Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Daglichtlamp
30-05-2026 om 10:43
Niemand heeft het nog over de mensen in Iran, terwijl het niet anders kan dan dat de tegenstanders van het regime nu nog harder onderdrukt worden.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/trump-heeft-lesje-in-nederigheid-gekregen-de-vs-staan-er-nu-slechter-voor-dan-iran~b4397efc/
Gesteld dat beide landen het memorandum inderdaad tekenen, dan gaan de Amerikanen de onderhandelingen in met een bescheiden eisenpakket. Over het Iraanse raketprogramma wordt met geen woord meer gesproken, noch over de steun van Teheran aan Hamas, Hezbollah en de Houthi’s. Die eisen zijn op een zijspoor gerangeerd. Het wisselgeld is op. Regime change is al helemaal niet aan de orde.
Tot 28 februari hadden de Amerikanen een formidabele stok achter de deur: de militaire macht van het sterkste leger ter wereld, aangevuld met het vakmanschap van de Israëlische strijdkrachten.
------------
De VS kunnen aan de onderhandelingstafel nog altijd dreigen de oorlog te hervatten. Dat zal echter minder indruk maken dan voorheen, gezien het povere resultaat van de eerste oorlogsronde. Bovendien hebben ook de VS veel wapentuig verloren. Met name de voorraden afweersystemen en kruisraketten zijn zodanig geslonken dat de VS wapenleveranties aan Taiwan pauzeren, om zelf voldoende munitie te hebben in het Midden-Oosten. De verdediging van Taiwan tegen China wordt daarmee penibel.
--------------
Een ideologisch bankroet regime is nieuw leven ingeblazen. Avond aan avond worden in Teheran aanhangers gemobiliseerd, met hun vlaggen en leuzen. Een deel van de Iraanse bevolking is het nationalistische kamp in gebombardeerd. De oorlog heeft in Iran een nieuwe generatie leiders aan de macht gebracht: jonger, daadkrachtiger en radicaler.
--------------
‘De oorlog is een strategisch fiasco, een kolossale mislukking’, zei Danny Citrinowicz, Iranexpert van het Instituut voor Nationale Veiligheidsstudies in Tel Aviv, woensdag in het eerdergenoemde webinar. ‘Deze oorlog heeft niets goeds opgeleverd.’
rionyriony
04-06-2026 om 10:11
Ja, zo zien die anti-Trumpisten dat. Voor hen is dat belangrijk want er is nog woede over de tarieven en vooral houden ze niet van een grote machtige weinig fijnbesnaarde olifant in de porseleinwinkel terwijl ze een zachte begripvolle lieverd en financier van hun defensie verwachtten.
Ik zie alles als macht, kracht, en tactieken om die groter te maken zodat je veiliger bent en blijft.
Ik hoef Trump niet als echtgenoot of als persoonlijke vriend, dus ik beoordeel hem niet op een zacht lief gezicht, begrip tonen en hulpvaardigheid. Maar als baas van een groot land zal hij proberen een maximale rol te spelen om te voorkomen dat een ander de leidende rol krijgt en Amerika voortaan naar diens pijpen moet dansen.
Vind artikelen zoals "Trump geeft Netanyahu ervan langs en Iran juicht" dan ook erg simpel en naïef. Reken maar dan dit bestudeerd is en een bepaald effect beoogt. En dat Amerika al drie zetten vooruit denkt.
PensioNada
04-06-2026 om 10:27
rionyriony schreef op 04-06-2026 om 10:11:
Ja, zo zien die anti-Trumpisten dat. Voor hen is het belangrijk want er is nog woede over de tarieven en vooral houden ze niet van een grote machtige weinig fijnbesnaarde olifant in de porseleinwinkel terwijl ze een zachte begripvolle lieverd en financier van hun defensie verwachtten.
Ik zie alles als macht, kracht, en tactieken om die groter te maken zodat je veiliger bent en blijft.
Ik hoef Trump niet als echtgenoot of als persoonlijke vriend, dus ik beoordeel hem niet op een zacht lief gezicht, begrip tonen en hulpvaardigheid. Maar als baas van een groot land zal hij proberen een maximale rol te spelen om te voorkomen dat een ander de leidende rol krijgt en Amerika voortaan naar diens pijpen moet dansen.
