Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Zilver_gray
08-04-2026 om 10:22
Handschoenvrouw schreef op 08-04-2026 om 10:19:
[..]
Is Trump moslim geworden dan?
Hahaha, ik wou een zelfde soort post plaatsen.
En laten we Netanyahu niet vergeten, ook geen moslim..
PensioNada
08-04-2026 om 11:41
rionyriony schreef op 08-04-2026 om 09:56:
Beide partijen claimen een ander 15 puntenplan, wat me niet verbaast want in de Islam schijn je te mogen liegen tegen ongelovigen https://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya
En Trump mag tegen iedereen liegen, blijkbaar.
Zilver_gray
08-04-2026 om 12:07
PensioNada schreef op 08-04-2026 om 11:41:
[..]
En Trump mag tegen iedereen liegen, blijkbaar.
Wat gek genoeg niet meteen gekoppeld wordt aan de godsdienst van betreffende individu..
Thora
08-04-2026 om 13:47
Zilver_gray schreef op 08-04-2026 om 10:22:
[..]
Hahaha, ik wou een zelfde soort post plaatsen.
En laten we Netanyahu niet vergeten, ook geen moslim..
Als het om liegen gaat is niet één wereldleider moslim.
rionyriony
08-04-2026 om 16:49
Ome Trump waakt over ons.
https://x.com/RapidResponse47/status/2041842457701175804
Ga nou niet vallen over dat dubbele been! Op een been kan je niet lopen. 
absor
08-04-2026 om 16:56
alle wereldleiders liegen. Om er toch maar religie aan te koppelen; ik moet dan altijd denken aan een een bijbeltekst uit mijn favoriete (lekker filosofisch en fatalistisch) bijbelboek prediker;
“Wanneer je ziet dat in een land armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. Het is hierbij nog een geluk als een koning zorgdraagt voor de oogst”
nou die tekst is ongeveer 3000 jaar oud. Niets nieuws onder de zon.
Muurbloem1985
08-04-2026 om 17:03
Thora schreef op 08-04-2026 om 13:47:
[..]
Als het om liegen gaat is niet één wereldleider moslim.
Ik hoop dat je sarcastisch bent
rionyriony
08-04-2026 om 17:31
Als individu van lagere komaf had je vroeger niets te zeggen. Je was gehoorzaam, bracht je offer of/en betaalde je belasting en dan maakte het niet uit wat je nog verder diep binnenin geloofde. Ook van machthebbers maakte het totaal niet uit of ze geloofwaardig waren. De geloofwaardigheid bleek uit de bikkelharde straffen, die dienden om de mensen in het gareel te houden zodat een individu geen dingen probeerde te flikken waardoor anderen ook moed kregen. Het was een vorm van werkbeperking. Je stelde een voorbeeld. Christus moest dat later ook ervaren op de Berg van Golgotha.
Christus wendde zich tot de arme brave mensen, ook vrouwen, en die vonden het een aantrekkelijk idee dat je later, als je je volgens die geloofsregels gedroeg, een plek in de hemel kreeg. Leiders gebruikten dat later om mensen uit te spelen, en zelf werkten deze armelui ook mee. Soms zelfs om anderen te bestrijden en te doden. Soms ook tegen trouwens; dan werden ze martelaar. Vroeger was men niet teerhartig.
absor
08-04-2026 om 17:48
als je de evangelien leest dat weet je dat de boodschap van Jezus was elkaar lief te hebben in dit leven. Net zoveel als je jezelf liefhebt. Niet alleen je vrienden maar juist je vijanden. En alleen dan zal hier op aarde de hemel kunnen zijn
een overduidelijk onmogelijke opgave voor de mensheid
felija
08-04-2026 om 20:39
"Iraans tienpuntenplan 'in prullenbak gegooid' door Trump
In de media gingen vandaag berichten rond over het Iraanse tienpuntenplan, dat de VS zou hebben gebruikt als basis voor het staakt-het-vuren. Dat weerlegt perssecretaris Karoline Leavitt. "Het werd letterlijk in de prullenbak gegooid door president Trump en zijn onderhandelingsteam", zei ze tijdens het persmoment.
Nadat Trump het staakt-het-vuren had aangekondigd, publiceerden Iraanse staatsmedia een voorstel waarin onder meer stond dat Iran de Straat van Hormuz onder controle zou houden, de internationale sancties tegen het land zouden worden opgeheven en dat uraniumverrijking zou worden "geaccepteerd"."
Leavitt beweert dat Iran een "redelijker, totaal ander en beknopter plan" aan de president had voorgelegd. "Het idee dat president Trump ooit een Iraanse wensenlijst zou accepteren is volkomen absurd". Ook benadrukt ze dat het nog steeds doel is van de Amerikaanse president om uraniumverrijking te stoppen.
De soap blijft gewoon doorgaan......Ongelofelijk.
Live | Straat van Hormuz lijkt weer gesloten, Witte Huis kraakt 'falende NAVO' https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6391922/live-straat-van-hormuz-lijkt-weer-gesloten-witte-huis-kraakt-falende-navo.html
rionyriony
09-04-2026 om 07:27
Mensen zitten in zo'n denkkramp dat ze het hele plaatje niet meer kunnen overzien. Wel triest dat de politiek dat bereikt heeft. Bij sommigen, hoor. Het zal wel functioneel zijn voor het behouden van de macht door de rest te verdelen.
Vroeger deed een machthebber dat al door een bepaalde groep net iets meer privileges te geven dan de andere, en dan hoefde hij zelf niet veel meer te doen want terwijl ze elkaar in de haren vlogen had hij zijn handen vrij. Verdeel en heers. Directe, korte termijn-emoties nemen het over en putten uit.
Dit was even half off topic naar aanleiding van wat ik zie op fora. Mensen kunnen niet meer gewoon van gedachte wisselen omdat ze elkaar willen verslaan.
https://x.com/RapidResponse47/status/2041842457701175804
Hopelijk gaat het lukken en anders is er weer wat respijt wat betreft de wapenwedloop.
rionyriony
10-04-2026 om 08:16
Iran merkt dat "voor" en "tegen" elkaar in toenemende mate de hersens aan het inslaan zijn en leunt achterover om, als de tijd rijp is, op te staan.
Er komt ondertussen geen tanker door de Straat van Hormuz, zelfs schepen die erdoor gaan moeten nog wachten voor ze toestemming krijgen van Iran.
Zilver_gray
10-04-2026 om 08:32
rionyriony schreef op 10-04-2026 om 08:16:
Iran merkt dat "voor" en "tegen" elkaar in toenemende mate de hersens aan het inslaan zijn en leunt achterover om, als de tijd rijp is, op te staan.
Er komt ondertussen geen tanker door de Straat van Hormuz, zelfs schepen die erdoor gaan moeten nog wachten voor ze toestemming krijgen van Iran.
Is Israël inmiddels gestopt met het bombarderen van civiele doelen in Libanon?