Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
rionyriony
17-03-2026 om 10:01
Handschoenvrouw schreef op 17-03-2026 om 09:38:
[..]
Iran heeft altijd ontkent een kernwapenprogramma te hebben/nastreven en ook het IAEA geeft geen hard bewijs gevonden, laat staan dat Iran met een nucleaire oorlog dreigt.
Ja, dat zou ik ook doen als ik Iran was. Uiteraard zijn er zeer sterke aanwijzingen van de inlichtingen- en spionagediensten. Simpelheid geeft je even rust misschien maar maakt je op termijn echt niet veiliger.
Handschoenvrouw
17-03-2026 om 10:06
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 10:01:
[..]
Ja, dat zou ik ook doen als ik Iran was. Uiteraard zijn er zeer sterke aanwijzingen van de inlichtingen- en spionagediensten. Simpelheid geeft je even rust misschien maar maakt je op termijn echt niet veiliger.
Jij schreef dat Iran met een nucleaire oorlog dreigt, maar volgens mij hebben ze dat juist nooit gedaan.
Daglichtlamp
17-03-2026 om 10:07
Handschoenvrouw schreef op 17-03-2026 om 10:06:
[..]
Jij schreef dat Iran met een nucleaire oorlog dreigt, maar volgens mij hebben ze dat juist nooit gedaan.
Volgens mij verwart ze Iran met Noord Korea die daar juist wel openlijk mee dreigt.
felija
17-03-2026 om 10:35
[..]
Dat is de nieuwe reden die moet rechtvaardigen dat Trump als een bulldozer overal op inhakt zonder vastomlijnd plan. En mensen geloven het weer.
rionyriony
17-03-2026 om 10:43
[..]
Jij neemt dus aan dat alleen expliciete woorden tot handelingen kunnen leiden (ik ga je bombarderen!). Mensen zijn wel een stuk snuggerder; een subtiel dreigement, langzame opbouw van toespelingen, aandringen op wijzigingen van het beleid maken een stuk angstiger en bovendien gaat dat geleidelijker en kan een dergelijke tactiek een neerwaartse spiraal van de moed v.d. tegenstander geven. Wat al dik aan de gang is.
Kernwapens zijn een machtsmiddel, zeker onder godsdienstwaanzinnigen die hun intenties (expansie van macht van de islam) nooit onder stoelen of banken hebben gestoken.
Zilver_gray
17-03-2026 om 10:57
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 10:43:
[..]
Jij neemt dus aan dat alleen expliciete woorden tot handelingen kunnen leiden (ik ga je bombarderen!). Mensen zijn wel een stuk snuggerder; een subtiel dreigement, langzame opbouw van toespelingen, aandringen op wijzigingen van het beleid maken een stuk angstiger en bovendien gaat dat geleidelijker en kan een dergelijke tactiek een neerwaartse spiraal van de moed v.d. tegenstander geven. Wat al dik aan de gang is.
Kernwapens zijn een machtsmiddel, zeker onder godsdienstwaanzinnigen die hun intenties (expansie van macht van de islam) nooit onder stoelen of banken hebben gestoken.
Jaren roepen zonder enig bewijs dat een ander kernwapens heeft is ook een machtsmiddel; als je dat maar lang genoeg volhoudt, zijn er vanzelf mensen die het gaan geloven.
Thora
17-03-2026 om 11:48
Bakblik schreef op 16-03-2026 om 20:30:
[..]
Het zal ook gewoon bij dreigen blijven. Werkelijk met kernwapens gaan schieten kan gewoon niet. Dat vernietigt alles dan kan je je dromen niet waar maken. Dan heeft Poetin niets aan de Oekraïne, dan is de olie van Iran niet meer geschikt voor gebruik, dan kan Iran niet meer de hele wereld islamiseren, dan komt de wereldhandel stil te liggen. Daar heeft niemand wat aan. Ik geloof nooit dat er iemand het lef heeft om een kernbom te laten ontploffen.
Het gaat Iran om de vernietiging van de Westerse (duivelse) wereld. Dan boeit de rest niet meer omdat het paradijs op ze wacht.
rionyriony
17-03-2026 om 14:07
Mensen gaan hun eigen vrijheid vanzelf inperken als ze bang zijn en gaan ook hun medemensen het zwijgen opleggen. Vrijwillig geen rokken meer dragen (bijvoorbeeld) is nog maar het begin.
Geen kritiek meer durven uiten omdat je anders door je eigen bestuurders wordt opgepakt die geen problemen willen met hun eigenlijke bazen. Veel daarvan zal vrijwillig, uit angst gebeuren.
