Hoe vaak hoor/lees je over eerwraak binnen andere geloven?

Ik lees het inderdaad anders. Want ik vind eerwraak gewoon puur moord. Maar idd, ik heb nooit eerder gehoord of gelezen dat een katholieke vader zijn dochter heeft vermoord omdat ze met een Protestant of ongelovige verkering had. 

Zolang het eerwraak word genoemd klinkt het als iets heldhaftigs, dan klinkt het alsof men moet opkomen voor het goede, opkomen voor de eer van de familie. Terwijl het gewoon moord is. Laat aub het woord eer weg. Want ik vind het een schande dat een vader of broer zijn zus vermoord. Dat zegt veel over hoe zij over de westerse wereld denken, de wereld waarin wij leven.

Niks eer aan moord. Dan kan men wel alles op eerwraak gooien. Die voetballer heeft een goal gemaakt en nu heeft mijn favoriete club verloren. Vermoorden dan maar vanwege de eer? 

Maar je mag gerust een bericht/link plaatsen waarin staat dat eerwraak ook in andere geloven gebeurd.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-07-2025 om 11:38

Nee jij schrijft: Wegens een geloof?? 
En dat gebeurt idd. Niet door een katholiek geloof. 
En de rest van je uitleg laat ik maar zo, want je haalt er dingen bij die niet passend zijn

Friezinnetje schreef op 20-07-2025 om 11:38:

En de rest van je uitleg laat ik maar zo, want je haalt er dingen bij die niet passend zijn

Een heel lang artikel over de bevolkingsgroepen waar het in gebeurd,  maar dan aan het eind één regeltje waarin staat dat het ook terug te zien is in andere groepen.  maar daar lees ik dan helemaal niets over. Volgens mij heet het dan gewoon MOORD of slachtoffer van stalking, dat is zeker niet voor de familie-eer:

https://nos.nl/artikel/2536944 vrijdag 13 september 2024,
Politie ziet meer geweld vanwege familie-eer: 'Aandacht nodig bij inburgering'

....................

Eergerelateerd geweld is volgens Janine Janssen zeker niet voorbehouden aan islamitische culturen. "We zien het ook terug bij andere groepen. We zien eigenlijk de hele wereld aan ons voorbij trekken."

Friezinnetje schreef op 20-07-2025 om 11:38:

Eerwraak is toch juist iets cultureels en niet iets wat met geloof te maken heeft? Dat ze een gemeenschappelijk deler hebben vaak (Islam) maakt het niet tot iets godsdienstig, aangezien het niet in de gehele Islam gebeurd maar slechts in bepaalde culturen in bepaalde landen. 

Overigens eens met Fleurtje, de term eerwraak maakt het tot iets "heldhaftigs en romantisch", zelfde geldt voor Familiedrama. Laten we het gewoon houden op moord en femicide.  En dat komt in alle culturen, bij alle geloven voort. Alleen zullen Christenen niet snel iemand vermoorden binnen hun familie omdat ze de Christelijke waarden bezoedelen. Maar moord blijft moord. 

https://www.telegraaf.nl/binnenland/minderjarige-nederlander-mishandelt-moeder-en-zus-onderweg-naar-marokko-gewelddadige-knul-door-spaanse-politie-gearresteerd/78728982.html

Gezellige familievakantie zo. Zou toch je eigen kind of broer zijn, die zou ik achterlaten in Marokko. Zoek het maar lekker piekfijn uit. 

Miraval schreef op 20-07-2025 om 19:11:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/minderjarige-nederlander-mishandelt-moeder-en-zus-onderweg-naar-marokko-gewelddadige-knul-door-spaanse-politie-gearresteerd/78728982.html

Gezellige familievakantie zo. Zou toch je eigen kind of broer zijn, die zou ik achterlaten in Marokko. Zoek het maar lekker piekfijn uit.

Mag hopen dat moeder en zus zo verstandig zijn niet meer door te reizen naar Marokko. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.