Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:05
Daglichtlamp schreef op 30-10-2025 om 19:48:
[..]
Eigenlijk heeft de verkenner de rol die vroeger de koning had. Wat mij betreft doet hij dat gewoon weer zelf.
Ik zou dat prima vinden als de koning het zou doen. Maar dan moet de koning ook weer de rol krijgen die de koning/koningin vroeger had.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:10
Zorroo schreef op 30-10-2025 om 22:01:
[..]
Ik bedoel dat er veel op grond van de buitenkant en vanuit de onderbuik wordt gestemd. Omdat iemand voor het gevoel goed overkomt of van die fijne simpele oneliners heeft. En dat vind ik wel degelijk oppervlakkig.
Nee dat lijkt me stug, want Wilders ziet er best slecht uit de laatste tijd.
Rob Jetten deed het goed bij 'De Slimste Mens'. Ik zag een ontspannen vriendelijke Rob vergeleken met de bijna robot-achtige Rob in de Tweede Kamer. Ik zou zo op deze versie gestemd hebben als ik die Rob-uit-de-2de-Kamer niet al veel langer had gehoord.
Ik heb getwijfeld tussen Annabel Nanninga en Mona Keijser, omdat ik hun al langere tijd volg en hen heel correct en eerlijk vind.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:28
Koko67 schreef op 30-10-2025 om 22:56:
ik hoor net bij Pauw wat ik gisteravond ook dacht. De kilte toen Timmermans op het podium geëmotioneerd vertelde dat hij ging stoppen. Niemand van de PVDA die bedacht om naast hem te staan en een arm om hem heen te slaan. Dezelfde kilte hoe er met Gerdi Verbeet omgegaan werd door de sociaal democraten. Iemand aan die tafel zei:” links is heel goed voor de mensheid, helaas een stuk minder voor mensen”.
Dat kan ik niet echt zeggen. Ik hoorde wel krijsen als 'neee' toen Timmermans zijn aftreden bekend maakte. Ergens heb ik gelezen dat hij dat 's middags al gezegd zou hebben. Misschien was het niet voor iedereen een verrassing meer.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:30
Koko67 schreef op 30-10-2025 om 23:52:
[..]
Nou, ik noem in mijn stukje al twee momenten. En zelfverzekerd, nee vond ik niet. Eerder gebroken en emotioneel.
Nee, wel teleurgesteld. Teleurgesteld dat zijn kans om premier te worden verkeken was. Dat is altijd zijn doel geweest. Daar is nooit geheimzinnig over gedaan.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:32
Vandaag een goeie column van Leon Verdonschot in Dagblad De Limburger. Klein stukje eruit gequote:
Titel: De nachtrust van Frans Timmermans
................
..................
Als de nummer 1 van een partij opstapt, kijken we normaal gesproken naar de nummer 2. Op nummer 2 van de GroenLinks-PvdA-lijst stond Esmah Lahlah. Dat zou dan de gedroomde opvolger van Timmermans zijn. Is ze dat? Natuurlijk niet. Dat is Jesse Klaver. Lahlah stond symbolisch op 2. Ze draagt zelf ook een symbool, namelijk een hoofddoek. In sommige linkse kringen geldt dat merkwaardigerwijs als een teken van emancipatie. Lahlah zei dit jaar nog: „Het gaat om de vrije keuze. Vrijheid om de hoofddoek te dragen, de vrijheid om ’m af te doen.”
Uiteraard heeft Lahlah de vrijheid om een hoofddoek te dragen en moet ze die vrijheid ook vooral behouden. Maar waarom zou je doen alsof die hoofddoek zélf ook vrijheid uitdrukt? In Iran niet. In Afghanistan niet. En in menig islamitisch gezin in Nederland evenmin. Lees De Zoontjesfabriek van Ayaan Hirsi Ali uit 2002 of Ik Ga Leven van Lale Gül van twintig jaar later; daar stijgt vooral een verstikkende dwang rond de hoofddoek uit op.
Voorkeurstem
En ook als iemand wél vrijwillig onderdrukkende voorschriften aanvaardt, kun je nog steeds bezwaren tegen die voorschriften hebben. Ik denk dat veel vrouwen die zichzelf als feminist beschouwen, een voorkeurstem hebben gegeven aan Lahlah, als eerste vrouw op de lijst van GroenLinks-PvdA. Maar wat is er progressief aan kledingvoorschriften voor vrouwen om te bewijzen dat ze kuis en vroom zijn? Wat is er feministisch aan het in toom houden van de seksuele lusten van mannen door vrouwen kledingeisen op te leggen, bedacht door mannen?
Los daarvan: we weten inmiddels dat Lahlah stiekem, zonder haar partij in te lichten, solliciteerde voor het Tilburgse burgemeesterschap. Ze werd het niet. Maar anders had ze dus tegelijk met het opstappen van Timmermans, de nummer 1, moeten zeggen dat ze zelf, als nummer 2, met waarschijnlijk ruim 200.000 voorkeurstemmen, toch niet in de Kamer ging, omdat ze liever een andere functie had.
