Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 31-10-2025 om 21:38:

[..]

Ik denk dat veel mensen dachten, PVV de grootste en dus stilstand, dat nooit meer.

Ik denk dat juist niet. Ik ken mensen die ditmaal voor het eerst op hem hebben gestemd. 

Mick87 schreef op 31-10-2025 om 22:21:

Ik vind Rob Jetten erg geschikt om de nieuwe premier te worden. De man heeft charisma en uitstraling en is naar mijn idee een goed visitekaartje voor ons land.
Maar denken jullie dat zijn homoseksualiteit een probleem kan zijn bij bijvoorbeeld staatsbezoeken? Stel hij moet naar een land als India of ergens naar het Midden Oosten ? Vraag ik me oprecht af.

Dat zou wel heel erg zijn, dat zijn geaardheid voor problemen zorgt. Maar realistisch is het inderdaad wel.

Het is nu eenmaal een feit dat bepaalde landen geheel andere normen waarden hanteren en daarin uiterst inflexibel zijn.

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 01:01:

[..]

Zeker, Omdat veel kiezers die normaal op PVV zouden stemmen misschien gedacht hebben dat er niets met hun stem zou gebeuren als ze op de PVV zouden stemmen.

Vanavond Vandaag Inside gezien? Er werd (door deskundige) gezegd dat mensen op de persoon hebben gestemd en niet het programma van D66, en dat ze daar straks van zouden kunnen schrikken. Omdat ze dachten dat D66 rechts was maar heel links blijkt te zijn.

Vorige week vertelde een ander politiek verslaggever over het programma van D66. Dat zouden wel 100 pagina's zijn waar bijna niet door te komen was. En daar stond niets in over die asielstroom aanpakken, terwijl Jetten dat wel telkens verkondigde.

Ik denk serieus dat velen zich achter het oor gaan krabben wanneer ze zich realiseren wat deze politieke partij nastreeft.

De berichten in dit topic over PVV stemmers die te beroerd zouden zijn om zich te verdiepen in standpunten en visie, dat is uiteraard een op een net zo van toepassing op stemmers van andere partijen.

Het zijn allemaal net mensen. Zowel die PVV stemmers als die D66 stemmers. 

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 01:01:

[..]

Zeker, Omdat veel kiezers die normaal op PVV zouden stemmen misschien gedacht hebben dat er niets met hun stem zou gebeuren als ze op de PVV zouden stemmen.

Vanavond Vandaag Inside gezien? Er werd (door deskundige) gezegd dat mensen op de persoon hebben gestemd en niet het programma van D66, en dat ze daar straks van zouden kunnen schrikken. Omdat ze dachten dat D66 rechts was maar heel links blijkt te zijn.

Vorige week vertelde een ander politiek verslaggever over het programma van D66. Dat zouden wel 100 pagina's zijn waar bijna niet door te komen was. En daar stond niets in over die asielstroom aanpakken, terwijl Jetten dat wel telkens verkondigde.

Waarom is voor sommigen niet te begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait? Waarom is 26 stemmen voor de PVV wel een boodschap/signaal van 'het volk' en is 26 stemmen voor D66 geen boodschap/signaal, maar komt dat omdat mensen van stem zijn verschoven, omdat ze wisten dat er niet met PVV samengewerkt ging worden?

Heel veel mensen houden niet van geluid van extreem rechts, snakken naar een ander geluid. Niet iedereen is het eens met het gedachtengoed van PVV/extreem rechts en stemmen daarom anders. Ja extreem rechts is groot, maar de middenstemmers zijn minstens net zo groot.

Euphoria schreef op 01-11-2025 om 07:39:

[..]

Ik denk serieus dat velen zich achter het oor gaan krabben wanneer ze zich realiseren wat deze politieke partij nastreeft.

De berichten in dit topic over PVV stemmers die te beroerd zouden zijn om zich te verdiepen in standpunten en visie, dat is uiteraard een op een net zo van toepassing op stemmers van andere partijen.

Het zijn allemaal net mensen. Zowel die PVV stemmers als die D66 stemmers.

Ik denk inderdaad dat heel veel mensen zich niet door alle plannen heen ploeteren. En dat dus aan 'beide kanten' achteraf mensen zich achter het oor krabben. Dus dat kan misschien gelden voor mensen die nu D66 stemmen, maar dat zal vast ook gegolden hebben voor mensen die 2 jaar geleden PVV stemmen.

