Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Zilver_gray schreef op 28-03-2026 om 16:51:

[..]

Goed onderbouwd ook.

Dat krijg je als je dezelfde simpele "vragen" stelt die ik al 10x heb beantwoord.

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 16:38:

[..]

Nogmaals dus omdat er meer verwerpelijke regimes zijn moeten we maar helemaal niks doen als er 30.000 mensen worden afgeslacht? Amnesty is trouwens zeer links, dus geen betrouwbare bron en Europa is een laffe linkse hond geworden die smeken om hulp maar als er hulp gevraagd wordt hun handen er niet aan willen branden.

Hoeveel van de 65.000 dode Palestijnen waren daadwerkelijk Hamasleden? Waarom ben je daar niet over verontwaardigd? 

Je zet Europa zet als laffe hond. Kan ik daaruit opmaken dat je liever hebt dat Nederland en de rest van de EU/NAVO landen oorlog gaan voeren? Of dat de oorlog hier naartoe komt?

Ik schaar mezelf onder rechts/rechts van het midden, maar al die berichten van jou zijn zo enorm extreem rechts dat ik wel begrijp dat alles wat anders is dan jouw visie, je wegzet als laf links/extreem links. Je hebt totaal geen nuance in situaties, alles is bij jou zwart/wit en dan bij voorkeur heel wit en heel zwart. Je bijt je vast in het regime van Iran en vergeet dat Trump illegaal! een oorlog is begonnen, dat doet er blijkbaar niet toe als je het hebt over internationaal recht.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-03-2026 om 16:59:

[..]

Hoeveel van de 65.000 dode Palestijnen waren daadwerkelijk Hamasleden? Waarom ben je daar niet over verontwaardigd?

Meer dan 15.000 dus heel veel, waarom zie ik bij jou geen verontwaardiging over de 1200 Israëlische burgers die zijn afgeslacht door Hamas? EN de 30.000 Iraniërs die door het islamitische regime zijn afgeslacht? De constante krokodillen tranen om alleen de Palestijnen is echt vermoeiend.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-03-2026 om 17:04 Topicstarter

Muurbloem, je hebt helemaal gelijk, het regime in Iran is verwerpelijk. Maar hebben de aanvallen van de VS en Israël het einde van het regime dichterbij gebracht? Of zit het regime eigenlijk nu sterker in het zadel dan een maand geleden? Ik vermoed eigenlijk dat het laatste het geval is. 
In plaats van een oude zieke dictator, zit er nu een jonger iemand, die nog meer haat tegen het westen heeft.

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 16:51:

[..]

Zullen we dan alle Hamas liefhebbers hier naar Gaza sturen? want dat is deze redenatie Ik ben voor.

Nou dat zeg ik helemaal niet! Volgens mij kom jij alleen maar rellen hier! 

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 16:53:

[..]

Dat krijg je als je dezelfde simpele "vragen" stelt die ik al 10x heb beantwoord.

Jij weet niet eens in welke context je het woord “democratie” moet toepassen.

Daglichtlamp schreef op 28-03-2026 om 17:04:

Muurbloem, je hebt helemaal gelijk, het regime in Iran is verwerpelijk. Maar hebben de aanvallen van de VS en Israël het einde van het regime dichterbij gebracht? Of zit het regime eigenlijk nu sterker in het zadel dan een maand geleden? Ik vermoed eigenlijk dat het laatste het geval is.
In plaats van een oude zieke dictator, zit er nu een jonger iemand, die nog meer haat tegen het westen heeft.

Ja dat weet niemand, maar helemaal niks doen en vanaf de zijlijn afwachten totdat iedere tegenstander van het regime werd afgeslacht was ook geen oplossing er moest iets gebeuren, niet voor niets zijn heel veel Iraniërs blij met Netanyahu en Trump, er is nu een kans voor de bevolking om de macht te grijpen, maar de toekomst moet dat uitwijzen, praten met een regime dat zo kwaadaardig is als Iran heeft sowieso geen zin dat is wel gebleken.

De bemoeizucht van Trump en Israël heeft de bevolking van Iran nog niets gebracht, de vrouwen dragen daar nog steeds verplicht een hoofddoek en er zit weer (zo niet nog radicaler) iemand in het zadel. 

Zilver_gray schreef op 28-03-2026 om 17:07:

[..]

Jij weet niet eens in welke context je het woord “democratie” moet toepassen.

Het gaat hier toch om Iran wat loop je nou gek te doen.

Poezie schreef op 28-03-2026 om 16:52:

[..]

Ja, hier wel idd. Jij bent er alleen niet tevreden mee.

O ja waar zeg ik dat?

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 16:53:

[..]

Wat heeft Europa eigenlijk gedaan om het verwerpelijke Iran regime onderuit te krijgen behalve schreeuwen vanaf de zijlijn?

Ik zou dit eigenlijk niet moeten posten, maar je aantijgingen over Nederland en Europa hier zijn dusdanig grievend en onwaar dat ik hem er toch maar even in gooi.

