Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer

We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer

Peiling

Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
210 stemmen
5%
37%
9%
0%
9%
1%
13%
6%
0%
8%
0%
0%
3%
3%
2%
0%
2%

Zilver_gray schreef op 04-06-2025 om 12:39:

En dan toch maar stug op hem blijven stemmen. Een stem op Wilders is gewoon een weggegooide stem. Zonde! Vraag me af wiens bord voor het hoofd zo groot en breed is dat ze op hem blijven stemmen.

Dat realiseren PVV-stemmers zich wel. Wilders heeft de verkiezingen gewonnen omdat Yesilgoz de deur voor de PVV heeft opengezet. Daar zaten heel veel mensen bij die anders niet stemden. De meesten zullen de mythe geloven dat Wilders door tegenwerking niets heeft kunnen bereiken. Daarvan gaan er veel niet meer stemmen. Waar gaat al die onvrede straks heen. Ik vraag me af wat hij met deze move heeft willen bereiken. Wil hij gewoon weer achter over kunnen leunen en lekker kunnen treiteren zonder een club gekkies aan te hoeven sturen?

Of wil hij echt  MP  worden? Dystopisch horrorfantasie is dat ie a la Trump  5 jaar geleden een verkiezingsnederlaag niet pikt en aanhangers via X oproept  Binnenhof te bestormen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-06-2025 om 17:38

Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 17:06:

[..]

Schoof had in zijn appreciatie een heleboel mitsen en maren, dus ik denk zelf dat het op zijn vroegst toch 8 oktober zal zijn. Halen ze 8 niet, dan wordt het i.v.m. herstvakantie gelijk de 29ste. Dus ik denk dat 8 oktober het steven wordt.

Al heb ik geen idee hoe dat dan moet met het verkiezingsreces van meestal zo'n drie weken wat vaak voor de verkiezingen is. Dat zou dan direct na Prinsjesdag moeten ingaan, maar wanneer doe je dan de debatten na Prinsjesdag?

op de nos staat nu 29 oktober is het advies

https://nos.nl/artikel/2569959-advies-kiesraad-tweede-kamerverkiezingen-op-woensdag-29-oktober

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-06-2025 om 17:41 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 04-06-2025 om 17:38:

[..]

op de nos staat nu 29 oktober is het advies

https://nos.nl/artikel/2569959-advies-kiesraad-tweede-kamerverkiezingen-op-woensdag-29-oktober

Dan zit er gewoon nog meer tijd tussen dan bij de vorige val in 2023, ik zou het teleurstellend vinden. Andere landen doen het in drie weken, onze wettelijke termijnen zijn langer, maar dan hoeven we ze toch nog niet extra op te rekken.

Wat een onzinnige redenen ook, training stembureau medewerkers: dat is een e-learning die je in een middag kunt doen. Stembureaulocaties: genoeg verkiezingen geweest afgelopen jaren, dat hoeft echt niet elk jaar anders. 

Partijen die zich moeten voorbereiden: willen ze nu echt zaken heel anders dan twee jaar geleden? Of kunnen verkiezingsprogramma's grotendeels wel hergebruikt worden? 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-06-2025 om 17:44

Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 17:41:

[..]

Dan zit er gewoon nog meer tijd tussen dan bij de vorige val in 2023, ik zou het teleurstellend vinden. Andere landen doen het in drie weken, onze wettelijke termijnen zijn langer, maar dan hoeven we ze toch nog niet extra op te rekken.

https://nos.nl/collectie/13996/artikel/2569955-kunnen-verkiezingen-echt-niet-eerder-dan-eind-oktober

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-06-2025 om 17:57 Topicstarter

Eigenlijk zou 10 september ideaal geweest zijn.  Dan kan het verkiezingsreces grotendeels samenvallen met het zomerreces en verliezen we zo weinig mogelijk kostbare tijd. Maar ook al zou dat passen binnen de procedures van de kieswet zoals we die hebben afgesproken, verkiezingen al na net meer dan 3 maanden  na een kabinetsval is zo ongeveer een revolutie in Nederland.

