Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-03-2025 om 12:04

Schemerlampje schreef op 04-03-2025 om 11:50:

[..]

Ik denk dat er een pakkettenautomaat komt, of een loket/winkel aan de rand die dat regelt. Lijkt me alleen niet zo handig als het om grote pakketten gaat. Misschien dat die wel aan huis mogen bezorgen?

Zou je wel voor laden en lossen naar je huis mogen rijden? Lijkt me zo onhandig om de auto in te pakken als je op vakantie gaat. Of als je een bouwpakket van de IKEA oid hebt gekocht.

Dat wordt een bolderkar in de parkeergarage 

Friezinnetje schreef op 04-03-2025 om 12:04:

[..]

Dat wordt een bolderkar in de parkeergarage

Alsof je op een naturistencamping staat, die zijn vaak autoluw. Alleen voor opbouwen en afbreken. 

Dan vinden wij geen auto bij de (kleine) tent al een hoop gedoe.

Yumi schreef op 04-03-2025 om 10:30:

Utrecht krijgt de grootste autovrije wijk van NL. Het ziet er prachtig uit, en het lijkt mij heerlijk om in zo'n parkachtige omgeving te wonen. Aan de rand komen parkeergarages en een plek waar je, pakketen en bestelde boodschappen kunt afhalen (met koeling). Daarnaast is op loopafstand alles te vinden wat je maar nodig mocht hebben, van winkels tot horeca, kinderopvang of sport of scholen. In mijn woonplaats komt ook steeds meer nieuwbouw zonder parkeerplekken en meer groen. Ik ben voor, alhoewel het wel lastig is voor mensen die slecht ter been zijn, maar misschien is daar ook een oplossing voor gevonden.

L39HT65.jpg

Zo gaat de grootste autovrije wijk van Nederland eruitzien

Woningaanbod - Welkom in Merwede

Leuk als je klusjesman bent. Die gaan die wijk gewoon weigeren, net als steeds meer in Amsterdam gebeurt.

Twee tweelingen. De eerste tweeling is 16 maanden, de tweede tweeling een paar weken. De ouders 'genieten zich te pletter' staat in het artikel. Zo mooi.

https://www.limburger.nl/regio/sittard-geleen/sittard/diedre-en-robert-uit-sittard-hebben-twee-tweelingen-alsof-je-de-loterij-hebt-gewonnen/45243361.html

Sittard. Hoe vaak het voorkomt dat je na een tweeling nóg een tweeling krijgt, is zomaar niet te vinden in statistieken. Maar Diedre en Robert Smeets uit Sittard hebben min of meer de loterij gewonnen met hun twee-eiige Toon en Jaap en eeneiige Loes en Eef.
........
Diedre en Robert Smeets uit Sittard hebben min of meer de loterij gewonnen met hun twee-eiige Toon en Jaap en eeneiige Loes en Eef. Toon en Jaap, 16 maanden en klaar om de wereld te ontdekken, durven langzaam steeds dichterbij te komen.
.......
Een op de tachtig zwangerschappen is een tweelingzwangerschap. De kans op een tweede tweeling in een gezin zou ongeveer een op de vijftigduizend zijn, maar cijfers ontbreken

Poezenmeisje schreef op 04-03-2025 om 14:03:

[..]

Leuk als je klusjesman bent. Die gaan die wijk gewoon weigeren, net als steeds meer in Amsterdam gebeurt.

Wel weer fijn voor de verpleegkundigen en leraren die in de stad willen wonen. 

Utrecht krijgt de grootste autovrije wijk van NL. Het ziet er prachtig uit, en het lijkt mij heerlijk om in zo'n parkachtige omgeving te wonen. Aan de rand komen parkeergarages en een plek waar je, pakketen en bestelde boodschappen kunt afhalen (met koeling). Daarnaast is op loopafstand alles te vinden wat je maar nodig mocht hebben, van winkels tot horeca, kinderopvang of sport of scholen. In mijn woonplaats komt ook steeds meer nieuwbouw zonder parkeerplekken en meer groen. Ik ben voor, alhoewel het wel lastig is voor mensen die slecht ter been zijn, maar misschien is daar ook een oplossing voor gevonden.

L39HT65.jpg

Mooi idee, ik ben benieuwd hoe het gaat werken. (En sluit wel aan bij het nieuwsbericht van laatst over dat meer mensen pro-autoluw zijn dan wordt gedacht). 

