Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Soheey:

12 minuten geleden:

Zowel D66 als PVV staat momenteel op 26 zetels en het verschil in stemmen is miniem. Dat is "zeer uitzonderlijk", zeggen experts. Zoiets gebeurde voor het laatst in 1952. Toen ging het tussen de PvdA en de Katholieke Volkspartij. Lees hier meer over deze zeldzame situatie.

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen/6374188/live-verkiezingen-esmah-lahlah-wil-timmermans-niet-opvolgen-bij-gl-pvda.html

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 18:23:

[..]

Zoals?

Er zijn nou eenmaal mensen die een andere mening hebben. Of benoemen wat niet oké is. Dat is helemaal niet fout en ook niet 'vanalles'.

De vermoorde onschuld uithangen.

Nicole123 schreef op 30-10-2025 om 17:07:

[..]

Dst is bekend, op de NOS site hebben ze het neergezet in een figuur: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Dus vooral PvdA/GL (strategisch dan wel vanwege de inhoud of vanwege de persoon / positieve insteek van Jetten), gevolgd door NSC en VVD. Die 7% PVV stemmers daar verbaas ik me over. Hoe kun je nou de ene keer op PVV stemmen en 2 jaar later op de tegenpool, hoe werkt dat in iemands hoofd? 9% niet gestemd in 2023 vind ik ook relatief veel. Ik ben heel benieuwd of dat vooral jongeren zijn die vorige keer nog niet mochten stemmen, of mensen die vorige keer bewust niet gestemd hebben. Die laatste groep had ik niet in zulke grote mate verwacht bij een partij als D66.

Ik had ene collega die twijfelde tussen PvdD en de bbb...

Want de bbb was tegen afschaffen hypotheekrenteaftrek en hij had net een huis gekocht. Maar klimaat en dierwelzijn was toch ook wel heel belangrijk. 

Uiteindelijk heeft hij vvd gestemd volgens mij (niet direct gevraagd maar hoorde ik vandaag tussen de regels door). 

Veel mensen zweefden dit keer en afhankelijk, welk thema bij hun voorop stond heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. 

Kortom, ik denk dat je als groen liberaal rechts best wat stemmen kan winnen: anti-migratie, stabiele financieel gezonde economie, pro-klimaat, sociaal maar met eigen verantwoordelijkheid. 

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 18:19:

[..]

Mijn ideeën zijn niet altijd de norm.

Liveblog
5 minuten geleden
Lezersvraag: Hoe gebruikelijk is het dat de grootste partij initiatief neemt?
De verkenner wordt eigenlijk altijd gekozen door de grootste partij, zegt Henk te Velde aan NU.nl uit. "Dat is eigenlijk altijd zo gegaan en is vanaf 2012 versterkt." Sindsdien heeft koning geen rol meer bij de formatie.

Toch is het niet vastgelegd in de wet, zegt de hoogleraar Nederlandse Geschiedenis. "Het is een soort ongeschreven regel en je moet goede redenen hebben om die te breken."

Er klonken eerder geluiden dat meerdere politici vast wilden starten met verkennende gesprekken terwijl de definitieve uitslag nog niet rond is. PVV-leider Geert Wilders heeft dat tegengehouden en daar is Rob Jetten mee akkoord gegaan. De verkenner zal dinsdag worden aangewezen door de partij die dan het grootste is.

Jammer dat Wilders wil wachten tot dinsdag. Gelijk de eerste 4 potentiële dagen van de formatie alweer geen voortgang. 

Jetten en Wilders kunnen toch best samen een verkenner kiezen. Deze fase is toch vooral een eerste oriëntatie, dan kan hij alvast beginnen en dinsdag op basis van de definitieve uitslag doorgeven welke kansen hij ziet met de grootste partij. 

Al lijkt het mij ook prima als de koning een verkenner aanstelt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-10-2025 om 19:48 Topicstarter

Neweve schreef op 30-10-2025 om 19:37:

[..]

Jammer dat Wilders wil wachten tot dinsdag. Gelijk de eerste 4 potentiële dagen van de formatie alweer geen voortgang.

Jetten en Wilders kunnen toch best samen een verkenner kiezen. Deze fase is toch vooral een eerste oriëntatie, dan kan hij alvast beginnen en dinsdag op basis van de definitieve uitslag doorgeven welke kansen hij ziet met de grootste partij.

Eigenlijk heeft de verkenner de rol die vroeger de koning had. Wat mij betreft doet hij dat gewoon weer zelf. 

Miraval schreef op 30-10-2025 om 18:36:

[..]

Mag Amsterdam dan ook een eiland worden? Met eigen douane en paspoorten? 😅

Goed plan.

Miraval schreef op 30-10-2025 om 18:35:

[..]

