Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Gebruikersnaaminvullen
28-03-2026 om 17:39
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:03:
[..]
Meer dan 15.000 dus heel veel, waarom zie ik bij jou geen verontwaardiging over de 1200 Israëlische burgers die zijn afgeslacht door Hamas? EN de 30.000 Iraniërs die door het islamitische regime zijn afgeslacht? De constante krokodillen tranen om alleen de Palestijnen is echt vermoeiend.
Die was er zeker wel van mijn kant, dat zul je gemist hebben omdat ik het niet in ieder topic aanhaal. Dat Israël reageerde was ook niet meer dan logisch, maar wat daarna kwam, dat was een overkill. Letterlijk. Maar jij vind het blijkbaar prima om 50.000 burgers af te laten slachten door Israël om die 1200 Israëliërs te wreken.
Wat wil je gaandoen aan die regimes die ik net heb genoemd? Die zijn net zo verschrikkelijk als die in Iran. Afghanistan na Iran op nr 2. Weer de VS volgen in een oorlog van 20+ jaar om te vervolgens te vertrekken en binnen een jaar weer met eenzelfde regime opgescheept te zitten?
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:19:
[..]
Heb je geprobeerd iets te posten en dan kom je met iets van 2009? Dat heeft het regime toch niet omver gekregen of wel? Ik heb inderdaad kritiek op de slappe houding van Europa toen er 30.000 mensen werden zonder reden werden afgeslacht, er komt niks uit behalve "het regime is verschrikkelijk" ja dat weet iedereen, nu doen Netayahu en Trump er daadwerkelijk een poging om iets aan het regime te doen is het voor links Europa en Nederland weer niet goed, het zijn net baby's die heel veel kritiek hebben maar te laf zijn om het probleem echt op te lossen.
Je krijgt dat regime niet weg. En al helemaal niet op de manier waarop de VS en Israël bezig zijn. Jij hebt het over een artikel van 2009, maar zoek eens op wat Trump allemaal kapot heeft gemaakt voordat hij deze illegale oorlog begon.
Ik geef je een voorzetje;
Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-03-2026 om 16:32:
[..]
"Het Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), een belangrijk buitenlands beleidsresultaat van voormalig president Barack Obama dat de Iraanse ambities om een kernwapen te ontwikkelen sterk beperkte in ruil voor het opheffen van sancties die de Iraanse economie hadden lamgelegd. Trump heeft dat ontmanteld in 2018, terwijl
Iran het grootste deel van zijn voorraad hoogverrijkt uranium had afgestaan aan Rusland en ingestemd met regelmatige inspecties van zijn faciliteiten door het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA)
In juni 2019 gaf Trump toestemming voor aanvallen op militaire doelen in Iran als reactie op het neerhalen van een Amerikaanse bewakingsdrone, maar hij kwam daar abrupt op terug en blies de aanvallen af terwijl de vliegtuigen al in de lucht waren en de schepen hun raketten gereedmaakten.Volgens Trump blies hij de aanval af op het laatste moment, tien minuten voor vertrek, toen een generaal hem vertelde dat er waarschijnlijk 150 mensen zouden omkomen.
Trump gaf vervolgens in januari 2020 toestemming voor een droneaanval waarbij generaal-majoor Qassim Suleimani , de hoogste commandant van de Iraanse veiligheids- en inlichtingendienst, om het leven kwam. Hij werd gezien als een potentiële toekomstige leider van Iran. De aanval leidde tot vergeldingsaanvallen op Amerikaanse militaire bases in het Midden-Oosten en bracht de Verenigde Staten en Iran op de rand van oorlog, slechts enkele weken voor het begin van de Covid-19-pandemie
Een raketaanval door een door Iran gesteunde militie doodde een Amerikaanse burgercontractant en verwondde verschillende Amerikaanse militairen op een Iraakse militaire basis. Kataib Hezbollah, de groep die verantwoordelijk werd gehouden, had volgens inlichtingendiensten regelmatig bases met Amerikanen beschoten zonder dodelijke gevolgen en was niet van plan de situatie te laten escaleren.
Geconfronteerd met verschillende vergeldingsopties, koos Trump voor de meest extreme : de moord op generaal Suleimani. Meer dan 100 Amerikaanse militairen liepen traumatisch hersenletsel op tijdens de Iraanse vergeldingsaanvallen na de moord op generaal Suleimani. Trump bagatelliseerde de verwondingen als "niet erg ernstig".
