Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

kerstbeer schreef op 30-10-2025 om 12:05:

Ongeacht even van wie ik hoop dat er groter en minder groot worden:

Ik vind het wel goed dat we de verschillende soorten stemmen van de
Nederlandse burgers vertegenwoordigd te zien in het parlement.

Bij de FvD krijg ik echter steeds meer het gevoel alsof dat Putin is die zijn mening geeft.

In heel Limburg is de PVV het grootst. Daar struikel je toch niet over migranten wat je in onze grote steden wel doet. Waarom stemmen er dan toch zo veel mensen op de PVV, want de PVV profileert zich niet op andere onderwerpen.

PensioNada schreef op 30-10-2025 om 12:10:

[..]

In heel Limburg is de PVV het grootst. Daar struikel je toch niet over migranten wat je in onze grote steden wel doet. Waarom stemmen er dan toch zo veel mensen op de PVV, want de PVV profileert zich niet op andere onderwerpen.

Ik denk omdat Geert uit Venlo komt. Voor de rest heeft hij volgens mij weinig van zijn beloften voor Limburg waargemaakt. Maar kennelijk is dat ook niet belangrijk. 

Misschien kunnen we Limburg afstaan aan België of Duitsland? 

Jujubee schreef op 30-10-2025 om 10:21:

[..]

Nee, alsof jullie mij niet aan het zwartmaken zijn met al die hetze over een post op een forum. Heb je de rest van mijn posts ook gelezen of kom je alleen maar even schoppen? Mag hoor, I don't care. Maar zoals gezegd: mijn meest dierbare vrienden stemmen ook PVV en ik hou net zoveel van ze. Dus ik ben helemaal niet standaard anti. Wel standaard anti aso's. Dat dan weer wel. Maar rel lekker door hoor.

Jij mag een mening hebben van hier tot Tokio. Boeit me niet. Ik ben wel allergisch voor tegenstrijdigheden. En jou berichten over die 'meneer, een figuur, tokkie, hooligan mekkeren figuur, joh kanonne, tieren, flink tekeer gaan, mensen die zich achterlijk gedragen', staan vol van tegenstrijdigheden. 

Vandaar dat ik denk dat je dit alleen hebt geschreven om PVV'ers een etiket op te plakken alsof alle PVV'ers zo zouden zijn. 

Neehee, dan schrijf je:Waarom zou ik zoiets verzinnen? Ik heb geen hekel aan mensen die PVV stemmen, mijn beste vriend en vriendin doen dat ook.
En dit: mijn meest dierbare vrienden stemmen ook PVV en ik hou net zoveel van ze

Net zoveel als wat of wie?

Op stembureau's zijn meestal meerdere mensen aanwezig die voor orde zorgen. Het lijkt mij stug dat een man daar tekeer kan gaan tegen de dame die alleen maar bij de stembus staat. Die je eerst "de dame bij de prullenbak waar het stembiljet in moest" noemt. Daarna is het: de aardige dame bij de stembus. En vervolgens schrijf je: Alsof dat arme mens daar wat aan kan doen

Eerst noem je het mekkeren, dan noem je het achterlijk gedrag, dan noem je het tieren, en tot slot schreef je  'hij ging best tekeer gaan'.

Die man voelt zich duidelijk niet gehoord, zijn stem is niks waard, maar hij doet de moeite om toch te gaan stemmen. Als je werkelijk zo begaan bent met 'dat arme mens bij de prullenbak' had je nu ook een hand op de schouder van die man kunnen leggen en kunnen zeggen 'wat ontzettend vervelend voor je'.

Loeki72 schreef op 30-10-2025 om 12:15:

[..]

Ik denk omdat Geert uit Venlo komt. Voor de rest heeft hij volgens mij weinig van zijn beloften voor Limburg waargemaakt. Maar kennelijk is dat ook niet belangrijk.

Misschien kunnen we Limburg afstaan aan België of Duitsland?

Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar ik was bang dat @Fleurtje dan boos zou worden. Ze mogen van mij ook een status aparte krijgen, een eigen land in het Koninkrijk der Nederlanden, net zoals Curaçao, Aruba en st Maarten.

[..]

Ik weet niet helemaal wat dit met mijn post te maken heeft, aangezien ik vooral een punt maakte over de FvD, maar ik wel wel antwoorden

Zelf kom ik uit een buurt die heel multi-cultureel is. Dus ik heb ook op school gezeten met klassen waarbij de helft of soms meer een niet-Westerse achtergrond had. Op school heb ik het over het algemeen heel leuk gehad. Mensen hadden het over het algemeen niet zo rijk, dus er was ook geen gedoe met kinderen die buitengesloten werden omdat ze geen merkkleding hadden oid. 

