Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-06-2025 om 16:00
Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer
We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer
Peiling
Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
Tuinfluiter
21-06-2025 om 19:09
Geen wapens leveren heb ik geen moeite mee maar het standpunt over iron dome is voor mij een brug te ver.
Yumi
21-06-2025 om 19:18
Tuinfluiter schreef op 21-06-2025 om 18:58:
[..]
Wij ( mijn man en ik ) dus absoluut niet. We vinden Netanyahu en zij beleid echt vreselijk maar met de Joods Christelijke familie achtergrond van mijn man gruwelen we van deze motie. We stemmen beide al heel lang PvdA (eigenlijk nog nooit anders gedaan) maar gaan zeer waarschijnlijk overstappen naar het CDA. Hoe kun als PvdA je trouwe kiezer van je vervreemden.
Wij vinden normaal gesproken thema's als volksgezondheid, volkshuisvesting en onderwijs erg belangrijk maar wij zijn nu echt geshockeerd.
Misschien dat de peiling je enigszins geruststelt, het merendeel wil
GL en PvdA niet in de volgende regering hebben.
Kiezers staan massaal negatief ten opzichte van GroenLinks/PvdA in de regering, zoals de volgende grafiek laat zien.

Tuinfluiter
21-06-2025 om 19:35
Yumi schreef op 21-06-2025 om 19:18:
[..]
Misschien dat de peiling je enigszins geruststelt, het merendeel wil
GL en PvdA niet in de volgende regering hebben.
Kiezers staan massaal negatief ten opzichte van GroenLinks/PvdA in de regering, zoals de volgende grafiek laat zien.
Tja tot voor kort wilde ik dat wel maar ik gruwel van die motie. Ik ben gematigd links en heb ook affiniteit met de standpunten van het CDA maar een rechts kabinet zoals het vorige vind ik dus ook niets. Heel veel gedoe over asiel en arbeidsmigratie terwijl ik zoveel andere problemen en uitdagingen in ons land zie.
absor
21-06-2025 om 21:26
Ik stem cu maar hoop niet dat ze moeten regeren
Maar wat is er nu nog over? Absoluut geen pvv meer, die heeft nul komma nul capaciteiten. Maar pvda gl is voor mij nu ook klaar
ik hoop dan maar op 76 zetels voor cda met ja met wie o wie?
Yumi
21-06-2025 om 22:49
Tuinfluiter schreef op 21-06-2025 om 19:35:
[..]
Tja tot voor kort wilde ik dat wel maar ik gruwel van die motie. Ik ben gematigd links en heb ook affiniteit met de standpunten van het CDA maar een rechts kabinet zoals het vorige vind ik dus ook niets. Heel veel gedoe over asiel en arbeidsmigratie terwijl ik zoveel andere problemen en uitdagingen in ons land zie.
Zoals je in die grafiek kunt zien, sta je niet alleen. Veel mensen gruwelen tegen deze motie.
Yumi
21-06-2025 om 22:49
’Verdrietig, verbijsterd en vol walging’: Holocaustoverlevende Samuel (83) zegt na 65 jaar zijn PvdA-lidmaatschap op
Amsterdam - „Verdrietig. Verbijsterd. Vol walging.” Zo kijkt Samuel de Leeuw (83), Holocaustoverlevende en voormalig kranslegger op de Dam, terug op het congres van PvdA/GL deze zaterdag in Nieuwegein. Daar werd zijn motie om Nederlandse steun aan het Israëlische verdedigingssysteem Iron Dome te behouden, resoluut weggestemd. De Leeuw was mede-indiener van die motie. Voor hem was dit het breekpunt.
De Leeuw is medeoprichter van een werkgroep van Joodse leden binnen de partij. „We hebben meerdere keren met Timmermans en Piri aan tafel gezeten. Mooie woorden, toezeggingen, beloftes. En vervolgens niks. We werden genegeerd. Steeds opnieuw.”
Antisemitisme GroenLinks
Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”
’Verdrietig, verbijsterd en vol walging’: Holocaustoverlevende Samuel (83) zegt na 65 jaar zijn PvdA-lidmaatschap op | De Telegraaf
Herfstappeltaart
23-06-2025 om 19:10
Ik heb vanmiddag zitten kijken op 24-politiek en daar was ook een holocoast-overlever. een hele oude, maar strijdbare man. Hij was het ontzettend eens met de motie van Piri.
Ook kwam Laura Bromet aan het woord, (Joods) die aan haar opa heeft gevraagd wat hij ervan vond dat zij de motie heeft gesteund. Zijn antwoord was "heel goed, eindelijk gebeurt er iets, ik wacht daar al heel lang op ".
Er zijn zoveel mensen, zoveel meningen. En waar de Telegraaf staat weet ook iedereen volgens mij.
Gelukkig is er in de partij plaats voor alle standpunten. Timmermans doet niet anders dan oproepen tot het respecteren van elkaars mening en het vasthouden van elkaar. Er wordt democratisch gekozen en natuurlijk zijn er dan altijd "verliezers" die er niet mee kunnen omgaan dat hun standpunt het niet heeft gewonnen in de stemming. Helaas, zo werkt het.