De Verenigde Staten grepen afgelopen zomer in tijdens de twaalfdaagse oorlog tussen Iran en Israël en bombardeerden en beschadigden drie belangrijke nucleaire installaties in Iran: Natanz, Fordo en Isfahan.De heer Trump, die zei dat het doel van de aanval was om het Iraanse kernprogramma te elimineren, presenteerde de aanval als een succes en beweerde dat de nucleaire installaties "volledig en totaal vernietigd" waren."
In Februari waren Iran en de VS nog in gesprek over het nucleaire programma onder leiding van Oman.
De reden, directe dreiging vanuit Iran, en die reden is al diverse keren is gewijzigd. Vanwege het regime, vanwege de bevolking, nucleaire dreiging.
Er is niet over de consequenties en standvastigheid en bereik van Iran nagedacht, er is geen lange termijn visie. Hij heeft geen "way out" zonder gezichtsverlies. En dus doet Trump wat Trump doet, liegen. En intussen worden er weer 2500 manschappen naar de regio verplaatst voor een eventueel grondoffensief. Trump en Nethanyahu hebben helemaal niet voor veiligheid in Israël gezorgd. Ze hebben het hele midden oosten in de fik gezet en Israël voelt daar nu de blaren van.
Daglichtlamp
28-03-2026 om 17:44
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:19:
[..]
Heb je geprobeerd iets te posten en dan kom je met iets van 2009? Dat heeft het regime toch niet omver gekregen of wel? Ik heb inderdaad kritiek op de slappe houding van Europa toen er 30.000 mensen werden zonder reden werden afgeslacht, er komt niks uit behalve "het regime is verschrikkelijk" ja dat weet iedereen, nu doen Netayahu en Trump er daadwerkelijk een poging om iets aan het regime te doen is het voor links Europa en Nederland weer niet goed, het zijn net baby's die heel veel kritiek hebben maar te laf zijn om het probleem echt op te lossen.
Maar deze bombardementen zorgen er voor dat het regime sterker in het zadel komt. Het zorgt er tevens voor dat er een wereldwijde recessie komt, die wellicht meer doden gaat veroorzaken dan het Iraanse regime heeft gedaan.
Muurbloem1985
28-03-2026 om 17:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-03-2026 om 17:39:
[..]
Die was er zeker wel van mijn kant, dat zul je gemist hebben omdat ik het niet in ieder topic aanhaal. Dat Israël reageerde was ook niet meer dan logisch, maar wat daarna kwam, dat was een overkill. Letterlijk. Maar jij vind het blijkbaar prima om 50.000 burgers af te laten slachten door Israël om die 1200 Israëliërs te wreken.
Wat wil je gaandoen aan die regimes die ik net heb genoemd? Die zijn net zo verschrikkelijk als die in Iran. Afghanistan na Iran op nr 2. Weer de VS volgen in een oorlog van 20+ jaar om te vervolgens te vertrekken en binnen een jaar weer met eenzelfde regime opgescheept te zitten?
[..]
Je krijgt dat regime niet weg. En al helemaal niet op de manier waarop de VS en Israël bezig zijn. Jij hebt het over een artikel van 2009, maar zoek eens op wat Trump allemaal kapot heeft gemaakt voordat hij deze illegale oorlog begon.
Ik geef je een voorzetje;
[..]
En jij denkt zeker dat Israël maar meer dan 100 mensen moet laten ontvoeren en 1200 mensen laten afslachten zonder iets te doen? Wat had Israël dan moeten doen daar heb je dan zeker geen antwoord op? Maar dit gaat over Iran he.
Handschoenvrouw
28-03-2026 om 17:49
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:45:
[..]
En jij denkt zeker dat Israël maar meer dan 100 mensen moet laten ontvoeren en 1200 mensen laten afslachten zonder iets te doen? Wat had Israël dan moeten doen daar heb je dan zeker geen antwoord op? Maar dit gaat over Iran he.
Even voor de duidelijkheid: ongeveer 850 Israëlische burgers zijn vermoord, de andere 400 waren militairen en andere veiligheidstroepen die in gevecht omkwamen. Niet dat het daarom minder erg is hé, een mensenleven is een mensenleven.