Maar je creëert al een stuk meer tevredenheid bij jezelf (in het algemeen bedoeling, dus niet specifiek jij) door te weten en daar dus ook rekening mee te houden dat in de Nederlandse politiek samengewerkt moet worden en compromissen gesloten moeten worden en dat dus de beloftes tijdens de campagnes nooit allemaal volledig worden waargemaakt, dat geldt voor iedere partij in de kamer.

Amber82 schreef op 01-11-2025 om 08:21:

[..]

Waarom is voor sommigen niet te begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait? Waarom is 26 stemmen voor de PVV wel een boodschap/signaal van 'het volk' en is 26 stemmen voor D66 geen boodschap/signaal, maar komt dat omdat mensen van stem zijn verschoven, omdat ze wisten dat er niet met PVV samengewerkt ging worden?

Heel veel mensen houden niet van geluid van extreem rechts, snakken naar een ander geluid. Niet iedereen is het eens met het gedachtengoed van PVV/extreem rechts en stemmen daarom anders. Ja extreem rechts is groot, maar de middenstemmers zijn minstens net zo groot.

Mee eens. Ik denk dat mede daardoor D66 ook zo groot geworden is. Men heeft behoefte aan rust en gematigdheid in het land, niet aan schreeuwers die het land nog meer verdelen. Nu doen partijen als DENK daar wat mij betreft net zo hard aan mee hoor, maar dan op links. Dat polariseren moet stoppen. Dat zal Jetten ook echt wel geholpen hebben, dat men dat geruzie in de kamer ( en de maatschappij ) spuugzat is. 

Amber82 schreef op 01-11-2025 om 08:21:

[..]

Waarom is het voor sommigen (waaronder jij) niet te begrijpen dat er mensen zijn die NIET van onrecht houden ongeacht welk geloof, kleur of politieke mening. Ongeacht of dat om PVV, VVD of D66 gaat.

Het gaat erom dat men gewoon moet wachten totdat alle stemmen van 2025 geteld zijn en niet met vlag gaan varen op een uitslag uit 2023.

Dat heeft NIETS te maken met extreem rechts of extreem links maar met recht en onrecht. 

Andersom had je dit ook niet gepikt. Waarom dan nu wel? Je roept woorden als racisme, discriminatie of onrecht alleen als het in je straatje past.

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 08:38:

[..]

Waarom is het voor sommigen (waaronder jij) niet te begrijpen dat er mensen zijn die NIET van onrecht houden ongeacht welk geloof, kleur of politieke mening. Ongeacht of dat om PVV, VVD of D66 gaat.

Het gaat erom dat men gewoon moet wachten totdat alle stemmen van 2025 geteld zijn en niet met vlag gaan varen op een uitslag uit 2023.

Dat heeft NIETS te maken met extreem rechts of extreem links maar met recht en onrecht.

Andersom had je dit ook niet gepikt. Waarom dan nu wel? Je roept woorden als racisme, discriminatie of onrecht alleen als het in je straatje past.

Als de PVV 15.000 stemmen voor had gestaan en alleen Venlo en Almere moesten nog bekend worden, hadden ze PVV op dezelfde basis als winnaar uitgeroepen. Ik kan me niet voorstellen dat Wilders dan gezegd zou hebben: nee hoor we weten nog niks.

Het gebeurt bij alle verkiezingen dat de winnaar al wordt uitgeroepen voordat alle stemmen geteld zijn, maar de uitslag wel voor zo'n 99% zeker is. Nu dus ook. Best apart dat sommige mensen nu de uitslag hen minder bevalt opeens denken dat het anders zou liggen en zo oneerlijk zou zijn. 

Er zullen sowieso een hoop mensen gestemd hebben op wie ze leuk/goed vonden overkomen, mijn moeder is er een van. Politiek kan haar echt niet boeien, maar Mona vindt ze leuk en goed dus daar stemt ze dan op. En honderdduizenden met haar hoor. Echt niet iedereen heeft zin en tijd om al die debatten te volgen, programma's te lezen of stemwijzers te doen. 
Zat mensen die puur stemmen omdat het erbij hoort en dan gaan voor degene met de mooiste babbel ( Jetten dus dit keer ) en een goede uitstraling. Want ja, ook dat doet er toe. Het uiterlijk en voortkomen bepaalt ook veel. Vergeet ook de gun factor niet.  

