Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Alice12 schreef op 12-03-2026 om 12:51:

[..]

Zoals ik al eerder schreef, Obama ( democraat) was de enige president die echt elke dag van zijn regeerperiode oorlog heeft gevoerd. Tijdens zijn periode is de VS uitgegroeid totdat grootste internationale wapenhandelaar sinds de tweede wereldoorlog. Zijn oorlogsbudget overschreed hij met 30 miljard dollar. Alleen in 2016 gooide hij 26.000 bommen op 7 verschillende landen. Maar gelukkig heeft hij wel de Nobelprijs voor de vrede gewonnen.

De Nobelprijs is niets meer waard sinds deze ooit is uitgeloofd aan Arafat (lees: terrorist).

Ik vind het echt knap hoe een topic over Iran elke 5 posts naar een fittie tussen Trump en Obama wordt gedraaid. Misschien moeten jullie daar een apart topic over openen

BeesAreCool schreef op 12-03-2026 om 11:13:

[..]

Zelfs om de Amerikaanse boeren, die voornamelijk op hem stemden, geeft hij al niks, want er zijn er heel veel in de problemen gekomen, waar niks aan gedaan wordt. En veteranen heeft hij ook al dikwijls beledigd.

Ze destabiliseren de regio zonder goed plan, maar de vluchtelingen blijven in de regio of gaan naar het nabije Europa en veel minder naar de VS.

Amerikaanse boeren kotsen op Nederlandse boeren die, zwaar gesubsidieerd door de Nederlandse overheid, hun producten tegen veel te lage prijzen dumpen op de wereldmarkt en daarmee de boeren in de VS (en in de rest van de wereld) uit de markt drukken. Niet echt een probleem waar Trump wat aan kan doen. Maar ach, wat kan ons Nederlanders het schelen, wij zijn trots op de Nederlandse boer...

En dat stabiliseren van die regio hadden al die terroristenstaten in het MO natuurlijk al lang zelf gedaan, daar hebben ze de VS niet voor nodig.

Maar heel bijzonder, hoe mensen in dit topic toch vooral de VS en Israël de schuld van alles blijven geven.

AD; 13:12

Minstens 52 miljoen kinderenkunnen niet naar school door de oorlog in het Midden-Oosten, blijkt uit onderzoek van Save the Children. Volgens de hulporganisatie zijn veel scholen in de regio beschadigd, gesloten of omgevormd tot opvanglocaties.

De Iraanse Rode Halve Maan meldde dat in Iran 65 scholen door luchtaanvallen zijn verwoest. In Libanon zijn minstens 300.000 kinderen ontheemd geraakt en veel scholen zijn er aangemerkt als opvanglocatie.

Niet gek dat de haat alleen maar meer aangewakkerd wordt. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de gewonden en doden.

Joszy schreef op 12-03-2026 om 13:21:

Ik vind het echt knap hoe een topic over Iran elke 5 posts naar een fittie tussen Trump en Obama wordt gedraaid. Misschien moeten jullie daar een apart topic over openen

Ja, dat klopt. Ik zal het niet meer doen. Maar ik irriteer aan die post waar dan bij staat “ republikein” . Terwijl de democraat Obama veel erger was.

Zilver_gray schreef op 12-03-2026 om 13:48:

AD; 13:12

Minstens 52 miljoen kinderenkunnen niet naar school door de oorlog in het Midden-Oosten, blijkt uit onderzoek van Save the Children. Volgens de hulporganisatie zijn veel scholen in de regio beschadigd, gesloten of omgevormd tot opvanglocaties.

De Iraanse Rode Halve Maan meldde dat in Iran 65 scholen door luchtaanvallen zijn verwoest. In Libanon zijn minstens 300.000 kinderen ontheemd geraakt en veel scholen zijn er aangemerkt als opvanglocatie.

Niet gek dat de haat alleen maar meer aangewakkerd wordt. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de gewonden en doden.