Gebruikersnaaminvullen
28-03-2026 om 17:56
[..]
Ik heb en had daar wel een antwoord op zoals ik al aangaf. Maar dit is het zwart/witte aan jou. Je hebt niet de capaciteit om dingen te veroordelen en tegelijkertijd verschrikkelijk te vinden, om verontwaardigd te zijn over een oorlog die men zelf heeft uitgelokt, maar teveel vernietigd om die manier van terugvechten gerechtvaardigd te vinden.
Muurbloem1985
28-03-2026 om 18:04
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-03-2026 om 17:56:
[..]
Ik heb en had daar wel een antwoord op zoals ik al aangaf. Maar dit is het zwart/witte aan jou. Je hebt niet de capaciteit om dingen te veroordelen en tegelijkertijd verschrikkelijk te vinden, om verontwaardigd te zijn over een oorlog die men zelf heeft uitgelokt, maar teveel vernietigd om die manier van terugvechten gerechtvaardigd te vinden.
En jij begrijpt weer niet dat Israël sinds 1948 vecht om zijn bestaan en dat er inderdaad gereageerd gaat worden als er terroristen 1200 mensen afslachten en nog meer dan 100 mensen ontvoeren.
Daglichtlamp
28-03-2026 om 18:05
Laten we de discussie uit het Israëldraadje hier niet over doen. Dat draadje is niet voor niets gesloten.
Zilver_gray
28-03-2026 om 18:06
[..]
Des te vaker jij die 1200 aanhaalt, des te absurder klinkt het tov de 70.000 doden die daar tegenover staan.
En nee niemand heeft gezegd dat Israël niks mocht doen. Maar ze zijn nu na 2 jaar nog steeds bezig mensen te vermoorden; kom op zeg!
Muurbloem1985
28-03-2026 om 18:12
Zilver_gray schreef op 28-03-2026 om 18:06:
[..]
Des te vaker jij die 1200 aanhaalt, des te absurder klinkt het tov de 70.000 doden die daar tegenover staan.
En nee niemand heeft gezegd dat Israël niks mocht doen. Maar ze zijn nu na 2 jaar nog steeds bezig mensen te vermoorden; kom op zeg!
Actie is reactie dus hadden ze beter Israël helemaal niet aan kunnen vallen kom op zeg.
Handschoenvrouw
28-03-2026 om 18:12
Zilver_gray schreef op 28-03-2026 om 18:06:
[..]
"Een mensenleven is een mensenleven"
Totdat dat mensenleven een Palestijn betreft.
Zilver_gray
28-03-2026 om 18:16
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 18:12:
[..]
Actie is reactie dus hadden ze beter Israël helemaal niet aan kunnen vallen kom op zeg.
Ja actie is reactie, daarom vliegen de ballistische raketten Israël nu ook om de oren.
En nee ik gun het de burgers in Israël niet (voor ik weer beticht wordt van antisemitische uitspraken)
Zilver_gray
28-03-2026 om 18:17
Handschoenvrouw schreef op 28-03-2026 om 18:12:
[..]
Helaas daar lijkt het wel op als je bepaalde reacties leest.
Muurbloem1985
28-03-2026 om 18:24
Handschoenvrouw schreef op 28-03-2026 om 18:12:
[..]
Zeg jij hetzelfde tegen Hamas als het over Israëlische levens gaat?
Muurbloem1985
28-03-2026 om 18:25
Zilver_gray schreef op 28-03-2026 om 18:16:
[..]
Ja actie is reactie, daarom vliegen de ballistische raketten Israël nu ook om de oren.
En nee ik gun het de burgers in Israël niet (voor ik weer beticht wordt van antisemitische uitspraken)
Ja misschien moeten je Iraanse vrienden dan eens ophouden met hun nucleaire dreiging dat helpt vast, de aanval op Iran komt niet zomaar hoor.
Handschoenvrouw
28-03-2026 om 18:36
Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 18:25:
[..]
Ja misschien moeten je Iraanse vrienden dan eens ophouden met hun nucleaire dreiging dat helpt vast, de aanval op Iran komt niet zomaar hoor.
Waarom beschuldig je een medeforummer ervan een terroristisch regime te steunen?