Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik vind Rob Jetten erg geschikt om de nieuwe premier te worden. De man heeft charisma en uitstraling en is naar mijn idee een goed visitekaartje voor ons land.
Maar denken jullie dat zijn homoseksualiteit een probleem kan zijn bij bijvoorbeeld staatsbezoeken? Stel hij moet naar een land als India of ergens naar het Midden Oosten ? Vraag ik me oprecht af.

Mick87 schreef op 31-10-2025 om 22:21:

Ik vind Rob Jetten erg geschikt om de nieuwe premier te worden. De man heeft charisma en uitstraling en is naar mijn idee een goed visitekaartje voor ons land.
Maar denken jullie dat zijn homoseksualiteit een probleem kan zijn bij bijvoorbeeld staatsbezoeken? Stel hij moet naar een land als India of ergens naar het Midden Oosten ? Vraag ik me oprecht af.

Dat wordt volgens mij in "goed onderling overleg" met het ontvangende land opgelost. M.a.w. we doen niet moeilijk als je je man thuis laat.

Euphoria schreef op 31-10-2025 om 20:33:

[..]

Ik zie daarin dat de partijen hard getoeterd hebben dat ze PVV uitsluiten waardoor mensen niet hun eerste keuze hebben gevolgd.

Dat kan, ik zeg toch ook juist dat extreem rechts niet kleiner is geworden, het is alleen verdeeld over meerdere partijen.

Maar daarnaast zegt het ook iets dat D66 (en CDA) een stuk groter zijn geworden en dat zegt naar mijn mening duidelijk dat een groot deel van De Nederlanders (om maar in de woorden van Wilders te spreken) ook graag een ander geluid willen horen dan wat extreem rechts laat horen.

Amber82 schreef op 31-10-2025 om 22:36:

[..]

Dat kan, ik zeg toch ook juist dat extreem rechts niet kleiner is geworden, het is alleen verdeeld over meerdere partijen.

Maar daarnaast zegt het ook iets dat D66 (en CDA) een stuk groter zijn geworden en dat zegt naar mijn mening duidelijk dat een groot deel van De Nederlanders (om maar in de woorden van Wilders te spreken) ook graag een ander geluid willen horen dan wat extreem rechts laat horen.

'Het volk'  heeft gekozen 

Joszy schreef op 31-10-2025 om 19:11:

Hij is gewoon een slechte verliezer. Hij heeft zelf de stekker uit het kabinet getrokken, waarschijnlijk met het idee dat hij weer de grootste zou worden. Dat is niet gebeurd en dat kan hij blijkbaar niet hebben. Sneu!

Waarschijnlijk is hij ook ontzettend zuur omdat Jetten in de peiling ging stijgen nadat hij deelgenomen had aan het RTL-debat waar hij alleen maar aan mee mocht doen omdat Wilders had afgezegd.

CharlieB schreef op 31-10-2025 om 14:59:

Ik vind dat je enórm overdrijft met onrecht en hoe bestaat het en vertrouwen en kapot schamen. De stemmen worden gewoon geteld hoor, en dat zal de uitspraak ofwel bevestigen of niet. En ja dan krijg je wel een ongemakkelijke situatie. Maar het is niet dat ze er een kansberekening op hebben losgelaten en dit met een verhouding van 55/45 kans nu even spontaan roepen. Het is ook niet dat er nog een miljoen stemmen te tellen zijn met een voorsprong van 100.

Desalniettemin vind ik het ook wel voorbarig. Zo lang er een theoretische kans (hoe klein ook) is op een andere uitslag, zou ik gewoon even wachten. De kampioensschaal wordt ook nog niet uitgereikt als de concurrent met 30-0 moet winnen om het doelsaldo gelijk te trekken.

Dat zal vast.

En dit

Zorroo schreef op 31-10-2025 om 15:08:

[..]

Waarom stemde je niet op Wilders (tenmiste, dat schreef je een tijdje terug hier op het forum), als hij je hartje zo snel laat kloppen? Oprechte vraag.

Je trekt mijn bericht uit z'n verband. 

PensioNada schreef op 01-11-2025 om 00:46:

[..]

Waarschijnlijk is hij ook ontzettend zuur omdat Jetten in de peiling ging stijgen nadat hij deelgenomen had aan het RTL-debat waar hij alleen maar aan mee mocht doen omdat Wilders had afgezegd.

Ik vind het in ieder geval heel kinderachtig en ook dom nadoen van Trump hoe hij zich nu gedraagt. 

Dit had ik niet verwacht.

Schemerlampje schreef op 31-10-2025 om 15:15:

Alleen al vanwege dit soort reacties, hier en op social media, was het handig geweest als er geen uitspraak werd gedaan over de uitslag en af te wachten tot alles geteld is. Dit voedt alleen maar het complot denken over verkiezingsfraude.

Ik kom niet op social media, ik heb geen instagram of twitter. Ik wist toen nog niet eens dat Wilders iets zou gaan twitteren. Ik reageerde alleen naar aanleiding van dit bericht op NU . nl vanmiddag:

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen/6374305/live-verkiezingen-anp-wijst-d66-aan-als-verkiezingswinnaar-jetten-spreekt-om-1400-uur.html

Live blog:

*32 minuten geleden:
Analyse ANP: 'Zelfs als Venray overweldigend PVV heeft gestemd, dan nog staan D66 en PVV gelijk'
Mark Westerhoff, hoofd van de ANP Verkiezingsdienst, legt uit hoe de dienst tot deze analyse is gekomen. "We hebben scenario's doorgenomen. Zelfs als Venray overweldigend PVV heeft gestemd, meer dan ooit tevoren, dan nog staan D66 en PVV gelijk. Onze analyse van de briefstemmers bij de laatste verkiezingen is dat de PVV zelfs daar niet mee kan winnen."

