Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Oplossingen voor de woningnood?

Aangezien in andere draadjes de woningnood regelmatig terugkomt hier een draadje waar daar ontopic over gediscussieerd kan worden.
Dat het tekort aan woningen leidt tot verschrikkelijke situaties daar is links en rechts het volgens mij gewoon over eens, dus daar hoeven we het niet over te hebben. Het gaat mij vooral om oplossingen, wat gaan we er aan doen?


Voor een ieder die wil, zou je ook vanaf 70 jaar en ouder een soort van zorghof kunnen oprichten zoals in Oss(zie gelijksoortige initiatief SP) Dit kan in verschillende opzetten gedaan worden. Van redelijke modaal tot heel luxe.
Waarbij je de zorg dan gezamenlijk kan inkopen, van wijkverpleging die enkel langskomt tot aan de luxe variant waarbij er kantoor op locatie gehouden wordt.
*Dit zoals gezegd enkel op initiatief van de ouderen die dit willen, niet iedereen heeft namelijk kinderen, vrienden, familie en kennissen om op terug te vallen.
Dus dan is het regelen van zorg ook iets ingewikkelder. 

Dit kan heel leuk en gezellig zijn, zolang een ieder zich ook kan terug trekken in zijn eigen huis en gedeeltelijke afgesloten tuin. Activiteiten/tuin werken/ of gewoon koffie drinken/borrel op eigen initiatief. Aanwezigheid leuk, geen verplichting uiteraard. 
Zoals gezegd kun je hiermee met veel varianten uit de voeten, van kleine flatjes  tot aan luxe appartementen aan toe.

Dit is vooral relevant omdat het aandeel ouderen in de bevolking groot is en voorlopig nog zal groeien.

Ik vermoed dat veel mensen van 80 plus dit een redelijk prima idee vinden, er zich in kunnen vinden. *En een ieder die dit niet wil kan ook zelf zijn/haar eigen ideeën uitzetten voor het wonen op oudere leeftijd. 

Een aantal obstakels wat dan weggenomen moet worden zijn bijvoorbeeld de kostendelersnorm( er niet op achteruit gaan door samen te wonen) en de huidige huur enigszins mee kunnen nemen naar de nieuwe woonplek zoals het oversluiten van een hypotheek maar dan tegen bijna even gunstige voorwaarden. 

*Toch even dik gedrukt gemaakt, omdat er anders allemaal reacties komen dat we ouderen dwingen om in een soort hofjes te gaan wonen, wat niet zo is in dit idee. 

MidasWolf schreef op 31-03-2024 om 14:20:

Voor een ieder die wil, zou je ook vanaf 70 jaar en ouder een soort van zorghof kunnen oprichten zoals in Oss(zie gelijksoortige initiatief SP) Dit kan in verschillende opzetten gedaan worden. Van redelijke modaal tot heel luxe.
Waarbij je de zorg dan gezamenlijk kan inkopen, van wijkverpleging die enkel langskomt tot aan de luxe variant waarbij er kantoor op locatie gehouden wordt.
*Dit zoals gezegd enkel op initiatief van de ouderen die dit willen, niet iedereen heeft namelijk kinderen, vrienden, familie en kennissen om op terug te vallen.
Dus dan is het regelen van zorg ook iets ingewikkelder.

Dit kan heel leuk en gezellig zijn, zolang een ieder zich ook kan terug trekken in zijn eigen huis en gedeeltelijke afgesloten tuin. Activiteiten/tuin werken/ of gewoon koffie drinken/borrel op eigen initiatief. Aanwezigheid leuk, geen verplichting uiteraard.
Zoals gezegd kun je hiermee met veel varianten uit de voeten, van kleine flatjes tot aan luxe appartementen aan toe.

Dit is vooral relevant omdat het aandeel ouderen in de bevolking groot is en voorlopig nog zal groeien.