Het was de overtreffende trap van kiezersbedrog geweest. Een minachting van het Kamerwerk en haar kiezers. Het parlement is haar tweede keuze, weet iedereen nu. Dus is ze ongeschikt als partijleider. Gelukkig voor Timmermans hoeft hij zich met dit soort zaken niet meer bezig te houden.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:33
Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 07:45:
[..]
En hoor ook het applaus wat hij kreeg. Zeker terecht afgetreden. Gezien zijn leeftijd zou het überhaupt de vraag zijn of hij het over vier jaar nog een keer zou gaan doen, dan kan hij nu beter plaats maken voor zijn opvolging. Maar ik zag geen kilte naar hem in de zaal.
Vergeleken met Trump en Biden is het nog maar een kuiken.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:37
Poezie schreef op 31-10-2025 om 09:43:
Als je je voorstelt welke lijsttrekker je het liefst tegenover Trump had zien staan dan was dat voor mij toch wel Timmermans. Ik denk dat hij de senioriteit en ervaring heeft die de anderen niet hebben.
Timmermans heeft vaker uitspraken gedaan die echt onhandig waren, uitspraken die daarna tot ten treure recht gebreid moesten worden. Bij de vorige verkiezingsdebatten was hij ook heel dominant aanwezig. Als er een vraag werd gesteld aan Wilders bleef hij antwoord geven. Hij bleef ook telkens door anderen heen roeptoeteren.
Timmermans is vast heel hoog opgeleid, kreeg alle kansen van de wereld, maar op sommige doodgewone vlakken is hij toch wel iets van onderontwikkeld, is mijn mening.
Ik denk echt wel dat hij deze keer een coach had die hem probeerde te leiden.
Mick87
31-10-2025 om 10:39
Fleurtje_5 schreef op 31-10-2025 om 10:33:
[..]
Vergeleken met Trump en Biden is het nog maar een kuiken.
Daglichtlamp
31-10-2025 om 10:44
Fleurtje_5 schreef op 31-10-2025 om 10:03:
[..]
Lijkt me logisch. Van wat ik las in onze krant wacht men nog, omdat een aantal stemmen nog niet binnen is.
In de krant staat dat maandag pas duidelijk word op welke partij de circa 90.000 briefstemmers in het buitenland hebben gestemd.
Het is geen wet dat de grootste partij de verkenner levert. In feite is het werk van de verkenner alleen oriënterend. Als straks de nieuwe Tweede Kamer is geïnstalleerd besluit die in meerderheid over het vervolg. Ik vind dat het fractievoorzittersoverleg vandaag gewoon door had moeten gaan en dat ze samen een neutraal iemand voor die rol hadden moeten kiezen.
Fleurtje_5
31-10-2025 om 10:48

Cartoon van vrijdag 31 oktober 2025.
Van cartoonist Paul Kusters.
31-10-2025 om 11:11
Fleurtje_5 schreef op 31-10-2025 om 10:37:
[..]
Timmermans heeft vaker uitspraken gedaan die echt onhandig waren, uitspraken die daarna tot ten treure recht gebreid moesten worden. Bij de vorige verkiezingsdebatten was hij ook heel dominant aanwezig. Als er een vraag werd gesteld aan Wilders bleef hij antwoord geven. Hij bleef ook telkens door anderen heen roeptoeteren.
Timmermans is vast heel hoog opgeleid, kreeg alle kansen van de wereld, maar op sommige doodgewone vlakken is hij toch wel iets van onderontwikkeld, is mijn mening.
Ik denk echt wel dat hij deze keer een coach had die hem probeerde te leiden.
Zoals alle lijsttrekkers dus.
felija
31-10-2025 om 11:14
Poezie schreef op 31-10-2025 om 11:11:
[..]
Zoals alle lijsttrekkers dus.
Het is mij ook nog steeds een raadsel waarom dat bij de ene politicus vreselijk is en bij de ander niet, beiden in dezelfde functie, dan kan het alleen maar een ongefundeerde persoonlijke hetze zijn.
Yumi
31-10-2025 om 11:18
Nijmeegs kamerlid Lisa Westerveld sluit opvolgen van Frans Timmermans niet uit: ‘Ik moet erover nadenken’
Dat Lisa Westerveld samen met slechts negentien collega’s van GroenLinks-PvdA in de Tweede Kamer komt, zorgt voor een flinke teleurstelling bij de Nijmeegse. Westerveld (nummer 5 op de lijst) weet nog niet of ze Frans Timmermans wil opvolgen als partijleider. Uitsluiten doet ze het in ieder geval niet.
Neweve
31-10-2025 om 12:01
Fleurtje_5 schreef op 31-10-2025 om 10:03:
[..]
Lijkt me logisch. Van wat ik las in onze krant wacht men nog, omdat een aantal stemmen nog niet binnen is.
In de krant staat dat maandag pas duidelijk word op welke partij de circa 90.000 briefstemmers in het buitenland hebben gestemd.
Maar het aantal zetels zal zeer waarschijnlijk niet veranderen. Dus je kan al een start maken in de gesprekken en dan dinsdag middag of woensdag rapport uitbrengen aan de Kamer obv het definitieve aantal.