Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Poezenmeisje
12-03-2026 om 18:04
Mooie video.
Jongeren die muziek maken. 😍
https://x.com/koshercockney/status/2032052327297794120?t=Qb4rAhHEYiSI5nQ_LPDyEQ&s=19
Bakblik
12-03-2026 om 18:13
Poezenmeisje schreef op 12-03-2026 om 17:08:
Ik zit te wachten op het vervolg van "De Amerikaan van Karadj".
Hoe gaat het verhaal na de vlucht van Keyvan Shahbazi.
https://www.bol.com/nl/nl/f/de-amerikaan-van-karadj/9300000029924084/
De boeken van Ayaan Hirsi Ali geven ook een inkijkje in de islam.
Ik ken de genoemde boeken niet maar wat ik wel heb ervaren met het lezen van boeltje over geloof is dat het vaak vrij eenzijdig belicht wordt. Afvalligen zijn heel negatief en overtuigde getoverd vaak lyrisch positief en dat is in mijn ogen niet objectief.
Toen ik in de jaren 90 In een sluier gevangen had gelezen en een buurman iedere dag zijn vrouw in huis zag opsluiten was ik overtuigd: De islam was een achterlijke Godsdienst zonder bestaansrecht.
Toen heb ik ook nog uit liefde voor mijn kind van Betty Mamoody gelezen EN De schaduw van mijn vader van Mahtob Mamoody.
Nadat ik via mijn werk betrokken raakte bij vluchtelingenwerk ben ik er iets genuanceerder over gaan denken.
Ik ben inmiddels overtuigd dat je geen oordeel over een godsdienst kunt hebben op basis van een paar ervaringen en zeker niet als het gaat om gelezen boeken. Pas als je echt met moslims praat leer je het geloof een beetje kennen en zie je ook de mooie kanten van dat geloof. Net zoals ik mooie en donkere kanten ben gaan zien in de christelijke geloven.
Met onze christelijke waarden kunnen wij daar geen omwenteling teweeg brengen. We kennen te weinig van de cultuur en gebruiken.
Daglichtlamp
12-03-2026 om 18:31
Ik vind wat je ziet gebeuren zo in tegenspraak met wat Israël en de VS in de eerste dagen van de oorlog beweerden over dat ze Iran feitelijk al verslagen hadden.
https://nos.nl/artikel/2606053-iran-krijgt-steeds-meer-grip-op-straat-van-hormuz-levensader-van-de-wereldeconomie
De Amerikaanse president Trump en oorlogsminister Hegseth spreken van overweldigende successen tegen de Iraanse strijdkrachten. Maar alle grote woorden ten spijt, slaagt Iran erin om de Straat van Hormuz praktisch onbevaarbaar te houden.
"Dat verbaast me", zegt Michiel Hijmans, commandeur Koninklijke Marine b.d., nu werkzaam bij denktank Clingendael. "De Iraanse marine is hard aangevallen. Maar ze zijn nog steeds in staat om tankers aan te vallen en in brand te steken."
--------------------
Tegelijkertijd laat Iran de schepen van bondgenoten wel door de Straat van Hormuz varen en zijn 11,7 miljoen vaten olie uit de Perzische Golf verscheept sinds het begin van de oorlog. Die olie is bestemd voor China, zegt een olietanker-tracker tegen de Amerikaanse nieuwszender CNBC.
Volgens maritieme analisten zijn meerdere tankers de afgelopen dagen door de Straat van Hormuz gevaren richting China, kennelijk met goedkeuring van Iran.
Het lijkt erop dat Iran de olieprijzen hoog kan houden, ook als tientallen landen olie vrij blijven maken uit hun strategische reserves.
-----------------
Dat probleem is niet meer alleen voor de korte termijn, zegt Van Geuns. "Het krijgt een structureel karakter, want alle schade moet gerepareerd worden. Ook als de Straat van Hormuz weer bevaarbaar is, komt de olie-export niet gelijk weer op gang, want dan zijn raffinaderijen en gas- en olieputten nog kapot."
----------------
Eerder deze week reageerde de Iraanse minister Ghalibaf spottend op de aankondiging van Wright op X dat de Amerikanen een tanker al succesvol via de zeestraat hadden begeleid. "Passeerde een tanker geëscorteerd door de Amerikanen de Straat van Hormuz?", vroeg de Iraanse bewindsman. "Misschien op de PlayStation."
Malibu2
12-03-2026 om 19:04
Reza Pahlavi in een nieuw bericht. Hij waarschuwt de mensen om nog niet de straat op te gaan en weg te blijven van moskeeën en scholen omdat het regime die gebruikt en Iraniërs dan een menselijk schild worden.