Ik vermoed dat veel mensen van 80 plus dit een redelijk prima idee vinden, er zich in kunnen vinden. *En een ieder die dit niet wil kan ook zelf zijn/haar eigen ideeën uitzetten voor het wonen op oudere leeftijd.

Een aantal obstakels wat dan weggenomen moet worden zijn bijvoorbeeld de kostendelersnorm( er niet op achteruit gaan door samen te wonen) en de huidige huur enigszins mee kunnen nemen naar de nieuwe woonplek zoals het oversluiten van een hypotheek maar dan tegen bijna even gunstige voorwaarden.

*Toch even dik gedrukt gemaakt, omdat er anders allemaal reacties komen dat we ouderen dwingen om in een soort hofjes te gaan wonen, wat niet zo is in dit idee.

Klinkt best goed.

Proactief woningbouw projecten starten, van het type woningen waar daadwerkelijk veel vraag naar is. Deze types ook voorrang geven in procedures en electriciteits aansluitingen. Zodat we werkelijk kunnen starten met bouwen.
(Dus niet blijven hangen in scheefwoners, want wie wil er nou naar een duurdere woning als de huidige voldoet? En waarom zouden ouderen moeten verhuizen, dan hebben ze geen ruimte meer voor logerende kleinkinderen. En tegen de tijd dat ze daar te oud voor zijn, is verkassen meestal niet heel gezond meer.
Maar bouwen. Leegstand ombouwen/ neerhalen en ombouwen. En waar nodig de hoogte in.)
In het Spoorwegmuseum in Goes is te zien hoe een vorige woningnood is opgelost, door onder meer het ombouwen van treinwagons. Dan heb je wellicht geen woning die aan alle eisen voldoet, maar waar je best een jaartje in kan verblijven in afwachting tot de goede woningen gebouwd zijn. Dit kan ook met andere dingen dan treinwagons natuurlijk. In ieder geval beter dan dakloosheid lijkt mij.

Zorgen dat overheids partijen elkaar niet tegenhouden zoals hier vlakbij. Gemeente heeft een plan voor 5000 woningen. Gaat de provincie dwarsliggen omdat ze op die locatie graag windmolens willen plaatsen. Echt zo'n gemiste kans.

Hier hebben ze het plan om honderden woningen te bouwen afgeschoten, in ruil daar van komen er huizen voor vluchtelingen. 🙄

Tuinfluiter schreef op 29-03-2024 om 08:23:

[..]

Als ouderen verhuizen naar een nieuw gebouwde woning dan zijn ze vaak meer kwijt dan de opbrengst van hun normale woning.

Er zijn veel te weinig levensloopbestendige woningen en geschikte appartementen daardoor zijn ze veel duurder dan de standaard eengezinswoning die verkocht wordt. Voor veel ouderen is het financieel niet haalbaar om op een goede manier kleiner te gaan wonen.


Eens! Mijn ouders (80+) wonen nog steeds in hun (sociale huur) eengezinswoning waar wij (3 kinderen) zijn geboren. Zij willen dolgraag kleiner en gelijkvloers wonen, maar gaan dan honderden Euros meer huur betalen per maand. Onmogelijk dus voor hen te verhuizen.

Beter zou de woningbouw hen laten verhuizen met behoud van de huidige huurprijs, zodat er weer een eengezinswoning vrijkomt.

Ysenda schreef op 28-03-2024 om 17:26:

niet van die enorme woonpaleizen van 150+ m²
Maar bescheiden, en daarmee betaalbaar, minder gebruik van resources en verbruik van energie.

Meer bouwen voor ouderen, maar ook het besef bij ouderen dat hun vermogen hun vermogen is om voor zichzelf te gebruiken en niet als kado voor de kinderen. Dus de erfbelasting omhoog zodat het aantrekkelijk wordt je vermogen ook aan jezelf te besteden en daarmee het verkopen en naar kleinere passender woonruimte te bevorderen.

Zorgen dat bij die woningen voor ouderen dan ook de voorzieningen zijn: winkels, zorg, en entertainment. Voordeel van zorg is ook dat de reistijden tussen de cliënten kleiner wordt en de zorg efficiënter verleend kan worden.