Nicole123 schreef op 01-11-2025 om 08:46:

Het gebeurt bij alle verkiezingen dat de winnaar al wordt uitgeroepen voordat alle stemmen geteld zijn, maar de uitslag wel voor zo'n 99% zeker is. Nu dus ook. Best apart dat sommige mensen nu de uitslag hen minder bevalt opeens denken dat het anders zou liggen en zo oneerlijk zou zijn.

Ach ja, het is maar net wat in je straatje past he? Verder eens hoor. Dat gebeurt eigenlijk altijd maar als Jetten het doet is het stom. 

Jujubee schreef op 01-11-2025 om 08:49:

Er zullen sowieso een hoop mensen gestemd hebben op wie ze leuk/goed vonden overkomen, mijn moeder is er een van. Politiek kan haar echt niet boeien, maar Mona vindt ze leuk en goed dus daar stemt ze dan op. En honderdduizenden met haar hoor. Echt niet iedereen heeft zin en tijd om al die debatten te volgen, programma's te lezen of stemwijzers te doen.
Zat mensen die puur stemmen omdat het erbij hoort en dan gaan voor degene met de mooiste babbel ( Jetten dus dit keer ) en een goede uitstraling. Want ja, ook dat doet er toe. Het uiterlijk en voortkomen bepaalt ook veel. Vergeet ook de gun factor niet.

Jaren geleden woonde ik in een West Afrikaans land toen daar verkiezingen waren. Wat me altijd is bijgebleven is dat mensen pas na de verkiezingen gingen praten over wie wat eigenlijk wilde. Mensen stemden echt op een persoon omdat die uit dezelfde regio kwam, op dezelfde universiteit had gezeten of omdat ze de nicht van de kapper van de buurvrouw van een kandidaat kenden. 

Hier lijkt het ook steeds meer om de poppetjes te gaan dan om de ideeën. Werkt democratie op deze manier nog wel?

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 08:38:

[..]

Dit stukje discussie ging helemaal niet om het uitroepen van de ANP dat D66 de winnaar is. 

Dit ging puur om de huidige uitslag. Waarop mensen beweerden dat 26 zetels van de PVV een boodschap is en dat 26 zetels D66 komt door verschuivingen van mensen omdat ze ervan uitgingen dat de PVV niet mag meeregeren.

En als je echt goed mijn reacties terugleest dan zie je staan dat ik sowieso ook heb gezegd dat ik het niet verstandig vind om al winnaars te gaan benoemen in deze situatie, al is dat de normale gang van zaken. Dus wat dat betreft ben ik het volledig met je eens en heb ik dat ook hier uitgesproken, dus ik zou het waarderen als je je woorden terugneemt over mij dat ik niet begrijp dat mensen niet van onrecht houden. 

En de woorden racisme, discriminatie of onrecht noem ik al helemaal nooit in mijn berichten. Ik probeer juist heel erg uit het oordeel te blijven. En het b zal vast wel eens gebeuren dat ik oordeel, doen we allemaal, maar die woorden gebruik ik echt niet. 

Echt Fleurtje als je mij wil beschuldigen van dingen moet je eerst beter (terug)lezen wat ik schrijf. Los van dat ik het jammer vind dat het zo op de man moet. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, gaan we het ook niet worden denk ik,  maar zo op de man is ook niet nodig. 

Ik heb even mijn eigen berichten teruggelezen en zie dat ik zelf niet letterlijk benoem dat ik het niet verstandig vind. Hier heb ik vooral de berichten geliked die dat aangaven, dat is handig van dit forum. Op een ander forum heb ik het uitgesproken, dus was daar mee in de war.

Maar wat dat betreft ben ik het dus wel met je eens Fleurtje, als het zo'n close call is en dat in combinatie met 2 partijen die een behoorlijk eind uitelkaar staan had ik het zeker verstandig gevonden om pas een officiële uitspraak te doen als alles geteld is.
Met de hoop om onrust en beschuldigingen die nu geuit worden te voorkomen.

Jujubee schreef op 01-11-2025 om 08:49:

In dat geval ( uiterlijk en voorkomen) zou Wilders geen stemmen gekregen hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.