Wat is het toch met die achterlijke culturen zoals van dit Iraanse regime dat ze plekken als scholen en moskeeën zo misbruiken? Stelletje laffe honden.
Dear compatriots,
Important and decisive days lie ahead.
As you prepare yourselves for the final phase of this struggle, I emphasize that for now, refrain from taking to the streets. Do not approach government, military, or law enforcement facilities, or organizational buildings affiliated with the apparatus of repression.
The regime uses schools, mosques, and other public places to hide its repressive forces and create human shields. For your own safety, stay away from such locations.
And my special message to bureaucratic employees: under no circumstances report to your workplaces. Do not sacrifice your lives and safety for the survival of the Islamic Republic. Do not allow yourselves to be used as human shields. Do not let your work and activities become tools for the repression of your fellow compatriots. Use your resources and access to disrupt the process of repression and to help the people.
Long live Iran,
Reza Pahlavi
https://x.com/i/status/2032140773114675406
Alice12
12-03-2026 om 19:59
felija schreef op 12-03-2026 om 17:22:
[..]
Daar is al meerdere malen antwoord op gegeven, het compleet ontbreken van een lange termijnvisie voor Iran van ondermeer de VS, maakt dat het al bij voorbaat gedoemd is te mislukken, ook en juist gezien de ervaringen uit het verleden (Irak, Afghanistan, Libië). Al die landen zijn voor geen meter opgeschoten met de Amerikaanse inmenging, integendeel.
Voor zoiets groots wat al zo lang speelt, zoals het Iraanse regime, is geen pasklare oplossing, het vergt bloed, zweet en tranen om de Iraanse bevolking echt te helpen, maar daar heeft Trump echt geen zin in, want daar scoor je niet mee.
Dus je hebt geen idee.
felija
12-03-2026 om 20:22
Alice12 schreef op 12-03-2026 om 19:59:
[..]
Dus je hebt geen idee.
Nog een keer dan. Een lange termijnvisie over de toekomst van Iran na de dood van Khamenei van een leider van de VS die echt begaan is met het Iraanse volk, in samenspraak en samenwerking met andere westerse landen en uiteraard de Iraniërs zelf. Een meerjarenplan.
Dus nee, voor nu met de huidige politieke verhoudingen en de betreffende leiders die momenteel aan het roer staan zonder toekomstvisie, die alleen hun eigen ego en bijbehorende macht belangrijk vinden, zie ik geen oplossing.
Daglichtlamp
12-03-2026 om 20:41
Iran kan met simpele middelen gewoon de straat van Hormuz blijven blokkeren. Zelfs als al hun raketten uitgeschakeld zouden zijn. Hoe langer dit duurt, hoe duidelijker het wordt dat de VS en Israël de gevolgen op de lange termijn van hun aanvallen hebben onderschat.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2026/iran-vs-israel-bombardementen-doelen~v2851195/
De VS onderschatten Iran fundamenteel, zegt Iranexpert Rouzbeh Parsi van de universiteit van het Zweedse Lund. ‘De Amerikanen denken: Iran zal wel meteen iets opblazen als het dat kan doen. Maar Iran heeft juist geduld, omdat de machthebbers menen dat ze meer pijn kunnen absorberen dan de VS.’
Niettemin deelt Iran rake klappen uit. Meerdere belangrijke radarsystemen van de VS in het Midden-Oosten zijn bij Iraanse aanvallen (zwaar) beschadigd. ‘Nu kunnen we met minder raketten elke locatie aanvallen die we willen’, stelde de Iraanse parlementsvoorzitter Mohammad Ghalibaf.
-----------------
Dat valt of staat ten dele bij de mogelijkheden die Iran heeft om verwoest wapentuig te herstellen. ‘Voor ballistische raketten en de lanceerinstallaties zal dat lastig zijn, al helemaal tijdens een oorlog. Maar Iran heeft laten zien makkelijk simpele productieketens voor drones te kunnen opzetten.’
----------
Maar voor het uitroepen van de winst door Trump is het nu nog te vroeg. ‘De aanvallen hebben naar mijn oordeel effect gehad, maar zijn nog niet doorslaggevend geweest’, aldus Krieg. ‘Iran beschikt nog altijd over een aanzienlijke mogelijkheden om luchtaanvallen uit te voeren.’ Volgens hem kan Iran met een minimaal aantal lanceerinrichtingen en drones genoeg schade en politieke onrust aanrichten in de Golfregio.
‘Vergeet niet dat de VS en Iran verschillende criteria hebben voor succes’, zegt ook Parsi. ‘Washington wil het volledige raketprogramma uitschakelen. Maar Iran kan tevreden zijn als het eens in de zoveel tijd een aanval op het vliegveld van Tel Aviv kan uitvoeren. Voor de machthebbers in Teheran is overleven genoeg.’
