Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
30-10-2025 om 10:02
Daglichtlamp schreef op 30-10-2025 om 10:00:
Wilders is al twee keer weggelopen als er moeilijke financiële keuzes gemaakt moesten worden. Zijn excuus dat het vanwege asiel was is echt nonsens. Het enige waar de vier partijen het zo ongeveer over eens waren waren strengere wetten op gebied van asiel. Dat zie je ook in de stemmingen van de Tweede Kamer over de beide asielwetten.
Dit klopt absoluut niet.
https://www.parlement.com/kabinetscrisis-2012-de-catshuiscrisis
...............
4. De 'breuk' in maart
Op 28 maart werden de onderhandelingen onverwacht enige tijd afgebroken. De Rijksvoorlichtingsdienst liet weten dat de onderhandelingen door een moeilijke fase gingen. Over de reden daarvoor werd niets bekendgemaakt, maar het leek er op dat de wil ontbrak om er uit te komen. Vooral de PVV zou zich verzetten tegen bepaalde hervormingen van de economie, zoals aanpassing van het ontslagrecht en snellere verhoging van de AOW-leeftijd.
Later werd bekend dat het tussen met name Mark Rutte en Geert Wilders had 'geknald', waarbij Rutte woedend zou hebben gedreigd de PVV electoraal kapot te maken, als de PVV het tot een breuk liet komen.
Ondanks de problemen werd al voor 29 maart weer een bijeenkomst gepland en de partijen bleven 'aan tafel'. Er bestond zelfs enig optimisme dat de drie partijen er nu wel uit zouden komen.
...............
Euphoria
30-10-2025 om 10:02
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 09:09:
[..]
Het lijkt mij stug dat iemand 'te keer kon gaan' in een stembureau.
Je schreef dat je achter hem in de rij stond om te stemmen. Maar als iemand bij de prullenbak staat waar het formulier in moet, dan heeft ie toch al gestemd. En daar is meestal geen rij.
Volgens mij heb je alles flink aangedikt om de PVV-ers een etiket op te plakken. En heb je niet door dat je zelf niet veel anders (of misschien erger) reageert met je 'tokkie hooligan figuur kanonne'-geroep.
Als die man zegt dat er met zijn stem vast niks gedaan word, heeft hij nog gelijk ook. Ik denk zelfs dat velen niet zijn gaan stemmen omdat ze het vertrouwen in de politiek kwijt zijn. Knap dat die man wél nog een poging deed en de moeite nam om toch te gaan stemmen.
Het is stemmingmakerij. Je weet wel….dat waarvan ze eigenlijk PVV beticht.
PensioNada
30-10-2025 om 10:08
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 09:42:
[..]
Dat kabinet had ook eerder mogen vallen is mijn mening.
In dat kabinet werd besloten om 800 verzorgingstehuizen te sluiten, en ongeveer 26 gevangenissen (6100 cellen) te sluiten en 2600 fulltime gevangenispersoneel te ontslaan.
En zie wat daar van terecht is gekomen. Woningnood want oudere hulpbehoevende moeten in hun eentje veel langer in een groot huis blijven wonen. Cellentekort zorgt voor onveilige situaties en geldproblemen want heropenen is duurder dan dat men heeft menen uit te sparen.
Realiteit is dat verzorgingshuizen een verouderd concept is. Dat er wat voor in de plaats moet komen, ben ik helemaal met je eens. Geeft het cellentekort echt onveilige situaties? Korte celstraffen zijn contraproductief. Een enkelband, avondklok, etc. is een veel beter idee.
PensioNada
30-10-2025 om 10:10
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 09:59:
[..]
Timmermans wou premier worden, en dat zat er nu niet meer in.
D66 VVD CDA en JA21 word het.
Die staan nu op 75 zetels in de peilingen.
Fleurtje_5
30-10-2025 om 10:14
PensioNada schreef op 30-10-2025 om 10:08:
[..]
Realiteit is dat verzorgingshuizen een verouderd concept is. Dat er wat voor in de plaats moet komen, ben ik helemaal met je eens. Geeft het cellentekort echt onveilige situaties? Korte celstraffen zijn contraproductief. Een enkelband, avondklok, etc. is een veel beter idee.
Schei toch uit. Alsof het nu zo 'modern' is als ouderen thuis vereenzamen of geregeld van de trap vallen. Of slachtoffer worden van zorgboeven.