Met de voorsprong van D66 van ruim vijftienduizend stemmen wijst de Verkiezingsdienst van het ANP D66 aan als winnaar. De dienst trekt die conclusie omdat D66 onder de briefstemmers in 2023 meer stemmen haalde dan de PVV.

En inderdaad, men had de uitslag moeten afwachten tot alles geteld is. Want er moeten nog 90.000 stemmen binnen komen, die verwachten ze aanstaande maandag pas. Ongeacht of ze doorslaggevend zijn of niet.

CharlieB schreef op 31-10-2025 om 15:49:

[..]

Nee ik snap die keuze ook niet. Hoe sterk je analyses ook zijn, iemand als winnaar uitroepen op basis daarvan vind ik niet passend nu het closer is dan ooit. Tel gewoon die stemmen en benoem dan een winnaar, vind ik ook het meest respectvol naar beide partijen en partijleiders.

Heeft Venray nou al geteld eigenlijk?

Precies dit.

En dat zou ook respectvoller zijn voor de mensen die hun stem uitbrachten.

Amber82 schreef op 31-10-2025 om 16:07:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt hé.

Ik vind het namelijk ook best een duidelijk signaal dat D66 van 9 naar 26 zetels gaat. Zegt ook wel iets dat een groot deel van de burgers de gang van zaken van extreem rechts beu zijn. En de stijging van D66 nu is volgens mij een grotere stijging dan Wilders 2 jaar geleden.

Extreem rechts is overigens in zijn geheel niet kleiner geworden, alleen meer verdeeld over de verschillende partijen. Dus wil dat ook niet ontkennen als boodschap. Maar er is ook wel een duidelijke tegenboodschap afgegeven door een minstens net zo groot deel aan burgers.

Zeker, Omdat veel kiezers die normaal op PVV zouden stemmen misschien gedacht hebben dat er niets met hun stem zou gebeuren als ze op de PVV zouden stemmen.

Vanavond Vandaag Inside gezien? Er werd (door deskundige) gezegd dat mensen op de persoon hebben gestemd en niet het programma van D66, en dat ze daar straks van zouden kunnen schrikken. Omdat ze dachten dat D66 rechts was maar heel links blijkt te zijn.

Vorige week vertelde een ander politiek verslaggever over het programma van D66. Dat zouden wel 100 pagina's zijn waar bijna niet door te komen was. En daar stond niets in over die asielstroom aanpakken, terwijl Jetten dat wel telkens verkondigde. 

PensioNada schreef op 31-10-2025 om 16:28:

Geert Wilders is gewoon een ongelofelijk, vieze patjakker, met zijn suggesties van fraude. Hij weet heel goed hoe zorgvuldig het stemproces is. En dat alles gecontroleerd en geteld en herteld wordt. Het verhaal van Zaandam is al tegengesproken. Als het verhaal van Maastricht waar is, dan wordt er door de kiesraad gekeken of dit de uitslag zou beïnvloeden als alle stemmen naar 1 partij gaan. Is dat het geval, dan moet (een deel) van de verkiezingen over.
Bah, bah, wat is die Wilders toch een enorm enge man.

Wat is een "ongelofelijke, vieze patjakker"?

Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 01:01:

[..]

Vanavond Vandaag Inside gezien? Er werd (door deskundige) gezegd dat mensen op de persoon hebben gestemd en niet het programma van D66, en dat ze daar straks van zouden kunnen schrikken. Omdat ze dachten dat D66 rechts was maar heel links blijkt te zijn.

Nou, wat een deskundige. 
D66 en "heel links" 

Miraval schreef op 31-10-2025 om 16:58:

Fijn dat D66 de grootste zal worden, maar idd maak het gewoon bekend nadat alle stemmen geteld zijn. Op deze manier weet je als media gewoon dat er hoe dan kritiek komt, en dat kunnen we als land gewoon helemaal niet gebruiken.

Ik vind zoiets gewoon stom, alsof ze het erom doen om zoveel mogelijk clicks op hun berichten te krijgen. Het feit dat het nog niet bevestigd kan worden is dan dus minder belangrijk dan gewoon wachten op de uitslag.

En dat zie je dus echt overal in alle media, Trial by media maar dan anders. Dom.

"Zal worden" dat schrijf je goed. 

Ze stonden vanochtend gewoon gelijk hé? Tot dat ik las dat 'de verkiezingsdienst' had besloten om te kijken naar de uitslag van de buitenlandse stembrieven van 2023, en zo D66 als winnaar werd genoemd.Terwijl maandag pas die 90.000 stembrieven van 2025 verwacht worden.

CharlieB schreef op 31-10-2025 om 17:26:

[..]

Ja alleen is het nu natuurlijk geen kwestie van 37 versus 25 zetels. Het is nek aan nek, dat is dé headline sinds donderdagochtend en dan vind ik het in dit geval dus niet gepast om iets te roepen als er nog stemmen geteld moeten worden, op analyses en cijfers van 2023. Hoe sterk de analyses ook zijn, hoe waarschijnlijk het ook is. Als het nek aan nek is, tel dan alles. Als het theoretisch nog een andere uitslag kan zijn, vind ik de inzet iets te hoog om zo'n uitspraak te doen.

Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk. Ik vind het terecht dat hij de claim voorbarig noemt, ook van Jetten. Maar de rest is absurd.

En precies dit dus. 

En nu ga ik slapen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.