Joszy
12-03-2026 om 20:47
Daglichtlamp schreef op 12-03-2026 om 20:41:
Iran kan met simpele middelen gewoon de straat van Hormuz blijven blokkeren. Zelfs als al hun raketten uitgeschakeld zouden zijn. Hoe langer dit duurt, hoe duidelijker het wordt dat de VS en Israël de gevolgen op de lange termijn van hun aanvallen hebben onderschat.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2026/iran-vs-israel-bombardementen-doelen~v2851195/
De VS onderschatten Iran fundamenteel, zegt Iranexpert Rouzbeh Parsi van de universiteit van het Zweedse Lund. ‘De Amerikanen denken: Iran zal wel meteen iets opblazen als het dat kan doen. Maar Iran heeft juist geduld, omdat de machthebbers menen dat ze meer pijn kunnen absorberen dan de VS.’
Niettemin deelt Iran rake klappen uit. Meerdere belangrijke radarsystemen van de VS in het Midden-Oosten zijn bij Iraanse aanvallen (zwaar) beschadigd. ‘Nu kunnen we met minder raketten elke locatie aanvallen die we willen’, stelde de Iraanse parlementsvoorzitter Mohammad Ghalibaf.
-----------------
Dat valt of staat ten dele bij de mogelijkheden die Iran heeft om verwoest wapentuig te herstellen. ‘Voor ballistische raketten en de lanceerinstallaties zal dat lastig zijn, al helemaal tijdens een oorlog. Maar Iran heeft laten zien makkelijk simpele productieketens voor drones te kunnen opzetten.’
----------
Maar voor het uitroepen van de winst door Trump is het nu nog te vroeg. ‘De aanvallen hebben naar mijn oordeel effect gehad, maar zijn nog niet doorslaggevend geweest’, aldus Krieg. ‘Iran beschikt nog altijd over een aanzienlijke mogelijkheden om luchtaanvallen uit te voeren.’ Volgens hem kan Iran met een minimaal aantal lanceerinrichtingen en drones genoeg schade en politieke onrust aanrichten in de Golfregio.
‘Vergeet niet dat de VS en Iran verschillende criteria hebben voor succes’, zegt ook Parsi. ‘Washington wil het volledige raketprogramma uitschakelen. Maar Iran kan tevreden zijn als het eens in de zoveel tijd een aanval op het vliegveld van Tel Aviv kan uitvoeren. Voor de machthebbers in Teheran is overleven genoeg.’
Ik hoorde volgens mij Boekestijn en De Wijk zeggen dat als Iran 2x per week met een drone een aanval doet op een olietanker in de Straat van Hormuz, veel schepen daar niet meer doorheen zullen durven en dat zou eigenlijk genoeg zijn om de hele boel te ontregelen.
Zilver_gray
12-03-2026 om 20:58
Joszy schreef op 12-03-2026 om 20:47:
[..]
Ik hoorde volgens mij Boekestijn en De Wijk zeggen dat als Iran 2x per week met een drone een aanval doet op een olietanker in de Straat van Hormuz, veel schepen daar niet meer doorheen zullen durven en dat zou eigenlijk genoeg zijn om de hele boel te ontregelen.
Ja iets dergelijks is ook te lezen in dit artikel
Malibu2
12-03-2026 om 21:50
Uit een interview met de Israëlische onderminister van Buitenlandse Zaken in de Telegraaf. Ik herken wel wat ze zegt.
Israël en de Verenigde Staten knappen in het Midden-Oosten het vuile werk op, zegt de Israëlische onderminister van Buitenlandse Zaken Sharren Haskel. „Europeanen moeten zich afvragen aan welke kant van de geschiedenis ze willen staan.”
----
„De vraag is: welke prijs ben je bereid te betalen opdat volgende generaties in veiligheid kunnen opgroeien? De wereldvrede staat op het spel. Het Iraanse regime rekte de onderhandelingen met de VS in de hoop dat het zijn massavernietigingsprogramma ondergronds onbereikbaar kon maken voor Amerikaanse bommen. Een nucleaire bom in handen van deze religieuze fanatici vormt een bedreiging voor de gehele mensheid.”
De ingreep zal volgens haar geen jaren in beslag nemen. „De problemen in de energievoorziening die nu zijn ontstaan doordat de Straat van Hormuz is afgesloten, waren voorzien en zullen van korte duur zijn.