Niet alle ouderen laten een koopwoning achter of hebben überhaupt vermogen kunnen opbouwen.

Stimuleren dat sociale verhuurders mee gaan werken als volwassen, nog thuiswonende, kinderen het huurcontract van hun ouders over willen nemen.

Ik zie om me heen dat er veel arbeidsmigranten zijn die al decennia in Nederland wonen, jongvolwassen kinderen hebben en eigenlijk zelf graag terug willen naar het land van herkomst maar hier blijven omdat hun kinderen op straat komen te staan. Die kinderen zijn inmiddels volwassen, hebben inkomen dat binnen de inkomenseisen valt voor sociale woningbouw, hebben binding met de buurt. En verhuurders weigeren categorisch om die kinderen het huurcontract van hun ouders over te laten nemen onder het mom van "da's niet eerlijk".

Dus blijven die arbeidsmigranten zitten waar ze zitten, die kinderen blijven ingeschreven staan en het probleem blijft bestaan. Terwijl als de ouders weg "kunnen" naar hun land van herkomst, er weliswaar geen woning vrij komt maar wel een (of meer) woningzoekende(n) wegvalt/wegvallen.

Als kinderen de huurwoning van hun ouders over kunnen nemen, heeft dat m.i. meer voordelen: het milieu is er bij gebaat (geen verhuizing waarbij de oude woning in oorspronkelijke staat teruggebracht moet worden om dan door de nieuwe bewoners weer in de verf gezet te worden, geen vloer verwijderen omdat overnemen tegenwoordig door bijna geen enkele verhuurder nog wordt toegestaan, etc etc) en de saamhorigheid in de buurt blijft/verbetert (die oude buurvrouw die je toen je nog klein was opraapte van de straat als je met je fietsje gevallen was, daar doe je eerder een boodschapje voor dan voor iemand die je niet kent, daarvan heb je eerder in de gaten dat het niet goed gaat dan van iemand die je nooit spreekt).

Verhuurders worden door de overheid niet verboden om huurcontracten over te laten nemen (al doen ze graag alsof dat wel zo is) maar het vierkant weigeren wat nu gebeurt (zonder naar inkomen, binding met de buurt en redenen te kijken) is iets waar de overheid best wat mee zou kunnen doen.

Kersje schreef op 02-04-2024 om 23:58:

[..]

Eens! Mijn ouders (80+) wonen nog steeds in hun (sociale huur) eengezinswoning waar wij (3 kinderen) zijn geboren. Zij willen dolgraag kleiner en gelijkvloers wonen, maar gaan dan honderden Euros meer huur betalen per maand. Onmogelijk dus voor hen te verhuizen.

Beter zou de woningbouw hen laten verhuizen met behoud van de huidige huurprijs, zodat er weer een eengezinswoning vrijkomt.

Dat is nu nog eens een goed idee. Hier in de omgeving speelt deze problematiek in hoge mate. In onze wijk wonen heel veel 75-plussers alleen in een eengezinshuis. Financieel is het onmogelijk om te verhuizen naar gelijkvloers (om over het gebrek aan deze huizen nog maar niet te spreken)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 10:07 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 03-04-2024 om 09:20:

[..]

Dat is nu nog eens een goed idee. Hier in de omgeving speelt deze problematiek in hoge mate. In onze wijk wonen heel veel 75-plussers alleen in een eengezinshuis. Financieel is het onmogelijk om te verhuizen naar gelijkvloers (om over het gebrek aan deze huizen nog maar niet te spreken)

Financieel onmogelijk? Of vooral ongewenst? Hier pas mijn buren gesproken, die al jaren scheefwonen. Ze gingen echt niet verhuizen, dan moesten ze wel meer dan 1000 euro gaan betalen. Maar als je nog gewoon aan de voorwaarden van sociale huur voldoet, kun je ook verhuizen naar sociale huur met iets gelijksvloers. Hier krijg je dan zelfs voorrang als je een eengezinswoning achterlaat.

Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 10:07:

[..]

Financieel onmogelijk? Of vooral ongewenst? 

Volgens mij her laatste want dan moet je op andere gebieden inleveren. 

Mijn vader heeft het wel gedaan en is van 400 huur per maand naar 650netto  huur per maand gegaan, maar op een netto inkomen van zo'n 1600 per maand is dat een fors bedrag. 

Het woonplezier dat hij er voor terug gekregen heeft maakt dat overigens meer dan goed volgens hem. Maar financieel is er geen ruimte meer voor verre of regelmatige vakanties.

Hetzelfde geldt voor mij, ik ging met mijn hypotheek ook 400 netto per maand omhoog bij mijn laatste verhuizing (+ natuurlijk stijgende belasting en onderhoudskosten) dus voor mij ook geen verre vakanties meer voorlopig.  Als zoon straks de deur uit is en ik hier de steile trap niet meer op kan dan verhuis ik weer.

Ik denk dat je niet alleen naar de huurprijs moet kijken maar ook naar de energierekening.
Het verschil tussen de oude en nieuwe situatie is dan vaak minder groot dan je denkt.
Ik denk ook dat veel ouderen de hele verhuizing veel gedoe vinden en er daarom vanaf zien. Hulp op maat van de woningbouwvereniging kan dan een uitkomst zijn.
In sommige gebieden zijn ook haast geen geschikte appartementen voor ouderen. Ik ken aardig wat mensen die best willen verhuizen maar al geruime tijd aan het zoeken zijn zonder resultaat.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-04-2024 om 11:14 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 03-04-2024 om 11:06:

Ik denk dat je niet alleen naar de huurprijs moet kijken maar ook naar de energierekening.
Het verschil tussen de oude en nieuwe situatie is dan vaak minder groot dan je denkt.
Ik denk ook dat veel ouderen de hele verhuizing veel gedoe vinden en er daarom vanaf zien. Hulp op maat van de woningbouwvereniging kan dan een uitkomst zijn.
In sommige gebieden zijn ook haast geen geschikte appartementen voor ouderen. Ik ken aardig wat mensen die best willen verhuizen maar al geruime tijd aan het zoeken zijn zonder resultaat.

Tja nieuwbouw/appartementen is hier vaak stadsverwarming. Mijn conclusie is dat je dan meestal meer gaat betalen dan in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning waar je zelf controle hebt over je stookkosten.

Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 10:07:

[..]

Financieel onmogelijk? Of vooral ongewenst? Hier pas mijn buren gesproken, die al jaren scheefwonen. Ze gingen echt niet verhuizen, dan moesten ze wel meer dan 1000 euro gaan betalen. Maar als je nog gewoon aan de voorwaarden van sociale huur voldoet, kun je ook verhuizen naar sociale huur met iets gelijksvloers. Hier krijg je dan zelfs voorrang als je een eengezinswoning achterlaat.

Het zal er ook wel aan liggen wat het inkomen is. Mijn moeder en haar man zijn samen, dus ze kunnen wel duurder gaan wonen... met zijn tweeën. Maar als één van de twee wegvalt, dan gaat het wel lastig worden. Want voor 2 personen ontvangen ze 2.000 euro netto samen (plus klein pensioen), alleen zou het 1.500 euro zijn plus beiden een kleiner pensioen. Die 200 euro die ze meer aan huur gaan betalen, hakt er best wel in.


Daglichtlamp schreef op 03-04-2024 om 11:14:

[..]

Tja nieuwbouw/appartementen is hier vaak stadsverwarming. Mijn conclusie is dat je dan meestal meer gaat betalen dan in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning waar je zelf controle hebt over je stookkosten.

Blijft inderdaad lastig in mijn woonomgeving weinig stadsverwarming daarom kijk ik er waarschijnlijk anders tegen aan.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.