Vind artikelen zoals "Trump geeft Netanyahu ervan langs en Iran juicht" dan ook erg simpel en naïef. Reken maar dan dit bestudeerd is en een bepaald effect beoogt. En dat Amerika al drie zetten vooruit denkt.
Nou dat drie zetten vooruit denken, zie ik tot op heden niet terug in het beleid rondom deze illegale oorlog van het Trump-regime. Besef wel dat deze oorlog ook naar Amerikaanse maatstaven illegaal is. Binnen 60 dagen moet de Amerikaanse president toestemming hebben van het parlement om oorlog te voeren en die toestemming heeft Trump nooit gekregen. Wat die voorliefde met sterke leiders brengt, zien we in Rusland, waar Putin zijn land in een zinloze oorlog heeft getrokken. We hebben het in Hongarije gezien waar het autocratische bewind gepaard ging met enorme corruptie, etc. Ik woon liever in een wat stroperige democratie dan in een autocratie.
Gebruikersnaaminvullen
05-06-2026 om 22:57
rionyriony schreef op 04-06-2026 om 10:11:
Ja, zo zien die anti-Trumpisten dat. Voor hen is dat belangrijk want er is nog woede over de tarieven en vooral houden ze niet van een grote machtige weinig fijnbesnaarde olifant in de porseleinwinkel terwijl ze een zachte begripvolle lieverd en financier van hun defensie verwachtten.
Hoeveel financiert Trump precies aan de defensie van andere landen? En misschien kun je ook vertellen waarom de VS beter af zou zijn als ze Navo verlaten?
Ik verwacht geen antwoord van je, maar ik laat me verrassen.
Trump is boos op Navo, boos dat de Navo landen zich niet wilde mengen in een illegale oorlog. Trump weet ook niet zo goed waar Navo voor is, hij lijkt niet te willen begrijpen dat het een defensieve organisatie is die klaar staat als een Navo land wordt aangevallen. En niet zoals bij Iran zelf een illegale oorlog beginnen. Trump vergeet ook dat de Navo landen 20+ jaar aan hun zijde hebben gevochten in Afghanistan, waarbij deze landen ook militairen hebben verloren. Dit gaat niet over een EU die heel boos zou zijn over de importtarieven. Dit gaat veel verder dan dat.
rionyriony
06-06-2026 om 07:33
Iran lijkt momenteel permanent onder curatele te worden gesteld door blijvende aanwezigheid van de Amerikanen. Misschien is dat ook wel het verstandigste. Zo heb je maximale controle.
Ik denk zelfs als de Democraten hierna winnen (wat normaal is zo'n golfbeweging in stemgedrag want er is altijd iets wat men niet gekregen heeft en de kiezers zijn kort van memorie over wat men wél heeft gekregen), die het nut zullen zien van permanente druk. Want je kan door godsdienstwaan gedreven leiders nooit echt vertrouwen. Maar als die dat niet doen en het belastinggeld gaan investeren in hernieuwde uitbreiding van instanties, dan ziet het er wel somber uit.
Maar wat zich daar "Democraten" noemt is nog niet even dolgedraaid daar als de zogenoemde "Democraten" hier die alle democratie aan hun laars lappen. Ik denk niet dat het daar zover komt.
Gebruikersnaaminvullen
06-06-2026 om 22:37
rionyriony schreef op 06-06-2026 om 07:33:
Iran lijkt momenteel permanent onder curatele te worden gesteld door blijvende aanwezigheid van de Amerikanen. Misschien is dat ook wel het verstandigste. Zo heb je maximale controle.
Ik denk zelfs als de Democraten hierna winnen (wat normaal is zo'n golfbeweging in stemgedrag want er is altijd iets wat men niet gekregen heeft en de kiezers zijn kort van memorie over wat men wél heeft gekregen), die het nut zullen zien van permanente druk. Want je kan door godsdienstwaan gedreven leiders nooit echt vertrouwen. Maar als die dat niet doen en het belastinggeld gaan investeren in hernieuwde uitbreiding van instanties, dan ziet het er wel somber uit.