---
Een probleem voor veel westerse regeringen is, volgens de viceminister, de invloed die binnenlandse moslimstemmen hebben op het buitenlandse beleid van die landen. „De aarzeling van de Britse regering om ons en de Amerikanen te steunen is wat dit betreft veelzeggend. Europese leiders moeten zich afvragen: als dit Iraanse regime van monsters, dat z’n eigen bevolking massaal vermoordt, is verdreven en het Iraanse volk is bevrijd – en als de regio daardoor veiliger is geworden – aan welke kant wil je dan hebben gestaan?”
---
„Wij hebben geen militaire steun nodig; Israël en de VS hebben de beste strijdkrachten ter wereld. Het gaat hier om een morele keuze.
---
Alles goed en wel, een positieve uitkomst is lang niet zeker. Haskel: ,,Natuurlijk staan we voor enorme uitdagingen. De mullahs zullen alles doen wat in hun macht ligt om terug te slaan. Kijk hoe ze nu al willekeurig hun buurlanden aanvallen en er dood en verderf zaaien onder burgers, zelfs in landen die hen goedgezind waren. Ze hebben zelfs Cyprus al aangevallen. Stel je voor wat er was gebeurd als dit regime een kernbom had gehad.”
---
De Israëlische publieke opinie steunt de aanval op Iran massaal, zegt Haskel. „Op een kleine minderheid na begrijpt de Israëlische bevolking heel goed wat de aard is van het Iraanse gevaar. Net als in veel Arabische landen, waarvan de leiders niet voor niets het Westen waarschuwen voor de dreiging van de radicale islam. Zij zien hoe Iraanse islamisten niet alleen Joden, Koerden, christenen en andere minderheden vermoorden, maar vooral ook moslims, en ze begrijpen niet dat zoveel westerlingen de ogen hiervoor sluiten.”
Dat frustreert. „Ik heb zelf ook zoveel verhitte debatten gevoerd met Europeanen; vooral voor linkse politici en media lijkt de radicale islam onaantastbaar. Weet je wat het ook is met veel westerlingen, vooral die in het linkse kamp? Ze zijn geobsedeerd door die ’vreselijke Trump en Netanyahu’ en het steekt hen enorm dat uitgerekend deze twee de ruggengraat hebben om de wereld veiliger te maken voor toekomstige generaties.”
En hoe lang gaat deze oorlog duren? „Zolang als nodig is.”
https://www.telegraaf.nl/binnenland/israelische-functionaris-sharren-haskel-42-waarschuwt-westen-kijk-niet-weg-voor-het-iraanse-gevaar-in-jullie-midden/140636169.html
Malibu2
12-03-2026 om 23:58
En een artikel over de taaloorlog die gaande is, inclusief links. Ik heb dat zelf ook al eerder benoemd, in dit en/of in het intussen gesloten Israël topic.
"Iedereen die nu het nieuws over de oorlog tegen Iran volgt, zou moeten beseffen hoe verwrongen ons beeld van de situatie in het Midden-Oosten al was voordat de eerste bom viel. En wie oplet ziet nog dagelijks hoe de duiders in gerespecteerde media deze taaloorlog voortzetten."
https://www.wyniasweek.nl/er-wordt-tegen-israel-een-gevaarlijke-taaloorlog-gevoerd/
Zilver_gray
13-03-2026 om 07:15
Malibu2 schreef op 12-03-2026 om 23:58:
En een artikel over de taaloorlog die gaande is, inclusief links. Ik heb dat zelf ook al eerder benoemd, in dit en/of in het intussen gesloten Israël topic.
"Iedereen die nu het nieuws over de oorlog tegen Iran volgt, zou moeten beseffen hoe verwrongen ons beeld van de situatie in het Midden-Oosten al was voordat de eerste bom viel. En wie oplet ziet nog dagelijks hoe de duiders in gerespecteerde media deze taaloorlog voortzetten."
https://www.wyniasweek.nl/er-wordt-tegen-israel-een-gevaarlijke-taaloorlog-gevoerd/
Fascinerend om te lezen dat er mensen zijn die er zo over denken.
Malibu2
13-03-2026 om 07:53
Zilver_gray schreef op 13-03-2026 om 07:15:
[..]
Fascinerend om te lezen dat er mensen zijn die er zo over denken.
Ik vind het ook fascinerend om dat hier in dit topic (en in het gesloten Israël topic) in de praktijk terug te zien.
En tegelijkertijd eng, want mensen lijken het niet door te hebben, of hebben het wel door en doen het bewust.
Denksport
13-03-2026 om 08:02
felija schreef op 12-03-2026 om 22:46:
Laat ook maar
Als je, net als "de oppositie" in Nederland, het al te ver vindt gaan dat het kabinet "begrip toont" is "laat ook maar" inderdaad ook prima. Laten we vooral helemaal niks doen, vertrouwen op de goedheid van de radicale islam en wachten tot iemand een lange termijnvisie ontwikkelt.