Alice12
23-06-2025 om 19:28
Herfstappeltaart schreef op 23-06-2025 om 19:10:
Ik heb vanmiddag zitten kijken op 24-politiek en daar was ook een holocoast-overlever. een hele oude, maar strijdbare man. Hij was het ontzettend eens met de motie van Piri.
Ook kwam Laura Bromet aan het woord, (Joods) die aan haar opa heeft gevraagd wat hij ervan vond dat zij de motie heeft gesteund. Zijn antwoord was "heel goed, eindelijk gebeurt er iets, ik wacht daar al heel lang op ".
Er zijn zoveel mensen, zoveel meningen. En waar de Telegraaf staat weet ook iedereen volgens mij.Gelukkig is er in de partij plaats voor alle standpunten. Timmermans doet niet anders dan oproepen tot het respecteren van elkaars mening en het vasthouden van elkaar. Er wordt democratisch gekozen en natuurlijk zijn er dan altijd "verliezers" die er niet mee kunnen omgaan dat hun standpunt het niet heeft gewonnen in de stemming. Helaas, zo werkt het.
Waarom is wat de PvdA/ GroenLinks wil ( duizenden en duizenden mensen weerloos maken omdat je de regering verschrikkelijk vindt) anders dat wat Israël met Hamas doet. ( duizenden mensen weeeloos maken omdat je Hamas wil verslaan) De PVDA is geen haar beter dan die regering van Israel
Herfstappeltaart
23-06-2025 om 19:40
Alice12 schreef op 23-06-2025 om 19:28:
[..]
Waarom is wat de PvdA/ GroenLinks wil ( duizenden en duizenden mensen weerloos maken omdat je de regering verschrikkelijk vindt) anders dat wat Israël met Hamas doet. ( duizenden mensen weeeloos maken omdat je Hamas wil verslaan) De PVDA is geen haar beter dan die regering van Israel
De PvdA wil geen wapens meer leveren aan een land wat de internationale rechtsorde schendt. En terecht wat mij betreft. Israël is op dit moment de agressor.
felija
23-06-2025 om 20:05
Herfstappeltaart schreef op 23-06-2025 om 19:40:
[..]
De PvdA wil geen wapens meer leveren aan een land wat de internationale rechtsorde schendt. En terecht wat mij betreft. Israël is op dit moment de agressor.
Maar zijn het dan niet voornamelijk de burgers van Israël die worden getroffen door deze motie? Waarom geen beperkt wapenembargo? Zodat de luchtafweer van Israël wel kan blijven voortbestaan?
Miraval
23-06-2025 om 20:24
Ik vind de motie echt een kansloze actie, bedoeld om te polariseren. Precies wat Wilders doet met zijn migratiestanspunten. En wederom gaat het nergens anders over.
Daarnaast weet Piri dondersgoed wat het gevolg zal zijn van het wegvallen van de Iron Dome aangezien ze dit zelf een aantal weken terug op haar instagram heeft gezet. De motie is alleen gedaan om de achterban van GL tevreden te stellen.
En dan zo'n dom wijf als Sabine Scharwachter die nog even olie op het vuur gooit op X, nee dat is echt goeie reclame voor je partij.
Alice12
23-06-2025 om 20:45
Herfstappeltaart schreef op 23-06-2025 om 19:40:
[..]
Dus om de regering te straffen laat je de burgers stikken. Die mogen van meneer Timmermans en mevrouw Piri letterlijk sterven. Dan ben je geen haar beter als de regering waar je zo op tegen bent.
Citroengraag
23-06-2025 om 21:03
Sigrid Kaag had over dat wapenembargo gisteren in (1vandaag, help me, ieder geval npo1) een heel mooi genuanceerd antwoord op wat Groenlinks/pvda wil. Dat het vooral niet de juiste discussie is die je nu wil voeren en het de burgers in Gaza niet helpt. Los van de omstandigheden daar, waar ze als VN-gezant uitgebreid op inging.
Bizar genoeg precies nadat man en ik tegen elkaar zeiden: je moet toch midden-oostendeskundige zijn of daar jaren hebben gewoond om hier nog iets zinnigs over te zeggen...
Zorroo
23-06-2025 om 21:06
Citroengraag schreef op 23-06-2025 om 21:03:
Sigrid Kaag had over dat wapenembargo gisteren in (1vandaag, help me, ieder geval npo1) een heel mooi genuanceerd antwoord op wat Groenlinks/pvda wil. Dat het vooral niet de juiste discussie is die je nu wil voeren en het de burgers in Gaza niet helpt. Los van de omstandigheden daar, waar ze als VN-gezant uitgebreid op inging.
Bizar genoeg precies nadat man en ik tegen elkaar zeiden: je moet toch midden-oostendeskundige zijn of daar jaren hebben gewoond om hier nog iets zinnigs over te zeggen...
Dat was in Buitenhof.
Citroengraag
23-06-2025 om 21:09
Zorroo schreef op 23-06-2025 om 21:06:
[..]
Dat was in Buitenhof.
Dank je!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.