Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Zilver_gray
13-03-2026 om 08:03
Malibu2 schreef op 13-03-2026 om 07:53:
[..]
Ik vind het ook fascinerend om dat hier in dit topic (en in het gesloten Israël topic) in de praktijk terug te zien.
En tegelijkertijd eng, want mensen lijken het niet door te hebben, of hebben het wel door en doen het bewust.
Ik denk inderdaad dat de denkbeelden die we daar zagen, hier in dit topic weer boven komen.
Wat hebben mensen door en doen ze bewust?
Poezenmeisje
13-03-2026 om 08:21
Oh, crosspost.
Ik klikte dit topic pas later open, maar vind taaloorlog wel een apart topic waard omdat hier steeds dezelfde mensen lijken te lezen en te schrijven.
Denksport
13-03-2026 om 08:23
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 08:03:
[..]
Ik denk inderdaad dat de denkbeelden die we daar zagen, hier in dit topic weer boven komen.
Mensen hebben door dat ze, door te beweren dat het allemaal best meevalt met de radicale islam, gewoon de joden weer de schuld kunnen geven. Van alles.
Zilver_gray
13-03-2026 om 08:31
Denksport schreef op 13-03-2026 om 08:23:
[..]
Mensen hebben door dat ze, door te beweren dat het allemaal best meevalt met de radicale islam, gewoon de joden weer de schuld kunnen geven. Van alles.
Werkt dat niet net zo goed ook de andere kant op? Mensen die alles wat Islam is op 1 hoop gooien (radicalen)? En vinden wat er nu gebeurt ze het er zelf naar gemaakt hebben?
Malibu2
13-03-2026 om 08:32
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 08:03:
[..]
Heel simpel, je ziet een terugkeer van de al eeuwenoude bloedsprookjes. Maar waar het vroeger op de Joden individueel of als groep gericht was, er was immers nog geen staat Israël, zie je nu dat de staat Israël ook op een vergelijkbare wijze wordt aangevallen door bepaalde taal te gebruiken. En als mensen dat vaak genoeg horen, dan gaat een deel van die mensen er vanzelf in geloven. En dat zal ongetwijfeld beïnvloeden hoe ze naar de huidige aanvallen kijken.
En in hoeverre dit bewust is dan wel onbewust, dat weet ik niet.
Wat vind jij van de voorbeelden die gegeven worden in het artikel? Als jij dat leest, hoe kijk jij daar dan naar? Neem bijvoorbeeld dat deel over de VPRO. Als jij dat gesprek ziet, vallen jou deze dingen dan ook op, of is het voor jou een doodnormaal gesprek?
Denksport
13-03-2026 om 08:37
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 08:31:
[..]
Werkt dat niet net zo goed ook de andere kant op? Mensen die alles wat Islam is op 1 hoop gooien (radicalen)? En vinden wat er nu gebeurt ze het er zelf naar gemaakt hebben?
Nee.
Zilver_gray
13-03-2026 om 08:45
Bedoel je dit gedeelte;
“Bij de keurige VPRO dook in januari 2026 de term ‘ontmantelen’ op. In een interview van Nadia Moussaid met Midden-Oosten-analist Mouin Rabbani zei Rabbani: ‘Met een genocidaal apartheidsregime hoor je geen vrede te stichten, die hoor je te ontmantelen.’
Hij wilde nog wel onderscheid maken tussen ‘het regime’ en ‘de Joden die daar nu wonen,’ wat in feite suggereerde dat die Joden er straks niet meer zullen wonen. Moussaid verzuimde te vragen of hij pleitte voor etnische zuivering. En ze knikte instemmend toen hij zei: ‘Met zionisme kan je geen langdurige vrede stichten.’ Ze had hem kunnen vragen waarop hij dat baseerde. Het is niet alsof Israël decennialang elke vredesovereenkomst weigerde, dat waren toch echt de Arabische landen.
Maar Moussaid had er blijkbaar geen enkele behoefte aan om de beweringen van Rabbani te toetsen. Zij sprak hem ook niet tegen toen hij stelde dat zionisme gewelddadig en racistisch zou zijn, wat weer schuiven met een definitie was. Zionisme is het nationalisme van de Joden: het streven naar een eigen staat, en sinds die staat er is, de wens om die staat te behouden” ?
Daglichtlamp
13-03-2026 om 08:50
Nog iemand de moeite genomen om naar het Kamerdebat te kijken? Daar zie ik toch echt niemand bagatelliseren wat het verschrikkelijk regime in Iran doet. Alleen Denk laat het onbenoemd.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/51
Of als je liever kijkt: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-03-12/internationaal/plenaire-zaal/debat-over-iran-10-16/onderwerp
en het tweede deel: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-03-12/internationaal/plenaire-zaal/debat-over-iran-13-30/onderwerp
Malibu2
13-03-2026 om 08:55
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 08:45:
Bedoel je dit gedeelte;
“Bij de keurige VPRO dook in januari 2026 de term ‘ontmantelen’ op. In een interview van Nadia Moussaid met Midden-Oosten-analist Mouin Rabbani zei Rabbani: ‘Met een genocidaal apartheidsregime hoor je geen vrede te stichten, die hoor je te ontmantelen.’