Dit speelt natuurlijk al veel langer, LPF toen was er alleen Hyves, en nog langer geleden stemde je gewoon wat je ouders/familie stemden of uit welke "zuil" je kwam. Het merendeel heeft nooit alle programma's van A tot Z gelezen.

Arbeiders stemden PvdA, ondernemers VVD, Christenen een Christelijke partij, boeren CDA. Er werd nauwelijks buiten de bubbel gestemd.

Dat heeft niet zoveel met oppervlakkigheid te maken, mensen interesseren zich maar in bepaalde mate echt in de politiek en stemmen de partij waarvan ze denken dat die het beste bij ze past op basis van media of omgeving.

Ik bedoel dat er veel op grond van de buitenkant en vanuit de onderbuik wordt gestemd. Omdat iemand voor het gevoel goed overkomt of van die fijne simpele oneliners heeft. En dat vind ik wel degelijk oppervlakkig. 

ik hoor net bij Pauw wat ik gisteravond ook dacht. De kilte toen Timmermans op het podium geëmotioneerd vertelde dat hij ging stoppen. Niemand van de PVDA die bedacht om naast hem te staan en een arm om hem heen te slaan. Dezelfde kilte hoe er met Gerdi Verbeet omgegaan werd door de sociaal democraten. Iemand aan die tafel zei:” links is heel goed voor de mensheid, helaas een stuk minder voor mensen”. 

Koko67 schreef op 30-10-2025 om 22:56:

ik hoor net bij Pauw wat ik gisteravond ook dacht. De kilte toen Timmermans op het podium geëmotioneerd vertelde dat hij ging stoppen. Niemand van de PVDA die bedacht om naast hem te staan en een arm om hem heen te slaan. Dezelfde kilte hoe er met Gerdi Verbeet omgegaan werd door de sociaal democraten. Iemand aan die tafel zei:” links is heel goed voor de mensheid, helaas een stuk minder voor mensen”.

Wat een onzin. En dat is dan je conclusie, op grond van één moment? Timmermans stond zelfverzekerd op het podium met een, in mijn ogen, sterke, goed gekozen speech. Totaal onnodig dat iemand daar dan een trieste vertoning van zou maken door hem vol medelijden te omhelzen. De aangeslagen blik van Klaver en andere partijgenoten na afloop was toch duidelijk genoeg. Timmermans was dus zeer geliefd onder de mensen met wie hij werkte.

Zorroo schreef op 30-10-2025 om 23:16:

[..]

Wat een onzin. En dat is dan je conclusie, op grond van één moment? Timmermans stond zelfverzekerd op het podium met een, in mijn ogen, sterke, goed gekozen speech. Totaal onnodig dat iemand daar dan een trieste vertoning van zou maken door hem vol medelijden te omhelzen. De aangeslagen blik van Klaver en andere partijgenoten na afloop was toch duidelijk genoeg. Timmermans was dus zeer geliefd onder de mensen met wie hij werkte.

Nou, ik noem in mijn stukje al twee momenten. En zelfverzekerd, nee vond ik niet. Eerder gebroken en emotioneel.

Koko67 schreef op 30-10-2025 om 23:52:

[..]

Nou, ik noem in mijn stukje al twee momenten. En zelfverzekerd, nee vond ik niet. Eerder gebroken en emotioneel.

Tja, het is natuurlijk maar net wat je wil zien, en dat geldt voor ons allebei en iedereen. Natuurlijk is de man teleurgesteld. En dat straalde hij voor mij ook uit. Gebroken, mwah, dat vind ik overdreven. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 07:45 Topicstarter

Zorroo schreef op 30-10-2025 om 23:16:

[..]

En hoor ook het applaus wat hij kreeg. Zeker terecht afgetreden. Gezien zijn leeftijd zou het überhaupt de vraag zijn of hij het over vier jaar nog een keer zou gaan doen, dan kan hij nu beter plaats maken voor zijn opvolging. Maar ik zag geen kilte naar hem in de zaal. 

Als je je voorstelt welke lijsttrekker je het liefst tegenover Trump had zien staan dan was dat voor mij toch wel Timmermans. Ik denk dat hij de senioriteit en ervaring heeft die de anderen niet hebben. 

felija schreef op 30-10-2025 om 19:16:

[..]

De vermoorde onschuld uithangen.

Hoezo vermoorde onschuld. Ik vraag om voorbeelden. Quote erop los.

Neweve schreef op 30-10-2025 om 19:37:

[..]

Lijkt me logisch. Van wat ik las in onze krant wacht men nog, omdat een aantal stemmen nog niet binnen is.

In de krant staat dat maandag pas duidelijk word op welke partij de circa 90.000 briefstemmers in het buitenland hebben gestemd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.