En hoeveel van die kinderen zouden meisjes zijn die niet naar school mogen omdat het meisjes zijn en ze volgens hun geloof vooral niks mogen, en zeker niet naar school?

Denksport schreef op 12-03-2026 om 13:50:

[..]

En hoeveel van die kinderen zouden meisjes zijn die niet naar school mogen omdat het meisjes zijn en ze volgens hun geloof vooral niks mogen, en zeker niet naar school?

Geen idee, vertel eens?

Of het meisjes of jongens zijn doet niet ter zake als we het hebben over de ernst van de situatie nl dat er 65 scholen zijn verwoest. Al zouden die meisjes willen, dan konden ze alsnog niet.

Ik snap trouwens niet dat dat er telkens bijgehaald moet worden; ja die meisjes en vrouwen hebben daar een afschuwelijk leven, alsof dat alle ellende en slachtoffers die er nu vallen moet vergoelijken.

Zilver_gray schreef op 12-03-2026 om 13:55:

[..]

Geen idee, vertel eens?

Of het meisjes of jongens zijn doet niet ter zake als we het hebben over de ernst van de situatie nl dat er 65 scholen zijn verwoest. Al zouden die meisjes willen, dan konden ze alsnog niet.

Tuurlijk joh, het doet er alleen toe als je VS en Israël er de schuld van kan geven. 

[..]

Nou dit! Ongelooflijk dat juist vrouwen niet toejuichen dat wie dan ook in ieder geval een poging doet om die kutlanden voor meisjes en vrouwen omver te gooien. Wat maakt het uit wat de motieven zijn, er gebeurt iets. Of het gaat lukken is een 2e, maar er gebeurt in ieder geval wat. Er is een ( kleine) kans dat meisjes het straks iets beter gaan krijgen. Bij niks doen weten we in ieder geval zeker dat ze een vreselijk leven hebben. En dat al jaren. Minder waard dan een geit bij die moslims.

[..]

In Iran gaan meisjes gewoon naar school, ook naar het voortgezet onderwijs en een deel ook naar het hoger onderwijs. Ja, vrouwenrechten zijn ingeperkt, maar Iran is geen Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Iran

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:01:

[..]

In Iran gaan meisjes gewoon naar school, ook naar het voortgezet onderwijs en een deel ook naar het hoger onderwijs. Ja, vrouwenrechten zijn ingeperkt, maar Iran is geen Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Iran

Oh nee, geen Afghanistan. Dan is het goed. Alleen maar een beetje ingeperkt, dan moeten die wijven niet zeuren.

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:03:

[..]

Oh nee, geen Afghanistan. Dan is het goed. Alleen maar een beetje ingeperkt, dan moeten die wijven niet zeuren.

Anders trek je even totaal uit zijn verband wat er werkelijk geschreven wordt.

Zilver_gray schreef op 12-03-2026 om 14:07:

[..]

Anders trek je even totaal uit zijn verband wat er werkelijk geschreven wordt.

Nee, een beetje downplayen van de erbarmelijke positie van vrouwen in al die landen, dat is pas prima. Het is toch allemaal niet zo erg als in Afghanistan?

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:03:

[..]

Dat hoor je mij niet zeggen, dat maak jij er van. Ik zou het net zoals jij een zegen vinden als het ayatollah regime verdwijnt, maar ik heb mijn twijfels of dat op deze manier lukt. Ik vrees dat de Amerikanen en Israeli's juist  meer  ellende achterlaten als ze zich straks terugtrekken in de vorm van een nog onderdrukkender regime. 

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:11:

[..]

Nee, een beetje downplayen van de erbarmelijke positie van vrouwen in al die landen, dat is pas prima. Het is toch allemaal niet zo erg als in Afghanistan?

En niet alleen vrouwen trouwens, op homoseksualiteit staat de doodstraf. Maar hé, 't is niet zo erg als in Afghanistan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.