+ Als je hier gaat wonen kies je er bewust voor dus zal je waarschijnlijk ook anders met de auto omgaan. 

Er komen blijkbaar ook elektrische deel bakfietsen en voor pakketjes komt een hub:

"De meeste logistiek gaat plaatsvinden via twee logistieke hubs, vindbaar in twee van de vier parkeergarages. De hubs bieden ruimte voor het parkeren van grotere bestelbussen (laden en lossen). Je vindt hier ook pakketwanden voor kleine en middelgrote pakketjes en twee servicewinkels met balie voor de uitgifte van grotere pakketten en hulp bij retourneren. In de hubs vind je tevens transportmiddelen om je grotere pakketten of spullen vanuit de parkeergarage of servicewinkel naar je voordeur te vervoeren"

Sommige kleine elektrische voertuigen mogen wel (die benoemen ze in ieder geval als deelvervoer voor van hun naar huis).  Dus picknick kan gewoon bezorgen en Coolblue ook. 

+ Je kan een ontheffing aanvragen voor verhuizen en groter vervoer. Dus bij het aanvragen van je verbouw vergunning komt het aanvragen van ontheffingen voor je klusjesman. 

Poezenmeisje schreef op 04-03-2025 om 11:35:

De AH en BOL mogen de wijk niet meer in.

Gaan die dan alles aan de rand eruit gooien en moet je daar op tijd klaarstaan met je bakfiets of kruiwagen en anders gaat een buurtgenoot er met je bestelling vandoor?

Denk dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen. ik schreef dat er aan de rand vd wijk plekken komen om je bestelling met koeling op te halen. Dus je hoef je niet te haasten en hoe je het ophaalt mag je zelf invullen   

Schemerlampje schreef op 04-03-2025 om 11:50:

[..]

Ik denk dat er een pakkettenautomaat komt, of een loket/winkel aan de rand die dat regelt. Lijkt me alleen niet zo handig als het om grote pakketten gaat. Misschien dat die wel aan huis mogen bezorgen?

Zou je wel voor laden en lossen naar je huis mogen rijden? Lijkt me zo onhandig om de auto in te pakken als je op vakantie gaat. Of als je een bouwpakket van de IKEA oid hebt gekocht.

Ook dit kan je in het artikel lezen..... je kan er een ontheffing voor krijgen.

Yumi schreef op 04-03-2025 om 15:13:

[..]

Ook dit kan je in het artikel lezen..... je kan er een ontheffing voor krijgen.

Ik kreeg geen artikel te zien via jouw link, alleen een filmpje.

Schemerlampje schreef op 04-03-2025 om 15:56:

[..]

Ik kreeg geen artikel te zien via jouw link, alleen een filmpje.

In dat filmpje krijg je te horen dat je bij zware dingen een ontheffing kunt krijgen. Daarnaast staat alle info in de link naar het project. 

Ik woon in een parkachtige wijk en kan vier auto's op mijn eigen oprit plaatsen. Plus vrij parkeren overal.

Toen we hier gingen wonen konden we de tweede auto wegdoen omdat we nu dichterbij het werk zitten.

Zo'n autoluwe wijk lijkt me niets.

Mij lijkt het wel wat. Maar heb ook wel wat vraagtekens. Die worden vast beantwoord in het filmpje, maar ik ben te lui 😬

Poezenmeisje schreef op 04-03-2025 om 18:58:

Ik woon in een parkachtige wijk en kan vier auto's op mijn eigen oprit plaatsen. Plus vrij parkeren overal.

Toen we hier gingen wonen konden we de tweede auto wegdoen omdat we nu dichterbij het werk zitten.

Zo'n autoluwe wijk lijkt me niets.

Mij lijkt het wel iets. We hebben geen auto, gebruiken veel fiets of ov en als het echt moet deelvervoer. 

Voordeel is dan dat ik de kids ook sneller op straat laat spelen (en de bussen waarschijnlijk beter geregeld zijn dan nu (nu is lopen naar het station sneller)). Nadeel is dat het voor bezoek wel schakelen kan zijn.

L39HT65.jpg

Doet mij denken aan de oorspronkelijke opzet van de Bijlmermeer. Fietsers en voetgangers gescheiden van het autoverkeer. De auto in de parkeergarage. Veel groen. Wij weten allemaal hoe dat is afgelopen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.