Maar wat zich daar "Democraten" noemt is nog niet even dolgedraaid daar als de zogenoemde "Democraten" hier die alle democratie aan hun laars lappen. Ik denk niet dat het daar zover komt.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met Amerikanen en wat ze wel hebben gekregen aan de hand van alle trump's verkiezingsbeloften?
En wat lappen democraten aan democratie in Nederland aan hun laars?
Gebruikersnaaminvullen
09-06-2026 om 22:08
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-06-2026 om 22:37:
[..]
Kun je uitleggen wat je bedoelt met Amerikanen en wat ze wel hebben gekregen aan de hand van alle trump's verkiezingsbeloften?
En wat lappen democraten aan democratie in Nederland aan hun laars?
Hm, blijkbaar gebruikt RR het forum als dagboek.
Handschoenvrouw
15-06-2026 om 15:00
Wat een geweldige vrede heeft president Trump weten uit te onderhandelen met Iran. Echt, wát een dealmaker! Dit stabiele genie schaakt in 4d op 32 borden tegelijkertijd en wint altijd.

Zorroo
15-06-2026 om 15:15
Hij zal het ongetwijfeld weer zo brengen, 'The best deal ever made by the most world-class dealmaker ever'. Het is zo vermoeiend en je kan je er dood aan ergeren maar zijn volgers trappen er toch wel in.
Zilver_gray
15-06-2026 om 15:37
Ik vraag me af of Israël daar ook in mee zal gaan;
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6399446/israel-trekt-zich-niet-terug-uit-libanon-en-zaait-twijfel-over-akkoord-vs-en-iran.html#nujij
Zilver_gray
15-06-2026 om 21:34
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-06-2026 om 21:22:
Volgende stop voor trump, Cuba
https://www.youtube.com/watch?v=eVMP5-LtUlg
Lijkt alsof hij elke regering die hem niet zint omver wil werpen.
Trump en Rubio voeren druk op
Welke precieze plannen Trump met Cuba heeft, blijft onduidelijk. Maar het is overduidelijk dat hij en zijn regering het communistische regime weg willen, als het moet met geweld.
"Ik geloof echt dat ik de eer zal hebben om Cuba op een of andere manier in te nemen. Dat zou een grote eer zijn", zei Trump in maart. "Of ik het nu bevrijd of inneem. Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil, als ik eerlijk mag zijn. Het is een erg verzwakt land."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/22/cuba-verenigde-staten-oplopende-spanning/
Gebruikersnaaminvullen
15-06-2026 om 22:05
Zilver_gray schreef op 15-06-2026 om 21:34:
[..]
Lijkt alsof hij elke regering die hem niet zint omver wil werpen.
Trump en Rubio voeren druk op
Welke precieze plannen Trump met Cuba heeft, blijft onduidelijk. Maar het is overduidelijk dat hij en zijn regering het communistische regime weg willen, als het moet met geweld.
"Ik geloof echt dat ik de eer zal hebben om Cuba op een of andere manier in te nemen. Dat zou een grote eer zijn", zei Trump in maart. "Of ik het nu bevrijd of inneem. Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil, als ik eerlijk mag zijn. Het is een erg verzwakt land."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/22/cuba-verenigde-staten-oplopende-spanning/
De oorlog met Iran viel al heel slecht bij zijn eigen achterban, nog een oorlog zou hem wel eens de kop kunnen kosten. Ik krijg steeds meer het idee dat hij grote "projecten" uitzoekt als afleiding van de Epstein files.
Zilver_gray
15-06-2026 om 22:11
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-06-2026 om 22:05:
[..]
De oorlog met Iran viel al heel slecht bij zijn eigen achterban, nog een oorlog zou hem wel eens de kop kunnen kosten. Ik krijg steeds meer het idee dat hij grote "projecten" uitzoekt als afleiding van de Epstein files.
Ja daar hoor je nu bitter weinig over inderdaad!
Joszy
16-06-2026 om 08:04
Ik ben blij dat de oorlog stopt in Iran. Maar het Iraanse volk is er niks mee opgeschoten. De Straat van Hormuz gaat weer open (die wás open) maar nu moeten schepen gaan betalen, Iran heeft nog steeds wapens... Zoveel mensenlevens vernietigd voor nauwelijks iets..
