Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nu doorzetten met afschaffen vuurwerk?

Ook dit jaar mag er geen vuurwerk afgestoken worden. Van vorig jaar weten we al dat dat ruim 70 % minder slachtoffers oplevert.
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/forse-afname-vuurwerkslachtoffers

Wat mij betreft zetten we nu door. De argumenten van de branche dat er als je het verbied juist meer slachtoffers vallen door illegaal vuurwerk zijn inmiddels ontkracht.

Peiling

Vuurwerk definitief verbieden?
256 stemmen
75%
25%

Alsjeblieft ja, afschaffen. Die laatste jaarwisseling voor corona 2019/2020, dat was toch verschrikkelijk. Het leek wel oorlog, ik durf de deur al een paar jaar niet meer uit op oudejaarsavond. Vroeger fietste ik gewoon de stad door naar huis na het vuurwerk, maar dat is niet meer veilig. Zo was het in veel steden en dorpen:
https://www.parool.nl/amsterdam/agent-over-oudejaarsnacht-hele-stad-lijkt-in-brand-te-staan~be7ebf66/

Daarnaast: de luchtvervuiling, de dieren, de gewonden, waaronder veel toeschouwers, de politiemensen en hulpdiensten die met gevaar voor eigen leven op pad moeten. Het is toch gewoon klaar.

Ik zou het wel missen als ze het afschaffen. Ik heb een hekel aan die zware knallen en dat dagenlange gooien, maar om middernacht siervuurwerk vind ik wel mooi. 

Centrale vuurwerkshows zie ik niet zitten, dan gaat iedereen met zijn dronken kop in de auto zitten naar die locatie. 

Gifkikker schreef op 19-11-2021 om 20:55:

Ik zou het wel missen als ze het afschaffen. Ik heb een hekel aan die zware knallen en dat dagenlange gooien, maar om middernacht siervuurwerk vind ik wel mooi.

Centrale vuurwerkshows zie ik niet zitten, dan gaat iedereen met zijn dronken kop in de auto zitten naar die locatie.

Eens

Ik vind deze reclamespot heel duidelijk. Ik vind vuurwerk echt een absurde traditie.


https://youtu.be/dLFl0lkU6zI

Wat mij betreft zetten ze ook in de wet dat agenten preventief mogen fouilleren op vuurwerk. De katten hier zijn doodsbang voor vuurwerk. En dat komt niet door netjes vuurwerk op oud&nieuw. 
Kijk, als iedereen zich gewoon aan de regels houdt en pas om 00:00 vuurwerk afsteekt vind ik het echt geen probleem. Zo eens per jaar. Maar dat Kunnen mensen niet… helaas… 

ik sta hier heel dubbel in. De voordelen, of beter gezegd: het inperken van de nadelen, zie ik echt wel. Gelukkig nooit van dichtbij meegemaakt, maar dat het goed mis kan gaan weet ik. Maar ik weet ook dat het vaak goed gaat en dat het dan ook heel leuk is. Gezellig met de buren op straat vuurwerk kijken. Ik heb ook wel oud en nieuw op het platteland gevierd, waar ook geen vuurwerk was - van die paar huizen die er stonden stak niemand wat af. Dat vond ik best jammer hoor. 

Rondstruiner schreef op 19-11-2021 om 20:49:

Alsjeblieft ja, afschaffen. Die laatste jaarwisseling voor corona 2019/2020, dat was toch verschrikkelijk. Het leek wel oorlog, ik durf de deur al een paar jaar niet meer uit op oudejaarsavond. Vroeger fietste ik gewoon de stad door naar huis na het vuurwerk, maar dat is niet meer veilig. Zo was het in veel steden en dorpen:
https://www.parool.nl/amsterdam/agent-over-oudejaarsnacht-hele-stad-lijkt-in-brand-te-staan~be7ebf66/

Daarnaast: de luchtvervuiling, de dieren, de gewonden, waaronder veel toeschouwers, de politiemensen en hulpdiensten die met gevaar voor eigen leven op pad moeten. Het is toch gewoon klaar.

Dit!

Sterk filmpje, Sun.lover. Het is inderdaad een idiote traditie.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 21:38

Wij steken zelf niets af en ik hou ook niet van het geknal. Toch zou ik het jammer vinden als het siervuurwerk verboden wordt.

