Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer

We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer

Peiling

Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
210 stemmen
5%
37%
9%
0%
9%
1%
13%
6%
0%
8%
0%
0%
3%
3%
2%
0%
2%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 16:01 Topicstarter

Ik twijfel nog een beetje, maar op dit moment denk ik toch weer CU (maar als het CDA misschien het grootst wordt, ga ik nog switchen).

Normaal stem ik tegenwoordig op Partij voor de Dieren. Maar waarschijnlijk ga ik strategisch kiezen voor PvdA/Groenlinks.

Ik hoop dat BIJ1 weer mee doet en deze keer genoeg stemmen krijgt. Anders zou ik het niet weten

In de pol heb ik gestemd voor CDA. Afhankelijk van de programma's en de campagne kan ik nog switchen. Op duur moment vind ik Bontenbal erg sterk en CDA is een normale partij met gematigde ideeën. Behalve alle populisten (BBB, PVV, FvD, en wat we in eerdere jaren allemaal al hebben gehad) heb ik op alle partijen gestemd bij verkiezingen in vroeger jaren. Mijn keuze is dan gebaseerd op het programma en hoe het gaat in de campagne. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 16:33 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-06-2025 om 16:16:

In de pol heb ik gestemd voor CDA. Afhankelijk van de programma's en de campagne kan ik nog switchen. Op duur moment vind ik Bontenbal erg sterk en CDA is een normale partij met gematigde ideeën. Behalve alle populisten (BBB, PVV, FvD, en wat we in eerdere jaren allemaal al hebben gehad) heb ik op alle partijen gestemd bij verkiezingen in vroeger jaren. Mijn keuze is dan gebaseerd op het programma en hoe het gaat in de campagne.

Tegen de tijd dat de programma's er zijn maak ik wel weer een nieuwe poll.

Ik ga op GL/PvdA stemmen. Dat doe ik al jaren, ik begon oorspronkelijk bij de PSP. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-06-2025 om 16:47

ik heb nu cda gestemd in de pol, maar kan ook PvdA/GL worden

Ik had het veel liever niet zien gebeuren maar ik begrijp wel dat Wilders niet meer akkoord gaat met de slappe lijn van het kabinet en zich teruggetrokken heeft.

Ik denk dat ik stem op een partij die werk maakt van:

1. zover mogelijk terugdringen van immigratie (en dat is niet een klein beetje maar dicht bij 100% behoudens enkele uitzonderingen).
2. een zeer sterke defensie

Vorige keer op Omtzigt gestemd die me eigenlijk teleurgesteld heeft, al tijdens de maak van het nieuwe kabinet. Vroonhoven kan ik wel schieten. Die onbegrijpelijke glimlach; brr. Valt bij mij heel slecht. Mocht de PVV meedoen dan maakt deze bij mij een kans, en anders zal het wel een andere partij worden, die vermoedelijk nog opgericht moet worden. Want het gat in de kiezersmarkt blijf gewoon bestaan. Ik laat me graag verrassen.

De VVD neem ik niet serieus op deze punten. Ben ik ook niet rijk genoeg voor.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 17:17 Topicstarter

rionyriony schreef op 03-06-2025 om 17:13:

Ik had het veel liever niet zien gebeuren maar ik begrijp wel dat Wilders niet meer akkoord gaat met de slappe lijn van het kabinet en zich teruggetrokken heeft.

Ik denk dat ik stem op een partij die werk maakt van:

1. zover mogelijk terugdringen van immigratie (en dat is niet een klein beetje maar dicht bij 100% behoudens enkele uitzonderingen).
2. een zeer sterke defensie

Vorige keer op Omtzigt gestemd die me eigenlijk teleurgesteld heeft, al tijdens de maak van het nieuwe kabinet. Vroonhoven kan ik wel schieten. Mocht de PVV meedoen dan maakt deze bij mij een kans, en anders zal het wel een andere partij worden, die vermoedelijk nog opgericht moet worden. Want het gat in de kiezersmarkt blijf gewoon bestaan. Ik laat me graag verrassen.

De VVD neem ik niet serieus op deze punten. Ben ik ook niet rijk genoeg voor.

Pas je niet bij JA21? 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 17:17:

[..]

Pas je niet bij JA21?

Dat is een goede vluchtheuvel als er verder niets is, komt stabiel over, maar de ontwikkelingen wacht ik af. Er kan nog zoveel gebeuren in de aanloop naar verkiezingen.

Is het al zeker dat er nieuwe verkiezingen komen? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 17:28 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 03-06-2025 om 17:24:

Is het al zeker dat er nieuwe verkiezingen komen?

Ja. De drie grootste partijen zijn voor, dat is een kamermeerderheid.

ik stem zeer waarschijnlijk net als vorige keer PvdD. Het enige wat me aan het twijfelen brengt is hun rare standpunt in de pensioendiscussie recent. Nog even laten bezinken.

Ik heb gekozen voor niet. Want ik weet het ff niet meer en ben er eigenlijk ook wel klaar mee. Het kleuterklasniveau van de ministers, het gesteggel, het niet op normale wijze tot een compromis kunnen komen.  Bovendien weet ik ook echt niet meer waarop ik moet stemmen.  Er is geen enkele partij waarin ik me echt helemaal in kan vinden.  Ze hebben allemaal wel  dealbrekenende dingen waar ik niet achter sta.
Ik geef t maar gewoon op denk. En dat voor iemand die altijd  heeft gezegd: je moet wel stemmen hoor want dat is belangrijk!!
Maar voel me niet bepaald  als " volk " vertegenwoordigd.  Ze zitten er puur voor zichzelf. En voor het ( wacht ) geld.

Courage schreef op 03-06-2025 om 16:03:

Normaal stem ik tegenwoordig op Partij voor de Dieren. Maar waarschijnlijk ga ik strategisch kiezen voor PvdA/Groenlinks.

strategisch stemmen is in Nederland niet zo zinvol: kleine partijen hebben ook kans op een zetel.
(in Engeland gaat een stem op een kleine partij verloren. En als je maar 1 zetel hebt (bijvoorbeeld bij presidentsverkiezingen) is dat ook zo. In Nederland is dat beter geregeld.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.