Vannacht heeft Israël toch weer meerdere topleiders in Iran gedood o.m. de security baas.
Handschoenvrouw
17-03-2026 om 14:13
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 10:43:
[..]
Er zijn genoeg dingen te zeggen over het Iraanse regime die wél waar zijn, maar datbze dreigen met een nucleaire oorlog is er niet één van.
Handschoenvrouw
17-03-2026 om 14:15
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 14:07:
Mensen gaan hun eigen vrijheid vanzelf inperken als ze bang zijn en gaan ook hun medemensen het zwijgen opleggen. Vrijwillig geen rokken meer dragen (bijvoorbeeld) is nog maar het begin.
Geen kritiek meer durven uiten omdat je anders door je eigen bestuurders wordt opgepakt die geen problemen willen met hun eigenlijke bazen. Veel daarvan zal vrijwillig, uit angst gebeuren.
Vannacht heeft Israël toch weer meerdere topleiders in Iran gedood o.m. de security baas.
Die eigenlijke bazen, is dat nu die satanische elite uit de Epstein files die Trump allemaal voor een tribunaal zou brengen?
rionyriony
17-03-2026 om 14:28
Handschoenvrouw: nee, ik doel op onze politieke bestuurders zoals ik al woordelijk zei. Die naar de pijpen willen dansen van degenen die ultieme macht hebben. Weet je wat; ik denk dat je niet echt goed wil lezen maar wil ridiculiseren. Iemand die niet wil horen hoort ook niet. Daar ga ik me dus niet meer mee bezighouden.
Handschoenvrouw
17-03-2026 om 14:35
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 14:28:
Handschoenvrouw: nee, ik doel op onze politieke bestuurders zoals ik al woordelijk zei. Die naar de pijpen willen dansen van degenen die ultieme macht hebben. Weet je wat; ik denk dat je niet echt goed wil lezen maar wil ridiculiseren. Iemand die niet wil horen hoort ook niet. Daar ga ik me dus niet meer mee bezighouden.
Wat jij niet schrijft kan ik niet lezen. Ik weet niet wat jij bedoelt met degenen die "de ultieme macht" over onze bestuurders hebben. Mijns inziens is de Nederlandse kiezer dat, maar jij doelt vast op iemand anders.
Thora
17-03-2026 om 14:45
Handschoenvrouw schreef op 17-03-2026 om 14:35:
[..]
Wat jij niet schrijft kan ik niet lezen. Ik weet niet wat jij bedoelt met degenen die "de ultieme macht" over onze bestuurders hebben. Mijns inziens is de Nederlandse kiezer dat, maar jij doelt vast op iemand anders.
Jij gelooft nog in sprookjes? De kiezers mogen een vakje rood kleuren. Dat is alles. Uiteindelijk maakt de regering en vooral Europa uit wat er gebeurt En daar bedoel ik o.a. de achterlijke klimaatdoelen mee waar wij voor moeten betalen. Ook het wanbeleid wat defensie aangaat waardoor dit nu pure armoe is en wij ineens een zogenaamde vrijheidsbijdrage moeten betalen. Ik kan hier met geen een mogelijkheid ultieme macht van de kiezer inzien.
Handschoenvrouw
17-03-2026 om 14:53
Thora schreef op 17-03-2026 om 14:45:
[..]
Jij gelooft nog in sprookjes? De kiezers mogen een vakje rood kleuren. Dat is alles. Uiteindelijk maakt de regering en vooral Europa uit wat er gebeurt En daar bedoel ik o.a. de achterlijke klimaatdoelen mee waar wij voor moeten betalen. Ook het wanbeleid wat defensie aangaat waardoor dit nu pure armoe is en wij ineens een zogenaamde vrijheidsbijdrage moeten betalen. Ik kan hier met geen een mogelijkheid ultieme macht van de kiezer inzien.
Als de volksvertegenwoordiging ontevreden is dan moet een meerderheid van die volksvertegenwoordiging de regering wegsturen en komen er nieuwe verkiezingen. Omdat er niet gebeurt wat jij wilt betekent dat niet dat er geen democratie is.
Poezenmeisje
17-03-2026 om 15:01
De sancties zijn natuurlijk vanwege zweetvoeten...
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2025/09/29/iran-sanctions-snapback-council-reimposes-restrictive-measures/
Misschien eens navraag doen bij Dick Schoof.
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5428253/nederlander-sabotage-iran-stuxnet-gevaarlijk
https://ibestuur.nl/digitale-weerbaarheid/toepassingen/stux-net-niet
Betaalmuur
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/08/vijf-vragen-over-de-aivd-agent-die-iraans-atoomprogramma-infiltreerde-a4186365