Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Naminokurashi schreef op 18-01-2025 om 12:48:

[..]

Waar gaat dit over?

Reactie op post van Yumi, 14-01-2005 om 16.44u.

De verklaring schetst een beeld van een volgens de verdediging onmenselijke gevangenschap. Weski zegt geïsoleerd te hebben geleefd. Ze zou zijn bewaakt door 'meer dan vijftig anonieme bewakers' van wie ze de naam niet mocht weten.

Milala schreef op 21-01-2025 om 08:35:

Mooi dat een staatssecretaris zegt dat het lerarensalaris onderschat wordt.. Zoals hier boven al aangegeven wordt, overschat deze beste man het salaris. Ik verdien ook niet slecht, maar op management na haalt men die 6200 niet. Geen enkele docent zit hier in LD. 80% LB, de rest LC. En dat hoor ik meer in mijn omgeving dus ik ben eigenlijk wel benieuwd welke scholen zo goed betalen dat het gemiddelde neerkomt op 6200 euro.

Wat veel mensen vergeten is wat je eraan overhoudt.

In basis moet je inderdaad van bruto uitgaan. Maar dan nog is het appels met peren vergelijken. Ik verdien bruto veel, maar een leraar met hetzelfde bruto salaris houdt er ruim €1.000 netto meer aan over. Daar kan ik best chagrijnig van worden, als ik dan hoor "zoveel verdienen we nu ook weer niet, het is best normaal ". Ja, maar je houdt er verdikkeme nu én na je pensioen een veelvoud meer aan over dan een gemiddelde ander.

Overigens moet een minister niet dat soort uitspraken doen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-01-2025 om 07:24

ze zouden als eerste de studenten PABO een stagevergoeding moeten geven. Daar krijg je mss meer studenten voor op school. 

Friezinnetje schreef op 22-01-2025 om 07:24:

ze zouden als eerste de studenten PABO een stagevergoeding moeten geven. Daar krijg je mss meer studenten voor op school.

Zeker ja!

Femke09 schreef op 22-01-2025 om 07:20:

[..]

Wat veel mensen vergeten is wat je eraan overhoudt.

In basis moet je inderdaad van bruto uitgaan. Maar dan nog is het appels met peren vergelijken. Ik verdien bruto veel, maar een leraar met hetzelfde bruto salaris houdt er ruim €1.000 netto meer aan over. Daar kan ik best chagrijnig van worden, als ik dan hoor "zoveel verdienen we nu ook weer niet, het is best normaal ". Ja, maar je houdt er verdikkeme nu én na je pensioen een veelvoud meer aan over dan een gemiddelde ander.

Overigens moet een minister niet dat soort uitspraken doen.

Nooit geweten dat we aparte belastingregels hebben voor lerarensalarissen, kun je dat uitleggen?

Daglichtlamp schreef op 22-01-2025 om 07:33:

[..]

Nooit geweten dat we aparte belastingregels hebben voor lerarensalarissen, kun je dat uitleggen?

Dit

Hoe dan?

Ik kom uit het onderwijs waarbinnen ik zowel 1fte als 0,8 heb gedraaid. Ik ben gestopt met 1fte omdat ik toen structureel 6 dagen per week werkte om aan alle gestelde eisen te voldoen. Dit hield ik niet vol.

Nu werk ik ik een andere, veel eenvoudigere baan 1fte. En nooit meer onbetaald overwerken! Ik verdien nu netto vergelijkbaar als toen ik 0,8ft in het onderwijs werkte. Groot bijkomend voordeel: ik heb meer aan mijn vrije tijd omdat ik me minder moe voel.

alhambra schreef op 22-01-2025 om 09:30:

Ik kom uit het onderwijs waarbinnen ik zowel 1fte als 0,8 heb gedraaid. Ik ben gestopt met 1fte omdat ik toen structureel 6 dagen per week werkte om aan alle gestelde eisen te voldoen. Dit hield ik niet vol.

Nu werk ik ik een andere, veel eenvoudigere baan 1fte. En nooit meer onbetaald overwerken! Ik verdien nu netto vergelijkbaar als toen ik 0,8ft in het onderwijs werkte. Groot bijkomend voordeel: ik heb meer aan mijn vrije tijd omdat ik me minder moe voel.

Mag ik vragen wat je bent gaan doen? Ik kom zelf uit het onderwijs en ben iets anders gaan doen. Ik ken meer mensen die de stap maken maar ben altijd benieuwd waar iedereen dan terecht komt. Ik ben zelf nu ambulant begeleider

Milala schreef op 21-01-2025 om 08:35:

Mooi dat een staatssecretaris zegt dat het lerarensalaris onderschat wordt.. Zoals hier boven al aangegeven wordt, overschat deze beste man het salaris. Ik verdien ook niet slecht, maar op management na haalt men die 6200 niet. Geen enkele docent zit hier in LD. 80% LB, de rest LC. En dat hoor ik meer in mijn omgeving dus ik ben eigenlijk wel benieuwd welke scholen zo goed betalen dat het gemiddelde neerkomt op 6200 euro.