Daadwerkelijk handhaven op de regels die er al zijn lijkt mij de eerste stap, dan verder zien.

Ik ben er blij mee. Het is hier nu al een week of 2 aan de gang. Irritant geknal. We wonen dicht aan de Duitse grens. Vorig jaar was er wel vuurwerk, dat in Duitsland gekocht was, maar veel en veel minder. En ook minder overlast. Hopelijk is dat dit jaar weer zo. Nu kan ik tenminste ook veilig mijn minibieb buiten laten staan. Anders moest die al zeker half dec naar binnen. 

Een vuurwerkshow leek me op zich wel leuk, als een soort van compromis voor de mensen die wel van vuurwerk houden. Maar wat iemand zegt dan heb je wel meer kans op mensen die met drank op gaan rijden...

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 21:43

PinkFlower schreef op 19-11-2021 om 21:40:

Ik ben er blij mee. Het is hier nu al een week of 2 aan de gang. Irritant geknal. We wonen dicht aan de Duitse grens. Vorig jaar was er wel vuurwerk, dat in Duitsland gekocht was, maar veel en veel minder. En ook minder overlast. Hopelijk is dat dit jaar weer zo. Nu kan ik tenminste ook veilig mijn minibieb buiten laten staan. Anders moest die al zeker half dec naar binnen.

Een vuurwerkshow leek me op zich wel leuk, als een soort van compromis voor de mensen die wel van vuurwerk houden. Maar wat iemand zegt dan heb je wel meer kans op mensen die met drank op gaan rijden...


Dat vuurwerk is al illegaal (want wordt te vroeg afgestoken), daar ga je met een algeheel verbod met oud en nieuw dus niets aan veranderen.

Ik zeg eerst handhaven.

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 21:43:

[..]


Dat vuurwerk is al illegaal (want wordt te vroeg afgestoken), daar ga je met een algeheel verbod met oud en nieuw dus niets aan veranderen.

Ik zeg eerst handhaven.

Met een verbod wordt er wel heel veel minder afgestoken hier. Behalve idd dat illegale spul. 

Handhaven ja...maar dat gebeurd hier dus niet. Ik heb wel eens gebeld toen we flink overlast hadden snachts. Antwoord: we komen hier niet voor want als we er zijn zijn ze toch al weg. 

Consumenten vuurwerk mag van mij wel eruit, dan liever een centrale vuurwerkshow in dorp of stad. Dronken achter het stuur helaas houd een bepaalde groep mensen zich sowieso moeilijk aan de wet, is het niet naar z’n show toe dan rijden ze wel naar vrienden toe waar ze wat gaan drinken.

Wanneer mensen elkaar thuis opzoeken kun je moeilijker controleren wanneer er met alcohol achter het stuur gekropen wordt.

Juist bij z’n show kun je op de parkeerplaats voor het wegrijden een alcohol test doen.Ervaren agenten zien zo wie ze moeten hebben wanneer mensen naar hun auto’s lopen(wankelen).

Doe maar een verbod, want we kunnen er blijkbaar niet mee omgaan. Ik heb siervuurwerk om middernacht met oud & nieuw op zich altijd wel een mooie traditie gevonden, maar het is hier in de buurt al jaren dat je in de weken voor 31 december het gevoel hebt of je in oorlogsgebied zit. De dieren vinden het sowieso een ramp, en het is slecht voor het milieu, dus er zijn genoeg rationele redenen om het te verbieden. Maar jammer vind ik het wel, ja.   

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 21:58

PinkFlower schreef op 19-11-2021 om 21:50:

[..]

Met een verbod wordt er wel heel veel minder afgestoken hier. Behalve idd dat illegale spul.

Handhaven ja...maar dat gebeurd hier dus niet. Ik heb wel eens gebeld toen we flink overlast hadden snachts. Antwoord: we komen hier niet voor want als we er zijn zijn ze toch al weg.


Dan gaat dat dus ook niet gebeuren bij een verbod, dat handhaven.

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 21:58:

[..]


Dan gaat dat dus ook niet gebeuren bij een verbod, dat handhaven.

Wanneer je toch een poging wilt wagen dan moet je vooral bij de (illegale)handelaren zijn. Wanneer daar goede controles op zijn heb je veel minder handel die uiteindelijk op straat afgeschoten wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.