Van buren met een niet-Westerse achtergrond heb ik ook weinig last gehad. De meest irritante buren waren van Nederlandse afkomst die wel eens keiharde muziek draaiden op tijdstippen dat je er niet op zit te wachten. Maar ook dat was verder wel een aardige kerel, als je even vroeg of het wat minder kon tot hij het een maand of drie later toch weer even niet kon laten.

Ook mensen met een niet-Westerse achtergrond zijn gewoon mensen. Als je tussen ze woont, dan merk je dat de meesten ook gewoon in een dagelijkse sleur zitten of zich druk maken om de boodschappenkosten of dat ze het ook fijn vinden om op werk even samen iets op te lossen aangezien je beiden net een ander aspect van een project beter kent etc. 

[..]

Enig idee waar Weert ligt? En stemmen Limburgers werkelijk zoveel anders dan andere provincies? 

Bij vorige verkiezingen zaten de meeste PVV-stemmers volgens mij in de Randstad.

En de PVV kreeg minder stemmen in het Limburgse Meerssen, maar blijft wel de grootste.

En Gelderland ligt niet in Limburg:

2 uur geleden:

Uitslag Epe binnen, PVV loopt verder uit
Ook in Epe is de uitslag binnen. De PVV is de grootste geworden in de Gelderse gemeente
en loopt daardoor verder uit op D66.

Landelijk staat de PVV nu 2.341 stemmen voor op D66.

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen/6374188/live-verkiezingen-verschil-tussen-pvv-en-d66-wordt-kleiner-jetten-wil-wachten-op-uitslag.html

1 uur geleden:

placeholder-afbeelding-nunl.jpg

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 12:21:

[..]

Jij mag een mening hebben van hier tot Tokio. Boeit me niet. Ik ben wel allergisch voor tegenstrijdigheden. En jou berichten over die 'meneer, een figuur, tokkie, hooligan mekkeren figuur, joh kanonne, tieren, flink tekeer gaan, mensen die zich achterlijk gedragen', staan vol van tegenstrijdigheden.

Vandaar dat ik denk dat je dit alleen hebt geschreven om PVV'ers een etiket op te plakken alsof alle PVV'ers zo zouden zijn.

Neehee, dan schrijf je:Waarom zou ik zoiets verzinnen? Ik heb geen hekel aan mensen die PVV stemmen, mijn beste vriend en vriendin doen dat ook.
En dit: mijn meest dierbare vrienden stemmen ook PVV en ik hou net zoveel van ze

Net zoveel als wat of wie?

Op stembureau's zijn meestal meerdere mensen aanwezig die voor orde zorgen. Het lijkt mij stug dat een man daar tekeer kan gaan tegen de dame die alleen maar bij de stembus staat. Die je eerst "de dame bij de prullenbak waar het stembiljet in moest" noemt. Daarna is het: de aardige dame bij de stembus. En vervolgens schrijf je: Alsof dat arme mens daar wat aan kan doen

Eerst noem je het mekkeren, dan noem je het achterlijk gedrag, dan noem je het tieren, en tot slot schreef je 'hij ging best tekeer gaan'.

Die man voelt zich duidelijk niet gehoord, zijn stem is niks waard, maar hij doet de moeite om toch te gaan stemmen. Als je werkelijk zo begaan bent met 'dat arme mens bij de prullenbak' had je nu ook een hand op de schouder van die man kunnen leggen en kunnen zeggen 'wat ontzettend vervelend voor je'.

in wat voor wereld leef jij?? Tegenwoordig krijg je een pak slaag voor minder!

Zilver_gray schreef op 30-10-2025 om 12:34:

[..]

Gelukkig woon ik dan niet in die wereld van jou. 

Maar jij kan er om lachen als iemand om minder een pak slaag krijgt. Ik niet.

[..]

ps.

9 minuten geleden 
We wachten ook nog steeds op de definitieve uitslag van Amsterdam. Daar moet nog zo'n 20 procent van de stemmen worden geteld. Daar zijn ze druk mee bezig in de NDSM-loods.

11 minuten geleden
Venray houdt persconferentie om 14.30 uur
Venray houdt om 14.30 uur een persconferentie over de situatie in de gemeente. Vannacht was er een brand in het gemeentehuis waardoor de telling van de stemmen vertraging opliep. Eerder maakte de gemeente bekend dat er bij de brand geen stemmen verloren zijn gegaan. Het is niet bekend met wat voor nieuws Venray vanmiddag komt.

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 12:37:

[..]