Alhoewel: met 29 oktober kan het verkiezingsreces grotendeels samenvallen met het herfstreces, dus wat dat betreft is 29 oktober beter dan drie weken eerder.

absor schreef op 04-06-2025 om 16:43:

een pvv stemmer moet zich realiseren dat hij op een partij stemt en niet op een persoon. Valt wilders om wat voor reden dan ook uit, sta je dan nog steeds achter die partij?
wie zien aan de peilingen hoe dat voor nsc geldt
We zagen het ook toen pim fortuyn geliquideerd werd ver voordat hij uberhaupt nog maar wat had kunnen opbouwen. Uit eerbetoon stemden mensen op de lpf maar wat kregen ze? Clowns. Herinnert u zich nawijn nog of heinsbroek?
dit is bij de pvv ook. Fleur agema ach het ministerschap was ver boven haar pet. Twitterend tijdens een kamerdebat. En nu ook, ze twitterde een foto van zichzelf lachend met een verhuisdoos met de tekst erbij; lieve mensen met de zorg komt het wel goed ♥️. Nou geloof me. Als er niet snel wat gebeurd komt dat helemaal niet goed. Dat zeggen alle voorspellingen

Van coenradie hoop ik dat ze gewoon snel weer lid wordt van de vvd

Wilders is het enige lid van de partij. Zonder Wilders is er geen PVV. 

kenfan schreef op 04-06-2025 om 17:30:

[..]

Dat realiseren PVV-stemmers zich wel. Wilders heeft de verkiezingen gewonnen omdat Yesilgoz de deur voor de PVV heeft opengezet. Daar zaten heel veel mensen bij die anders niet stemden. De meesten zullen de mythe geloven dat Wilders door tegenwerking niets heeft kunnen bereiken. Daarvan gaan er veel niet meer stemmen. Waar gaat al die onvrede straks heen. Ik vraag me af wat hij met deze move heeft willen bereiken. Wil hij gewoon weer achter over kunnen leunen en lekker kunnen treiteren zonder een club gekkies aan te hoeven sturen?

Of wil hij echt MP worden? Dystopisch horrorfantasie is dat ie a la Trump 5 jaar geleden een verkiezingsnederlaag niet pikt en aanhangers via X oproept Binnenhof te bestormen.

Dit soort dingen houden mij ook bezig. Ik vrees het ergste.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-06-2025 om 19:00 Topicstarter

Uit het blog van Trouw https://www.trouw.nl/politiek/live-val-kabinet-tweede-kamer-wil-zo-snel-mogelijk-verkiezingen~ba7999a1/:
Wie rechts wil stemmen maar geen risico wil lopen om weer langs de zijlijn te belanden kan bij JA21 terecht, zegt Eerdmans. "Ik denk dat wij straks degelijke mensen kunnen leveren, met bestuurservaring, die niet weglopen als het moeilijk wordt."

Hint hij hierbij op de overkomst van Coenradie? Zoveel bestuurlijke ervaring zit er toch niet bij JA21? 

Coenradie doet me heel erg denken aan Amy van Amy's Bakery uit de  Kitchen Nightmares serie. Ik zou haar niet in mijn ploeg willen als ik in de politiek zat. Echt een opportunist die als ze iets beters tegenkomt, over zal stappen.

amy_bouzaglo2.jpg

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-06-2025 om 19:37 Topicstarter

Heb je ook naar haar geluisterd in Kamerdebatten? Ze maakt absoluut geen beleid waar ik het mee eens ben, veel te rechts. Maar ze komt wel heel betrokken en kundig over.

Natuurlijk moet je kundig zijn maar loyaliteit is ook onmisbaar. 
Ik denk dat ze de PVV gebruikte om zich in de kijker te spelen.

Ze zal wel kundig zijn in de betekenis van: haar vak goed geleerd hebben zodat ze weinig fouten zou maken. Maar ze ging wel heel erg haar eigen gang. Ministers mogen dat, natuurlijk, maar je loopt dan het gevaar dat anderen dat zien en toch liever een minister willen die het partijstandpunt meer vertolkt. Zo'n los eigengereid projectiel kan erg ongemakkelijk zijn.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-06-2025 om 19:57

los eigengereid projectiel? Waar heb je het in vredesnaam over? 

rionyriony schreef op 04-06-2025 om 19:56:

Natuurlijk moet je kundig zijn maar loyaliteit is ook onmisbaar.
Ik denk dat ze de PVV gebruikte om zich in de kijker te spelen.

Ze zal wel kundig zijn in de betekenis van: haar vak goed geleerd hebben zodat ze weinig fouten zou maken. Maar ze ging wel heel erg haar eigen gang. Ministers mogen dat, natuurlijk, maar je loopt dan het gevaar dat anderen dat zien en toch liever een minister willen die het partijstandpunt meer vertolkt. Zo'n los eigengereid projectiel kan erg ongemakkelijk zijn.

Waarom zou een staatssecretaris die niet bij de PVV zat, maar alleen door de PVV gevraagd is om in het kabinet plaats te nemen (omdat ze zelf niet genoeg vakmensen hadden) loyaal moeten zijn? Aan wie dan? Wilders, die haar heeft laten vallen?

Ik ga gewoon weer SP stemmen en me niet meer laten verleiden door een soort nieuwe hype (wat ik bij NSC heb gedaan). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.