De meest succesvolle operatie tegen het Iraanse atoomprogramma werd gepland en uitgevoerd door de Nederlandse AIVD/MIVD in 2009.

Een Nederlandse geheim agent wist de nucleaire installaties van Natanz binnen te dringen en een waterpomp met een computervirus in de in relais te plaatsen, waardoor de centrifuges ongemerkt kapot draaiden en een kwart van Iraanse atoomcapaciteit in één klap vernietigd werd, tegen 0 (burger)doden.

De agent wist ongemerkt uit Iran te ontsnappen, maar kwam twee weken later onder verdachte omstandigheden om het leven in Dubai.

Dus over "schreeuwen vanaf de zijlijn" gesproken: kijk eens naar jezelf, en realiseer je dat jij van deze Nederlandse held de veters nog niet mag strikken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Erik_van_Sabben

Handschoenvrouw schreef op 28-03-2026 om 17:13:

[..]

Ik zou dit eigenlijk niet moeten posten, maar je aantijgingen over Nederland en Europa hier zijn dusdanig grievend en onwaar dat ik hem er toch maar even in gooi.

De meest succesvolle operatie tegen het Iraanse atoomprogramma werd gepland en uitgevoerd door de Nederlandse AIVD/MIVD in 2009.

Een Nederlandse geheim agent wist de nucleaire installaties van Natanz binnen te dringen en een waterpomp met een computervirus in de in relais te plaatsen, waardoor de centrifuges ongemerkt kapot draaiden en een kwart van Iraanse atoomcapaciteit in één klap vernietigd werd, tegen 0 (burger)doden.

De agent wist ongemerkt uit Iran te ontsnappen, maar kwam twee weken later onder verdachte omstandigheden om het leven in Dubai.

Dus over "schreeuwen vanaf de zijlijn" gesproken: kijk eens naar jezelf, en realiseer je dat jij van deze Nederlandse held de veters nog niet mag strikken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Erik_van_Sabben

Heb je geprobeerd iets te posten en dan kom je met iets van 2009? Dat heeft het regime toch niet omver gekregen of wel? Ik heb inderdaad kritiek op de slappe houding van Europa toen er 30.000 mensen werden zonder reden werden afgeslacht, er komt niks uit behalve "het regime is verschrikkelijk" ja dat weet iedereen, nu doen Netayahu en Trump er daadwerkelijk een poging om iets aan het regime te doen is het voor links Europa en Nederland weer niet goed, het zijn net baby's die heel veel kritiek hebben maar te laf zijn om het probleem echt op te lossen.

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:19:

[..]

Heb je geprobeerd iets te posten en dan kom je met iets van 2009? Dat heeft het regime toch niet omver gekregen of wel? Ik heb inderdaad kritiek op de slappe houding van Europa toen er 30.000 mensen werden zonder reden werden afgeslacht, er komt niks uit behalve "het regime is verschrikkelijk" ja dat weet iedereen, nu doen Netayahu en Trump er daadwerkelijk een poging om iets aan het regime te doen is het voor links Europa en Nederland weer niet goed, het zijn net baby's die heel veel kritiek hebben maar te laf zijn om het probleem echt op te lossen.

Klopt niet. Zowel Trump als Hegseth hebben gezegd geen regime change te willen.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hegseth-says-military-campaign-against-iran-not-endless-hails-us-israeli-cooperation/

Muurbloem1985 schreef op 28-03-2026 om 17:19:

[..]

Maar wil trump echt iets doen aan het veranderen van het regime? Volgens mij is dat vanaf het begin al onduidelijk. 

Dit regime is, helaas, niet een bad guy die nu gedood is en nu is het opgelost. Het is meer een veelkoppig monster en bij elke kop die je afhakt komen er twee terug. 

dit is ook een deel van de kritiek die er vanaf het begin is. Wat is het plan? Het land plat bombarderen is blijkbaar makkelijk genoeg. Maar als ze nu stoppen zitten de Iraniërs met nog steeds hetzelfde vreselijke regime, maar ook met een kapotgeschoten land. En ik vrees dat de machthebbers daar een stuk minder last van zullen hebben, dan de gewone mensen.

Dit is niet iets waarvan je zegt: joh we proberen het gewoon en als het niet lukt, dan is het jammer maar geen man overboord. 

De Iraniërs die ik ken, zeggen dat zij en hun iraanse familie/vrienden/kennissen in het begin niet heel enthousiast waren over de oorlog, maar wel echt goede hoop hadden dat er iets zou veranderen. Maar ook dat ze steeds meer gaan denken: er verandert niks, ons regime wordt alleen maar strenger en erger. Er sterven allemaal doodgewone burgers. Onze steden liggen in puin. En de machthebbers blijven lekker zitten. Wat hebben we er aan op deze manier? En ik kan me die gevoelens goed voorstellen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.