Ik ben ook heel benieuwd waar dit bedrag vandaan komt. Ik ben het er wel mee eens dat het onderwijs helemaal niet zo slecht verdient als wat veel mensen denken.

Heeft hij alle vormen van onderwijs meegeteld misschien, ook hbo en universiteit (geen idee wat dat verdient wordt overigens)

Daar dacht ik later ook nog aan.. Wellicht dat een hoogleraar op de uni dat gemiddelde goed omhoog kan trekken ja, ik ben wel eens benieuwd naar zijn berekening. Ik heb even een overzicht opgezocht: Op deze site staan salarisschalen LB t/m LD. Bij mijn school heb je alleen LB en LC, hoge schalen zijn management. De 4 schalen gaan van 3431 t/m 7024. Zelfs dan vind ik het nog bijzonder dat je gemiddeld uit kan komen op 6200 euro! 

https://www.onderwijsloket.com/kennisbank/artikel-archief/wat-verdient-een-docent-in-het-mbo/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAy8K8BhCZARIsAKJ8sfQtsAqU20Tgr_ECkij7yJc2aJTN4zB7o-uIOFvozbDv886evaNzY3caAqfWEALw_wcB

En dat ik minder belasting betaal is ook nieuw voor mij haha.. 

Daglichtlamp schreef op 22-01-2025 om 07:33:

[..]

Bijvoorbeeld: ik betaal fors mee aan het pensioen, voor een pensioenfonds dat (bewezen) veel slechter is dan het ABP. Dat gaat van mijn bruto salaris af. Daarnaast heeft het onderwijs vaak een dertiende maand, ik niet. Een opleidingsbudget van x% dat je ook voor andere dingen in kunt zetten, ik niet. Bovenwettelijke vakantiedagen, ik niet. Reiskostenvergoeding weet ik ff niet, maar die krijg ik ook niet. Dat zijn een paar verschillen.

Overuren zijn bij mij all in, die worden niet uitbetaald. Geen budget voor extra uren (die je wel moet maken). Al weet ik dat onderwijs ook een vast salaris heeft en geen overuren uitbetaald.

Ik ben tevreden, huis, kinderen hebben goed te eten, we gaan één keer per jaar op vakantie.

Maar dit is wel waarom ik onderwijzers van het platteland soms mja, weet je, of je in de stad voor een klas staat of op het platteland,  het salaris is gelijk maar in de stad is, zeker mentaal, harder werken. Daar wordt ook nooit bij stilgestaan.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-01-2025 om 21:34

Femke09 schreef op 22-01-2025 om 14:49:

[..]

Bijvoorbeeld: ik betaal fors mee aan het pensioen, voor een pensioenfonds dat (bewezen) veel slechter is dan het ABP. Dat gaat van mijn bruto salaris af. Daarnaast heeft het onderwijs vaak een dertiende maand, ik niet. Een opleidingsbudget van x% dat je ook voor andere dingen in kunt zetten, ik niet. Bovenwettelijke vakantiedagen, ik niet. Reiskostenvergoeding weet ik ff niet, maar die krijg ik ook niet. Dat zijn een paar verschillen.

Overuren zijn bij mij all in, die worden niet uitbetaald. Geen budget voor extra uren (die je wel moet maken). Al weet ik dat onderwijs ook een vast salaris heeft en geen overuren uitbetaald.

Ik ben tevreden, huis, kinderen hebben goed te eten, we gaan één keer per jaar op vakantie.

Maar dit is wel waarom ik onderwijzers van het platteland soms mja, weet je, of je in de stad voor een klas staat of op het platteland, het salaris is gelijk maar in de stad is, zeker mentaal, harder werken. Daar wordt ook nooit bij stilgestaan.

mss moet je dan op zoek naar een andere baan. Ik werk niet in het onderwijs, maar wat jij opsomt krijg ik ook. Dus heeft niets te maken met het onderwijs

duizel schreef op 22-01-2025 om 10:06:

[..]

Mag ik vragen wat je bent gaan doen? Ik kom zelf uit het onderwijs en ben iets anders gaan doen. Ik ken meer mensen die de stap maken maar ben altijd benieuwd waar iedereen dan terecht komt. Ik ben zelf nu ambulant begeleider

Ik stuur je even een privébericht.

Ik krijg geen vakantiegeld en ouderjaarsuitkering meer. Dat is nu opgegaan in een IndividueelKeuzeBudget.

Dit kun je inzetten voor verschillende doelen, het restant krijg je in december uitbetaald.

De sportschool wordt zo een stuk goedkoper en mijn fiets(verzekering) ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.