Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onrealistische vacature eisen

Helemaal zot geworden. Laatst vroegen ze mij of ik nog iemand wist voor een vacature. Ik heb gezegd dat ze geen schaap met 5 poten gingen vinden, ook niet via mij. Uiteindelijk hebben ze de eisen ingedamd, maar nog steeds past het niet voor de nieuwe medewerker op de functie. Die gaat er zo te zien óf zelf bij neervallen, óf die laat wat taken vallen. 

rionyriony schreef op 14-11-2025 om 05:47:

Een nieuwe werknemer is gewoon een heel hoge kostenpost voor een bedrijf dus voordat je zeker bent dat je de goede hebt gevonden gaat er wat tijd voorbij. Kennelijk is er ook niet zoveel haast bij. En een werkgever mag blijven dromen niet?

Natuurlijk, lekker blijven dromen over de ideale kandidaat die niet bestaat en intussen je werknemers de ziektewet in jagen omdat zij alsmaar zich kapot moeten werken omdat er nog steeds geen extra personeel is aangenomen. 

Ik zit inmiddels al bijna 2 jaar thuis (nu dan in de ziektewet) en zie nog steeds vacatures voorbij komen waar ik 2 jaar geleden op heb gereageerd. 9 van de 10 keer kreeg ik gewoon geen reactie terug, of er was iemand die beter paste bij de vacature. Dat laatste is geen probleem natuurlijk, ik gun iedereen een leuke en goede baan! Maar ik heb zoveel gesolliciteerd en er kwam meestal geen reactie terug. 

Inmiddels zijn er ook alweer meer werklozen dan dat er vacatures zijn. Als werkgever kun je dus weer selectief zijn.

Marty1984 schreef op 13-11-2025 om 21:33:

Een deel vacatures is ook gewoon voor onbestaande jobs. Maar louter goedkope promotie voor het bedrijf.

Als je effectief solliciteert bestaat de job niet, is ze net ingevuld, was een andere kandidaat beter, matcht je CV niet terwijl je alles kan afvinken, ...

Welnee. Hoe kom je daar nou bij? 

Ik zie zovaak dat er dan een heel laag salaris wordt geboden. Rond het minimumloon.

Ik ben geabonneerd op een nieuwsbrief met vacatures van een bedrijf, en er is 1 vacature die ik heel vaak weer langs zag komen.

Op zich leken de eisen mij niet onrealistisch, maar het werk is in ploegendienst en misschien hebben mensen daar geen zin in.

Poezie schreef op 14-11-2025 om 12:12:

[..]

Natuurlijk, lekker blijven dromen over de ideale kandidaat die niet bestaat en intussen je werknemers de ziektewet in jagen omdat zij alsmaar zich kapot moeten werken omdat er nog steeds geen extra personeel is aangenomen.

En zeuren dat je geen personeel kunt krijgen..

Ysenda schreef op 14-11-2025 om 12:59:

Inmiddels zijn er ook alweer meer werklozen dan dat er vacatures zijn. Als werkgever kun je dus weer selectief zijn.

Dat klopt. Maar je kunt ook gewoon te veel eisen. Ik zag laatst een vacature bij mijn eigen werkgever. Dat onderdeel werkt met een wet die nu drie jaar bestaat en er werd ook drie jaar ervaring gevraagd. Dat was dus een externe vacature. Er werkt bijna niemand binnen de afdeling met zoveel ervaring, laat staan erbuiten. Dat is dus gewoon onrealistisch. 

Schoondochter schreef op 14-11-2025 om 18:01:

[..]

Dat klopt. Maar je kunt ook gewoon te veel eisen. Ik zag laatst een vacature bij mijn eigen werkgever. Dat onderdeel werkt met een wet die nu drie jaar bestaat en er werd ook drie jaar ervaring gevraagd. Dat was dus een externe vacature. Er werkt bijna niemand binnen de afdeling met zoveel ervaring, laat staan erbuiten. Dat is dus gewoon onrealistisch.

Bij ons is de vraag naar ervaring meer algemeen dan precies op die functie.  3 jaar werkervaring is een junior functie. 10 jaar is een senior waar meer eisen aan zelfstandig werken worden gesteld 

Ysenda schreef op 14-11-2025 om 18:52:

[..]

Bij ons is de vraag naar ervaring meer algemeen dan precies op die functie. 3 jaar werkervaring is een junior functie. 10 jaar is een senior waar meer eisen aan zelfstandig werken worden gesteld

Dat vind ik dan weer wel realistisch, maar daar ging dit topic toch niet over?

Schoondochter schreef op 14-11-2025 om 19:42:

[..]

Dat vind ik dan weer wel realistisch, maar daar ging dit topic toch niet over?

Nee, maar zo zou ik de vacature bij jullie interpreteren. Niet dat je specifiek 3 jaar ervaring met die wet moet hebben maar gewoon minimaal 3 jaar werkervaring.

Ysenda schreef op 14-11-2025 om 20:07:

[..]

Nee, maar zo zou ik de vacature bij jullie interpreteren. Niet dat je specifiek 3 jaar ervaring met die wet moet hebben maar gewoon minimaal 3 jaar werkervaring.

Dan zou je hem verkeerd interpreteren. Er staat letterlijk '3 jaar ervaring met het uitvoeren van de wet x' in de vacature.

Mijn partner en ik wonen in de stad Utrecht, maar werken beiden op een flink eind van huis af. We hebben beide ruime werkervaring in ons vakgebied, en we zouden genoegen kunnen nemen met iets minder salaris dan we nu ontvangen, in ruil voor minder reistijd. 

Gek genoeg krijgen wij ook steeds afwijzingen als we reageren op vacatures in Utrecht met de reden 'iemand anders heeft meer werkervaring dan jij', waarna de vacature kort daarna weer open staat. 

Dat vacatures open blijven staan omdat mensen te weinig salaris aangeboden wordt is simpelweg niet waar. Je kan maar op 1 plek tegelijk een functie vervullen, dus als jij een nieuwe baan krijgt, komt op de vorige werkplek een vacature vrij, en blijft het arbeidstekort netto even groot. 

Schoondochter schreef op 14-11-2025 om 20:13:

[..]

Dan zou je hem verkeerd interpreteren. Er staat letterlijk '3 jaar ervaring met het uitvoeren van de wet x' in de vacature.

Ik kreeg vandaag een vacature binnen voor de functie van beroepsjurist bij UHT. Vereiste: 5 jaar ervaring met procederen in beroep, ervaring bij bezwaar telt niet mee. Terwijl die 5 jaar ervaring waarschijnlijk helemaal niet noodzakelijk is. Want waarom is bijvoorbeeld 2 jaar ervaring niet genoeg? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.