Hij wilde nog wel onderscheid maken tussen ‘het regime’ en ‘de Joden die daar nu wonen,’ wat in feite suggereerde dat die Joden er straks niet meer zullen wonen. Moussaid verzuimde te vragen of hij pleitte voor etnische zuivering. En ze knikte instemmend toen hij zei: ‘Met zionisme kan je geen langdurige vrede stichten.’ Ze had hem kunnen vragen waarop hij dat baseerde. Het is niet alsof Israël decennialang elke vredesovereenkomst weigerde, dat waren toch echt de Arabische landen.
Maar Moussaid had er blijkbaar geen enkele behoefte aan om de beweringen van Rabbani te toetsen. Zij sprak hem ook niet tegen toen hij stelde dat zionisme gewelddadig en racistisch zou zijn, wat weer schuiven met een definitie was. Zionisme is het nationalisme van de Joden: het streven naar een eigen staat, en sinds die staat er is, de wens om die staat te behouden” ?
Ja. Negeer even wat er in de tekst staat die net je quote, maar kijk even naar het stukje van het interview (te benaderen via de link wanneer je in het artikel op het onderstreepte woordje "interview" klikt, in jouw quote blauw weergegeven).
Als jij hiernaar luistert, wat hoor jij dan? Hoor je iets waar je het mee eens bent, waarin je je wel kunt vinden, of misschien juist niet? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.
Zilver_gray
13-03-2026 om 08:58
Malibu2 schreef op 13-03-2026 om 08:55:
[..]
Ja. Negeer even wat er in de tekst staat die net je quote, maar kijk even naar het stukje van het interview (te benaderen via de link wanneer je in het artikel op het onderstreepte woordje "interview" klikt, in jouw quote blauw weergegeven).
Als jij hiernaar luistert, wat hoor jij dan? Hoor je iets waar je het mee eens bent, waarin je je wel kunt vinden, of misschien juist niet? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.
Ok zal het straks luisteren en er later op terug komen..
Malibu2
13-03-2026 om 09:05
Daglichtlamp schreef op 13-03-2026 om 08:50:
Nog iemand de moeite genomen om naar het Kamerdebat te kijken? Daar zie ik toch echt niemand bagatelliseren wat het verschrikkelijk regime in Iran doet. Alleen Denk laat het onbenoemd.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/51
Of als je liever kijkt: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-03-12/internationaal/plenaire-zaal/debat-over-iran-10-16/onderwerp
en het tweede deel: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-03-12/internationaal/plenaire-zaal/debat-over-iran-13-30/onderwerp
Ik heb het niet kunnen kijken, maar ik geloof direct dat het overgrote deel van de politieke partijen de daden van het Iraanse regime jegens de bevolking niet bagatelliseert. En dat Denk erover zwijgt verbaast me ook niet.
Zilver_gray
13-03-2026 om 10:04
Malibu2 schreef op 13-03-2026 om 08:55:
[..]
Dhr Mouin Rabbani zegt echt letterlijk wat er voortdurend in het Israël topic werd geschreven, maar dan andersom.
Als je luistert naar wat deze meneer zegt en de woorden “Israëlische Joden” vervangt voor “Palestijnen/ Moslims” zou je het dan nog net zo radicaal vinden?
Ik vind deze meneer radicaal in zijn uitspraken.
Geweld bestrijden met nog meer geweld lijkt mij niet de oplossing voor het probleem. Dat kweekt alleen maar meer radicalen.
Thora
13-03-2026 om 10:21
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 08:45:
Bedoel je dit gedeelte;
Ik weet dat dit in een gesprek met Malibu zit maar wil toch even melden dat dit dus een voorbeeld is van subjectieve televisie. Hetgeen waar ik mij vaak aan erger. Dankjewel voor het uiteen zetten.
Zilver_gray
13-03-2026 om 10:34
Thora schreef op 13-03-2026 om 10:21:
[..]
Ik weet dat dit in een gesprek met Malibu zit maar wil toch even melden dat dit dus een voorbeeld is van subjectieve televisie. Hetgeen waar ik mij vaak aan erger. Dankjewel voor het uiteen zetten.
Ik hoop niet dat je mij nu beticht van subjectieve televisie te plaatsen? Ik haalde het aan om helder te krijgen waar Malibu op doelde.
Thora
13-03-2026 om 11:00
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 10:34:
[..]
Ik hoop niet dat je mij nu beticht van subjectieve televisie te plaatsen? Ik haalde het aan om helder te krijgen waar Malibu op doelde.
Ik beticht niemand. En ik weet waarom je het neerzette. Maar om het zo direct ineens te lezen hier deed mij deugd. NIets meer en niets minder.