Of dit:
Klein stukje van Demissionair staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke zorg, Nicki Pouw (BBB ), in onze krant, maar ook in het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/14/staatssecretaris-pouw-ik-ben-me-rot-geschrokken-van-de-gigantische-bezuinigingen-op-de-zorg-a4909511
..................
„Ik hoop als staatssecretaris een paar grote stappen te kunnen zetten, de figuurlijke eerste steen te leggen. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”
....................
Bakblik
30-10-2025 om 10:16
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 10:14:
[..]
Schei toch uit. Alsof het nu zo 'modern' is als ouderen thuis vereenzamen of geregeld van de trap vallen.
Nou laptop uit en aan de slag dan maar.
Je kan alles wat in het verleden is gebeurd blijven veroordelen maar daar schieten we nu niks mee op. Wat er nu ligt daar moeten we het mee doen.
Koko67
30-10-2025 om 10:19
PensioNada schreef op 30-10-2025 om 10:10:
[..]
Die staan nu op 75 zetels in de peilingen.
BBB zou er nog bijkunnen, hebben ze meteen een meerderheid in de eerste kamer.
Jujubee
30-10-2025 om 10:21
Euphoria schreef op 30-10-2025 om 10:02:
[..]
Het is stemmingmakerij. Je weet wel….dat waarvan ze eigenlijk PVV beticht.
Nee, alsof jullie mij niet aan het zwartmaken zijn met al die hetze over een post op een forum. Heb je de rest van mijn posts ook gelezen of kom je alleen maar even schoppen? Mag hoor, I don't care. Maar zoals gezegd: mijn meest dierbare vrienden stemmen ook PVV en ik hou net zoveel van ze. Dus ik ben helemaal niet standaard anti. Wel standaard anti aso's. Dat dan weer wel. Maar rel lekker door hoor.
PensioNada
30-10-2025 om 10:21
Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 10:14:
[..]
Schei toch uit. Alsof het nu zo 'modern' is als ouderen thuis vereenzamen of geregeld van de trap vallen. Of slachtoffer worden van zorgboeven.
Als je rechts stemt, stem je voor privatisering en bezuiniging op de overheidstaken (waaronder controletaken), waardoor zorgboeven en kinderopvangboeven hun kans grijpen. Dat is de realiteit.
PensioNada
30-10-2025 om 10:23
Koko67 schreef op 30-10-2025 om 10:19:
[..]
BBB zou er nog bijkunnen, hebben ze meteen een meerderheid in de eerste kamer.
Heeft iemand nog een idee voor een leuk (Europees) land om naar te emigreren?
Koko67
30-10-2025 om 10:24
PensioNada schreef op 30-10-2025 om 10:23:
[..]
Heeft iemand nog een idee voor een leuk (Europees) land om naar te emigreren?
Hongarije?
PensioNada
30-10-2025 om 10:29
Koko67 schreef op 30-10-2025 om 10:24:
[..]
Hongarije?
Sorry, mijn specificaties waren niet compleet, "met een niet autocratische leider" had er bij moeten staan.
felija
30-10-2025 om 10:36
Jujubee schreef op 30-10-2025 om 10:21:
[..]
Nee, alsof jullie mij niet aan het zwartmaken zijn met al die hetze over een post op een forum. Heb je de rest van mijn posts ook gelezen of kom je alleen maar even schoppen? Mag hoor, I don't care. Maar zoals gezegd: mijn meest dierbare vrienden stemmen ook PVV en ik hou net zoveel van ze. Dus ik ben helemaal niet standaard anti. Wel standaard anti aso's. Dat dan weer wel. Maar rel lekker door hoor.
Negeren....Je hebt helemaal gelijk.
Euphoria
30-10-2025 om 10:59
felija schreef op 30-10-2025 om 10:36:
[..]
Negeren....Je hebt helemaal gelijk.
Wat nou gelijk? Zij mag vinden, ik mag vinden en uiteindelijke vinden WIJ. Dat is toch wat we willen uitdragen?
Al dat moraalriddergedoe, ik kan er zo weinig mee.
kerstbeer
30-10-2025 om 12:05
Ongeacht even van wie ik hoop dat er groter en minder groot worden:
Ik vind het wel goed dat we de verschillende soorten stemmen van de
Nederlandse burgers vertegenwoordigd te zien in het parlement.
Bij de FvD krijg ik echter steeds meer het gevoel alsof dat Putin is die zijn mening geeft.