Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
PensioNada
07-04-2026 om 18:46
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 18:43:
Wat mij betreft de enige man die de waarheid spreekt:
PowCast: Keyvan Shahbazi over Iran: ‘Nederland heeft niks gedaan om massaslachting te voorkomen!’ - YouTube
Massaslachting door de VS? (Ik heb geen zin om het filmpje te bekijken)
Muurbloem1985
07-04-2026 om 18:48
PensioNada schreef op 07-04-2026 om 18:46:
[..]
Massaslachting door de VS? (Ik heb geen zin om het filmpje te bekijken)
Nee door het verachtelijke Iraanse regime
Zilver_gray
07-04-2026 om 18:50
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 18:48:
[..]
Nee door het verachtelijke Iraanse regime
Zit je nu al weken naar hetzelfde filmpje te kijken of volg je ook nog de recente ontwikkelingen?
Muurbloem1985
07-04-2026 om 18:52
Zilver_gray schreef op 07-04-2026 om 18:50:
[..]
Zit je nu al weken naar hetzelfde filmpje te kijken of volg je ook nog de recente ontwikkelingen?
Wat deze man zegt is nog steeds actueel, en ja ik volg het heus wel wees maar niet bang
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 19:01
PowCast: Keyvan Shahbazi over Iran: ‘Nederland heeft niks gedaan om massaslachting te voorkomen!’ - YouTube
Wat had Nederland eraan moeten/kunnen doen? Wij hebben geen enkele "reach" of basis in de regio, de VS en Israël wel.
Is het niet logischer om op die twee militair machtige landen in de regio boos te worden, zeker toen hulp uitbleef na Trumps belofte "help is on the way"?
Muurbloem1985
07-04-2026 om 19:18
Handschoenvrouw schreef op 07-04-2026 om 19:01:
[..]
Wat had Nederland eraan moeten/kunnen doen? Wij hebben geen enkele "reach" of basis in de regio, de VS en Israël wel.
Is het niet logischer om op die twee militair machtige landen in de regio boos te worden, zeker toen hulp uitbleef na Trumps belofte "help is on the way"?
Wordt ook in dat filmpje gezegd, Nederland en ook Europa hadden veel meer druk kunnen zetten op het Iraanse regime door bijvoorbeeld de ambassadeur van Iran uit Nederland te zetten, dat is nu niet gebeurd en nu is het te laat, gaan we weer met z'n allen naar Amerika en Israël wijzen die o.a. Khamenei hebben gedood.
Zilver_gray
07-04-2026 om 19:20
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 18:52:
[..]
Wat deze man zegt is nog steeds actueel, en ja ik volg het heus wel wees maar niet bang
Wat vind je van de huidige ontwikkelingen; het Iraanse volk heeft tot nu toe nog maar weinig gehad aan die zogenaamde reddingsoperatie.
Zilver_gray
07-04-2026 om 19:22
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 19:18:
[..]
Wordt ook in dat filmpje gezegd, Nederland en ook Europa hadden veel meer druk kunnen zetten op het Iraanse regime door bijvoorbeeld de ambassadeur van Iran uit Nederland te zetten, dat is nu niet gebeurd en nu is het te laat, gaan we weer met z'n allen naar Amerika en Israël wijzen die o.a. Khamenei hebben gedood.
Zou dat enige indruk hebben gemaakt op het regime? Ze knipperen nog niet eens met hun ogen na alle doden die gevallen zijn.
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 19:24
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 19:18:
[..]
Het is onzin dat het regime in Teheran zich vrijwillig door demonstranten omver zou laten werpen omdat Nederland anders de ambassadeur uitzet. Snap je zelf ook wel.
Argument in de categorie "de schuld van de EU/Nederland".
Joszy
07-04-2026 om 19:29
Mijn Iraanse collega was er vandaag even. Het gaat slecht met haar zegt ze. Ze heeft geen enkel contact met haar familie (in Teheran). In het begin had ze hoop op verandering, nu ziet ze alleen maar hoe haar land wordt verwoest, hoeveel doden er vallen en hoe er verder niks verandert.
Muurbloem1985
07-04-2026 om 19:29
Handschoenvrouw schreef op 07-04-2026 om 19:24:
[..]
Het is onzin dat het regime in Teheran zich vrijwillig door demonstranten omver zou laten werpen omdat Nederland anders de ambassadeur uitzet. Snap je zelf ook wel.
Argument in de categorie "de schuld van de EU/Nederland".
Maar zoals Nederland doet, namelijk helemaal niks behalve constant kritiek geven op Amerika en Israël helpt toch ook niet? Net als de media in Nederland waar ik mij kapot aan erger, elke keer hetzelfde riedeltje "foei trump foei Netanyahu" maar met oplossingen kome ho maar, en geen Iraniër aan het woord laten, net weer in jinek.
Zilver_gray
07-04-2026 om 19:34
Joszy schreef op 07-04-2026 om 19:29:
Mijn Iraanse collega was er vandaag even. Het gaat slecht met haar zegt ze. Ze heeft geen enkel contact met haar familie (in Teheran). In het begin had ze hoop op verandering, nu ziet ze alleen maar hoe haar land wordt verwoest, hoeveel doden er vallen en hoe er verder niks verandert.
Verschrikkelijk!
Zo heb ik een kennis die gek wordt van de zorgen om zijn familie in Libanon. Hij kijkt geen nieuwsberichten meer en zondert zich af; voelt zich zo machteloos!
Zilver_gray
07-04-2026 om 19:37
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 19:29:
[..]
Maar zoals Nederland doet, namelijk helemaal niks behalve constant kritiek geven op Amerika en Israël helpt toch ook niet? Net als de media in Nederland waar ik mij kapot aan erger, elke keer hetzelfde riedeltje "foei trump foei Netanyahu" maar met oplossingen kome ho maar, en geen Iraniër aan het woord laten, net weer in jinek.
Ik vraag me af of Willem, Maxima en Jetten nog op bezoek gaan bij Trump. Ik zou het gênant vinden als ze daar naartoe gaan alsof er niks aan de hand is.
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 19:42
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 19:29:
[..]
Maar vind je niet dat Nederland en andere Europese landen een beetje gelijk hebben?
De VS en Israël bombarderen in 2025 intensief de Iraanse nucleaire installaties en roepen vervolgens dat deze vernietigd zijn.
In 2026 breken er enorme demonstraties uit in Iran waarbij Trump ondanks een belofte niet met hulp kwam. Hoe het ook zij, het overgrote deel van het actieve verzet tegen het regime lijkt toen gebroken te zijn.
Vervolgens vallen de VS en Israël in maart Iran aan zonder ook maar de Europese partners te informeren en nemen aan dat het regime snel valt, maar dat gebeurt niet. Sterker nog, Teheran laat zien dat het de straat van Hormuz effectief af kan sluiten en harde, succesvolle luchtaanvallen op Israël en de golfstaten kan doen.
Dat is een probleem dat de VS en Israël niet zo maar op kunnen lossen, maar dat ze wel veroorzaakt hebben met hun slecht doordachte en niet gecommuniceerde oorlog.
rionyriony
07-04-2026 om 19:48
Ik heb de film bekeken. Ik kende de man ja. Wat ontzettend dapper van de Iraniërs. Gewoon hartverscheurend. Dat ze alleen maar vrijheid willen wat men hier nog wel heeft maar waar men ongelooflijk achteloos mee omgaat.