Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen vliegen niet over en naar het midden oosten momenteel. Ook niet naar Dubai bijvoorbeeld. 'Vanwege de situatie in de regio'. Zou er iets worden verwacht in Iran?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2026 om 18:06 Topicstarter

Joszy schreef op 25-01-2026 om 17:53:

Verschillende luchtvaartmaatschappijen vliegen niet over en naar het midden oosten momenteel. Ook niet naar Dubai bijvoorbeeld. 'Vanwege de situatie in de regio'. Zou er iets worden verwacht in Iran?

Ik vraag het me af. In Nederland zijn we natuurlijk door MH17 extra voorzichtig geworden. Zolang andere luchtvaartmaatschappijen nog wel vliegen lijkt het in elk geval geen algemene waarschuwing te zijn.

Daglichtlamp schreef op 25-01-2026 om 18:06:

[..]

Ik vraag het me af. In Nederland zijn we natuurlijk door MH17 extra voorzichtig geworden. Zolang andere luchtvaartmaatschappijen nog wel vliegen lijkt het in elk geval geen algemene waarschuwing te zijn.

Er zijn er meer die niet vliegen zag ik. Lufthansa vliegt niet op Teheran en op andere bestemmingen in de regio alleen overdag

Vreselijk:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5558773/iran-protesten-doden-ayatollah

Wanneer komt het schrikbewind eindelijk ten val?

felija schreef op 25-01-2026 om 20:40:

Vreselijk:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5558773/iran-protesten-doden-ayatollah

Wanneer komt het schrikbewind eindelijk ten val?

Het is afschuwelijk. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe demonstranten dit regime ten val kunnen brengen als ze worden afgeschoten. Barbaars.

Hulp van buitenaf lijkt me toch echt nodig, maar wie? Tuurlijk is Trump een schurk en geeft hij niks om mensen, dat weten we allang. Wat is het alternatief?

Helpdesk schreef op 26-01-2026 om 17:04:

[..]

Het is afschuwelijk. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe demonstranten dit regime ten val kunnen brengen als ze worden afgeschoten. Barbaars.

Hulp van buitenaf lijkt me toch echt nodig, maar wie? Tuurlijk is Trump een schurk en geeft hij niks om mensen, dat weten we allang. Wat is het alternatief?

Ik vrees vooral voor wat daarna. Ik denk dat als Trump, Netanyahu, de VN of wie dan ook maar echt wil, het regime vrij snel vermoord of verjaagd kan worden. Maar wat dan? Er is niet echt iets van een gezamenlijke oppositie ofzo. En van buitenaf besturen lijkt me helemaal vragen om problemen.

Joszy schreef op 26-01-2026 om 17:12:

[..]

Ik vrees vooral voor wat daarna. Ik denk dat als Trump, Netanyahu, de VN of wie dan ook maar echt wil, het regime vrij snel vermoord of verjaagd kan worden. Maar wat dan? Er is niet echt iets van een gezamenlijke oppositie ofzo. En van buitenaf besturen lijkt me helemaal vragen om problemen.

Klopt, het is tamelijk hulpeloos. 
Er zijn veel Iraniërs die meer vrijheden willen maar een deel is helaas ook erg conservatief. Hoe die verdeling is weet ik niet. 
Mijn partner heeft er in 2001 zes weken individueel rondgereisd. De meeste mensen die hij sprak wilden toen het liefst naar de VS emigreren. 

Ik denk aan een gerichte aanval op Khamenei (door Israël) en op de kopstukken van de Iraanse Garde.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-01-2026 om 18:31 Topicstarter

Zelfs al schakel je kopstukken uit, dan nog is de Iraanse garde compleet verweven met het systeem.
https://nos.nl/artikel/2599907-vs-laat-spierballen-zien-bij-iran-maar-aanval-zal-regime-niet-omverwerpen

Intussen houdt de VS de diplomatieke wegen open. "Ze willen een deal sluiten, dat weet ik zeker", zei Trump gisteren. Een hooggeplaatste Amerikaanse functionaris voegde daaraan toe dat Iran "op de hoogte is" van de voorwaarden van zo'n deal.

Die zouden onder meer inhouden dat al het verrijkte uranium het land uit moet, dat Iran zijn voorraad langeafstandsraketten beperkt en stopt met het steunen van gewapende bondgenoten in de regio. Ook zou Teheran nooit meer uranium zelfstandig mogen verrijken. Hoewel de Iraniërs open zouden staan voor gesprekken, hebben ze nog geen bereidheid getoond deze voorwaarden te accepteren.

Zo'n overeenkomst zou de Iraanse bevolking mogelijk wat economische ademruimte kunnen geven: de torenhoge inflatie als gevolg van Amerikaanse sancties was immers de aanleiding voor de recente protesten. "Maar op het gebied van politieke rechten, waar het de demonstranten ook om gaat, hoeven ze niets te verwachten", zegt Aarts.

Dit is toch vreselijk? Dat je niet naar het ziekenhuis durft omdat je daar opgepakt kan worden om vervolgens te verdwijnen 

Gewonde Iraanse betogers vermijden ziekenhuis uit angst opgepakt te worden https://www.nu.nl/buitenland/6384172/gewonde-iraanse-betogers-vermijden-ziekenhuis-uit-angst-opgepakt-te-worden.html

Gisteravond kwam Keyvan Shahbazi aan het woord in Vandaag Inside:

https://www.vandaaginside.nl/  
Keyvan Shahbazi over protesten in Iran: ‘De gehele bevolking is dit regime spuugzat'
Dit fragment duurt maar 2.47 minuut.

Het fragment: "Keyvan Shahbazi erg verbaasd door stilte in Nederland over Iran" duurt langer.

Het fragment "In de Wandelgangen" duurt 6.49 minuut. Keyvan Shahbazi: 
"Ik voel mij in Nederland ook steeds minder veilig". 

Elke seconde de moeite waard om naar te luisteren.

Bij het lezen van zijn boek "De Amerikaan van Karadj" kreeg ik wel medelijden met zijn ouders. 

Die hebben heel wat moeten lijden voor/door hem.

Ik ben benieuwd naar het vervolg, dat waarschijnlijk in het voorjaar van 2027 verschijnt.

Hè hè eindelijk wordt de Revolutionaire Garde op de terroristenlijst gezet door de EU. 

Wat ontzettend sneu voor de Iranezen terwijl het er een poosje zo hoopvol uitzag. Het bewind leek de kluts kwijt te raken maar intussen waren ze waarschijnlijk info aan het verzamelen om de opstandelingen massaal te doden.

rionyriony schreef op 29-01-2026 om 18:00:

Hè hè eindelijk wordt de Revolutionaire Garde op de terroristenlijst gezet door de EU.

Wat ontzettend sneu voor de Iranezen terwijl het er een poosje zo hoopvol uitzag. Het bewind leek de kluts kwijt te raken maar intussen waren ze waarschijnlijk info aan het verzamelen om de opstandelingen massaal te doden.

Ja, het is vreselijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.