Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 23-12-2025 om 12:09:

[..]

Zo gaat het altijd.

Klopt zodra je (zichtbaar) aantoont dat de persoon in kwestie ongelijk heeft.  Ipv toegeven dat ze fout zit, komt ze vervolgens met een heel (…) verhaal om maar af te leiden waar het werkelijk om ging. En vervolgens ben jij de “zuigert” 

Daglichtlamp schreef op 23-12-2025 om 12:21:

Dit hele draadje bestaat inmiddels uit oude koeien. Wat ook logisch is voor een draadje dat begonnen is toen de huidige regering in 2024 eindelijk zou starten met regeren. Nu kunnen we alleen nog maar terugkijken. Overigens is het draadje over de formatie van 2021 best interessant om terug te lezen. Je ziet ook daar al de demonisering van links (en ook weer het afgeven op Kaag).
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/kabinetsformatie

Het lijkt wel een herhaling van zetten.

Gaat dit draadje nog over politiek  of wordt er alleen maar  gekibbeld en gekissebist?

Daglichtlamp schreef op 23-12-2025 om 12:21:

Dit hele draadje bestaat inmiddels uit oude koeien. Wat ook logisch is voor een draadje dat begonnen is toen de huidige regering in 2024 eindelijk zou starten met regeren. Nu kunnen we alleen nog maar terugkijken. Overigens is het draadje over de formatie van 2021 best interessant om terug te lezen. Je ziet ook daar al de demonisering van links (en ook weer het afgeven op Kaag).
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/kabinetsformatie

Maar dit is een ander topic als wat je zo straks noemde.

Ik heb dit topic bekeken. 57 pagina's. Allemaal berichten uit 2021.

Ik kwam me pas tegen op pagina 53 met alleen een cartoon, en één bericht waarin ik een pluim geef aan Pieter Omzigt.

En op pagina 56 had ik ook twee berichten geplaatst. Eentje over Pieter, en eentje over W. Koolmees. Waarschijnlijk had ik toen die eerste 50 pagina's niet eens gelezen.

Soheey wat een ophef om niks, het is een politiek discussie topic, maar wel hartstikke meta-discussie op dit topic. De huidige (demissionair) regering is NIET gestart in 2021 maar idd in 2024.

Zilver_gray schreef op 23-12-2025 om 12:27:

[..]

Klopt zodra je (zichtbaar) aantoont dat de persoon in kwestie ongelijk heeft. Ipv toegeven dat ze fout zit, komt ze vervolgens met een heel (…) verhaal om maar af te leiden waar het werkelijk om ging. En vervolgens ben jij de “zuigert”

Wat ik hiervan (al een tijdje) leer is dat een steeds grotere groep (?) de eigen ervaring 'doorslaggevender' lijkt te vinden dan hoe het in werkelijkheid, feitelijk echt zit. En voornamelijk daarop baseert wie er in de politiek moet komen. 

felija schreef op 23-12-2025 om 13:03:

[..]

Wat ik hiervan (al een tijdje) leer is dat een steeds grotere groep (?) de eigen ervaring 'doorslaggevender' lijkt te vinden dan hoe het in werkelijkheid, feitelijk echt zit. En voornamelijk daarop baseert wie er in de politiek moet komen.

Ik kan me er nog steeds over verbazen. Feiten zijn immers voor iedereen hetzelfde zou je denken..

Tja zo zijn er ook mensen die hun stem uitbrengen op personen die ze “aantrekkelijk” vinden ipv wat degene nu op zijn politieke agenda heeft staan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-12-2025 om 14:08 Topicstarter

Toch is terugkijken naar de kabinetsformatie van 2021 niet zo gek. Waar de politiek sindsdien terechtgekomen is, heeft alles te maken met die desastreus verlopen formatie.  Stel dat Kaag die motie van wantrouwen tegen Rutte in het functie elders debat wèl gesteund zou hebben. Rutte zou dan twee jaar eerder hebben moeten aftreden. Op dat moment zou hij waarschijnlijk niet opgevolgd zijn door Yesilgoz, die toen nog een onbekend VVD Tweede Kamerlid was.
De kabinetsformatie van 2021 zou een hele andere uitkomst gehad hebben. 
Maar je ziet ook parallellen. Ook toen werd er gesproken over een minderheidskabinet van VVD, CDA en D66, omdat VVD toen niet met links wilde, en D66 niet met nog meer rechts (zeker aangezien het CDA toen ook nog rechtser was dan nu). De drie partijen hadden toen overigens wel meer zetels samen dan nu het geval is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.