Gelukkig woon ik dan niet in die wereld van jou.

Maar jij kan er om lachen als iemand om minder een pak slaag krijgt. Ik niet.

Ik denk dat elk weldenkend mens die mijn post leest, wel begrijpt dat ik niet lach om mensen die een pak slaag krijgen.

Dus je kunt ophouden met stoken.

Wie had vroeger ooit gedacht dat D66 wel eens de grootste kon worden? Is toch fascinerend om te zien hoe tegenwoordig de partijen zo snel opeens met een heleboel stemmen wegrennen tov de keer daarvoor. 

Waar zou D66 zijn stemmen vandaan hebben gekregen, wat denken jullie? 
Ik denk gedeeltelijk NSC. Vooral het gedeelte dat niet zo veel met de C in CDA heeft. En ook denk ik gedeeltelijk Gl-PvdA. Zelfs wat VVDers zijn misschien opgeschoven, terwijl de VVD weer stemmen van de PVV heeft afgesnoept. 

PVV toch wel meer zetels verloren dan verwacht.

Ik had eigenlijk gedacht dat het CDA nog wat groter zou worden.

placeholder-afbeelding-nunl.jpg

Dit vind ik een prachtige zege voor 50+ Zo gegund dit.

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen/6374188/live-verkiezingen-verschil-tussen-pvv-en-d66-wordt-kleiner-jetten-wil-wachten-op-uitslag.html
Beeld: ANP
De volledige uitslag is zoals gezegd nog niet officieel, maar er kan al wel feest gevierd worden. Zo is er vanochtend taart bij 50PLUS, dat na een afwezigheid van twee jaar terugkeert in de Tweede Kamer. Fractievoorzitter Jan Struijs snijdt de taart aan. Ook Corrie van Brenk heeft reden tot lachen, zij krijgt als nummer twee van de lijst ook een zetel.

Zilver_gray schreef op 30-10-2025 om 12:45:

[..]

Ik denk dat elk weldenkend mens die mijn post leest, wel begrijpt dat ik niet lach om mensen die een pak slaag krijgen.

Dus je kunt ophouden met stoken.

Tuurlijk, je lachte om 'mijn wereld' met de woorden:

Hebben D66-stemmers kinderen?

Screenshot-20251030-125028-X.jpg

kerstbeer schreef op 30-10-2025 om 12:31:

[..]

Ik weet niet helemaal wat dit met mijn post te maken heeft, aangezien ik vooral een punt maakte over de FvD, maar ik wel wel antwoorden

Zelf kom ik uit een buurt die heel multi-cultureel is. Dus ik heb ook op school gezeten met klassen waarbij de helft of soms meer een niet-Westerse achtergrond had. Op school heb ik het over het algemeen heel leuk gehad. Mensen hadden het over het algemeen niet zo rijk, dus er was ook geen gedoe met kinderen die buitengesloten werden omdat ze geen merkkleding hadden oid.

Van buren met een niet-Westerse achtergrond heb ik ook weinig last gehad. De meest irritante buren waren van Nederlandse afkomst die wel eens keiharde muziek draaiden op tijdstippen dat je er niet op zit te wachten. Maar ook dat was verder wel een aardige kerel, als je even vroeg of het wat minder kon tot hij het een maand of drie later toch weer even niet kon laten.

Ook mensen met een niet-Westerse achtergrond zijn gewoon mensen. Als je tussen ze woont, dan merk je dat de meesten ook gewoon in een dagelijkse sleur zitten of zich druk maken om de boodschappenkosten of dat ze het ook fijn vinden om op werk even samen iets op te lossen aangezien je beiden net een ander aspect van een project beter kent etc.

Ik heb je ten onrechte gequote, sorry. Ik was een aantal posts aan het lezen en gelijk op de website van het NRC aan het kijken. Ik heb zelf twee keer in een achterstandswijk gewoond. In Rotterdam in de jaren 80. Er waren toen nog heel veel junkies en er waren heel veel migranten die nog geen woord Nederlands spraken. De huizen waren slecht en er waren veel branden (gelukkig met weinig slachtoffers). Tijdens de financiële crisis heb ik een tijd een nieuwbouwhuis gehuurd in een Vogelaarwijk. Echt een wereld van verschil met mijn eerste ervaringen. Nu woonde ik vooral tussen tweede generatie migranten. Echt een heel andere sfeer. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik er weg ben gegaan omdat ik het niet prettig vond om als die "Nederlandse mevrouw" tussen allemaal mensen met een migratieachtergrond te wonen. Ik heb uiteindelijk iets gekocht in een wat meer gemengde wijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.